780 Ti vs 290X, the rematch

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Ni pratar om fel generation av kort. (dvs att amds kort åldras med värdighet) Även om jag såg ett test som brian gjorde på techyescity tror jag det var där i hans test så kunde man avfärda denna myt så stämmer det ändå till en stor del.

så, å nu kanske ni undrar vilka kort jag menar jo. gtx680/770 vs 7970/280x.
I swecs tester så brukar jag jämställa 960 med just 680/770. inte exakt vetenskap men +- nån fps mellan dem.

att maxwell presterar så mycket bättre e ju eg bara för att de har bra mycket högre mhz än keppler. Keppler med 1500mhz lär ju vara lika bra som maxwell. Mhz is king, kolla bara på pascal. så har det alltid varit.
förresten förvånar mig inte att Yoshman tar upp info som är pro Nvidia på något sätt å e kasst för Amd.

Hur är det pro Nvidia att visa att det faktiskt stämmer att 290X presterar bättre relativt 780 Ti i dagens spel. Men att detta inte är en effekt av att AMD optimerat sina drivers utan därför att speltekniken har ändrats på ett sätt som inte alls passar Kepler-kretsen?

Du med flera blandar ihop nära nog maniskt intresse för datorteknik med flamewars mellan folk som av någon (för mig) outgrundlig anledning gjort ett specifikt börsnoterat multinationellt företag till sin kelgris. Företag ska inte förväxlas med vänner, de skiter totalt i dig som individ.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fördelen med att titta bakåt är att man har facit

Är väldigt svårt att sia om framtiden, kunde man det hade man t.ex. köpt på sig AMD innan förra rapport och ARMH förra veckan innan uppköpsplanerna blev kända ;)...

....Sedan finns det saker som inte kan kompenseras för, Kepler har väsentlig mycket lägre rastreringskapacitet jämfört med GCN och Maxwell. Rimligtvis är detta en av de större flaskhalsarna i dagens spel. Sedan är Kepler enligt vad jag läst rätt ineffektiv på mer generella beräkningar, något som också används allt mer i t.ex. post-processing effekter.....

Och det var inte att sia menar du? Om jag läser dig korrekt så kommer ju prestandaskillnaden mellan dessa två antika kort (290X vs 780Ti) att öka snarare än något annat, detta trots om det är "Gaming Evolved" eller "The way its meant to be played", DOOM som du nämde är ju ett utmärkt exempel!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

@Yoshman
Alltså handlar inte om det stämmer eller ej, inte ens orkat klicka länken till artikeln. Har bara läst vad du skrev i detta inlägg och vad du insinuerar. Alltid är det att amd är sämst och nvidia bäst fast du kör med fina teknik terminologier för att dölja att du e partisk.

Att maxwell är gudasänt det har vi förstått när vi läst dina inlägg och pascal verkar inte vara så mycket sämre i din värld. Men det känns så urtjatat, ja vi förstår du gillar ditt maxwellbaserade grafikkort för det va la då det började, dvs då du tyckte allt va skräp mot maxwell å hur "robust" maxwell är... robust... okey...

Jag säger inte att du ska kela med några företag elelr så men ärligt talat alla ser ju hur du smutsar ner ett företag till förmån för ett annat. Jag menar inte att det e fel av dig att länka till intressanta artiklar men många av dina påståenden i dina inlägg känns väldigt fanboi:istiska.
Förlåt men är den uppfattningen av dig jag har just nu å har svårt att ta dig på allvar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Yoshman
Alltså handlar inte om det stämmer eller ej, inte ens orkat klicka länken till artikeln. Har bara läst vad du skrev i detta inlägg och vad du insinuerar. Alltid är det att amd är sämst och nvidia bäst fast du kör med fina teknik terminologier för att dölja att du e partisk.

Att maxwell är gudasänt det har vi förstått när vi läst dina inlägg och pascal verkar inte vara så mycket sämre i din värld. Men det känns så urtjatat, ja vi förstår du gillar ditt maxwellbaserade grafikkort för det va la då det började, dvs då du tyckte allt va skräp mot maxwell å hur "robust" maxwell är... robust... okey...

Jag säger inte att du ska kela med några företag elelr så men ärligt talat alla ser ju hur du smutsar ner ett företag till förmån för ett annat. Jag menar inte att det e fel av dig att länka till intressanta artiklar men många av dina påståenden i dina inlägg känns väldigt fanboi:istiska.
Förlåt men är den uppfattningen av dig jag har just nu å har svårt att ta dig på allvar.

