Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Går att installera manuellt från tredjepart
http://winaero.com/download.php?view.1795

WinAero har varit guld värt för mig i Windows 8/8.1, men jag anser att Windows 10 kommer vara bortom all räddning iom Anniversary Update för mig som vill ha full kontroll över systemet (speciellt nu när många group policies försvinner i Pro-versionen). Detta kommer även sätta stopp för många av programmen ifrån WinAero.

Hade tillräckligt med problem för att få Windows 8.1 att fungera likt 8.0 i början. Nästan allt som Microsoft fixade till i 8.1 hade jag redan fixat på annat håll mha tredjepartsprogram, men mycket slutade att fungera iom uppdateringen.

Nu när Microsoft kör Windows as a Service, så kommer inga hack vara framtidssäkra.

Jag kan leva med att Microsoft nollställer vilken hand jag vill skriva med då och då i Windows 8.1 (jag är vänsterhänt), men inställningarna som nollställs i Windows 10 för mig är mer förödande. Kommer fortfarande att fortsätta med 10:an på min stationära dator, men ser till att alltid ha backup på alla viktiga filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag är en bakåtsträvare, jag vill att interfacet ska vara oförändrat eller förbättras, inte bara förändras.
Att köra win med tangentbord är hemskt och tar bort syftet med det, däremot är linuxterminalen väldigt bra och nu kommer ju bash till win också och det är en av få förbättringar som kommit med uppdateringarna.

Att önska att något förbättras är motsatsen till bakåtsträvan.
Att vägra att arbeta på ett annorlunda och nytt sätt utan annan motivation än att det är inte är samma sätt som man jobbat på tidigare skulle jag vilja kalla bakåtsträvan.

Eftersom du inte verkar ha lust att förklara hur du använder startmenyn eller vad du använder den till så kan jag inte riktigt sätta mig in i din situation eller förstå varför du tycker den, eller avsaknaden av den, är dålig i W8 och W10 vilket var min ursprungliga fråga.

I ena meningen säger du att köra win med tangentbord är hemskt och i nästa säger du att det är bra att bash kommer till win.
Går det köra bash meningsfullt utan tangentbord eller är det bra och hemskt samtidigt?

Jag använder tangentbordet eftersom jag vill använda datorn så effektivt som möjligt.
CTRL+C går avsevärt mycket fortare än högerklick + copy och det finns ingen större chans att missa varken CTRL eller C men med musen kan man faktiskt missa om man avser att matcha tangentbordstryckningens hastighet. Speciellt om man ska göra det flera gånger på raken.
Win+R och skriva calc och trycka enter går fortare för mig än att starta calc med musen.
Jag skulle till och med kunna binda en av mina G-knappar på mitt logitech-tangentbord till att autostarta calc.
Win+R och skriva mspaint eller kanske mstsc för terminalserver eller Win+1 för att starta Chrome går fortare än att leta upp på vilken skärm muspekaren är just nu, dra den till rätt ställe och klicka - om jag nu vill utnyttja det ringa utrymmet som aktivitetsfältet erbjuder till att ha alla de program jag vill kunna starta snabbt fästa där, annars tar det ännu längre tid med musen.

Win+D så förminskas alla fönster direkt till skillnad från med muspekaren då man måste träffa en väldigt liten bit nere i högra hörnet på någon av skärmarna. Visst man kan skaka fönstret man har uppe nu så förminskas de andra men det tar så oerhört lång tid jämförelsevis och då måste man ändå förminska det fönstret efter det.

Win+vänster och höger så har man fönster ordnade sida vid sida omedelbart även om det är två olika program t.ex. word och pdf reader.

Jag är bara intresserad av vad det är som folk använder den gamla sortens startmeny till för jag kan inte komma på en vettig anledning själv.

Permalänk
Inaktiv

@Yomster:

Tror detta är en generationsfråga. De som växt upp med kommandon,tangentbord och rullgardinsmenyer jobbar snabbare och effektivare med det.

De som växt upp med pekskärmar, röststyrning och handikappanpassade stora ikoner att trycka på tycker nog utvecklingen går åt rätt håll.

Det enda Ms hade behövt göra är att ge användarna möjlighet att anpassa gränssnittet själva. Som det är nu så låser man mer och mer av dessa möjligheter för varje Windows version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Precis som i slutet av juni, så ligger Win10 strax under 20% och Win7 strax under 50%.
Enda skillnaden är att WinXP håller ställningarna mot Win8 och Win8.1. WinXP kommer överleva Win8.x och snart är förbi i marknadsandelar.
Linux har ökat sedan i våras från 1,0%-1,5% till +2%

Intressant att W10 har 20% vs W7's 50% trots att det varit gratis och deras idiotiska "tvångsmatar taktik". Har du länk till källan?

Angående vad jag tycker om W10 så kommer jag definift att köra vidare med W7 - har inte sett en enda fördel för mig att uppgradera och som dessutom har ett fult GUI med skizofreni.

Permalänk
Medlem

Klockan 12 imorgon är det slut på gratisuppdateringarna...

Citat:

For anyone having last minute jitters and wanting an upgrade, a Microsoft spokesperson has confirmed to The INQUIRER that the free offer stops at midnight tonight UTC-10, meaning that people in the UK have until 1059 on Saturday 30 July.

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2466327/windows-10-b...

Få se om det räcker för att stoppa:

Citat:

Microsoft is facing two more lawsuits over the company’s questionable Windows 10 upgrade tactics. Both suits are seeking class-action status.

http://www.pcworld.com/article/3101396/windows/microsoft-face...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

@Yomster:

Tror detta är en generationsfråga. De som växt upp med kommandon,tangentbord och rullgardinsmenyer jobbar snabbare och effektivare med det.

