Palit GTX 1080 är löjligt bra!

Permalänk
Medlem

Fick mitt palit 1070 gr.

Kylaren är ett riktigt as.
Verkar knäpptyst än så länge.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Fick mitt palit 1070 gr.

Kylaren är ett riktigt as.
Verkar knäpptyst än så länge.

Har du överklockat den?

Permalänk
Medlem

testade lite snabbt. Har inte hållit på så mycket med gpu överklockning.

Satte powerlimit 110%
Evega sa att den låg på core 1911mhz och temp 68 grader efter ett tag i Valley.

Kunde inte höra fläkten.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Inaktiv

Palit verkar va bra mycket bättre än Asus korten ju.

Ser bra feta ut. http://assets.hardwarezone.com/img/2016/05/JetStream_and_Game...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag menade snarare att det säljs så pass få kort att det inte går att få någon vidare överblick. Med tanke på att det bara är Proshop och Webhallen som säljer deras kort här i Sverige kan det inte handla om mer än något hundratal kort totalt jämfört med MSI, ASUS m.fl. som säljer flera hundra kort om dagen. Däremot håller jag med om att de verkar ha fått till en ordentlig kylarlösning.

Det återstår att se hur kvaliteten på korten är i långa loppet och hur de hanterar ev. garantiåtaganden och övriga problem.

Enligt vad jag läste i ett annat inlägg #16251608 här på sweclockers så är Palit/Gainward världens största grafikkortstillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Fast nu är det ju inte så att Palit har börjat göra kort först i samband med gtx 1000 serien. Dom gjorde 970 och 980ti kort som fick bra kritik så tror knappast dom tappar bollen den här gången heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Att de har tillverkat bra kort förr betyder inte nödvändigtvis att alla produkter är bra, 900-serien är ett utmärkt exempel på det där även stora, välrenommerade tillverkare hade mycket problem med bl.a. coil whine. Jag vidhåller min åsikt att det är för tidigt att kommentera kvaliteten även om det initialt verkar positivt. De äger en minimal marknadsandel (här i Europa i alla fall) och säljer bara en bråkdel av vad övriga tillverkare gör. Därmed blir det även svårt att få fram relevant statistik och det är väldigt svårt att t.ex. avgöra vad de har för 'failure rate'.

Baserat på lagerstatusen hos Webhallen och Proshop verkar de som sagt ha sålt färre kort sedan lansering än vad vissa andra tillverkare säljer på ett par dagar. Återigen, jag säger inte att korten är värdelösa, jag säger bara att det inte går att göra en ordentlig bedömning av kvaliteten enbart baserat på ett fåtal Sweclockermedlemmars köp.

Skrivet av MarkSix:

Enligt vad jag läste i ett annat inlägg #16251608 här på sweclockers så är Palit/Gainward världens största grafikkortstillverkare.

Jag hittar inget stöd för det men vissa påstår att de är ganska stora på hemmaplan (inräknat alla deras varumärken antar jag, dvs. Gainward, Palit m.m.). Att de är väldigt stora i Asien kan bero på flera orsaker, bl.a. att det är en mer prispressad marknad och där konsumenter kanske inte alltid ens har möjlighet att välja något annat än det absolut billigaste. Priskänsliga konsumenter är ju uppenbarligen deras målgrupp eftersom de alltid riktar in sig på att sälja de billigaste korten.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1070 Jetstream och det är väldigt tyst. Jag hör det inte alls över övriga fläktar i datorn ens under full load och jag verkar maxa temperaturen på 67 grader (har testat att ha 5st instanser av Unigine Heaven igång samtidigt).

Vad gäller priset så är det värt att påpeka att Palit har 2 års garanti medan de flesta andra tillverkare har 3 år. Ska man då jämföra med exempelvis MSI:s priser får man ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att man får en sweet ass tatuering på köpet!

Permalänk
Medlem

nice!

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Inaktiv

Palit Jetstream kylarna har ett rykte om att vara väldigt tysta, kanske de tystaste på marknaden. Inte de svalaste men uppskattar man tysta kort ska man definitivt kolla på deras modeller.