Jag är nästan förstummad över hur någon kan tolka något så felaktigt som du gör. Du borde nog försöka att vara lite mer objektiv när du läser vad andra skriver.

@Yoshman
Tack för intressant läsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

@Klumpeduns
Jag är super objektiv samt att jag tar upp detta för att Yoshman ska tänka på hur han skriver för jag ser han som en fanboi hur hårt jag än försöker att vara super duper mega objektiv, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Quoting Forbes så jag kan quota mig själv i den här tråden om två år i tråden:

"RX 480 vs GTX 1060 - The Rematch"

"While the Radeon RX 480 and GTX 1060 are evenly matched in FutureMark’s DirectX 12 benchmark, they trade leads in other DirectX 12 titles. In DirectX 11 testing, Nvidia takes a slight lead with the older GTAV, but again the two cards are turning in mostly equal performance numbers."

http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2016/07/19/crunchi...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av orginallinus:

Och det var inte att sia menar du? Om jag läser dig korrekt så kommer ju prestandaskillnaden mellan dessa två antika kort (290X vs 780Ti) att öka snarare än något annat, detta trots om det är "Gaming Evolved" eller "The way its meant to be played", DOOM som du nämde är ju ett utmärkt exempel!

Det är vad jag tror. Sa inte att man inte kan eller ska sia, menade att det alltid finns en stor osäkerhet i att försöka förutsäga framtida utveckling

Skrivet av DST:

@Yoshman

Förstår man vad ordet "robust" ens betyder i kontext av CPUer och GPUer så går det väldigt enkelt att räkna sig fram till att Pascal och Maxwell med råge är de mest robusta GPU-designerna just nu.

En "robust" design är en krets som presterar väldigt nära sin potential utan att den som skriver programmet för kretsen behöver göra något mer än använda sunt förnuft och strukturera sitt program på ett vettigt sätt. Ur det perspektivet är Kepler < Fermi < Maxwell/Pascal och de två senare är absolut mer robusta jämfört med GCN. Förstår inte hur ett sådant uttalande på något sätt kan tolkas som "fanboyism".

Rada upp kapaciteten för respektive krets och jämför den med t.ex. SweClockers prestandaindex. Det är så stora skillnader att det inte ens är lönt att försöka vrida till det på något sätt. Sett ur det klassiska AMD vs Nvidia perspektivet så är det enorm fördel för Nvidia att ha en mer robust design.

Jämför t.ex. 1060 och 480 som är aktuella just nu. Jag skulle säga att ur alla praktiska perspektiv så är prestanda mellan dessa kretsar identisk, men Pascal når dit trots en teoretisk beräkningskapacitet på 3,9/4,4 TFLOPS (base/boost) mot 5,2/5,8. Bandbredd är 192 GB/s mot 256 GB/s och ROP-kapacitet är 72 GP/s mot 36 GP/s (här är alltså 1060 starkare). 4,4 M transistorer mot 5,7 M transistorer, 200 mm^2 mot 232 mm^2.

Mycket nörddata, men helt utan att blanda in några som helst känslor eller godtyckligt tyckande borde de flesta kunna se att Pascal här presterar närmare sin teoretiska kapacitet. Kretsarna uppnår alltså helt likvärdig prestanda, men Pascal gör det med lägre effekt, färre transistorer och en mindre kretsyta. Åter igen en massa detaljer, men det är åter igen något som man helt torrt kan använda för att konstatera att om det blir priskrig så sitter Nvidia med trumf på hand för de har en enklare samt mindre och därmed billigare krets som ändå presterar likvärdigt.

Vad man också ser genom att att bara jämföra siffror här och genom att ha lite bakgrund till hur och framförallt varför "async compute" (som AMD definierar det, inte som DX12 definierar det) fungerar så är det en väldigt kvalificerad gissning att 1060 kommer ha mindre nytta av "async compute" jämfört med 480 (och även jämfört med 1070 och 1080). Orsaken är att "async compute" bara ger en boost när något skilt från shaders är en flaskhals, 1060 har väldigt låg shader-kapacitet kontra kapacitet i övriga delar så shaders kommer sällan var flaskhals där (jämför 1060 och 980, de presterar likvärdigt men 980 har högre beräkningskapacitet, 4,6/5,0 TFLOPS).