De som växt upp med pekskärmar, röststyrning och handikappanpassade stora ikoner att trycka på tycker nog utvecklingen går åt rätt håll.

Det enda Ms hade behövt göra är att ge användarna möjlighet att anpassa gränssnittet själva. Som det är nu så låser man mer och mer av dessa möjligheter för varje Windows version.

Det är där jag menar på att bakåtsträvningen kommer in i bilden.
Det jag är menar är att det som fungerar bäst ska regera oavsett om det är röststyrning, stora ikoner eller kortkommandon och oavsett om det kräver att man lär sig något nytt när det kommer en ny version av Windows eller ej.

Det kanske är en generationsfråga men då är en generation dummare än den andra och i så fall bryr den generationen jag tillhör sig inte om hur man löser något eller om lösningen förändras, bara att det är en effektiv och användbar lösning.

Jag fick ändra sättet jag använde Windows på mycket när jag bytte till Windows XP.
Jag fick ändra mer när jag bytte till Windows 7 och än mer när jag bytte till Win 8.

Kill your darlings.

Förr i tiden var det tyglar som gällde för att styra sitt färdmedel, i dag är det ratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kikade lite på Linux-distributioner igår och förvånades över vilka j-a hycklare folk är. xD

Många klagar på GUI:t i Windows 10 och väljer istället en Linux-distribution som försöker efterlikna Windows 10 så mycket som möjligt.

Hur många desktop hanterare tittade du på? Om det endast var Ubuntu så håller jag med dig men det finns ett antal andra så kallade desktop hanterare (GUI) som IMO är betydligt bättre än W10

Sök och ta en titt på dessa och se om något passar. Du kan även ha flera installerade parallelt och byta vid varje inloggning om du vill.

Q4OS
Xfce
LXDE
Cinamon
osv

Q4OS är i stort sett ett en kopia av XP/2000/W7 beroende på vad man väljer...

http://q4os.org

Citat:

För övrigt tycker jag inte skillnaden mellan 7:an och 10:an är speciellt stor i det avseendet.

Skojar du? Visst bägge är GUI men skillnaden är stor och dessutom till det sämre i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kikade lite på Linux-distributioner igår och förvånades över vilka j-a hycklare folk är. xD

Många klagar på GUI:t i Windows 10 och väljer istället en Linux-distribution som försöker efterlikna Windows 10 så mycket som möjligt.

För övrigt tycker jag inte skillnaden mellan 7:an och 10:an är speciellt stor i det avseendet.

Skillnaden är att GUIt oftast kom innan W10 samt om man inte tycker om det kan man ändra eller modda utan att behöva installera plugins eller leka med DLL filer.

Jag börjar respektera Microsoft mer när deras filhanterar klarar av basala saker som nedan:

Sedan saker som automatiskt uppladdning av screenshots till valfri tjänst något som man måste ha 3e part program som jing har förvånat mig länge.

Synca mot android mobiler med notifications clipboard etc är också guld något som jag förstår inte varför Microsoft inte implementerar, pengar har de....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Att vägra att arbeta på ett annorlunda och nytt sätt utan annan motivation än att det är inte är samma sätt som man jobbat på tidigare skulle jag vilja kalla bakåtsträvan.

Låter som att du gillar GUI förändringar för förändringens skull vilket MS (och andra företag) också vill att du skall göra eftersom de helst vill sälja en ny version till dig varje år - flavor of the year.

Det är därför de insett att det inte kommer att hålla i längden och nu rör de sig sakteliga mot Software as a Service där man får betala löpande. Själv föredrar jag att betala en gång för saker.

Dessutom ger det dem anledning till att hålla nya kurser och skriva ny utbildning litteratur etc. med andra ord hålla hjulen snurrande.

Vi kan tex ta Aero som ett exempel...när Vista/W7 skulle släppas så gick MS i god för att det nya GUI't var det bästa som hänt sedan miniräknaren kom (de sa ungefär samma sak vid tidigare releaser) för de hade gjort mängder "vetenskapliga" tester med hundratals om inte tusentals användare. Nu helt plötsligt så är det inte så bra - enligt dem - utan W8/W10 är det bästa sedan miniräknaren kom och det kommer inte att sluta där utan om X år så släpper de något nytt och slår på stora trumman för det och helt plötsligt är W10 GUI't inte så bra.

En vis man sa för många år sedan....

The old is not necessarily outdated and the new is not necessarily better.

Admiral Hyman G. Rickover

Det är rätt bra att komma ihåg den oavsett vad det gäller. Keyword här är necessarily för det är ganska givet att många förändringar är till det bättre annars hade vi fortfarande suttit och gnagat ben i grottor.

Citat:

Eftersom du inte verkar ha lust att förklara hur du använder startmenyn eller vad du använder den till så kan jag inte riktigt sätta mig in i din situation eller förstå varför du tycker den, eller avsaknaden av den, är dålig i W8 och W10 vilket var min ursprungliga fråga.

Jag kan berätta vad jag använder min till.

Jag organiserar den löpande efter eget tycke och plockar bort alla länkar som inte behövs. Förutom länkar till program så har jag länkar till massor med manualer, böcker, ritningar etc. i olika katerogier som gör det enkelt för mig att hitta. Sist jag räknade så hade jag 300+ länkar i startmenyn. De som gillade Metro kan ju se hur bra det funkar med så många länkar.

Vissa föredrar att söka efter deras program/dokument men för mig fungerar det bäst om det är upplagt hierarkiskt. Vet precis var jag har länken till det jag behöver.

Vi är alla olika och jag säger inte att mitt sätt är det bästa för dig eller någon annan. Jag ger bara min syn på det. Därför gillar jag valmöjligheten man har i Linux. Önskar vi det i Windows med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Låter som att du gillar GUI förändringar för förändringens skull vilket MS (och andra företag) också vill att du skall göra eftersom de helst vill sälja en ny version till dig varje år.

