Liten och smidig mobiltelefon

Permalänk
Medlem

Liten och smidig mobiltelefon

Kör för närvarande en gammal HTC Wildfire S från 2011 som börjar bli, milt sagt, trött. Den har väl aldrig varit något prestandamonster men framför allt är RAM minnet för litet. Nu när jag kollar runt efter nya mobiler så verkar dock alla vara så förbaskat stora och klumpiga.

Jag kommer utöver samtal och sms använda mobilen till:
- Lite surfande
- Spotify
- Avanzas app

Absolut inga spel eller så. Däremot vill jag att ovanstående ska fungera utan laggande och strul.

Har en Samsung S5 via jobbet som är bra på många sätt men känns ungefär 2cm för lång och 1cm för bred.

En tanke är om det fanns något med typ S5ans prestanda men med nättare mått så hade det ju varit väldigt intressant. Kör gärna Android. Pris helst inte mer än 3k. Gärna mindre.

Några tips?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Funderat på kinalurar?

Permalänk
Medlem

Jag använder en Sony Ericsson Xperia Mini Pro. Den är dock också från 2011. Använder inte data eller appar på den alls, så den är i stort sett lika smidig som när den var ny. Enda smolket i bägaren är att öppningen av SMS-konversationer blir lite trögt efter flera års meddelanden samlats, men det går att avhjälpa genom att rensa. Inte hört talas om någon uppföljare, så jag håller hårt i min, och har dessutom en till på lager. Avskyr dessa surfplattelurar som verkar vara det enda som finns nu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

En Samsung A3 kvalar in både i storlek och i prestandan som önskas. Liten och smidig.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

En Samsung A3 kvalar in både i storlek och i prestandan som önskas. Liten och smidig.

Den är väldigt långt ifrån S5:ans prestanda.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Xperia Z5 compact och tycker den fungera helt ok, köp bara inte den vita modellen. Den är lite konstig, har haft lite konstiga skärmbuggar på den men senaste uppgraderingen verkar ha löst dessa.
Och det bästa är att man har 2 dagars batteri vid normal användning.

Och den borde nästa passa dina önskemål

Samsung S5 Xperia Z5 compact
Yttermått bredd 7.25 cm 6.3 cm
Yttermått djup 0.81 cm 0.89 cm
Yttermått höjd 14.2 cm 12.7 cm
Vikt 0.145 kg 0.138 kg

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar så långt.
Xperia Z5 Compact verkar dock kosta 4k. Lite svettigt kanske. Finns inga mellanalternativ?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Z3 compact kanske? lite äldre men kommer säkert inte göra dig besviken ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sony z1 compact. Har en och mycket nöjd, lagom storlek.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Den är väldigt långt ifrån S5:ans prestanda.

De vet jag. Men den klarar de han vill göra med mobilen utan problem. Inte lätt å hitta en lur med S5 prestanda för under 3000 kr heller för den delen. Utgick ifrån TS krav och budget!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Samsung S5 verkar man kunna hitta så billigt som 2,5k. Märkligt att det inte finns någon mindre lur under 3k som matchar prestandan? Eller det är kanske helt enkelt ingen som vill ha små lurar idag.

A3an ser trevlig ut, men lite trist att den bara är några hundralappar billigare än S5. Känns inte så prisvärt. Den har ju även betydligt sämre skärm än S5 vad jag kan se.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Någon nämnde förresten Kinalurar. Vad rekommenderas här?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Proffsmoddare

Du kommer få mycket svårt att hitta nått vettigt under 4.5" som tillverkats efter 2012. Det enda som finns är Sonys compact-serie och Iphone SE. Jag förstår ärligt talat inte att tillverkarna inte gör nått åt detta, man ser ju stup i kvarten folk som säljer sina flaggskepp för att de är för stora att använda.

Jag försökte hitta nått ett bra tag men det slutade med att jag startade upp min gamla nokia istället och avnjuter två veckors batteritid.

Säg till om du hittar något som passar, jag söker också efter nått liknande.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Samsung S5 verkar man kunna hitta så billigt som 2,5k. Märkligt att det inte finns någon mindre lur under 3k som matchar prestandan?

Var då? Pratar du S5 Neo så är det inte samma, dess prestanda är relativt dålig. Eller S5 mini?

Enda mobilen i Sverige med bra prestanda runt 2,5k är Nexus 5X.

Skrivet av Mechanix:

Någon nämnde förresten Kinalurar. Vad rekommenderas här?

Det beror väl på vad du letar efter mer exakt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag använder en Sony Ericsson Xperia Mini Pro. Den är dock också från 2011. Använder inte data eller appar på den alls, så den är i stort sett lika smidig som när den var ny. Enda smolket i bägaren är att öppningen av SMS-konversationer blir lite trögt efter flera års meddelanden samlats, men det går att avhjälpa genom att rensa. Inte hört talas om någon uppföljare, så jag håller hårt i min, och har dessutom en till på lager. Avskyr dessa surfplattelurar som verkar vara det enda som finns nu.

heh, önskar att jag också bunkrat upp på såna... saknar min X10 mini pro som fan. Grym lur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet att du skriver "Kör gärna Android." Men Iphone 5s 16GB kostar under 3000kr och fungerar utmärkt den är dessutom rätt smidig.
Har en det jag kan klaga på är batteritiden som inte är skitbra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Vet inte om Avanzas app finns till Windows men i så fall är Lumia 650 sjukt prisvärd just nu, kostar nu under en tusing på Komplett. Inte superprestanda direkt, men det är inte lika kritiskt som på Android utan allt flyter på bra vad jag förstår.

