Oneplus vill ha 1000kr för att skicka tillbaka en telefon de ej har reparerat

Permalänk
Medlem

Oneplus vill ha 1000kr för att skicka tillbaka en telefon de ej har reparerat

Hej!

För några dagar sedan skickade jag min Oneplus One telefon till ett av deras service-center i Tyskland. Telefonen hade en skadad simkortsläsare. Jag fick idag en prisuppgift på att det skulle kosta 2500kr att laga detta. Det stod i prisuppgiften att om jag tackade nej till lagningen skulle det kosta 600kr i undersökningsavgift och 400kr för de att skicka tillbaka telefonen.

Det känns nu som Oneplus har lurat mig då de deras hemsida där jag fyllde i Garanti-ärendet visade denna information:

"During the inspection process, if your device is identified as out of warranty (details please see Privacy & Legal), our customer care team or repair service partner will contact you with the option to either repair the device for a quoted price or have your device returned to you free of charge."

Jag chattade även med deras support innan jag skickade in den och då lät det också som om det inte skulle kosta något att få den undersökt.

Kan de verkligen kräva att jag betalar det här? 1000kr för en olagad mobil där de ej uppgett kostnaden på förhand och hävdat på hemsidan att det inte ska kosta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayBeee:

Hej!

För några dagar sedan skickade jag min Oneplus One telefon till ett av deras service-center i Tyskland. Telefonen hade en skadad simkortsläsare. Jag fick idag en prisuppgift på att det skulle kosta 2500kr att laga detta. Det stod i prisuppgiften att om jag tackade nej till lagningen skulle det kosta 600kr i undersökningsavgift och 400kr för de att skicka tillbaka telefonen.

Det känns nu som Oneplus har lurat mig då de deras hemsida där jag fyllde i Garanti-ärendet visade denna information:

"During the inspection process, if your device is identified as out of warranty (details please see Privacy & Legal), our customer care team or repair service partner will contact you with the option to either repair the device for a quoted price or have your device returned to you free of charge."

Jag chattade även med deras support innan jag skickade in den och då lät det också som om det inte skulle kosta något att få den undersökt.

Kan de verkligen kräva att jag betalar det här? 1000kr för en olagad mobil där de ej uppgett kostnaden på förhand och hävdat på hemsidan att det inte ska kosta något.

Står det inte att dom måste inspektera telefonen för att se om det är garanti eller ej?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Här är fulla texten:

"Once you submit your repair service request, we will process your request within 24 hours. Once approved, you will receive a shipping label within 2 business days. Then, please ship the parcel at your convenience.

After our official OnePlus repair service partner receives your package, our engineers will complete a thorough inspection of your device. The inspection and repair process will take up to 2 business days. During the inspection process, if your device is identified as out of warranty (details please see Privacy & Legal), our customer care team or repair service partner will contact you with the option to either repair the device for a quoted price or have your device returned to you free of charge.

Upon repair, we will ship back your device in a secure package and provide a tracking number for your convenience. You should receive your device within 2-3 business days."

Permalänk
Medlem

Frågan jag tycker du ska ställa dig är hur sjutton en trasig simkortsläsare inte kan gå på garanti?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Frågan jag tycker du ska ställa dig är hur sjutton en trasig simkortsläsare inte kan gå på garanti?

Skalet till mobilen runt läsaren har lite sprickor, utsidan alltså men simkortet satt lika bra i ändå. Verkar som om de vill byta ut hela moderkortet, låter konstigt då allt med telefonen fungerade förutom simkortsläsaren

"The following failure has
been diagnosed:
AT4 concealed mechanical damage (write-off)
The following parts need
to be replaced: ONEP/Main Board(64G)"

Permalänk
Moderator
Moderator

Om du inte tagit stycket ur deras villkor ur ett annat sammanhang är väl frågan vad deras support svarade när du med kostnadsförslaget i hand ifrågasatte de motstridiga uppgifterna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Det beror på om garantin har löpt ut eller inte. Från vad jag kan hitta är garantin 12 månader enligt deras USA sida https://oneplus.net/privacy-and-legal men när man ändrar till Sverige eller United Kingdom står det att garantin är 24 månader istället https://oneplus.net/se/privacy-and-legal.