Permalänk
Medlem

Nån som kan bekräfta att gamerock,jetstream och Gainwards Phoenix kylare alla är samma? Ifall så är fallet så tar man ju kanske hellre Jetstream eller Phoenix eftersom dom enligt mig är betydligt snyggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

Nån som kan bekräfta att gamerock,jetstream och Gainwards Phoenix kylare alla är samma? Ifall så är fallet så tar man ju kanske hellre Jetstream eller Phoenix eftersom dom enligt mig är betydligt snyggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Palit äger Gainward. Det är samma kylare på alla 3. Dessutom är det exakt samma klock på Palit (Jetstream) och Gainward.

Palit Jetstream= Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix
Palit Super Jetstream= Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix GS

Med Gamerock får med Palit G-Panel. Klocken är lite annorlunda jämfört med Gainward och Jetstream också men annars är det exakt samma kort.

Palit Microsystems är dessutom större än Asus, MSI och Gigabyte i grafikkortsmarknaden.

https://www.techpowerup.com/182893/palit-and-pc-partner-beat-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoohoomoo:

Palit äger Gainward. Det är samma kylare på alla 3. Dessutom är det exakt samma klock på Palit (Jetstream) och Gainward.

Palit Jetstream= Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix
Palit Super Jetstream= Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix GS

Med Gamerock får med Palit G-Panel. Klocken är lite annorlunda jämfört med Gainward och Jetstream också men annars är det exakt samma kort.

Palit Microsystems är dessutom större än Asus, MSI och Gigabyte i grafikkortsmarknaden.

https://www.techpowerup.com/182893/palit-and-pc-partner-beat-...

Palit GTX 1080 Gamerock Premium Edition = Gainward GTX 1080 Phoenix GLH (Goes Like Hell)

Skrivet av J-Ballz:

Nån som kan bekräfta att gamerock,jetstream och Gainwards Phoenix kylare alla är samma? Ifall så är fallet så tar man ju kanske hellre Jetstream eller Phoenix eftersom dom enligt mig är betydligt snyggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Självkylflänsen är samma men själv fläktlösningen är lite annorlunda mellan Gainward och Palit. På Gainwards kort så snurrar fläktarna åt samma håll men Palit-kortens fläktar ser lite annorlunda ut och de båda fläktarna snurrar i motsatta riktningar.

Gainwards kylare enligt Fudzillas bilder.

Palit kylare enligt TechPowerUp's bilder

Som du ser så står det Palit på en av etiketterna på Gaiward kylaren.
Vad som är snyggast är subjektivt men Palits vit/blå kylare passade min dators vit/blå färgschema perfekt (Suomen lippu)

Permalänk

Har ett Palit GeForce GTX 980 Ti Super JetStream som är tyst vid spel 1100-1200 rpm på fläktarna

plus att jag har inget
coilwine

så visst jag kan rekommendera palit

Permalänk
Medlem

Fick mitt 1070 Jetstream idag. Klockar fint och är supertyst. 2100MHz och 9500MHz på minnet.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på om man ska sikta på att köpa ett 1080 eller om man ska vänta till 1080 Ti kommer ut. Jag har idag bara ett 970 så det vore ett stort lyft hur jag än gör.

Permalänk
Medlem

Sitter på Palit 1080 Premium GR. Ruuuskigt bra kort jag fick! Toppkvalitee. Och då gick jag från Evga som jag var supernöjd med till ännu bättre. Jag är nöjd med palit!

Permalänk
Medlem

@Bascule666:

Nu så har jag haft mitt GTX1070 Palit jet stream i en vecka, har överklockat och tycker att det är en ett under hur en av de bästa eftermarknadskorten kan vara det billigaste.

Som exempel körde jag witcher 3, kommer upp i ca 2025-2050mhz core clock stabil, och GPUn går upp i högst 63 grader. inte nog med det är den försumbart tyst, med tanke på andra casefans osv.

Mjukvaran för LED,n kanske inte är den bästa men det är egentligen strunt samma.

