Hur är Bredbandsbolaget nu för tiden?

Permalänk

Hur är Bredbandsbolaget nu för tiden?

Hej, kom förbi en snubbe idag och övertyga mig om att byta från mitt 100/100 Bahnhof till 250/100 från BBB till en 40kr billigare per månad. Först lät de ju som en bra deal men sen kom jag på att de kanske inte är värt det om det inte är lika stabilt som Bahnhof/om supporten suger. Har hört lite dåliga komentarer om just BBB och deras support. Är faktiskt jäkligt nöjd med Bahnhof, får ut 94/98 och har varit väldigt stabilt sen jag flytta in.

Så undrar nu, hur ser de ut med BBB?
Får man den utlovade hastigheten?
Hur är supporten?
Hur är "uptimen" på bredbandet?
Nå andra kommentarer om varför jag ska byta/stanna?

Beställde ju som sagt idag så har några dagar på mig att ångra köpet.

Permalänk

Har haft BBB fiber i cirka 1 år nu. Hastigheten har alltid levt upp till mina förväntningar, och vad jag minns har det bara vart nere en gång. Deras router är helt värdelös, särskillt då man inte kan ändra några parametrar själv (inte ens nätverksnamn och lösenord...), så rekommenderar att köra med en egen. Kundtjänsten vill man däremot inte befatta sig med, när TVn inte fungerade hemma tog det 8 samtal (med omkring 30 minuters kö), och 2 tekniker för att lösa problemet. Detta var förvisso knappt ett år sedan, men tvivlar på att det ändrats.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Har inte haft något problem med BBB under minst 12 år, men jag har då aldrig haft med supporten att göra heller. Har alltid fått lite mer Mbit än utlovat. Kan inte klaga på något iallafall.

Permalänk
Medlem

BBB funkar utmärkt.
Personligen skulle jag byta till Bahnhof om jag kunde det, deras VD är helt fantastisk. Jon Karlung for prez. Skulle inte byta bort.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av metalkiller78:

Har haft BBB fiber i cirka 1 år nu. Hastigheten har alltid levt upp till mina förväntningar, och vad jag minns har det bara vart nere en gång. Deras router är helt värdelös, särskillt då man inte kan ändra några parametrar själv (inte ens nätverksnamn och lösenord...), så rekommenderar att köra med en egen. Kundtjänsten vill man däremot inte befatta sig med, när TVn inte fungerade hemma tog det 8 samtal (med omkring 30 minuters kö), och 2 tekniker för att lösa problemet. Detta var förvisso knappt ett år sedan, men tvivlar på att det ändrats.

Sålänge internet är stabilt och håller sig inom lovade hastigheter är jag nöjd. Kommer få standardutbudet till TVn från BBB men ser aldrig TV så det spelar ingen roll. Tack för informationen.

Permalänk
Medlem

BBB förvärvade fibern hos mig för över ett år sedan (Hade Tele2 tidigare, fungerade otroligt bra) och de bytte ut all skitutrustning som Tele2 installerat (Teknikerns egna ord(Huawei)) mot sina egna bättre och mer pålitliga grejer. Jag har egen router så kan inte kommentera på deras router.

Har inte haft en enda downtime under de timmar jag använder internet. Vi har även en högre hastighet än den utlovade 250/100 som vi betalar för. Jag fick 265/115 i Bredbandskollen precis.

Inte behövt vara i kontakt med deras support förutom vid byte av tv-kanaler och då har det fungerat bra. Har inget negativt att säga om dem faktiskt.

Permalänk
Skrivet av JD:

BBB funkar utmärkt.
Personligen skulle jag byta till Bahnhof om jag kunde det, deras VD är helt fantastisk. Jon Karlung for prez. Skulle inte byta bort.

Jo, gillar verkligen det Bahnhof står för så känns lite tråkigt att byta men då man får över dubbla hastigheten till lägre pris så kommer fattigjonen fram ur en

Permalänk
Skrivet av Vimm:

BBB förvärvade fibern hos mig för över ett år sedan (Hade Tele2 tidigare, fungerade otroligt bra) och de bytte ut all skitutrustning som Tele2 installerat (Teknikerns egna ord(Huawei)) mot sina egna bättre och mer pålitliga grejer. Jag har egen router så kan inte kommentera på deras router.

