Skrivet av Crockett:
@Yomster:
Tror detta är en generationsfråga. De som växt upp med kommandon,tangentbord och rullgardinsmenyer jobbar snabbare och effektivare med det.
De som växt upp med pekskärmar, röststyrning och handikappanpassade stora ikoner att trycka på tycker nog utvecklingen går åt rätt håll.
Men ingen jobbar förstås effektivare med touch istället för mus/tangentbord, dock stöder ju Windows både och nu, så vill man ha enkelhet med touchenheter eller komplett kontroll med tangentbord så funkar det. Man kan gnälla på att menyer har försvunnit och ersatts med ribbon exempelvis men fördelen är hur synligt det gör funktionerna, samtidigt som det funkar precis lika bra som förut att använda tangentbordskommandon för de som prioriterar snabbheten. Man slipper också väldigt många dialogrutor som förut krävdes för att komma åt mer avancerad eller obskyr funktionalitet då den nu finns åtkomlig direkt i ribbon. Den enda nackdelen som jag kan se är att man, i en en del fall, får längre väg att flytta musen om man jobbar med den. Förhoppningsvis tar de som gör det mycket detta som en hint till att börja använda tangentbordet istället då det är snabbare.
Citat:
Det enda Ms hade behövt göra är att ge användarna möjlighet att anpassa gränssnittet själva. Som det är nu så låser man mer och mer av dessa möjligheter för varje Windows version.
Man kan låta användarna anpassa allt men det blir dyrt att utveckla och underhålla och gör det svårare att lära sig och svårare att supportera. Ett gränssnitt för en sak underlättar väldigt.
Du menar två kataloger öppna i samma fönster? MS har valt bort det i tjugofem år trots att de har varit medvetna om att det har funnits i andra program, det är inte av misstag eller illvilja utan ett medvetet val för att förenkla hanteringen. Behöver du två eller flera vyer så fungerar flera fönster. Eller så kan man installera en tredjeparts filhanterare.
Citat:
Sedan saker som automatiskt uppladdning av screenshots till valfri tjänst något som man måste ha 3e part program som jing har förvånat mig länge.
Det är förstås ett affärsmässigt beslut att hålla den funktionaliteten låst till OneDrive, precis som mycket annat. Jag hade gärna sett att man kunde välja en molntjänst själv och få samma integration som med OneDrive, men samtidigt förstår jag ju att de vill att folk använder deras molntjänst så det lär inte ske inom den närmsta tiden i alla fall.
Citat:
Synca mot android mobiler med notifications clipboard etc är också guld något som jag förstår inte varför Microsoft inte implementerar, pengar har de....
Jo absolut. Tidigare har de väl begränsat detta till deras telefonsystem och inte implementerat konkurrerande, men det borde de släppa nu när deras telefon-OS inte har lyckats så bra. Å andra sidan finns Pushbullet och liknande tredjepartsprogram som gör vad du efterfrågar. Sen verkar det komma mer av detta nu i Anniversary-uppgraderingen.
Skrivet av KeyCat:
Låter som att du gillar GUI förändringar för förändringens skull vilket MS (och andra företag) också vill att du skall göra eftersom de helst vill sälja en ny version till dig varje år - flavor of the year.
Fast, det är ju inte alls vad de gör. Köpte du W7 2009 så har du inte behövt betala något alls sedan dess för att ligga på senaste versionen nu. Däremot hade du fått betala en hundring eller två för att få W8, vilket många valde att inte göra.
Citat:
Det är därför de insett att det inte kommer att hålla i längden och nu rör de sig sakteliga mot Software as a Service där man får betala löpande. Själv föredrar jag att betala en gång för saker.
Så vilket annat OS betalar du för en gång? Windows är ju det enda OS:et som man betalar för och således det enda OS:et där man kan kräva att det fungerar. Om de ändrar betalmodell för privatpersoner, vilket de inte har gjort än och inte indikerat att de vill göra, så har man inget val än att antingen byta till ett OS utan support eller garantier, stanna på föregående Windowsversion eller betala för Windows löpande.
Personligen ser jag inte att det är ett så stort problem att betala löpande istället för en gång var sjätte år eller så. Så länge det inte blir direkt dyrare totalt sett förstås, men det lär det inte bli. Ett OS är mer än det man får på skivan idag liksom, tjänster och löpande uppdateringar behövs konstant och då är det inte så konstigt att man får betala löpande för det egentligen.
Citat:
Dessutom ger det dem anledning till att hålla nya kurser och skriva ny utbildning litteratur etc. med andra ord hålla hjulen snurrande.
Tja, MS håller inte i särskilt mycket utbildningar och de böcker de producerar tenderar att vara gratis då de vill att folk ska använda deras produkter. Däremot finns det förstås väldigt många andra företag och personer som är beroende av att utbilda folk i Windows och liknande.
Citat:
Vi kan tex ta Aero som ett exempel...när Vista/W7 skulle släppas så gick MS i god för att det nya GUI't var det bästa som hänt sedan miniräknaren kom (de sa ungefär samma sak vid tidigare releaser) för de hade gjort mängder "vetenskapliga" tester med hundratals om inte tusentals användare. Nu helt plötsligt så är det inte så bra - enligt dem - utan W8/W10 är det bästa sedan miniräknaren kom och det kommer inte att sluta där utan om X år så släpper de något nytt och slår på stora trumman för det och helt plötsligt är W10 GUI't inte så bra.
Ja, det kallas utveckling. Man tar vad man har, förbättrar det och bygger vidare. Är något föråldrat bortom förbättring så ersätter man det med något annat.
Citat:
Jag kan berätta vad jag använder min till.