Det är därför de insett att det inte kommer att hålla i längden och nu rör de sig sakteliga mot Software as a Service där man får betala löpande. Själv föredrar jag att betala en gång för saker.

Dessutom ger det anledning till att hålla nya kurser och skriva ny utbildning litteratur etc. med andra ord hålla hjulen snurrande.

En vis man sa för många år sedan....

The old is not necessarily outdated and the new is not necessarily better.

Admiral Hyman G. Rickover

Det är rätt bra att komma ihåg den oavsett vad det gäller. Keyword här är necessarily för det är ganska givet att många förändringar är till det bättre annars hade vi fortfarande suttit och gnagat ben i grottor.

Jag kan berätta vad jag använder mina till.

Jag organiserar den löpande efter eget tycke och plockar bort alla länkar som inte behövs. Förutom länkar till program så har jag länkar till massor med manualer, böcker, ritningar etc. i olika katerogier som gör det enkelt för mig att hitta. Sist jag räknade så hade jag 300+ länkar i startmenyn. De som gillade Metro kan ju se hur bra det funkar med så många länkar.

Vissa föredrar att söka efter deras program/dokument men för mig fungerar det bäst om det är upplagt hierarkiskt. Vet precis var jag har länken tilldet jag behöver.

Om inte det är uppenbart för dig av det jag skrivit tidigare kan jag försäkra dig om att en av sakerna jag är mest emot är förändring för förändringens skull och det är ganska fördomsfullt av dig att anta något annat och dessutom ett tecken på att du inte ens läst det stycket jag skrev som du citerade först.

Du använder startmenyn som en stor mapp med genvägar (vilket det faktiskt också är) dvs du kunde lika gärna lägga denna mappen på skrivbordet och aldrig klicka på starmenyn igen.

Jag gör på ett likande sätt själv med riktiga länkar i min webbläsare men vad gäller filer och genvägar till dessa ser jag ingen anledning att göra det så långsamt som att lägga dem under startmenyn, speciellt inte om det är över 300st.
(Du behöver förresten inte räkna för att kolla hur många det är, du kan bara högerklicka på startmeny-mappen och klicka på egenskaper så får du upp antalet.)

Jag säger absolut inte att ditt sätt är fel, misstolka mig inte, jag säger bara att det lite bevisar det jag menar på - att folk vill jobba som de gjort tidigare även om det inte är det enklaste och effektivaste sättet längre.

Jag ogillar dessutom många av GUI-förändringarna i W8+ eftersom de har försvårat hanteringen av vissa saker t.ex. lagt till fler clicks requred och/eller fördunklat saker som tidigare varit ganska lättillgängliga men nu pratade vi om startmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Om inte det är uppenbart för dig av det jag skrivit tidigare kan jag försäkra dig om att en av sakerna jag är mest emot är förändring för förändringens skull och det är ganska fördomsfullt av dig att anta något annat och dessutom ett tecken på att du inte ens läst det stycket jag skrev som du citerade först.

Om du nu menar det du säger då är vi överens och mitt inlägg bara ett klargörande av ditt som jag helt klart missade

Citat:

Du använder startmenyn som en stor mapp med genvägar (vilket det faktiskt också är) dvs du kunde lika gärna lägga denna mappen på skrivbordet och aldrig klicka på starmenyn igen.

Använder inte Explorer som filhanterare så hade funkat sämre för mig.

Citat:

Jag gör på ett likande sätt själv med riktiga länkar i min webbläsare men vad gäller filer och genvägar till dessa ser jag ingen anledning att göra det så långsamt som att lägga dem under startmenyn, speciellt inte om det är över 300st.
(Du behöver förresten inte räkna för att kolla hur många det är, du kan bara högerklicka på startmeny-mappen och klicka på egenskaper så får du upp antalet.)

Så jag räknade och det blir inte slöare med 300+ länkar, åtminstone inte märkbart på min dator.

Citat:

Jag säger absolut inte att ditt sätt är fel, misstolka mig inte, jag säger bara att det lite bevisar det jag menar på - att folk vill jobba som de gjort tidigare även om det inte är det enklaste och effektivaste sättet längre.

Japp - att bli mer konservativ brukar följa ålderskurvan för de flesta, åtminstone har det varit så för min del. Anser inte mig själv som bakåtsträvare utan bara lärt mig att jag inte behöver hoppa på varje "flavor of the day" bara för sakens skull. Om det nya inte ger mig några fördelar och ökar min produktivitet på ett eller annat sätt så kör jag mer än gärna vidare med det "gamla".

Förstår inte varför MS inte öppnat upp och supportat ett API mot deras GUI så att vi haft valmöjlighet att köpa och installera valfritt GUI från 3:e part? Precis som vi köper program, de skulle tom kunna erbjuda olika dem själv och på så sätt tjänat mer pengar.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om education versionen är bättre än professional? Vill mest ha W10 vid sidan om Linux för att kunna spela DX12 titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Om du nu menar det du säger då är vi överens och mitt inlägg bara ett klargörande av ditt som jag helt klart missade

Använder inte Explorer som filhanterare så hade funkat sämre för mig.

Så jag räknade och det blir inte slöare med 300+ länkar, åtminstone inte märkbart på min dator.

Japp - att bli mer konservativ brukar följa ålderskurvan för de flesta, åtminstone har det varit så för min del. Anser inte mig själv som bakåtsträvare utan bara lärt mig att jag inte behöver hoppa på varje "flavor of the day" bara för sakens skull. Om det nya inte ger mig några fördelar och ökar min produktivitet på ett eller annat sätt så kör jag vidare med det "gamla".