Har inte haft en enda downtime under de timmar jag använder internet. Vi har även en högre hastighet är den utlovade 250/100 som vi betalar för. Jag fick 265/115 i Bredbandskollen precis.

Inte behövt vara i kontakt med deras support förutom vid byte av tv-kanaler och då har det fungerat bra. Har inget negativt att säga om dem faktiskt.

Låter bra, kommer också köra egen router även fast han försökte övertyga mig att deras nya router var "så amazing"

Permalänk
Medlem

Har inga bra erfarenheter från BBB men det var tiden innan fiber, dom är säkert bättre nuförtiden

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk

Stanna hos Bahnhof.

Hände likadant för mig fast att det två snubbar försökte övertyga mig att byta till ComHem eftersom vi skulle bli ComHem hus. Dom sa att Routern man skulle få var helt ny, få guld paket gratis för TV i 6 mån och deras fiber ska vara bättre än Bahnhof. (nyare teknik) 0.11 mbps snabbare än bahnhof. (shit) för 100 kr billigare i månaden i 6 mån. Men jag räknade på det och det skulle bli nästan i princip lika dyrt sen efter dom där månaderna + dom berättade inte för mig att jag skulle vara bunden till ComHem i 24 månader. Kändes inte okej.

Alla jag känner som haft BBB har bara haft massa problem när det inte funkat och att de säger att supporten är kass. Kan ju ha ändrats med tiden men Bahnhof har aldrig krånglat. Om det har krånglat någongång så har de fixat det snabbt. Mycket bra support. Jag skulle aldrig byta.

Permalänk
Skrivet av Barbrowtf:

Stanna hos Bahnhof.

Hände likadant för mig att två snubbar försökte övertyga mig att byta till ComHem eftersom vi skulle bli ComHem hus. Dom sa att Routern man skulle få var helt ny, guld paket för TV och deras fiber ska vara bättre än Bahnhof. (nyare teknik) 0.11 mbps snabbare än bahnhof. (shit) för 100 kr billigare i månaden i 6 mån. Men jag räknade på det och det skulle bli nästan i princip lika dyrt sen efter dom där månaderna + dom berättade inte för mig att jag skulle vara bunden till ComHem i 24 månader. Kändes inte okej.

Okej, inte för att vara den som är den men detta är ju BBB och inte ComHem. Sen vet jag så mycket som att i princip alla routrar man får med från leverantörer är skit jämfört med "riktiga" routrar. Sen så skulle jag bara vara bunden i 12 månader och de reducerade priset skulle vara i 12 månader också, så är jag inte nöjd/tycker att de inte blir värt att betala mer för dom extra 150 mbit/s så är de ju bara byta tillbaka till bahnhof t.ex.

Men ja, supporten har varit riktigt bra på Bahnhof den enda gången jag hade problem och de har varit mycket stabilt och fått bra hastigheter

Permalänk
Medlem

Har haft BBB sen 2013 i två olika lägenheter i Malmö. Har bara gott att säga om dem. Gjorde ett test precis och fick 99,54mbit / 101,10mbit. När jag flyttade så behövde man skicka tillbaka routern man fick från dem. (den hade jag inte ens använt så den låg i lådan jag fick den i). Så sa jag till dem att inte skicka nån då jag ändå inte använder den.

Har väl haft ett problem och det var när BBB's DNS hade problem så jag fick byta till googles DNS.
Annars har det funkat och de gånger man behövt prata med supporten så har dem varit till god hjälp när dem förstår att man är duktigare än en vanlig svensson.

Har tyvärr haft att göra med Comhem också som jag hade tv via. Och när väl det fungerade så var det bra men var mest problem för mig . Men hade kanske bara otur.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Figgeduni:

Okej, inte för att vara den som är den men detta är ju BBB och inte ComHem. Sen vet jag så mycket som att i princip alla routrar man får med från leverantörer är skit jämfört med "riktiga" routrar. Sen så skulle jag bara vara bunden i 12 månader och de reducerade priset skulle vara i 12 månader också, så är jag inte nöjd/tycker att de inte blir värt att betala mer för dom extra 150 mbit/s så är de ju bara byta tillbaka till bahnhof t.ex.

