Google lanserar Android 7.0 "Nougat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Varför är det intressant? När den var ny så kostade den 7500kr, Inga motsvarande Android-modeller har fått uppdateringar lika länge. Då poängterar du att den fortfarande såldes i Indien långt senare, och man då inte alls fick uppdateringar lika länge. Men de som köpte iPhone 4s i slutet av dess tid betalade ett mycket lägre pris vilket gör att den fortfarande fick fler uppgraderingar än motsvarande (billigare)Android-mobiler.

Klart det är intressant då anledningen till att den supportas nu delvis är för att den just sålts ny av Apple och just för att det var ett flagskepp som kostade 7500 kr.

Hade den kostat 1999 kr för fem år sedan hade det inte kommit uppdateringar under fem år.

Poängen är helt enkelt att det inte finns någon motsvarande modell eftersom ingen annan tillverkare skulle komma på tanken att försöka prångla ut en fem år gammal mobil som ny i butik.

Skrivet av Feeku:

Man behöver knappast jämföra med de sämsta android-mobilerna. Vi kan ju kolla hur många av premiumtelefonerna som säljs idag som kommer att få Android O om ett år.

Lär ju vara ganska många.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Klart det är intressant då anledningen till att den supportas nu delvis är för att den just sålts ny av Apple och just för att det var ett flagskepp som kostade 7500 kr.

Hade den kostat 1999 kr för fem år sedan hade det inte kommit uppdateringar under fem år.

Poängen är helt enkelt att det inte finns någon motsvarande modell eftersom ingen annan tillverkare skulle komma på tanken att försöka prångla ut en fem år gammal mobil som ny i butik.

Ärligt talat önskar jag att det hade funnits Android-tillverkare som gjorde det. Men tyvärr måste android-tillverkare kränga nya modeller årligen och därmed överge sina äldre modeller. Detta resulterar till att andrahandsvärdet störtdyker vilket gör det dyrt att hålla sig uppdaterad. iPhones behåller sitt värde betydligt bättre vilket gör det mycket billigare att uppdatera till den senaste modellen och sälja den gamla. Mycket dyrare att hålla mina Nexus-enheter uppdaterade även fast det får uppdateringar. Med Sony däremot, då blöder man pengar.

Skrivet av mfm:

Lär ju vara ganska många.

Ja vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jämför du mobiler som kostar 7500 kr mot de som kostar 750 kr?

Nej, det går fint att jämföra med flaggskepp också, även om de oftast får någon uppdatering iaf.

Oavsett gilla android eller ios så är det fakta att det är uselt med uppdateringar till androidtelefoner.
Största anledningen till att jag gav upp OS'et.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lär ju vara ganska många.

Vi kan börja titta på hur många telefoner som kommer få Android 7.0 här:
http://www.androidauthority.com/android-7-0-update-679175/

Hos Samsung lär du inte hitta någon telefon som är äldre än 18 månader. Även vanligt att mobiler faller bort efter hand. Tittar vi frammåt ett år, så skulle jag bli väldigt förvånad om exempelvis Samsung S6 får Android O.

Nu är Samsung okänt dåliga på att rulla ut uppdateringar (fick vänta nära nog ett år på KitKat i Sverige), men trots allt de som säljer flest mobiler med Android vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

iPhones behåller sitt värde betydligt bättre vilket gör det mycket billigare att uppdatera till den senaste modellen och sälja den gamla.

Att folk köper gamla kantstötta iPhones med småsprickor och dåligt batteri för nästan nypris säger mer om begåvningen hos iPhone-användare och av Apples överpriser än något annat.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Att folk köper gamla kantstötta iPhones med småsprickor och dåligt batteri för nästan nypris säger mer om begåvningen hos iPhone-användare och av Apples överpriser än något annat.

Inköpspriset är oftast ointressant, det är värdeminskningen per år som är den riktiga kostnaden. Priset för inköp är endast en omvandling av en tillgång till en annan. Har man likvida medel är iPhone bland de billigaste premiummobilerna att äga (inte att köpa), speciellt om du uppgraderar regelbundet.

Permalänk
Medlem

Som android användare så tänkte jag att min IPad Air(1) skulle vara värd 500 kr på sin höjd men nu ser det ut som man faktiskt kan få par 1000 lappar för den. Dessutom känns efterfrågan klart högre än när man försökt sälja Android hårdvara. Så andrahandsvärdet är klart högre på IPad och Iphone men så kostar de också i regel lite mer att köpa in. Rent ekonomiskt undrar jag om inte Apples produkter är bättre i längden även om tillbehör och liknande är ganska dyra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Inköpspriset är oftast ointressant, det är värdeminskningen per år som är den riktiga kostnaden. Priset för inköp är endast en omvandling av en tillgång till en annan. Har man likvida medel är iPhone bland de billigaste premiummobilerna att äga (inte att köpa), speciellt om du uppgraderar regelbundet.

Nu köper jag inte mobiler efter om det finns någon dumskalle som vill betala överpris för min gamla slitna modell utan för om jag har möjligheterna och friheterna att göra det jag vill och behöver.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nu köper jag inte mobiler efter om det finns någon dumskalle som vill betala överpris för min gamla slitna modell utan för om jag har möjligheterna och friheterna att göra det jag vill och behöver.

Precis, och det får jag och du betala extra för i form av ökad värdeminskning.

Permalänk
Medlem

Självklart köper med mobil och platta i första hand efter vad man själv har för krav men man får nog ändå se det som en fördel att andrahandsvärdet är högre. Det gör det lättare att uppgradera till ny hårdvara om man nu inte har pengar i överflöde(vilket de flesta inte har).