Jag organiserar den löpande efter eget tycke och plockar bort alla länkar som inte behövs. Förutom länkar till program så har jag länkar till massor med manualer, böcker, ritningar etc. i olika katerogier som gör det enkelt för mig att hitta. Sist jag räknade så hade jag 300+ länkar i startmenyn. De som gillade Metro kan ju se hur bra det funkar med så många länkar.
Vissa föredrar att söka efter deras program/dokument men för mig fungerar det bäst om det är upplagt hierarkiskt. Vet precis var jag har länken till det jag behöver.
Vi är alla olika och jag säger inte att mitt sätt är det bästa för dig eller någon annan. Jag ger bara min syn på det. Därför gillar jag valmöjligheten man har i Linux. Önskar vi det i Windows med...
Jo, och det är trevligt att du hittat ett arbetssätt som fungerar. Men det är inte vad startmenyn är eller har varit till för så du använder en funktion på andra sätt än tänkt och då är det inte konstigt att dina metoder för eller senare inte fungerar längre.
Skrivet av mrqaffe:
Jag använder startmenyn för att nå olika program, jag vill inte söka nånting alls och jag har ibland många instanser av samma program igång och då kan man inte starta direkt från aktivitetsfältet för då får man bara upp de som redan är igång.
Mittenklick, try it.
Citat:
Jag vill även kunna organisera program av samma typ i mappar och jag hatar som sagt att söka eftersom jag har mycket lättare att lära mig ett rörelsemönster med musen eller nån grafisk identifiering än att behöva lära mig namnet på hundratals saker som jag redan kan rörelsemönstret på musen för att komma åt eller hur en massa små olikfärgade ikoner ska kombineras för att ge mig rätt funktion, jag hatar därför även ribbongränssnittet även om det har förbättrats oerhört jämfört med hur det uppträdde i office 2007 som väl var det första med det och det gjorde office närmast oanvändbart men mycket var åtgärdat i 2010.
Du kan fortfarande lära dig rörelsemönster, du måste bara lära dig de som finns i ribbon istället för menyer, undermenyer och dialogrutor av olika slag. Det är förstås en tröskel att göra det, men när du gjort det så ligger det mesta mycket närmare än tidigare.
Citat:
...
Däremot vet jag inte om det är värt att stanna kvar alls med win längre eftersom MS går åt helt fel håll och även om de fixar en del grafiska magplask så förstör de win mer o mer för varje version de släpper, eftersom de verkar vilja låsa ner datorerna helt så vore det ju bättre om de gjorde om allt till ett rent spel-os och erkände att det är ett os för modulära spelkonsoler de vill åstadkomma. och de som inte vill ha en modulär spelkonsol kan välja en xbox för att slippa valet av hårdvara.
MS största marknad är och förblir företag som använder Windows för att utföra arbeten, inte gamers.
Skrivet av mrqaffe:
En oerhört bra sak som försvann efter xp var att direkt se mappstorlekar i utforskaren, det saknar jag enormt.
Jo det var trevligt. Tyvärr har NTFS inte så bra stöd för sånt, än mindre med dagens förhållandevis enorma diskstorlekar jämfört med när filsystemet kom (det är därför det tar tid att få fram storleken på en mapp i dess egenskaper). WinFS blev det inget av men ReFS kanske löser detta problem när det väl kommer till konsumentversioner av Windows, eller snarare om det kommer.
Skrivet av KeyCat:
...Salamander filhanteraren..
Skrivet av -=Mr_B=-:
...Total commander... midnight commander... Double Commander...
Ja, det finns tredjepartsfilhanterare. Windows Explorer försöker inte implementera allt som de kan eftersom dess användningsområde är ett annat. Det är lite som att gnälla att WordPad inte har all funktionalitet från Word. Windows Explorer täcker åtminstone 99% av användarbasens behov, övriga har andra program de kan använda om man sysslar så mycket med filhantering att man behöver sådan avancerad funktionalitet. Det sagt så har ju Windows explorer implementerat en hel del av funktionaliteten från dessa program.
Skrivet av KeyCat:
Det mest går att konfigurera efter tycke och smak och har en hel hög plugins så den direkt kan hantera ISO,ZIP,7z,RAR,Gz mfl, köra jämförelser på directories, direkt kolla XLS,DOC,PNG,GIF, whatever med en knapptryckning och mycke mycke mer - funkar dessutom med W10 men hoppas verkligen att de inte "ribbonfierar" den
Windows Explorer kan ganska mycket av det och andra saker som brukar ges som argument till att använda TC eller så. ISO-filer monteras direkt vid dubbelklick exempelvis, zip-filer hanteras som kataloger (dock inte rar osv.) och väldigt många filformat stöder visning direkt i Windows Explorer. Windows Explorer fungerar också (hjälpligt) som ftp-klient.
Tanken med de program som följer med Windows är ju inte att de ska klara allt utan att de ska vara tillräckligt bra för att täcka merparten av användarnas behov liksom. Jobbar man med något så lär man behöva ett specifikt program för det, men gör man inte det så duger ofta Windows inbyggda. Jag vet inte om ni jobbar med att flytta filer eller så, men för de allra flesta räcker Windows Explorer gott för deras filhanteringsbehov. Compare hade jag personligen tyckt var trevligt om det fanns funktioner för, men det är något jag gör mycket i mitt yrke och således har jag bra program för det, till exempel. Samma gäller för Officedokument även om väldigt många behöver Office då de arbetar med denna typen av dokument, men gör man inte det så funkar till exempel WordPad bra. Man kan skriva kod i Notepad också men ingen kräver ju att Notepad ska utökas med funktionaliteten från exempelvis Notepad++ eller VS Code då det hade gjort Notepad onödigt krånglig att använda för normalanvändaren.