Men ja, supporten har varit riktigt bra på Bahnhof den enda gången jag hade problem och de har varit mycket stabilt och fått bra hastigheter

Okej. Hur är ping etc när man har BBB fiber? Du kanske inte Game:ar men Bahnhof har bra routing och jag kan inte uttrycka mig angående BBB's routing. Bara ett gammalt minnne att mina vänner som hade BBB hade högre ping än vad jag hade. Alla vi hade fiber men från två olika nät(?), JAG = IP-ONLY och DOM = Quadracom(stadsnätet) men om inte det spelar någon roll så, go crazy och spara några riksdaler. Kanske du skall testa på BBB 12 mån och om du inte gillar det så kan du ju alltid gå tillbaka somsagt till bahnhof's trygga famn Den är öppen, fråga Jon Karlung.

Permalänk
Medlem

Är du nöjd nu så prova att ringa Banhof förklara läget och se om du kan få ett bättre erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbrowtf:

Stanna hos Bahnhof.

Alla jag känner som haft BBB har bara haft massa problem när det inte funkat och att de säger att supporten är kass. Kan ju ha ändrats med tiden men Bahnhof har aldrig krånglat. Om det har krånglat någongång så har de fixat det snabbt. Mycket bra support. Jag skulle aldrig byta.

Samma här, syrran har BBB, nedtid kommer lite när som, och om du skall säga upp abonnemanget så är dom värre än ISIS.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Barbrowtf:

Okej. Hur är ping etc när man har BBB fiber? Du kanske inte Game:ar men Bahnhof har bra routing och jag kan inte uttrycka mig angående BBB's routing. Bara ett gammalt minnne att mina vänner som hade BBB hade högre ping än vad jag hade. Alla vi hade fiber men från två olika nät(?), JAG = IP-ONLY och DOM = Quadracom(stadsnätet) men om inte det spelar någon roll så, go crazy och spara några riksdaler. Kanske du skall testa på BBB 12 mån och om du inte gillar det så kan du ju alltid gå tillbaka somsagt till bahnhof's trygga famn Den är öppen, fråga Jon Karlung.

Då jag bodde hemma hos morsan och farsan hade vi BBB och hade alltid sämre ping än mina polare som också hade 100/100 från andra leverantörer (hade kanske 10 mer i ping i CS t.ex), och fick väll ut 75% av den utlovade hastigheten. Kunde även gå ner nån timme på eftermiddagen utan som helst anledning (hände kanske 10 ggr på ett år) så där var de ju sämre på alla sätt än de jag har nu. Dock körde vi med deras skitrouter samt hade IP telefoni så vet inte om de hade nå med saken att göra.

Med Bahnhof har jag riktigt bra pingtider dock. Och ja tänkte också de, i värsta fall får jag byta tillbaks om ett år, tycker inte de ska kunna vara SÅ mycket sämre, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Var några år sen nu men fiber med BBB har fungerat utmärkt för mig och fick alltid mer än jag betalade för, 120% up/ner en dålig dag. Började på 10/10 och fick en vacker dag uppgradering till 100/10 utan att be om det eller för dyrare pris. Om dom fortfarande vill ha fart åt folket framför klirr i kassan vet jag nu inte då jag suttit fast på adsl ett tag och det verkar snarare bli sämre och dyrare med tiden.

Support och router har jag alltid undvikit så kan inte uttala mig om denna utöver att den lär vara lika dålig som alla andra.

Permalänk
Medlem

BBB har bara varit bra för mig. De hade krångel med support när de tog över Tele2(?).
Men är du nöjd tycker jag inte du ska byta.

Permalänk
Medlem

Bredandsbolaget den bästa ISP jag haft hittills.