Med tanke på det sistnämnda är det nog 24 månader som gäller så frågan är när köpte TS telefonen? Oneplus One släpptes iallafall i slutet av april 2014 med invite systemet så fick TS vänta ett tag eller var han snabb med att få en invite, jag kommer ihåg att det tog ganska lång tid för Oneplus att gå igenom inviterna.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Om du inte tagit stycket ur deras villkor ur ett annat sammanhang är väl frågan vad deras support svarade när du med kostnadsförslaget i hand ifrågasatte de motstridiga uppgifterna?

Jag väntar på svar ifrån de, de har öppnat ett ärende för det. Jag har skickat screenshots på vad som står på deras hemsida, de verkade inte ha koll på vad som stod på sin egen sida.

Permalänk
Skrivet av JayBeee:

Hej!

Det du upplever är ytterst vanligt. Jag har hört samma historia flera gånger från olika personer trots att det har varit olika fel alla gångerna. OnePlus kundservice är ett skämt. Verkstaden i Tyskland är någon som OnePlus har anlitat vad jag har förstått. Då kan du förstå att de bara är ute efter att tjäna pengar. De skiter fullständigt i OnePlus-kunder. Det här är anledningen till att många personer inklusive mig själv undviker OnePlus. Tyvärr har oftast mobilerna barnsjukdomar och då får man uppleva den dåliga supporten som en följd av det.

En av mina kompisar tjatade på de ganska länge. Sen glömde han bort ärendet och struntade i att följa upp det. Mindre än ett halvår senare så får han hem ett paket med UPS från Tjeckien. I paketet ligger en helt ny OnePlus One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishTank:

Det beror på om garantin har löpt ut eller inte. Från vad jag kan hitta är garantin 12 månader enligt deras USA sida https://oneplus.net/privacy-and-legal men när man ändrar till Sverige eller United Kingdom står det att garantin är 24 månader istället https://oneplus.net/se/privacy-and-legal.

Med tanke på det sistnämnda är det nog 24 månader som gäller så frågan är när köpte TS telefonen? Oneplus One släpptes iallafall i slutet av april 2014 med invite systemet så fick TS vänta ett tag eller var han snabb med att få en invite, jag kommer ihåg att det tog ganska lång tid för Oneplus att gå igenom inviterna.

Jag köpte telefonen för 1.5 år sen ungefär och den ska ha garanti i 2 år, den har några sprickor i plastskalet. De skrev aldrig i beskrivningen varför garantin gått ut. Telefonen har en del sprickor i ytterskalet, jag tog av skalet själv för att lättare få ut ett simkort som fastnat.

Permalänk
Skrivet av JayBeee:

Jag köpte telefonen för 1.5 år sen ungefär och den ska ha garanti i 2 år, den har några sprickor i plastskalet. De skrev aldrig i beskrivningen varför garantin gått ut. Telefonen har en del sprickor i ytterskalet, jag tog av skalet själv för att lättare få ut ett simkort som fastnat.

Varför hade simkortet fastnat? Har du använt adapter?

Permalänk
Medlem

Kan jag vägra att betala det här? Vad kan det uppstå för negativa konsekvenser i så fall? Företaget finns inte i Sverige, det är kinesiskt, service-verkstaden ligger i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazonite:

Varför hade simkortet fastnat? Har du använt adapter?

Det gled av adaptern och in i hålet men jag fick ut det, något på insidan av simkortsläsaren kan ha skadats när jag pillade ut det

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayBeee:

Det gled av adaptern och in i hålet men jag fick ut det, något på insidan av simkortsläsaren kan ha skadats när jag pillade ut det

Låter ju inte som det är ett garantiärende då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Låter ju inte som det är ett garantiärende då.

