Permalänk
Medlem

Monsoon's nya EV2 fittings - by eucalyptus

Heeej allihopa

Precis fått hem nya rör och helt nya fittings som ska ersätta det gamla i min Tristellar. Skapade ett galleri för att enkelheten och smidighetens skull kunna dela med mig utav dessa kronjuveler till er

De förra var inte roliga, de läcker och är besvärliga - hemska på ren svenska, att använda!

Dessa är en helt ny design och funktion. Likt den "traditionella/klassiska" varianten så använder man nu O-ringar och en "compression ring" för att gripa om akrylrören istället för lim........

Jag har efter mina tragiska bekymmer och erfarenheter sen tidigare idag en mycket god kontakt med Gene, ägaren utav Monsoon så jag är idag först ut i hela världen att få klämma och känna på dessa. Ja, jag känner mig speciell, den får ni bjuda på

Löven står jag bakom för designen, ritat i Adobe illustrator och gett till Gene som har en speciell laser som skär igenom det gröna foliet och "etchar" fast i mässingen. Resultatet blev väl inte riktigt som det jag hade ritat, om det är fel på strukturen bakom mitt ritande eller något annat vet jag inte. En sak vet jag - jag är inte konstnär eller något liknande av en anledning, jag är bedrövlig på det.

Efter mycket fram och tillbaka och velande så beslöt vi att gå med denna design iaf och jag gör kullebyttor av glädje, de är helt magiska! WOW!

***Mer information kommer inom kort*** Klockan är mitt i natten när detta publiceras!

Dessvärre kommer de här bli liggandes ett bra tag, måste slutföra mitt nuvarande projekt jag pysslar med, som ni också snart ska få ta del av

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Ofantligt kul! Men exakt vad var det som var problemet med den tidigare versionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ofantligt kul! Men exakt vad var det som var problemet med den tidigare versionen?

De använde en sorts "låsring" man limmade fast med UV reaktivt lim på ändarna av rören för att de inte skulle kunna glida ur fittingen, hela grundidén var väl god men resultatet blev bara skit.

Limmet var omöjligt att få till bra, "låsringarna" sprack och orsakade läckor, omständigt som tusan att hålla på med och det resulterade i en ruskigt DÅLIG produkt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Skickades från m.sweclockers.com

Mina "lock collars" (plastbitarna man limmar på) har ej spruckit vad jag vet. Idag är de gjorde av PETG, men i början av akryl. Akryl spricker enklare.

Men för min del så läcker de. Limmet tål inte värme, det är sagt att klara 100 grader. Men mitt vatten är vanligtvis 40-45 grader i loopen och då blir limmet som segt gummi istället och sakta sakta rör sig i strömmen med vattnet och det blir ej tätt längre.

Visst, sen sägs det finnas 10 tusentals människor som fått det att fungera, men jag har då bara hemska erfarenheter samt alla dem jag pratat med.

Permalänk

Dessa var ju riktigt snygga. undrar om det finns något sätt att använda den nya låsningsmekanismen i de gamla anslutningarna, såg inte ut som det. men nya fittings är inte precis kul att köpa, så jävla dyrt. Men min erfarenhet av de gamla att de är skit. Dom är riktigt snygga, men huvudverken för att få dessa lockcollars att bli bra är riktig, och ack så störande. Vissa anslutningar, framförallt på korta rör är ett helvete att få till, eftersom 2 collars och de båda anslutningarna gör att det helt enkelt inte finns plats att sätta dit dem utan att göra en röra av lim och kladd. den personen som tyckte att uv reaktivt lim var en bra idé borde tänka om.

Men dessa såg ut och ha en betydligt vettigare idé om hur anslutningen ska fästas.

Visa signatur

Lian V3000 plus | Asrock x870e Taichi | AMD 9800x3d, Watercool IV Pro| G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB @ 6000 MT | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | LG UltraGear 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Ser för bra ut! Hade jag haft såna här i datorn hade kanske kärringen tillåtit mig att ställa fram datorn. Men den får stå gömd i ett hörn och helst ska den vara avstängd

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

De använde en sorts "låsring" man limmade fast med UV reaktivt lim på ändarna av rören för att de inte skulle kunna glida ur fittingen, hela grundidén var väl god men resultatet blev bara skit.

Limmet var omöjligt att få till bra, "låsringarna" sprack och orsakade läckor, omständigt som tusan att hålla på med och det resulterade i en ruskigt DÅLIG produkt.

http://cdn.overclock.net/d/d9/350x700px-LL-d9e883a4_022.jpeg
http://cdn.overclock.net/1/1e/400x800px-LL-1eba57df_image.jpeg

Skrivet av eucalyptus:

Mina "lock collars" (plastbitarna man limmar på) har ej spruckit vad jag vet. Idag är de gjorde av PETG, men i början av akryl. Akryl spricker enklare.

Men för min del så läcker de. Limmet tål inte värme, det är sagt att klara 100 grader. Men mitt vatten är vanligtvis 40-45 grader i loopen och då blir limmet som segt gummi istället och sakta sakta rör sig i strömmen med vattnet och det blir ej tätt längre.

Visst, sen sägs det finnas 10 tusentals människor som fått det att fungera, men jag har då bara hemska erfarenheter samt alla dem jag pratat med.

Skrivet av T.sripakdee:

Dessa var ju riktigt snygga. undrar om det finns något sätt att använda den nya låsningsmekanismen i de gamla anslutningarna, såg inte ut som det. men nya fittings är inte precis kul att köpa, så jävla dyrt. Men min erfarenhet av de gamla att de är skit. Dom är riktigt snygga, men huvudverken för att få dessa lockcollars att bli bra är riktig, och ack så störande. Vissa anslutningar, framförallt på korta rör är ett helvete att få till, eftersom 2 collars och de båda anslutningarna gör att det helt enkelt inte finns plats att sätta dit dem utan att göra en röra av lim och kladd. den personen som tyckte att uv reaktivt lim var en bra idé borde tänka om.

Men dessa såg ut och ha en betydligt vettigare idé om hur anslutningen ska fästas.

Wow har använt monsoons akryl fittings 1 gång och älskar dom älskade sättet man skulle sätta på dom på jag använde mig av locktites superlim funkade över förbäntan och blir inga fula märken eller nått när man sen skruvat på dom sitter dom där tills man skruvar av dom kanske bara haft tur^^ ända jag fick problem med var längderna biten byggde på lite som mitt tröga arsle inte tänkte på först^^

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m