Jag måste säga att jag är mycket nöjd med Bredbandsbolaget som internet leverantör.
Beträffande hastighet så har jag ett abonnemang på 100/100 Mbit/s, och hos bredbandskollen får jag stadigt bättre än 110 Mbit/s både ”upp och ned” med en svarstid på 4 ms.
Vad beträffar deras support så har jag endast haft kontakt med den en gång, och min erfarenhet blev tyvärr negativ.
Utan att gå in på detaljer så kan jag konstatera att den person jag hade kontakt med var inkompetent och borde inte arbeta med teknisk support.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4(Rev 1.0) -- Intel i5-760 -- Corsair 8GB(2 CMX4GX3M2A1600C8) -- ASUS R9280X-DC2-3GD5
-- 1 Seagate 500GB SSD Seagate ST480HM000-1G5162
2 Seagate 1TB(Baracuda 7200.12) i RAID0 -- 2 Seagate 2TB(Barracuda Green) -- Fractal Design Newton R2 650W -- Win 7 Pro 64

Permalänk

Tack för alla snabba svar. Tror det blir och testa och se hur det fungerar. Var mest orolig för att de skulle ha dåliga hastigheter/mycket downtime men verkar ju inte vara så längre. Supporten kommer jag förmodligen inte behöva prata med då jag är hyffsat kunnig inom datorer m.m så skulle endast vara ifall de skulle gå ner på nått mystiskt vis eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Hej, kom förbi en snubbe idag och övertyga mig om att byta från mitt 100/100 Bahnhof till 250/100 från BBB till en 40kr billigare per månad. Först lät de ju som en bra deal men sen kom jag på att de kanske inte är värt det om det inte är lika stabilt som Bahnhof/om supporten suger. Har hört lite dåliga komentarer om just BBB och deras support. Är faktiskt jäkligt nöjd med Bahnhof, får ut 94/98 och har varit väldigt stabilt sen jag flytta in.

Så undrar nu, hur ser de ut med BBB?
Får man den utlovade hastigheten?
Hur är supporten?
Hur är "uptimen" på bredbandet?
Nå andra kommentarer om varför jag ska byta/stanna?

Beställde ju som sagt idag så har några dagar på mig att ångra köpet.

Hur såg avtalet ut? Hur lång bindningstid och är 40kr/månad konstant billigare eller bara en viss tid som sex månader? Kolla sådant så kan du se om det är värt det. Vad det gäller hastigheten så lär det inte bli så stora ändringar då du har ett stadsnät. Om du har 94/98 på 100/100 så ska 250/100 ge 235/98 effektivt för samma procent.

Vad det gäller hastigheten så har jag 260/112 på 250/100. vilket är 104/112 i procent. När det gäller upptiden så är det svårt att veta iallafall i Stockholm. Dom få gånger det hänt något så är det oftast för att någon större nod gått ner eller någon klant kapat en huvudkabel. Viket släcker några landskap. Inte din gata specifikt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

e hur nöjd som helst har 250/100 å får la strax över typ 260/150 på ett ungefär.
ingen bindningstid eller nått, dock var det la lite knepigt när man inte fick veta att det fanns billigare/snabbare alternativ än det man hade, men va bara att ringa å gnälla lite å tada

Supernöjd iaf

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Hur såg avtalet ut? Hur lång bindningstid och är 40kr/månad konstant billigare eller bara en viss tid som sex månader? Kolla sådant så kan du se om det är värt det. Vad det gäller hastigheten så lär det inte bli så stora ändringar då du har ett stadsnät. Om du har 94/98 på 100/100 så ska 250/100 ge 235/98 effektivt för samma procent.

Vad det gäller hastigheten så har jag 260/112 på 250/100. vilket är 104/112 i procent. När det gäller upptiden så är det svårt att veta iallafall i Stockholm. Dom få gånger det hänt något så är det oftast för att någon större nod gått ner eller någon klant kapat en huvudkabel. Viket släcker några landskap. Inte din gata specifikt.

Jo såklart jag kollade det, var 12 månaders bindningstid och fick nersatt pris dom tolv månader (istället för 6 som de i vanliga fall var).

Permalänk
Medlem

Bara och gå in på BBBs Facebook sida. Många nöjda kunder där..........

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Hej, kom förbi en snubbe idag och övertyga mig om att byta från mitt 100/100 Bahnhof till 250/100 från BBB till en 40kr billigare per månad.