Kan inte tänka mig en filhanterare som är så dålig att den inte klarar av att bläddra genom mappar på ett enkelt sätt och i så fall varför använder man den? Eller menar du helt enkelt att du inte har ett skrivbord kvar? Skrivbordet som sådant är ju trots allt inte så användbart. I så fall så kan du ju tänka dig att mappen hamnar på ett annat lättillgängligt ställe för jämförelsens skull.

Jag menar inte att antalet skulle påverka prestandan, bara tiden det tar att ta sig igenom det antalet på det viset som startmenyn är upplagd.
Startmenyn är inte lika flexibel som utforskaren trots allt.

Jag är med på vad du menar med konservativitet. Jag har inte t.ex. snapchat, whatsapp eller instagram m.fl. och känner mig lite "gammal" där men dessa ger å andra sidan inget.
Windows 8 och 10 är snabbare i allmänhet än 7an och därav mitt val.
Jag får leva med att jag får klicka någon gång extra om jag vill ändra upplösning och att jag får leta längre än tidigare om jag vill ändra någon systeminställning eftersom det mesta där inte ser ut som det gjorde förr men det var stor skillnad att gå från DOS till W3.x till W9x och till NT också. De sakerna som ändrats mest är sådant som jag inte stöter på vid dagligt användande dvs olika menyer för inställningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yomster:

I ena meningen säger du att köra win med tangentbord är hemskt och i nästa säger du att det är bra att bash kommer till win.
Går det köra bash meningsfullt utan tangentbord eller är det bra och hemskt samtidigt?

Jag använder tangentbordet eftersom jag vill använda datorn så effektivt som möjligt.
CTRL+C går avsevärt mycket fortare än högerklick + copy och det finns ingen större chans att missa varken CTRL eller C men med musen kan man faktiskt missa om man avser att matcha tangentbordstryckningens hastighet. Speciellt om man ska göra det flera gånger på raken.
Win+R och skriva calc och trycka enter går fortare för mig än att starta calc med musen.
Jag skulle till och med kunna binda en av mina G-knappar på mitt logitech-tangentbord till att autostarta calc.
Win+R och skriva mspaint eller kanske mstsc för terminalserver eller Win+1 för att starta Chrome går fortare än att leta upp på vilken skärm muspekaren är just nu, dra den till rätt ställe och klicka - om jag nu vill utnyttja det ringa utrymmet som aktivitetsfältet erbjuder till att ha alla de program jag vill kunna starta snabbt fästa där, annars tar det ännu längre tid med musen.

Win+D så förminskas alla fönster direkt till skillnad från med muspekaren då man måste träffa en väldigt liten bit nere i högra hörnet på någon av skärmarna. Visst man kan skaka fönstret man har uppe nu så förminskas de andra men det tar så oerhört lång tid jämförelsevis och då måste man ändå förminska det fönstret efter det.

Win+vänster och höger så har man fönster ordnade sida vid sida omedelbart även om det är två olika program t.ex. word och pdf reader.

Jag är bara intresserad av vad det är som folk använder den gamla sortens startmeny till för jag kan inte komma på en vettig anledning själv.

Jag använder startmenyn för att nå olika program, jag vill inte söka nånting alls och jag har ibland många instanser av samma program igång och då kan man inte starta direkt från aktivitetsfältet för då får man bara upp de som redan är igång.
Jag vill även kunna organisera program av samma typ i mappar och jag hatar som sagt att söka eftersom jag har mycket lättare att lära mig ett rörelsemönster med musen eller nån grafisk identifiering än att behöva lära mig namnet på hundratals saker som jag redan kan rörelsemönstret på musen för att komma åt eller hur en massa små olikfärgade ikoner ska kombineras för att ge mig rätt funktion, jag hatar därför även ribbongränssnittet även om det har förbättrats oerhört jämfört med hur det uppträdde i office 2007 som väl var det första med det och det gjorde office närmast oanvändbart men mycket var åtgärdat i 2010. Hursomhelst föredrar jag idag interfacet i Libreoffice så jag har slutat använda MSoffice annat än när jag är tvungen.

Jag var egentligen rätt sen att hoppa på MS tåget även om jag kanske gjorde det långt före många andra på denna site, min första windator körde win 95, jag hade inte kört dos eller tidigare winversioner mer än när jag var absolut tvungen innan det, privat hade jag varit Commodore trogen och på win 95 tiden hade jag en Amiga 4000 innan jag också skaffade min "första pc" jag är alltså van att skriva men väntade med MS mjukvara till det kom nått som fungerade utan att jag ska behöva skriva nått, jag har alltså lärt mig win med musstyrning och så vill jag ha det tills det kommer nått som är bättre för mig, jag hade även grafiska interface redan på 64ans tid men de var lika fel där som att skriva på en winmaskin.
Jag hatar dessutom att behöva söka saker både i datorn och i webbläsaren så även Googles bedrövliga webbläsare går bort eftersom den är hemskt dålig på att hantera flikar och bokmärken utan de verkar vilja att man söker vilket är en teknik jag inte uppskattar alls.

I linux så känns det naturligt med terminalen och skrivande så där känns det bra och därför välkomnar jag bash i win för då kan det kanske för en gångs skull fungera vettigt till skillnad från allt ms tidigare har hållit på att försöka trycka ut.