Begriper ärligt talat inte hur någon kan uppfatta en nyfikenhet i att gräva ner sig i teoretiska siffror, jämföra dessa med empirisk information för att slutligen försöka använda detta till att göra någorlunda kvalificerade gissningar om framtiden. Fick påhopp i Polaris tråden om att vara anti-AMD, men läs de första 15 sidorna och fundera vem som faktiskt var närmast i sina utsagor...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Inget nytt här och bara en bortförklaring till varför man inte ska se dig som en fanboi. Du ser la att amd har en annorlunda design än Nvidia där de har avsett bla transistorer till just delar som just async compute. Som du vet behövs inte drivrutiner i dx12 och vulcan för att bla dela/köa upp arbetsbördan som nvidia har varit grymma på innan med sina drivvisar. Nu sköts det genom api:n och hårdvaran får lösa resten. Ska bli kul att se hur 1060 respektive rx 480 står sig om två år. Sen ang teoretiska beräkningskraften så vat du eftersom du själv skriver det rakt ut att vissa märken har svårt nyttja all beräkningskraft i spel. Gå å lek med gpgpu så får du se att rx 480 lär presterar bättre än 1060.
Nu vill jag inte försvara något fabrikat för jag bryr mig eg inte för fem öre eg. Vill bara påpeka att trots att du länkar till köttiga sidor ibland så skiner din färgtillhörighet rakt igenom dina inlägg. Vem vet kanske jag själv som tar dina inlägg fel men är ju något som får mig att se så på dig.

Nvidias lösning är simpel ta en krets, gör den simplare så den klarar mer mhz och du kan luta dig tillbaka och ser hur den höga frekvensen sköter magin åt dig.

Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har av överklockning av hårdvara men det är vad jag har stött på. Massa shaders med stor minnesbuss är svår att få upp i hög frekvens och oftast är det bättre att ha en mindre krets som kör mycket högre klock, det fick man lära sig när man hårdvoltade sina skräpkort förr i tiden och verkar stämma fortfarande. Mhz is king.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DST för någon som påstår att "inte försvara något fabrikat för jag bryr mig eg inte för fem öre" och är " super duper mega objektiv" så var det många "fanboi" och "färgtillhörighet lyser igenom" som används i dina poster.
Om du verkligen står utanför röd vs grön tramset kan du väl själv försöka lyfta dina egna poster ett litet snäpp i alla fall?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

hehe, jag kör faktiskt bara på nvidia när det gäller graffen, vet inte varför, bara blivit så då jag köper det som finns i lager och till rätt pris i fysisk butik. Bara en enda gång har jag köpt ett ati/amd grafikkort å då var det hd4850 som jag köpte åt brossan och testade mot mitt 8800gtx. När det gäller cpuer så e jag fet pro amd men bara pga av nostalgi, gav ex bort min i7 till brossan för att göra plats åt en zen, så bäst för amd att zen presterar som en modern intel och att det kommer finnas mini-itx mobos.
Att mina texter är som de är att jag utgår ifrån min världsbild och reagerar när känslorna fortfarande, om man bara väntar 5 sec efter att ha läst igenom ett inlägg inser man ju hur är onödigt det är att svara. 99% som skrivs här är ju meningslöst, det är inte som på sent90tal och tidigt 2000tal där det verkligen va "hardcore"

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

Nvidias lösning är simpel ta en krets, gör den simplare så den klarar mer mhz och du kan luta dig tillbaka och ser hur den höga frekvensen sköter magin åt dig.

Simpel?!
Så du menar att det är simpelt att ta en GPU till nära 2GHz och bibehålla en TDP på 120W?

Det spelar ingen roll hur Nvidia tagit sig dit dom gjort med Pascal, slutprestandan för oss konsumenter är vad som spelar roll.
Att gratulera AMD för att de faktiskt "ger mera specs för pengarna" är ju helt idiotiskt.

Skrivet av DST:

Nu vill jag inte försvara något fabrikat för jag bryr mig eg inte för fem öre eg.

Skrivet av DST:

När det gäller cpuer så e jag fet pro amd

Joråsåatteeeeeh

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Serzarian Det e ju en krympt arkitektur som då inte behöver lika mycket juice i sig.
Nvidia har redan innan haft höga frekvenser på sina shaders, i bla 4 och 5serien. 9serien kan ta sig upp till 1500mhz utan större problem sen stuvar du om lite lätt i kretsen för och walla 120w.

sen när gratulerar jag amd för att de ger mer specs för pengarna? Jag som dig bryr mig om vad det ger mig i slutändan, men e ändå sjukt att en mellanmjölks produkt som gp104 ska kosta så mycket som det gör oavsett om det presterar bra eller ej. Jag ser det som en naturlig utveckling att nästa gen kort kommer att prestera bättre men ändå bibehålla samma typ av pris. Men det e bara jag.