Tro aldrig på vad säljare säger, särskilt om de kommer från BBB. Det säljaren pratar om är nog en halva priset kampanj på kanske 3 månader där du får dubbel kostnad efter det, inte ovanligt att de gör så, sedan sitter du på ett 1 års avtal du inte kan bryta dig ur. Detta är ganska vanligt för säljare.

Mitt råd är att om du är nöjd, byt inte pga så lite pengar som 40kr. Jag kan nästan ge dig garanti på att du inte får BBB 250 Mbit för 40kr billigare än Bahnhof 100 Mbit. Typ kollar du på deras hemsida (BBB) så kostar 250Mbit 399kr i månaden, tvivlar på att du betalar 440kr i månaden för Bahnhof 100 Mbit.

Permalänk
Medlem

Alla fiber-ISPs i Sverige leverera hyfsade hastigheter och en stabil uppkoppling, så ur det avseendet spelar det typ ingen roll.

Jag var kund hos bbb tidigare och har tyvärr väldigt dåliga erfarenheter av dem, med rätt långa avbrott. Jag skickades runt till en massa olika avdelningar utan att de faktiskt löste problemet, jag vill bara ha en internetuppkoppling, jag skiter i varför det inte funkar, så länge inte felet är från min sida. Till slut skickade de mig till en expert som jag fick tala engelska med. Sen fick jag förklara för honom att vårt internet var stendött. När han väl kollat på det och accepterat läget tog det ett par veckor till innan de fixat det. Jag var utan internet i två månader. Att säga upp avtalet var också rätt osmidigt. Så nej, jag skulle inte rekommendera dem.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Tro aldrig på vad säljare säger, särskilt om de kommer från BBB. Det säljaren pratar om är nog en halva priset kampanj på kanske 3 månader där du får dubbel kostnad efter det, inte ovanligt att de gör så, sedan sitter du på ett 1 års avtal du inte kan bryta dig ur. Detta är ganska vanligt för säljare.

Mitt råd är att om du är nöjd, byt inte pga så lite pengar som 40kr. Jag kan nästan ge dig garanti på att du inte får BBB 250 Mbit för 40kr billigare än Bahnhof 100 Mbit. Typ kollar du på deras hemsida (BBB) så kostar 250Mbit 399kr i månaden, tvivlar på att du betalar 440kr i månaden för Bahnhof 100 Mbit.

Bahnhof kostar i nuläget 288kr i månaden för 100/100, och på BBB skulle jag får 250/100 för 249kr i månaden i 12 månader (i vanliga fall får man bara i 6 månader nedsatt pris) sen orginal pris. Blir ju bara bunden i 12 månader dock så efter dom 12 kan jag ju byta ned mig igen om jag känner att de inte var värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av morotis:

Alla fiber-ISPs i Sverige leverera hyfsade hastigheter och en stabil uppkoppling, så ur det avseendet spelar det typ ingen roll.

Jag var kund hos bbb tidigare och har tyvärr väldigt dåliga erfarenheter av dem, med rätt långa avbrott. Jag skickades runt till en massa olika avdelningar utan att de faktiskt löste problemet, jag vill bara ha en internetuppkoppling, jag skiter i varför det inte funkar, så länge inte felet är från min sida. Till slut skickade de mig till en expert som jag fick tala engelska med. Sen fick jag förklara för honom att vårt internet var stendött. När han väl kollat på det och accepterat läget tog det ett par veckor till innan de fixat det. Jag var utan internet i två månader. Att säga upp avtalet var också rätt osmidigt. Så nej, jag skulle inte rekommendera dem.

Vad var de som var felet då? Var de på BBBs sida elr var de nå med kopplingen till bostaden (hade de varit samma problem med vilken leverantör som helst)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Figgeduni: Felet var från deras sida. Inget som hade något att göra med den fysiska kopplingen till huset.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Inaktiv

Har haft bbb fiber i över 10år och det har i princip aldrig vart någon nertid.. om vi inte räknar med bär TELIA grävde av fiberlinorna xD. Men kunde jag skulle jag ha bahnof just pga deras VD som står sig på folks rättigheter. Nej, jag är inte en pirat utan bara nån som ogillar snoopande idioter.