Däremot vet jag inte om det är värt att stanna kvar alls med win längre eftersom MS går åt helt fel håll och även om de fixar en del grafiska magplask så förstör de win mer o mer för varje version de släpper, eftersom de verkar vilja låsa ner datorerna helt så vore det ju bättre om de gjorde om allt till ett rent spel-os och erkände att det är ett os för modulära spelkonsoler de vill åstadkomma. och de som inte vill ha en modulär spelkonsol kan välja en xbox för att slippa valet av hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yomster:

Kan inte tänka mig en filhanterare som är så dålig att den inte klarar av att bläddra genom mappar på ett enkelt sätt och i så fall varför använder man den? Eller menar du helt enkelt att du inte har ett skrivbord kvar? Skrivbordet som sådant är ju trots allt inte så användbart. I så fall så kan du ju tänka dig att mappen hamnar på ett annat lättillgängligt ställe för jämförelsens skull.

Jag menar inte att antalet skulle påverka prestandan, bara tiden det tar att ta sig igenom det antalet på det viset som startmenyn är upplagd.

Jag är med på vad du menar med konservativitet. Jag har inte t.ex. snapchat, whatsapp eller instagram m.fl. och känner mig lite "gammal" där men dessa ger å andra sidan inget.
Jag får leva med att jag får klicka någon gång extra om jag vill ändra upplösning och att jag får leta längre än tidigare om jag vill ändra någon systeminställning eftersom det mesta där inte ser ut som det gjorde förr men det var stor skillnad att gå från DOS till W3.x till W9x och till NT också. De sakerna som ändrats mest är sådant som jag inte stöter på vid dagligt användande dvs olika menyer för inställningar.

En oerhört bra sak som försvann efter xp var att direkt se mappstorlekar i utforskaren, det saknar jag enormt.
Vet inte om jag håller mad om att win 8 eller senare är snabbare på nått, inte ens boottiden verkar vara snabbare numera, jag installerade faktiskt om en dator med win 7 från Ubunte för att kunna aktivera en 10 after uppdateringen på den även om 10 nog inte komemr att ruulla så har jag plockat ner 4 stycken nu sista vecka för att sen backa tillbaka till 7 och linux.
Hursomhelst så blev jag väldigt förvånad över hur fort 7an startade jämfört med 10an, det var stor skillnad till 7ans fördel denna vecka iallfall.
Så har jag faktiskt inte upplevt det innan men det kanske har hänt saker så nu är 10an varken snabbare att boota eller snabbare att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Är gift med Salamander filhanteraren sedan Windows 98 och vågar nog påstå att jag varit på psyk om jag varit tvingad att använda enbart Explorer alla dessa år. Salamander slår Explorer med hästlängder - klarar mig helt enkelt inte utan det och samtidigt undvika psykbryt - första programmet jag installerar.

Kan utan överdrift säga att jag är minst tre gånger så effektiv med Salamander. Den ser lite annorlunda ut än Explorer men jag garanterar dig att du kommer älska den om du ger den en chans! Den som på DOS tiden använt Norton Commander eller Midnight Commander på Linux känner sig hemma direkt.

Det mest går att konfigurera efter tycke och smak och har en hel hög plugins så den direkt kan hantera ISO,ZIP,7z,RAR,Gz mfl, köra jämförelser på directories, direkt kolla XLS,DOC,PNG,GIF, whatever med en knapptryckning och mycke mycke mer - funkar dessutom med W10 men hoppas verkligen att de inte "ribbonfierar" den

Om du inte testat det tidigare så tanka ner demot och ge det en ärlig chans...rekommenderar att man tar en stund och konfigurerar den enligt önskemål. Jag själv har skalat bort många knappar, plockat bort plugins om inte behöver och lagt till snabb kommando till specifika foldrar etc.

http://www.altap.cz

För mig måste det ha sparat in hundratals timmar genom åren! Väl värd sina ~300:-

Skrivet av mrqaffe:

En oerhört bra sak som försvann efter xp var att direkt se mappstorlekar i utforskaren, det saknar jag enormt.

Gaffe, testa Salamnder...där ställer man bara sig på foldern och trycker space så visas storlek.

Citat:

Hehe se där ännu en gång missade jag, får nog sluta dricka rom när jag är på forum

Citat:

Ja att gå från DOS tiill Windows 3.0 var definift ett stort hopp men fördelarna var uppenbara. Nu kunde man enkelt ha flera program igång samtidigt, var rätt mkt bök om man ville göra det i DOS. För mig var även Visual Basic en drivkraft för med det kunde jag göra program GUI betydligt enklare och snabbare än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Skulle man inte kunna köra windows phone-appar i 10:an? skulle vilja ha whatsapp och lite sånt där

Det kan man ändå, behöver inga telefonappar för det, bara å ta hem Whatsapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

För mig måste det ha sparat in hundratals timmar genom åren! Väl värd sina ~300:-

Vad är fördelen kontra "originalet" för windows, Total commander? (Alla de här är ju löst baserade på midnight commander för *nix, men det verkar som om "alla" väljer att kopiera Total commander i stället för att göra en egen tolkning för Windows.)
Sen är där ju fria alternativ med, typ Double Commander.

Skrivet av KeyCat:

Gaffe, testa Salamnder...där ställer man bara sig på foldern och trycker space så visas storlek.

Så vitt jag vet är det här standard för alla de här klonerna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad är fördelen kontra "originalet" för windows, Total commander? (Alla de här är ju löst baserade på midnight commander för *nix, men det verkar som om "alla" väljer att kopiera Total commander i stället för att göra en egen tolkning för Windows.)

Det är inte Total Commander eller MC som Salamander kopierar. Alla kopierar Norton Commander som kom i mitten av 80-talet - var samma med NC, kunde inte klara mig utan det

https://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Commander

Jag borde även nämnt Total Commander för den gör i stort sett vad Salamander gör, kan inte riktigt säga varför jag föredrar Salamander? Troligtvis av gammal vana och att jag konfigurerat enligt mina behov (går säkert att göra med TC oxo?).