Gigantisk kylare gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem

Instämmer! Mitt 1070 JS har överträffat förväntningarna med råge.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Fick tag på ett Palit Geforce GTX 1080 Super Jetstream från Proshop får lite drygt en vecka sedan. En sorglig död av mitt moderkort (läs mer här) försenade mina försök att utvärdera kortet.

Efter byte av moderkort, omaktivering av Windows plus en jäkla massa annat pyssel kunde jag ikväll till slut testa det nya grafikkortet. Och som sammanfattning kan jag bara säga: god damn!

Att det skulle vara snabbt som ett GTX 1080 var ju givet men att det samtidigt skulle var så otroligt tyst och även klocka bra hade jag inte förväntat mig. Nu bytte jag i och för sig ut tre GTX 980 Referens mot ett nytt GTX 1080 vilket sänkte effektåtgången runt 300 Watt. Palit Super Jetstream är otroligt tyst! Stora fläktar och en i princip överdimensionerad kylare gör att när jag benchmarkar kortet går fläktarna aldrig över 1200 rpm.

Några resultat (GPU överklockad 100MHz och minnen 500MHz från fabriksöverklockningen):

3D Mark Firestrike:
Graphics Score: 23 638
GPU Frekvens: 2038-2063 MHz
Temp: Max 72 grader

3D Mark Firestrike Extreme:
Graphics Score: 11 295
GPU Frekvens: 2050 MHz
Temp: Max 69 grader

Heaven Extreme:
Score: 3 627
GPU Frekvens: 2050 MHz
Temp: Max 73 grader

Valley Extreme:
Score: 4 493
GPU Frekvens: 2050 MHz
Temp: Max 72 grader

https://gzhls.at/p/1449281.jpg

Så om ni har tappat sugen på att vänta på era Asus Strix-kort kan jag rekommendera en surf över till Proshop och välja ett Palit-kort. De har vissa i lager och fler på väg inom kort, här är det jag köpte.

Jag upprepar igen, kortet är i det närmaste ohörbart under full load vilket för mig är lite som att jag inte riktigt kan greppa det...

PS! Det finns en nackdel, kortet tar upp tre PCI-e platser.

PS2!: Är det någon som vet hur man kan justera RGB-belysningen på kortet skulle jag verkligen uppskatta en upplysning.

Nog tusan borde väl du kunna få mer prestanda än så?

Med mitt ASUS STRIX 980TI högt överklockat fick jag 4838 i UV Extreme HD. Luftkylt så klart. Går att plocka lite mer.
Men i 4K så blir det jobbigare, så det är väl där 1080 är grym jämte 980TI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Jag hittar inget stöd för det men vissa påstår att de är ganska stora på hemmaplan (inräknat alla deras varumärken antar jag, dvs. Gainward, Palit m.m.). Att de är väldigt stora i Asien kan bero på flera orsaker, bl.a. att det är en mer prispressad marknad och där konsumenter kanske inte alltid ens har möjlighet att välja något annat än det absolut billigaste. Priskänsliga konsumenter är ju uppenbarligen deras målgrupp eftersom de alltid riktar in sig på att sälja de billigaste korten.

Palit är överlägset störst när det kommer till Tesla och referenskort, alltså OEM och ODM. Deras märken och produktion är gigantisk.

Märkena är ju bland annat Gainward, KFA2, Galaxy/Galax och då Palit (även indirekt PNY med kylare).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nog tusan borde väl du kunna få mer prestanda än så?

Med mitt ASUS STRIX 980TI högt överklockat fick jag 4838 i UV Extreme HD. Luftkylt så klart. Går att plocka lite mer.
Men i 4K så blir det jobbigare, så det är väl där 1080 är grym jämte 980TI.

Det var inte dåligt med tanke på att Sweclockers test av Asus GeForce GTX 1080 ROG Strix OC kom upp i 4149, Founderskortet klarade 3997 och som sagt mitt Palit Super Jetstream 4493.