Ja men oavsett om det skulle täckas av garantin eller inte kan de väl inte kräva mig på 1000kr när de skrivit på hemsidan att det var gratis att skicka in den och få tillbaka den även om garantin inte fanns kvar ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayBeee:

Ja men oavsett om det skulle täckas av garantin eller inte kan de väl inte kräva mig på 1000kr när de skrivit på hemsidan att det var gratis att skicka in den och få tillbaka den även om garantin inte fanns kvar ???

Jag vet inte vad för avtal du accepterade när du lämnade in den, men gör du likadant i en svensk butik när du lämnar in en telefon så får du skriva på med nästan exakt likadana vilkor.

Om inte felet som de hittar ersätts av garantin, och du inte vill betala för reparation, så får du betala runt 700 för undersökningen + frakt. Detta gäller då från en svensk verkstad. Så att det är 300 mer från en tysk är väl inte så konstigt.

Edit: Vart står det att det är gratis att skicka in den och få tillbaka om garantin inte gäller? Hittar ej, men gissar på att du har något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag vet inte vad för avtal du accepterade när du lämnade in den, men gör du likadant i en svensk butik när du lämnar in en telefon så får du skriva på med nästan exakt likadana vilkor.

Om inte felet som de hittar ersätts av garantin, och du inte vill betala för reparation, så får du betala runt 700 för undersökningen + frakt. Detta gäller då från en svensk verkstad. Så att det är 300 mer från en tysk är väl inte så konstigt.

Edit: Vart står det att det är gratis att skicka in den och få tillbaka om garantin inte gäller? Hittar ej, men gissar på att du har något

Okej jag visste inte om detta, jag har aldrig varit med om något liknande tidigare.

https://oneplus.net/order/rma/create/orderNo/1900155639 - jag tror man måste vara inloggad för att se texten

Texten här under står på deras sida, det är när jag fyller i att jag vill skicka in den för undersökning:

After our official OnePlus repair service partner receives your package, our engineers will complete a thorough inspection of your device. The inspection and repair process will take up to 2 business days. During the inspection process, if your device is identified as out of warranty (details please see Privacy & Legal), our customer care team or repair service partner will contact you with the option to either repair the device for a quoted price or have your device returned to you free of charge.

Tolkar jag det fel att de skickar tillbaka den gratis om jag inte accepterar priset för lagningen? Det stod inget heller i avtalet jag accepterade om att det skulle kosta 60 euro för de att titta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayBeee:

Okej jag visste inte om detta, jag har aldrig varit med om något liknande tidigare.

https://oneplus.net/order/rma/create/orderNo/1900155639 - jag tror man måste vara inloggad för att se texten

Det står på deras sida detta, det är när jag fyller i att jag vill skicka in den för undersökning:

Tolkar jag det fel att de skickar tillbaka den gratis om jag inte accepterar priset för lagningen? Det stod inget heller i avtalet jag accepterade om att det skulle kosta 60 euro för de att titta på den.

Hittade det också efter lite letande.

Frågan är om det är en grov tolkningsfråga som gäller här, dvs att de inte tar något betalt för att lämna ut enheten tillbaka till dig. MEN de vill fortfarande ha pengar för inspektionen och frakt.

Nyckeln i meningen är ju att pratat är gällande en reparation, inte "inspection process" som näms innan.

Skulle ändå vilja se det avtalet du acceptera när du skickade in telefonen. Gissar på att mer information om priser står i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Hittade det också efter lite letande.

http://puu.sh/qPL59/4566401e7a.png

Frågan är om det är en grov tolkningsfråga som gäller här, dvs att de inte tar något betalt för att lämna ut enheten tillbaka till dig. MEN de vill fortfarande ha pengar för inspektionen och frakt.

Nyckeln i meningen är ju att pratat är gällande en reparation, inte "inspection process" som näms innan.

Skulle ändå vilja se det avtalet du acceptera när du skickade in telefonen. Gissar på att mer information om priser står i det.