Här är länken till TC för de som vill testa...

http://www.ghisler.com

Vill man bli riktigt nostalgisk finns även Far Manager, oxo gratis...

http://www.farmanager.com

Av ren nyfikenhet kollade jag upp vem som var först med en Windows version och första versionen av Salamander släpptes 1996 som freeware, TC första Windows version släpptes tydligen oxo 1996 så det blir tie mellan dem

https://en.wikipedia.org/wiki/Altap_Salamander
http://www.ghisler.com/history850.txt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Det är inte Total Commander eller MC som Salamander kopierar. Alla kopierar Norton Commander som kom i mitten av 80-talet - var samma med NC, kunde inte klara mig utan det

https://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Commander

Ah, vilken nostalgitrip man fick där Norton var ju ett måste rätt länge, sen under OS/2 blev det File Commander. Den funkar rätt bra under Windows också. Själv kör jag Total Commander numera (på Windows, på Ubuntu kör jag Krusader).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Fast det är inte riktigt sant. Om du överhuvudtaget försöker jämföra så ser du att menyer, inställningar, och grafisk design från "Total Commander" inte "Norton Commander" eller "Midnight Commander". Och Total Commander, om jag inte minns helt tokigt, skapade man utifrån vad man var van att se i Midnight Commander, och vad man ville ha som utökad funktionalitet i en Windows version. Enligt Christian själv, i någon forumpost, återigen, om jag inte minns fel, på deras eget forum. Självklart hittar jag inte inlägget, vilket väl egentligen inte är speciellt förvånande. Det spelar inte heller så stor roll, så jag antar att det kan kvitta.

Jag var mest nyfiken på om det fanns någon specifik anledning till ditt val, eftersom jag själv kört Total Commander sedan innan det hette Windows Commander, och Microsoft hotade med coola stämningar.

Skrivet av KeyCat:

Av ren nyfikenhet kollade jag upp vem som var först med en Windows version och första versionen av Salamander släpptes 1996 som freeware, TC första Windows version släpptes tydligen oxo 1996 så det blir tie mellan dem

https://en.wikipedia.org/wiki/Altap_Salamander
http://www.ghisler.com/history850.txt

Windows Commander släpptes som "Windows Commander 1.00d" September 25, 1993 som är den första officiella releasen. 2002 någon gång bytte man namn efter att Microsoft hade hört av sig, och uttryckt "oro" för att någon skulle missta deras mjukvara för något utvecklat av Microsoft.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Windows Commander släpptes som "Windows Commander 1.00d" September 25, 1993 som är den första officiella releasen. 2002 någon gång bytte man namn efter att Microsoft hade hört av sig, och uttryckt "oro" för att någon skulle missta deras mjukvara för något utvecklat av Microsoft.

Intressant och mer än jag visste, framgick inte i den changelog jag hittade på TC's hemsida.

Hur som helst. ...både TC och Salamander slår IMO Explorer i produktivitet med hästlängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Hur som helst. ...både TC och Salamander slår IMO Explorer i produktivitet med hästlängder.

Ja för fan.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Det kan man ändå, behöver inga telefonappar för det, bara å ta hem Whatsapp

Jo men vid den tidpunkten fanns det inte...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

@Yomster:

Men ingen jobbar förstås effektivare med touch istället för mus/tangentbord, dock stöder ju Windows både och nu, så vill man ha enkelhet med touchenheter eller komplett kontroll med tangentbord så funkar det. Man kan gnälla på att menyer har försvunnit och ersatts med ribbon exempelvis men fördelen är hur synligt det gör funktionerna, samtidigt som det funkar precis lika bra som förut att använda tangentbordskommandon för de som prioriterar snabbheten. Man slipper också väldigt många dialogrutor som förut krävdes för att komma åt mer avancerad eller obskyr funktionalitet då den nu finns åtkomlig direkt i ribbon. Den enda nackdelen som jag kan se är att man, i en en del fall, får längre väg att flytta musen om man jobbar med den. Förhoppningsvis tar de som gör det mycket detta som en hint till att börja använda tangentbordet istället då det är snabbare.

Citat:

Man kan låta användarna anpassa allt men det blir dyrt att utveckla och underhålla och gör det svårare att lära sig och svårare att supportera. Ett gränssnitt för en sak underlättar väldigt.

Skrivet av Commander:

...
Jag börjar respektera Microsoft mer när deras filhanterar klarar av basala saker som nedan:
http://i.imgur.com/prVAaAg.jpg

Du menar två kataloger öppna i samma fönster? MS har valt bort det i tjugofem år trots att de har varit medvetna om att det har funnits i andra program, det är inte av misstag eller illvilja utan ett medvetet val för att förenkla hanteringen. Behöver du två eller flera vyer så fungerar flera fönster. Eller så kan man installera en tredjeparts filhanterare.

Citat:

Sedan saker som automatiskt uppladdning av screenshots till valfri tjänst något som man måste ha 3e part program som jing har förvånat mig länge.

Det är förstås ett affärsmässigt beslut att hålla den funktionaliteten låst till OneDrive, precis som mycket annat. Jag hade gärna sett att man kunde välja en molntjänst själv och få samma integration som med OneDrive, men samtidigt förstår jag ju att de vill att folk använder deras molntjänst så det lär inte ske inom den närmsta tiden i alla fall.

Citat:

Synca mot android mobiler med notifications clipboard etc är också guld något som jag förstår inte varför Microsoft inte implementerar, pengar har de....

Jo absolut. Tidigare har de väl begränsat detta till deras telefonsystem och inte implementerat konkurrerande, men det borde de släppa nu när deras telefon-OS inte har lyckats så bra. Å andra sidan finns Pushbullet och liknande tredjepartsprogram som gör vad du efterfrågar. Sen verkar det komma mer av detta nu i Anniversary-uppgraderingen.