Annars hade jag rekommenderat Xperia Z5 Mini eller om pengarna tryter en Z3 Mini, kanske begagnad. Moto G var också ganska bra fram tills senaste modellen som inte är alls lika bra som tidigare. Nexus 5x är bra på många sätt men inte så liten direkt. Galaxy S5 Mini finns ju också men den är ganska mycket klenare än vanliga S5 som ju börjar bli ganska gammal och trött nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mechanix:

Kör för närvarande en gammal HTC Wildfire S från 2011 som börjar bli, milt sagt, trött. Den har väl aldrig varit något prestandamonster men framför allt är RAM minnet för litet. Nu när jag kollar runt efter nya mobiler så verkar dock alla vara så förbaskat stora och klumpiga.

Jag kommer utöver samtal och sms använda mobilen till:
- Lite surfande
- Spotify
- Avanzas app

Absolut inga spel eller så. Däremot vill jag att ovanstående ska fungera utan laggande och strul.

Har en Samsung S5 via jobbet som är bra på många sätt men känns ungefär 2cm för lång och 1cm för bred.

En tanke är om det fanns något med typ S5ans prestanda men med nättare mått så hade det ju varit väldigt intressant. Kör gärna Android. Pris helst inte mer än 3k. Gärna mindre.

Några tips?

Sony xperia Z3/5 compact. Helt underbar telefon, speciellt Z5c has förmodligen världens bästa touch upplåsning och är liten och smidig. Tyvärr har sony hoppat på phablet idiot tåget så det gäller köpa medan de finns kvar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att du skriver "Kör gärna Android." Men Iphone 5s 16GB kostar under 3000kr och fungerar utmärkt den är dessutom rätt smidig.
Har en det jag kan klaga på är batteritiden som inte är skitbra.

Förutom detaljen om ingen SD kort och sabotage av alla icke apple IM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Förutom detaljen om ingen SD kort och sabotage av alla icke apple IM.

Såg inget om att SD kort var krav.
Jag personligen bryr mig inte så mycket om SD kort det har aldrig fungerat som jag vill i mina android telefoner i vilket fall man kunde inte ens lagra vissa appar på SD kort och vissa gick bara delvis lagra på sd kort, osv kanske är löst i 6,0? Sen är jag kanske inte någon som lagrar massa skit i mobilen utan klarar mig fint med min 16GB och molnlagring.
"icke apple IM." vad är det?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder en iPhone 5s. Fungerar utmärkt fortfarande och finns att köpa billig ny. Jag hade dock valt en SE i dagsläget, den kommer hålla många år till. Inte särskilt mycket dyrare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har en liten smidig lumia 550. Kolla upp den! Billig och bra

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Var då? Pratar du S5 Neo så är det inte samma, dess prestanda är relativt dålig. Eller S5 mini?

Jaha, jag trodde att en S5 var en S5 Det är en Neo jag har via jobbet. Funkar bra men jag utsätter den iofs inte för något mer avancerat än Spotify eller möjligen Youtube.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att du skriver "Kör gärna Android." Men Iphone 5s 16GB kostar under 3000kr och fungerar utmärkt den är dessutom rätt smidig.
Har en det jag kan klaga på är batteritiden som inte är skitbra.

Ja det kanske rentav kan vara ett alternativ. Risken med att köpa en Apple produkt är ju att man börjar samla på dem, så är det iaf för en del av mina vänner...

Skrivet av snajk:

Vet inte om Avanzas app finns till Windows men i så fall är Lumia 650 sjukt prisvärd just nu, kostar nu under en tusing på Komplett. Inte superprestanda direkt, men det är inte lika kritiskt som på Android utan allt flyter på bra vad jag förstår.

Annars hade jag rekommenderat Xperia Z5 Mini

Avanzas app funkar endast med Iphone/Android.
Xperia Z5 Compact är intressant om det är den du menar, dock lite dyr kanske.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Såg inget om att SD kort var krav.

Tror inte jag behöver SD kort? Mina lagringsbehov är ju typ kontaktlistan, sms, samtalslogg, lite Spotify buffrande osv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Tror inte jag behöver SD kort? Mina lagringsbehov är ju typ kontaktlistan, sms, samtalslogg, lite Spotify buffrande osv.

Ne precis då klarar du dig fint utan något SD kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Jaha, jag trodde att en S5 var en S5 Det är en Neo jag har via jobbet. Funkar bra men jag utsätter den iofs inte för något mer avancerat än Spotify eller möjligen Youtube.

Xperia Z5 Compact är intressant om det är den du menar, dock lite dyr kanske.

Troligtvis klarar du dig med Galaxy A3 (2016) eller någon annan lite billigare modell då.

Skulle inte kört på Sony med tanke på alla trådar om vattentäta mobiler som tar in vatten, skärmfel, lim som släpper, baksidor som spricker av sig själva, mobiler som överhettar och självklart har supporten aldrig hört talas om någon annan som skulle haft samma problem.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips om du enkelt vill kunna få ett hum om hur stora telefonerna är jämfört med varandra: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/

Ganska bra att ha till hands.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3110665

För 1490:- får du mycket för pengarna, i stort sett samma mått som S5 Neo dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Troligtvis klarar du dig med Galaxy A3 (2016) eller någon annan lite billigare modell då.

Skulle inte kört på Sony med tanke på alla trådar om vattentäta mobiler som tar in vatten, skärmfel, lim som släpper, baksidor som spricker av sig själva, mobiler som överhettar och självklart har supporten aldrig hört talas om någon annan som skulle haft samma problem.

Kan instämma med överhettning och riktigt taskig bluetooth-prestanda på Z5 compact. Samt ruskigt långsam kameraapp. Jag har haft min i tre veckor och igår beställde jag en OnePlus 3 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Beställde en Samsung A3 (2016). Får hoppas att den duger för mina behov.
Tack igen för alla svar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61