Nej jag fick inget mer avtal än det jag länkade till, det jag fick var ett mail till min inkorg med instruktioner hur jag skulle paketera och skicka telefonen via UPS

I länken där så går det att klicka på:
https://oneplus.net/privacy-and-legal

o sen scrolla ner till Warranty Policy

Där står det mer villkor, , jag såg inte den här delen när jag klickade på att acceptera avtalet, men jag kan inte hitta något där de nämner kostnaden för att diagnostisera problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayBeee:

Nej jag fick inget mer avtal än det jag länkade till, det jag fick var ett mail till min inkorg med instruktioner hur jag skulle paketera och skicka telefonen via UPS

I länken där så går det att klicka på:
https://oneplus.net/privacy-and-legal

o sen scrolla ner till Warranty Policy

Där står det mer villkor, , jag såg inte den här delen när jag klickade på att acceptera avtalet, men jag kan inte hitta något där de nämner kostnaden för att diagnostisera problem

Fast tycker det är konstigt att du inte fick acceptera något avtal när du skicka in, även om de har all info på deras hemsida.

...

Gick in o kolla, och det man accepterar är ju det som står på sidan. Så det är väl bara att fråga supporten vad de menar med free och charge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Fast tycker det är konstigt att du inte fick acceptera något avtal när du skicka in, även om de har all info på deras hemsida.

...

Gick in o kolla, och det man accepterar är ju det som står på sidan. Så det är väl bara att fråga supporten vad de menar med free och charge

Jo. Vet inte om jag ska betala diagnosavgiften på 60 euro o be de skrota telefonen, då slipper jag betala 400kr för returen. Den funkar över wifi men är obrukbar som telefon. Om alla reparationsbutiker gör på det här sättet är de väl inte värre än andra, synd att jag inte visste om det här innan dock, kände mig lite vilseledd av texten på deras hemsida.

Jag vill kanske fortfarande köpa en Oneplus 3 trots detta då det verkar vara en bra telefon o jag gillade ettan, så jag vet inte om det är värt att bråka med de.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JayBeee:

Jo. Vet inte om jag ska betala diagnosavgiften på 60 euro o be de skrota telefonen, då slipper jag betala 400kr för returen. Den funkar över wifi men är obrukbar som telefon. Om alla reparationsbutiker gör på det här sättet är de väl inte värre än andra, synd att jag inte visste om det här innan dock, kände mig lite vilseledd av texten på deras hemsida.

Jag vill kanske fortfarande köpa en Oneplus 3 trots detta då det verkar vara en bra telefon o jag gillade ettan, så jag vet inte om det är värt att bråka med de.

Håll dig borta från OnePlus om du inte vill uppleva samma usla service eller gillar du att plåga dig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Håll dig borta från OnePlus om du inte vill uppleva samma usla service eller gillar du att plåga dig själv?

De har hört av sig igen och det verkar som om jag inte behöver betala något, de behåller dock min trasiga telefon. Efter vad jag googlat nu verkar det vara standard att alla tillverkare tar ut en avgift för diagnostiera fel i de fall telefonen inte täcks av garantin, så jag vet inte om jag skulle få bättre service av nån annan tillverkare eller butik?

Permalänk
Medlem

just elektronik som skickas till externa servicefirmor, i sverige som är infocare, letmerepair, mobylife och liknande dessa tar i stort sett alltid undersökningsavgift då det är detta förtaget får sin inkomst, butiker och tillverkare brukar har det lite lättare då service/reparation inte är det huvudintäkt.

Gissningsvis använder Oneplus någon extern servicefirma i tyskland skulle jag tro, eller så har dem för lite marginaler på telefonen att dem tar ut en avgift då telefonen är så billig.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande surt att bli av med sin telefon, men det är tyvärr inte ett garantiärende när simkortet glider av adaptern. =(

Permalänk
Medlem

Hände för mig fast med Sony, mobilen va fortfarande i garanti ärende men felet var tydligen mitt vilket jag tyckte va konstigt då den blev fel på efter deras första reparation. Fick betala för att få mobilen hemskickad >_<

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5