Edit, vad har det att göra med att jag är nostalgisk över Amd proppar?
Du vet väl AMD och Ati var helt skilda företag förr i tiden, det va fan tider det. Amd athlon k7 slot A cpuer, fan dreglar bara jag tänker på det
Klart jag inte köper en Zen om den kommer vara lika kass som FX skiten är jämfört med Intel just nu.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Det man med rätt stor sannolikhet kan gissa är att varje gång det kommer en större förändring av GPU-arkitektur så kommer den åldras rätt snabbt då DX12/Vulkan flyttar i princip alla optimeringar till spelutvecklarna.

Så om jag förstår dig rätt så menar du att både GP104/106 och Polaris 10/11 kommer att åldras ännu snabbare över lag i nyare spel framöver än samtliga föregående arkitekturer gjorde med DirectX 11?

Det lät ju mindre mysigt...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sisyfos:

Så om jag förstår dig rätt så menar du att både GP104/106 och Polaris 10/11 kommer att åldras ännu snabbare över lag i nyare spel framöver än samtliga föregående arkitekturer gjorde med DirectX 11?

Det lät ju mindre mysigt...

Det är en nackdel med "low-level" APUer. Fast det förutsätter också att AMD eller Nvidia faktiskt gör signifikanta skillnader i sina respektive arkitekturer.

Hela GCN-serien har väldigt små skillnader, så pass små att AMD inte ens brytt sig om att skapa något nytt "whitepaper" som beskriver något efter 1.0. Så länge man håller det spåret är det ingen fara på taken då det som är bra för GCN4 även är bra för GCN1.0 i väldigt nära 100 % av fallen.

För Nvidias del gjorde man rätt stora förändringar mellan Fermi, Kepler och Maxwell. Pascal är däremot väldigt mycket en högt klockad Maxwell med lite extra finesser för "async compute" samt för VR (GCN1.2 har också lite extra som passar just för VR). Om Volta i grunden är väldigt lik Maxwell/Pascal så kommer optimeringar till den arkitekturen även komma de andra till del, om så inte är fallet lär man med tiden se mindre optimeringar för de äldre varianterna. I praktiken kanske det inte är ett jätteproblem ändå, hur många är det som idag sitter på Kepler och förväntar sig att kunna köra de senaste titlarna med DX12 stöd på riktigt höga nivåer?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

I praktiken kanske det inte är ett jätteproblem ändå, hur många är det som idag sitter på Kepler och förväntar sig att kunna köra de senaste titlarna med DX12 stöd på riktigt höga nivåer?

Jag

Naevars, jag är såklart helnöjd med vad mitt GTX 780 har presterat i DX11 sedan launch men nu när det är 2 stora API-skiften så är det ju extra jobbigt att välja grafikkort.

Är egentligen inte ute efter ny GPU själv men har flera bekanta som är det och det är jag som styr skutan.
Finns det något rätt i att tänka att RX 480 ändå är säkrare för framtiden jämfört med GTX 1060 i och med att både PS4 Neo och Xbox One Scorpio kommer använda sig av GCN eller är det knappt en parentes i sammanhanget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

@Yoshman

Han är alldeles för hög lvl för dig...gå och pvp'a en annan medlem

Ledsen för oft, jag var bara tvungen.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Sen ang teoretiska beräkningskraften så vat du eftersom du själv skriver det rakt ut att vissa märken har svårt nyttja all beräkningskraft i spel. Gå å lek med gpgpu så får du se att rx 480 lär presterar bättre än 1060.

Vilket tydligt belyser en poäng jag försöker göra. GCN har verkligen riktig hög kapacitet, men designen får inte ut detta i spel då man gjort en relativt generell krets och GPGPU är absolut ett områden man hoppades skulle ta fart (har i princip inte hänt något där).

Nvidia trodde samma sak, titta på Fermi som är bättre (relativt sin kapacitet) på GPGPU än både Maxwell och framförallt än Kepler (som suger på GPGPU). När GPGPU inte tog fart verkar Nvidia ha omvärderat sig strategi, i Kepler och Maxwell lade man i stället alla transistorer på sådant som spelar roll för spel. Resultat i framförallt Maxwell (som presterar klart bättre än Kepler vid samma teoretiska kapacitet) klarar av att hålla sina beräkningsresurser högt belagda redan i DX11.