Skrivet av KeyCat:

Låter som att du gillar GUI förändringar för förändringens skull vilket MS (och andra företag) också vill att du skall göra eftersom de helst vill sälja en ny version till dig varje år - flavor of the year.

Fast, det är ju inte alls vad de gör. Köpte du W7 2009 så har du inte behövt betala något alls sedan dess för att ligga på senaste versionen nu. Däremot hade du fått betala en hundring eller två för att få W8, vilket många valde att inte göra.

Citat:

Så vilket annat OS betalar du för en gång? Windows är ju det enda OS:et som man betalar för och således det enda OS:et där man kan kräva att det fungerar. Om de ändrar betalmodell för privatpersoner, vilket de inte har gjort än och inte indikerat att de vill göra, så har man inget val än att antingen byta till ett OS utan support eller garantier, stanna på föregående Windowsversion eller betala för Windows löpande.

Personligen ser jag inte att det är ett så stort problem att betala löpande istället för en gång var sjätte år eller så. Så länge det inte blir direkt dyrare totalt sett förstås, men det lär det inte bli. Ett OS är mer än det man får på skivan idag liksom, tjänster och löpande uppdateringar behövs konstant och då är det inte så konstigt att man får betala löpande för det egentligen.

Citat:

Dessutom ger det dem anledning till att hålla nya kurser och skriva ny utbildning litteratur etc. med andra ord hålla hjulen snurrande.

Tja, MS håller inte i särskilt mycket utbildningar och de böcker de producerar tenderar att vara gratis då de vill att folk ska använda deras produkter. Däremot finns det förstås väldigt många andra företag och personer som är beroende av att utbilda folk i Windows och liknande.

Citat:

Vi kan tex ta Aero som ett exempel...när Vista/W7 skulle släppas så gick MS i god för att det nya GUI't var det bästa som hänt sedan miniräknaren kom (de sa ungefär samma sak vid tidigare releaser) för de hade gjort mängder "vetenskapliga" tester med hundratals om inte tusentals användare. Nu helt plötsligt så är det inte så bra - enligt dem - utan W8/W10 är det bästa sedan miniräknaren kom och det kommer inte att sluta där utan om X år så släpper de något nytt och slår på stora trumman för det och helt plötsligt är W10 GUI't inte så bra.

Ja, det kallas utveckling. Man tar vad man har, förbättrar det och bygger vidare. Är något föråldrat bortom förbättring så ersätter man det med något annat.

Citat:

Jag kan berätta vad jag använder min till.

Vissa föredrar att söka efter deras program/dokument men för mig fungerar det bäst om det är upplagt hierarkiskt. Vet precis var jag har länken till det jag behöver.

Vi är alla olika och jag säger inte att mitt sätt är det bästa för dig eller någon annan. Jag ger bara min syn på det. Därför gillar jag valmöjligheten man har i Linux. Önskar vi det i Windows med...

Jo, och det är trevligt att du hittat ett arbetssätt som fungerar. Men det är inte vad startmenyn är eller har varit till för så du använder en funktion på andra sätt än tänkt och då är det inte konstigt att dina metoder för eller senare inte fungerar längre.

Skrivet av mrqaffe:

Jag använder startmenyn för att nå olika program, jag vill inte söka nånting alls och jag har ibland många instanser av samma program igång och då kan man inte starta direkt från aktivitetsfältet för då får man bara upp de som redan är igång.

Mittenklick, try it.

Citat:

Jag vill även kunna organisera program av samma typ i mappar och jag hatar som sagt att söka eftersom jag har mycket lättare att lära mig ett rörelsemönster med musen eller nån grafisk identifiering än att behöva lära mig namnet på hundratals saker som jag redan kan rörelsemönstret på musen för att komma åt eller hur en massa små olikfärgade ikoner ska kombineras för att ge mig rätt funktion, jag hatar därför även ribbongränssnittet även om det har förbättrats oerhört jämfört med hur det uppträdde i office 2007 som väl var det första med det och det gjorde office närmast oanvändbart men mycket var åtgärdat i 2010.

Du kan fortfarande lära dig rörelsemönster, du måste bara lära dig de som finns i ribbon istället för menyer, undermenyer och dialogrutor av olika slag. Det är förstås en tröskel att göra det, men när du gjort det så ligger det mesta mycket närmare än tidigare.

Citat:

...
Däremot vet jag inte om det är värt att stanna kvar alls med win längre eftersom MS går åt helt fel håll och även om de fixar en del grafiska magplask så förstör de win mer o mer för varje version de släpper, eftersom de verkar vilja låsa ner datorerna helt så vore det ju bättre om de gjorde om allt till ett rent spel-os och erkände att det är ett os för modulära spelkonsoler de vill åstadkomma. och de som inte vill ha en modulär spelkonsol kan välja en xbox för att slippa valet av hårdvara.

MS största marknad är och förblir företag som använder Windows för att utföra arbeten, inte gamers.

Skrivet av mrqaffe:

Jo det var trevligt. Tyvärr har NTFS inte så bra stöd för sånt, än mindre med dagens förhållandevis enorma diskstorlekar jämfört med när filsystemet kom (det är därför det tar tid att få fram storleken på en mapp i dess egenskaper). WinFS blev det inget av men ReFS kanske löser detta problem när det väl kommer till konsumentversioner av Windows, eller snarare om det kommer.

Skrivet av KeyCat:

...Salamander filhanteraren..

Skrivet av -=Mr_B=-:

...Total commander... midnight commander... Double Commander...