Sweclockers GTX 980Ti i samma test (oklockat) landade på 3508. Ditt kort måste klocka som attan.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Det var inte dåligt med tanke på att Sweclockers test av Asus GeForce GTX 1080 ROG Strix OC kom upp i 4149, Founderskortet klarade 3997 och som sagt mitt Palit Super Jetstream 4493.

Sweclockers GTX 980Ti i samma test (oklockat) landade på 3508. Ditt kort måste klocka som attan.

Kompisen har ett lika dant kort och han fick 4814. Just vid det här testet så hade jag boost på 1400 Mhz och minnena låg på 8040 Mhz. GPU 66-67 grader. Fläktprofilen gör att de går på 100% över 60 grader. Stör inte så mkt ändå då burken står under skrivbordet. Jag har ej orkat testa mig fram hur mkt OC det går att plocka ut vid en viss fläktkurva, säg max 50%.

EDIT: bildlänken vill inte funka så här är direktlänken.

https://imgur.com/DnKRLbD

Permalänk

@JonkenPonken:

Jag körde ett test nyss där kortet är helt default och jag fick 4294 i Extreme HD.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är konstigt att SWEC får så låga resultat i sina tester på 1080 . Själv landar jag runt mellan 4633 ~ 4687 i Unigine Valley Extreme HD med mitt 1080. Mitt system är klenare än SWEC testsystem, jag kör på en 5820K klockad till 4.2Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det var inte dåligt med tanke på att Sweclockers test av Asus GeForce GTX 1080 ROG Strix OC kom upp i 4149, Founderskortet klarade 3997 och som sagt mitt Palit Super Jetstream 4493.

Sweclockers GTX 980Ti i samma test (oklockat) landade på 3508. Ditt kort måste klocka som attan.

Är det inte förbättrade drivrutiner som gör ex 980ti bättre nu än när Swec testade dom? EVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ Gav 3667 på Extreme HD när testet gjordes. Mitt gör nu orginal 4000p och 4450p på 1500Mhz

Visa signatur

Intel i7 5820K @4.6GHz (Corsair H110i Gt ) * Corsair Vengeance Lpx DDR4 16GB 2666MHz * Msi X99A Sli Plus * EVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ * Samsung 950 PRO 256GB M.2 *Samsung 840 Evo 500gb Corsair Obsidian 450D * Corsair Ax-1200i

Permalänk
Medlem

Har just monterat in mina två MSI GeForce GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X dom drar fint i Time Spy 1.0 fick 9 999 inte illa

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har just monterat in mina två MSI GeForce GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X dom drar fint i Time Spy 1.0 fick 9 999 inte illa

Posta i Timespy tråden #16273881 den här tråden handlar om Palit.

Skrivet av Mippe_20:

Är det inte förbättrade drivrutiner som gör ex 980ti bättre nu än när Swec testade dom? EVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ Gav 3667 på Extreme HD när testet gjordes. Mitt gör nu orginal 4000p och 4450p på 1500Mhz

Då kanske man kan förvänta sig samma utveckling hos 1080 korten. Kortet är ju relativt färskt ännu och vad jag vet så har det bara släppts en driver sedan releasen.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Gainward, Palit, och PNY samt KF2A/Galaxy (HOF) ägs alla av Palit, bara olika varumärken för olika regioner. Dom har egen tillverkning i Kina och kontor i Taiwan, deras kort är väldigt prisvärda.

Intressant, detta visste jag inte. Är det olika kvalitetsnivåer på märkena också? För den enda erfarenhet jag har av något av dem är av ett KFA2 GTX 570 som lät som ett mindre jetplan innan det brann upp, bokstavligen. Ren skit, inte alls som det Palit-kort som TS är så i extas över.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Intressant, detta visste jag inte. Är det olika kvalitetsnivåer på märkena också? För den enda erfarenhet jag har av något av dem är av ett KFA2 GTX 570 som lät som ett mindre jetplan innan det brann upp, bokstavligen. Ren skit, inte alls som det Palit-kort som TS är så i extas över.

Du kan ju inte döma ut ett märke bara för att du personligen fick ett trasigt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]