Permalänk
Medlem

UniFi AP AC Lite

Tänkte köpa en Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite och har ett par frågor.

1. Kan man koppla in UniFi AP AC Lite från Poe till en switch som sitter centralt i huset eller måste kabel dras till routern som står långt därifrån?

2. Har Telia Fiber100/100 med routern TG799 vac. Har hör att man ska stänga ner wifi(brygga) på routern när man använder accesspunkt, stämmer detta eller kör man båda två med wifi?

Permalänk
Medlem

1. Antar nu att de följer med en PoE injektor som till de tidigare unifi accesspunkterna jag har. Då funkar det såhär. Kabel från switch till PoE och kabel från PoE till accesspunkten så totalt behövs alltså två nätverkskablar en som kopplas till switchen och en till accesspunkten.

Nu vet jag inte ifall AC lite har ett webbgränssnittt för inställningar eller om de använder unifi control eller va namnet nu är. Jag kör iaf det på en raspberry pi för att kunna få tillgång till lite statistik samt kunna göra inställningar i webbläsare från valfri enhet. Inte svårt att få igång finns även en utmärkt steg för steg guide.

http://www.lowefamily.com.au/2016/06/02/installing-ubiquiti-u...

Där finns även guider för att få igång en raspberry pi om det skulle behövas.

2. Det skulle jag säga är valbart sålänge du har olika namn på ditt trådlösa. Enda jag skulle kunna tänka mig annars är att din Telia router eventuellt blir lite svalare eller presterar lite bättre (ser dock det sist nämnda som högst osannolikt) oavsett så iom att du kommer använda din accesspunkt för trådlöst så finns inte nån anledning att ha det igång på din router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

1. Valfritt, du kan koppla in den i vilken switch du vill.

2. Stänga av wifi och brygga är inte samma sak. Du ska bara stänga av wifi, bryggning stänger av NAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogeroos:

Tänkte köpa en Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite och har ett par frågor.

1. Kan man koppla in UniFi AP AC Lite från Poe till en switch som sitter centralt i huset eller måste kabel dras till routern som står långt därifrån?

2. Har Telia Fiber100/100 med routern TG799 vac. Har hör att man ska stänga ner wifi(brygga) på routern när man använder accesspunkt, stämmer detta eller kör man båda två med wifi?

1. Ja du kan koppla den till en switch. Mellan switch och AP sätter du en PoE-injektor (medföljer AP).

2. Du kan med fördel köra båda två med WiFi. Du kan ha samma SSID om du vill.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Har jag förstått det rätt att man kan koppla in Unifi:n i vilket nätverksuttag som helst?

Vet inte ifall man kan stänga av endast wifi på Telia router? Om man kan välja mellan att stänga av wifi eller brygga routern, vilket är att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogeroos:

Tack för svaren!

Har jag förstått det rätt att man kan koppla in Unifi:n i vilket nätverksuttag som helst?

Vet inte ifall man kan stänga av endast wifi på Telia router? Om man kan välja mellan att stänga av wifi eller brygga routern, vilket är att föredra?

Stänga av wifi, du ska INTE brygga routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på inställningarna i routern så skit i att stänga av wifi där och kör på två olika namn om du vill va säker på att inte använda routerns wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-A:

Om du är osäker på inställningarna i routern så skit i att stänga av wifi där och kör på två olika namn om du vill va säker på att inte använda routerns wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med telias router med avstängd wifi, och jag kan ju säga att värmeutvecklingen från den är obefintlig. Innan jag slog av wifin var den glödhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Jag kör med telias router med avstängd wifi, och jag kan ju säga att värmeutvecklingen från den är obefintlig. Innan jag slog av wifin var den glödhet.

Såpass. Jag brukade alltid stänga av wifi på Telias routrar direkt när jag haft med dom o göra så jag har inte märkt av nått själv. Antar att du reagerade på mitt påstående om att den kanske blir något svalare.
Såg nu också att jag formulerade mig lite kasst innan menade att en prestanda ökning var något osannolik utifall någon annan reagerar.

Alltid bra med bekräftelse på att saker o ting blir svalare iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Återkoppla gärna hur du tycker ubiquiti ap lite fungerar. Jag kan inte bestämma mig om jag ska sätta en lite på varje våning (normalstort 2-planshus) eller köra en singel pro eller long range på nedre plan strategiskt placerad.

Mvh / Magnus

Permalänk
Medlem

Jag har en Lite placerad hyfsat centralt i ett 130m2 stort hus, täcker huset och källaren helt okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gördetsjälv:

Återkoppla gärna hur du tycker ubiquiti ap lite fungerar. Jag kan inte bestämma mig om jag ska sätta en lite på varje våning (normalstort 2-planshus) eller köra en singel pro eller long range på nedre plan strategiskt placerad.

Om du vill vara nöjd så ska man välja en AP per våning. Sen oftast har man ju redan en eller flera routrar och har man en över så kan man oftast confa den till en AP. (om det inte är rent skräp)

Eller att den router man har täcker nedervåningen och den nya AP'n övervåningen.

Utmaningen är sedan oftast att få "häcken ur vagnen" eller "tummen ur näven" och dra fram nätverkskablar inkl nya nätverksuttag.

Kollar du min sig så ser du ett exempel, på tur står att byta ut ASUS N66U till en Unifi. Övervåningen är inte "perfekt".... Nedervåningen med en AC68 som AP är perfekt inkl utomhustäckning, altan etc.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av Zajin:

Jag har en Lite placerad hyfsat centralt i ett 130m2 stort hus, täcker huset och källaren helt okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, börjar med en lite då!

Skrivet av plunn:

Om du vill vara nöjd så ska man välja en AP per våning. Sen oftast har man ju redan en eller flera routrar och har man en över så kan man oftast confa den till en AP. (om det inte är rent skräp)

Eller att den router man har täcker nedervåningen och den nya AP'n övervåningen.

Utmaningen är sedan oftast att få "häcken ur vagnen" eller "tummen ur näven" och dra fram nätverkskablar inkl nya nätverksuttag.

Kollar du min sig så ser du ett exempel, på tur står att byta ut ASUS N66U till en Unifi. Övervåningen är inte "perfekt".... Nedervåningen med en AC68 som AP är perfekt inkl utomhustäckning, altan etc.

Tack för bra svar! Jag har dragit nätverksuttag när jag renoverade så det är klart! :=). Blir det inte tillräckligt bra med en AP på nedre plan så kan jag komplettera med en till sen. Känns billigare på så sätt :=).

Tack igen / Magnus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gördetsjälv:

Tack, börjar med en lite då!

Tack för bra svar! Jag har dragit nätverksuttag när jag renoverade så det är klart! :=). Blir det inte tillräckligt bra med en AP på nedre plan så kan jag komplettera med en till sen. Känns billigare på så sätt :=).

Tack igen / Magnus

OK, jo lite mer erfarenheter, om man nu väljer bara en AP eller router inkl WiFi för hela huset så blir ju den "kopplingspunkten" extremt belastad, väljer man en per våningsplan så blir lasten klart mycket bättre.

I det här forat finns det ju massvis med trådar med användare, med bara en accesspunkt om det här och det försvåras då om man är en "fildelare"....

Jag ser samma sak med mina grannar som gnölar, 30% klarar av en nätverksdragning, 30% med hjälp, resterande är hjälplösa, oftast den curlade generationen inkl pensionärer

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y