Som jag sagt tidigare så kommer jag inte alls överens med iOS, bara en så enkelt sak som att markera text kan vara sjukt omständligt. Att flytta filer mellan dator, platta och appar är också ett gissel, minst sagt. Jag har nu använt Android plattan några dagar och den är en fröjd att använda! Det gör allt som jag förväntar mig att den ska göra. Dock är apputbudet inom brädspel ganska efter fortfarande även om det blivit klart bättre men det som verkligen gör valet svårt är uppdateringar och andrahandsvärde. Jag vet att plattan kommer inte få så värst många uppdateringar och jag vet också att andrahandsvärdet på Android plattor är botten, särskilt nu när allmänna intresset svalnat. Så för mig blir det högst troligt dyrare att köra på Android jämfört med att köra vidare på IPad.

Vi får se om ekonomin eller flexibiliteten vinner tillslut.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Någon som vet när detta rullas ut till icke-Google-telefoner?

Närmare bestämt så undrar jag när den kommer till Samsungs Galaxy S6?

Köpte en till vår 9-åring tidigare i år då jag tyckte att den nyaste S7 var lite för dyr, men ville samtidigt ändå ha en top-of-the-line Android med tanke på att säkerställa något så när snabba OS-uppdateringar.

(Var dåligt med uppdateringar till Andoid till hennes tidigare budgetlurar ifrån Samsung och Sony - så har bränt mig på budgetlurar med Android).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Någon som vet när detta rullas ut till icke-Google-telefoner?

Närmare bestämt så undrar jag när den kommer till Samsungs Galaxy S6?

Jag postade denna länken längre upp i tråden:
http://www.androidauthority.com/android-7-0-update-679175/

När det gäller S6 och Sverige, så skulle jag inte våga gissa på något tidigare än maj 2017 (troligtvis ännu senare). Norden brukar inte ligga så högt på priolistan. Internationellt sägs 7:an komma februari/mars 2017 till Samsung, men jag gissar på att S7:an ligger högst i prio där.

SamMobile är en bra källa (långt bättre än Samsung Sverige):
http://www.sammobile.com/firmwares/

Själv brukar jag ta hem firmwares därifrån och flasha själv, då det i stort sett är samma mjukvara i hela Europa. Dvs ingen anledning att vänta på att lilla Sverige ska få uppdateringen Over-The-Air.

Permalänk
Medlem

Och en annan har precis fått 6an till sin S5, som för övrigt blev riktigt seg då. Känns som att det tar lite väl lång tid innan uppdateringarna kommer ut till redan släppta telefoner. Kostnadsfråga som vanligt antar jag. Men samtidigt ett sett att sälja slut på gamla lager genom att leverera ny mjukvara.

Tycker fortfarande det största hoppet var till 4an. En uppgradering som svalkade ens vardag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag postade denna länken längre upp i tråden:
http://www.androidauthority.com/android-7-0-update-679175/

När det gäller S6 och Sverige, så skulle jag inte våga gissa på något tidigare än maj 2017 (troligtvis ännu senare). Norden brukar inte ligga så högt på priolistan. Internationellt sägs 7:an komma februari/mars 2017 till Samsung, men jag gissar på att S7:an ligger högst i prio där.

SamMobile är en bra källa (långt bättre än Samsung Sverige):
http://www.sammobile.com/firmwares/

Själv brukar jag ta hem firmwares därifrån och flasha själv, då det i stort sett är samma mjukvara i hela Europa. Dvs ingen anledning att vänta på att lilla Sverige ska få uppdateringen Over-The-Air.

Trist att det skall vara så olika för olika tillverkare, och framför allt att det skall ta så enormt långt tid...

Ett halvår är ju nästan en evighet i tekniska sammanhang! Surt att att tom en så stor tillverkare som Samsung, med alla dess resurser, inte kan lösa detta bättre.

Tack för tipsen iaf. Uppskattas för mig som inte är expert i denna djungeln (som jag upplever det).

Kommer nog däremot avvakta tills det rullas ut "automagiskt" med officiell support då jag inte har tid att greja så mycket med det (var därför jag köpte en relativt dyr och relativt ny telefon ifrån en stor tillverkare). Speciellt som det är min dotters telefon så blir det väldigt meckigt rent praktiskt om det strular eller krånglar på något sätt.

Jag som lovade dyrt och heligt att enbart köpa Nexus och Googles egna telefoner om jag någon gång mer köpte Android (ångrar lite nu att jag inte höll mig till det). Som tur är så är det inte min egen telefon

Så länge de flesta spel och appar fungerar så är nog dottern nöjd, även om jag som IT-person tycker det känns obekvämt att köra på allt för gamla saker - även om jag å andra sidan inte heller gillar beta eller att vara "on the bleeding edge".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast

Ser ut som att det kan vara Google själva som ställer till det den här gången och inte tillverkarna. Stämmer ryktet kräver Android 7.0 antingen Vulcan eller OpenGL ES 3.1 vilket gör att många telefoner inte kan uppgraderas då deras GPU inte har stöd för rätt API.

http://www.swedroid.se/rapport-android-nougat-kraver-vulkan-d...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Nån som har koll på när man kan uppdatera till 7.0 på Samsung S6?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser ut som att det kan vara Google själva som ställer till det den här gången och inte tillverkarna. Stämmer ryktet kräver Android 7.0 antingen Vulcan eller OpenGL ES 3.1 vilket gör att många telefoner inte kan uppgraderas då deras GPU inte har stöd för rätt API.

http://www.swedroid.se/rapport-android-nougat-kraver-vulkan-d...

Ahh.

Trist att Google sätter stopp för det på det sättet.

De borde supporta äldre hårdvara med nyare versioner av Android. Är en orsak till att jag håller mig ifrån Android pga. alla dåliga uppgraderingar av enheterna (oavsett om det är beroende på Samsung/Sony, etc eller på Google själva).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/