Ja, det finns tredjepartsfilhanterare. Windows Explorer försöker inte implementera allt som de kan eftersom dess användningsområde är ett annat. Det är lite som att gnälla att WordPad inte har all funktionalitet från Word. Windows Explorer täcker åtminstone 99% av användarbasens behov, övriga har andra program de kan använda om man sysslar så mycket med filhantering att man behöver sådan avancerad funktionalitet. Det sagt så har ju Windows explorer implementerat en hel del av funktionaliteten från dessa program.

Skrivet av KeyCat:

Det mest går att konfigurera efter tycke och smak och har en hel hög plugins så den direkt kan hantera ISO,ZIP,7z,RAR,Gz mfl, köra jämförelser på directories, direkt kolla XLS,DOC,PNG,GIF, whatever med en knapptryckning och mycke mycke mer - funkar dessutom med W10 men hoppas verkligen att de inte "ribbonfierar" den

Windows Explorer kan ganska mycket av det och andra saker som brukar ges som argument till att använda TC eller så. ISO-filer monteras direkt vid dubbelklick exempelvis, zip-filer hanteras som kataloger (dock inte rar osv.) och väldigt många filformat stöder visning direkt i Windows Explorer. Windows Explorer fungerar också (hjälpligt) som ftp-klient.

Tanken med de program som följer med Windows är ju inte att de ska klara allt utan att de ska vara tillräckligt bra för att täcka merparten av användarnas behov liksom. Jobbar man med något så lär man behöva ett specifikt program för det, men gör man inte det så duger ofta Windows inbyggda. Jag vet inte om ni jobbar med att flytta filer eller så, men för de allra flesta räcker Windows Explorer gott för deras filhanteringsbehov. Compare hade jag personligen tyckt var trevligt om det fanns funktioner för, men det är något jag gör mycket i mitt yrke och således har jag bra program för det, till exempel. Samma gäller för Officedokument även om väldigt många behöver Office då de arbetar med denna typen av dokument, men gör man inte det så funkar till exempel WordPad bra. Man kan skriva kod i Notepad också men ingen kräver ju att Notepad ska utökas med funktionaliteten från exempelvis Notepad++ eller VS Code då det hade gjort Notepad onödigt krånglig att använda för normalanvändaren.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Tackar för tipset om Jing. Verkligen användbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Som gammal Amiga-användare så kör jag DirectoryOpus på huvud-PCn
Det är grymt kompetent och jag fick det för några hundralappar på rea eftersom jag hade köpt DOpus Magellan II till Amigan en gång i tiden.

Sen vad gäller startmenyn i Windows så har jag använt ClassicShell sedan Windows 7, eftersom det hade mer konfigurerbarhet än den som följde med, så det har blivit naturligt att köra det även i 8/8.1/10 efter det, så jag slipper iaf det problemet som många har.

Jag hoppas dock fortfarande att Vulkan tar mer fart bland spel, så jag kan skippa Windows helt till förmån för KUbuntu eller något liknande

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Man kan låta användarna anpassa allt men det blir dyrt att utveckla och underhålla och gör det svårare att lära sig och svårare att supportera. Ett gränssnitt för en sak underlättar väldigt.

Du tror inte det blir dyrt att förlora kunders förtroende med ångvältsbeteende? Eller att förlora horder av kunder till Apple och Linux, eller att de helt enkelt sitter kvar på gamla versioner av Windows?

Hur man än vänder och vrider på detta så kryllar nätet av missnöjestrådar mot Windows 10 i en utsträckning som aldrig setts förut. Borde inte det ge en tydlig signal till detta arroganta storföretag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Du tror inte det blir dyrt att förlora kunders förtroende med ångvältsbeteende? Eller att förlora horder av kunder till Apple och Linux, eller att de helt enkelt sitter kvar på gamla versioner av Windows?

Hur man än vänder och vrider på detta så kryllar nätet av missnöjestrådar mot Windows 10 i en utsträckning som aldrig setts förut. Borde inte det ge en tydlig signal till detta arroganta storföretag?

Tja, jag tycker inte det är fler missnöjestrådar nu än det var med W8, Vista eller ens XP. (En del) folk blir sura när saker ändras helt enkelt. Missnöjet nu handlar dessutom till största delen om datainsamlingen i Windows eller automatiska uppdateringar och inte om gränssnittsförändringar (eller stabilitet med Vista) som främst var fallet tidigare. Datainsamlingen kan man förstås diskutera men väldigt mycket av det som har sagts och som sägs om och om igen stämmer ju inte alls, däremot borde MS ha varit mycket tydligare med vad de samlar in och vad syftet är. Tvingande automatiska uppdateringar är bra och de borde de ha infört för länge sedan, det hade förbättrat säkerheten på nätet betänkligt. Sen finns det förstås en del som är rädda för eventuell konkurrens, som Sweeney eller Newell, men deras farhågor är just det: farhågor. Det finns inga belägg för att MS skulle försämra för befintliga W32-applikationer, förstöra för Steam eller liknande, tvärtom har MS alltid hållits tillbaka av deras stöd för föråldrade tekniker. Och det skulle heller inte vara dem till gagns att göra så på något sätt, affärsmässigt hade det varit självmord att tvinga alla att byta sina befintliga applikationer för då kan de lika gärna byta OS liksom.

Att de skulle förlora horder av kunder till Apple eller Linux stämmer inte alls. Apples försäljning av datorer har inte ökat sedan tian kom eller för den delen sedan åttan kom, och Linux ligger stadigt på sin marknadsandel också.

Permalänk
Inaktiv

@snajk:

Tiden får utvisa ifall Ms strategi och beteende är ett vinnande koncept. Vi får återkomma till denna konversation om säg två år.

Tror det behövs ett konkurrerande alternativ till Windows som är mer tillmötesgående mot sina kunder/användare. Det finns nog ingen näringsverksamhet som har överlevt länge med den strategi Ms nu kör med.