En teknik som "async compute" kan precis som SMT (Intels hyperthreading) bara ge ett positivt tillskott om delar av kretsen står oanvänd i normalfallet. Har man väldigt nära 100 % utnyttjandegrad så går det inte att få något from dessa tekniker, men är det dåligt att ha en kretsdesign som når nära sin teoretiska kapacitet utan att programmeraren behöver tänka speciellt mycket på hur man använder kretsen?

Tror de flesta som köper konsumentmodeller som 1060 eller 480 tänker ha de till spel, så vet inte riktigt hur relevant det är om någon presterar sämre för GPGPU. Kepler är i alla fall så pass usel att när jag lekte med OpenCL så fick de flesta av mina program högre prestanda på HD4400 (som faktiskt är rätt bra på GPGPU relativt sin kapacitet) än på 750M (Kepler, som i spel är flera gånger snabbare än HD4400).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I praktiken kanske det inte är ett jätteproblem ändå, hur många är det som idag sitter på Kepler och förväntar sig att kunna köra de senaste titlarna med DX12 stöd på riktigt höga nivåer?

Jag tror inte någon förväntar sig att spela senaste titlarna på hög grafik på Kepler, men nog blir man upprörd när AMDs GCN-motsvarigheter verkar klara övergången till DX12 och Vulkan mycket bättre
Den senaste mardrömmen för Kepler-ägare är DOOM, där Titan och 780 Ti presterar sämre än HD 7950 i Vulkan. De ser sig även slagna av Maxwell-modellen GTX 960. Kepler presterar även sämre i Vulkan än i OpenGL.
http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/doom-api-vulkan-test-gp...

Permalänk
Medlem

Ni som pratar Titan, ni ska jämföra mot Titan Black och inte vanliga.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

Jag tror inte någon förväntar sig att spela senaste titlarna på hög grafik på Kepler, men nog blir man upprörd när AMDs GCN-motsvarigheter verkar klara övergången till DX12 och Vulkan mycket bättre
Den senaste mardrömmen för Kepler-ägare är DOOM, där Titan och 780 Ti presterar sämre än HD 7950 i Vulkan. De ser sig även slagna av Maxwell-modellen GTX 960. Kepler presterar även sämre i Vulkan än i OpenGL.
http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/doom-api-vulkan-test-gp...

Precis som du skriver så presterar Kepler bättre i OpenGL än i Vulkan och är rätt säker att vi kommer se flera spel med liknande trend för DX11 vs DX12.

Med "low-level" APUer så är det helt upp till spelprogrammerarna att optimera för variationer i olika GPUer. Sådan optimering är dyr så en uppenbar kritik mot "low-level" APIer är just att de kommer leda till att program som använder dem endast blir optimerade för de senaste och mest populära modellerna.

I DX11/OpenGL ligger ett större lager programvara mellan spelet och GPUn. Nackdelen är att detta äter mer CPU-kraft, fördelen är att man i detta lager till viss del kan kompensera för svagheter som blottas i en arkitektur när t.ex. spel börjar använda lite andra tekniker för rendering. Men är just bara det, man kan till viss del kompensera. Vissa svagheter går överhuvudtaget inte att kompensera för i drivers, så är mer ett plåster än en hållbar lösning.

I fallet Kepler känns lösning ändå rätt uppenbar: inom överskådlig tid så kommer DX11/OpenGL finnas kvar så är ju bara att välja detta om man sitter på ett sådant kort. I något läge kommer dessa APIer överges, men lär vara flera år dit så när det väl händer får man nog klassa Kepler GPUer som främst av historiskt intresse.

Övergången till DX12/Vulkan kommer nog ha effekten att både AMD och Nvidia kommer akta sig för att göra några större arkitekturspecifika förändringar i sina kort. Ser man det negativ kan man se det som en viss broms för utvecklingen av GPUer, ser man det positiv så betyder det att en investering i dagens GPU-modeller kommer antagligen betyda att de arkitekturmässigt kommer hålla sig relevanta väldigt länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Mycket intressant läsning faktiskt, och det är trevligt att se att Nvidia inte har "nerfat" sina gamla kort.

Dock är jag lite tvivelaktig till 290 resultaten pga en enda sak... kylaren. Det är relativt välkänt att AMD 290 stock kylaren är ungefär lika användbar som en säck med sand i Sahara öknen, så varför test sidor envisas med att använda den förstår jag inte, då den verkligen inte visar 290s styrka. Att hävda "referens mot referens" förstår jag, men jag säger som du där (om tex 970)... ingen köper dem, så varför jämförs dem flera år senare?

Har själv haft referens 290, och kan lätt säga att jag fort skaffade en 3:e part kylaren till den, inte bara för ljudet, utan för tempen och problemen med att den klockade ner sig när den nådde 95 grader. Mao... korten kan inte ens hålla sin 100% satta frekvens, med denna kylare, och ingen drivrutinsförbättring kan hjälpa det. Efter kylarbyte kunde kortet även OCas en del, så det var/är verkligen kylaren som håller tillbaka detta kort.

Men det är utan tvekan det närmaste test vi har, och det ska inte förkastas.

Oavsett så är det roligt att se 3+ år gamla kort som faktiskt fortfarande är användbara. Frågan är väl nu (som många försöker säga ovan)... hur länge?

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde ett test igår mellan 780Ti och Asus gtx 970 Black edition och det gick så här.
http://ladda-upp.se/files/2016/b203881.jpg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

@Yoshman

Mycket intressant läsning faktiskt, och det är trevligt att se att Nvidia inte har "nerfat" sina gamla kort.

Dock är jag lite tvivelaktig till 290 resultaten pga en enda sak... kylaren. Det är relativt välkänt att AMD 290 stock kylaren är ungefär lika användbar som en säck med sand i Sahara öknen, så varför test sidor envisas med att använda den förstår jag inte, då den verkligen inte visar 290s styrka. Att hävda "referens mot referens" förstår jag, men jag säger som du där (om tex 970)... ingen köper dem, så varför jämförs dem flera år senare?

Har själv haft referens 290, och kan lätt säga att jag fort skaffade en 3:e part kylaren till den, inte bara för ljudet, utan för tempen och problemen med att den klockade ner sig när den nådde 95 grader. Mao... korten kan inte ens hålla sin 100% satta frekvens, med denna kylare, och ingen drivrutinsförbättring kan hjälpa det. Efter kylarbyte kunde kortet även OCas en del, så det var/är verkligen kylaren som håller tillbaka detta kort.

Men det är utan tvekan det närmaste test vi har, och det ska inte förkastas.

Oavsett så är det roligt att se 3+ år gamla kort som faktiskt fortfarande är användbara. Frågan är väl nu (som många försöker säga ovan)... hur länge?

Throttling borde inte vara ett problem

HardwareCanucks
"One important note is that our R9 290X is custom cooled but stock clocked so it will have no problem avoiding the throttling that plagued reference designs."

BabelTech
"PowerColor R9 290X PCS+ 4GB; original reference version factory clocked at 1030Mhz Uber clocks, and with the fan allowed to spin up to 100% to prevent throttling."

Så i båda fallen är man medveten om kylarproblemet och försöker undvika att den parametern ska vara en faktor.

Sedan finns det ju en till rätt bra vink kring att det faktiskt inte är speciellt mycket optimeringar som kommer via drivers samt att den lilla som faktiskt finns är rätt jämnt fördelad mellan lägren. Kvoten mellan SweClockers prestandaindex för 290X och 970 har varit i det närmaste konstant sedan lanseringen av 970/980.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Throttling borde inte vara ett problem

HardwareCanucks
"One important note is that our R9 290X is custom cooled but stock clocked so it will have no problem avoiding the throttling that plagued reference designs."

BabelTech
"PowerColor R9 290X PCS+ 4GB; original reference version factory clocked at 1030Mhz Uber clocks, and with the fan allowed to spin up to 100% to prevent throttling."

Så i båda fallen är man medveten om kylarproblemet och försöker undvika att den parametern ska vara en faktor.

Sedan finns det ju en till rätt bra vink kring att det faktiskt inte är speciellt mycket optimeringar som kommer via drivers samt att den lilla som faktiskt finns är rätt jämnt fördelad mellan lägren. Kvoten mellan SweClockers prestandaindex för 290X och 970 har varit i det närmaste konstant sedan lanseringen av 970/980.

Bra poäng, hade inte sett det.

Då undrar jag hur det kommer sig att man fick så pass märkbart bättre prestanda med 2015s omega drivare på dessa kort. Men det kan ju vara som du säger, att Nvidia har fått boost, sakta men säkert, genom tiden också, och att man därför inte märkte det så pass.