Behöver kablar till ny hemmabioanläggning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

@buddaz: HDMI 1.4 / HDMI 2.0
4K 30hz / 4k 60hz

Ganska stor skillnad?

"Allt" funkar inte när det gäller digital överföring.
Speciellt inte över 10m, och för 4k 60hz bör man kolla all övrig utrustning med, såsom receiver etc klarar det.
Jag gjorde själv misstaget att tv, dator mm klarar det, men inte min receiver.
Så blir att byta ut den.

Dagens moderna kablar hanterar båda. Tror inte du kommer kunna se skillnad på 30 och 60 Hertz. Enda skillnaden om vi nu måste prata i sådana ord är att kabeln är vad man skall säga har bättre interna egenskaper så att kabeln kan hantera ett längre avstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Det låter som att det är vettigare att köra på Classic låter det som. Eller vad Anders du?

Det vettigaste är att köpa de billigaste kablarna som har en tillräckligt bra mekanisk kvalitet, lägg de sparade pengarna på banankontakter och du har en mycket smidig installation att se fram emot, det finns gott om tester där riktiga "audiofiler" inte hör skillnad på lampsladdar och 10000kr/m sladdar, vad gäller hdmi är det omöjligt att kvalitén ändras då den är digital, som nämnt tidigare i tråden kan tjockleken dock spela roll, har du för liten diameter och högtalarna för stort motstånd kommer dessa att smälta om du bränner på för mycket, alternativt brinner lägenheten/huset ned till grunden. Lycka till! 😊

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Tack för ditt svar! Det är väl så jag inte vill sitta där och ha lagt ner nästan 30 000 kronor och så funderar man på om det hade kunnat låta liiiiiiite bättre om man köpt kablar som var ett par hundra dyrare. Även om det med största sannolikhet inte hade gjort någon skillnad alls. Placebo är lurigt

Absolut är det så men vill du kolla lite mer så titta på denna video LinusTechTips testar HDMI-kabel för $1000. Låter dig gissa dig till skillnaden

En digital signal är ettor och nollor och så länge kabeln stödjer den signal du försöker skicka igenom den så kommer det inte spela någon roll om den kostar 100 kr på Clasohlson eller 1000 kr på en HIFI-butik. Samma med högtalarkabel, koppar är koppar. Ja den kan vara olika ren men så länge kabelstorleken är dimensionerad för kabellängden och kopparen inte oxiderat så är det mätbart ingen skillnad mellan dyra och billiga kablar. Sen finns förstås kablar med olika skärmning t.ex. om du behöver dra dem i väggar bredvid elledningar eller i närheten av magnetisk utrustning etc. I övrigt så fyller det ingen funktion.

Skrivet av empa91:

Kanske en dum fråga men vad är det för skillnad på Supra classic och supra jentech?

Jentech är deras billigare modell. Ingen aning om den faktiska skillnaden, det jag vet är att Classic är deras trademark isblå färg medans Jentech är svart, vit eller transparent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

@empa91: nejmen Empa.... du håller du på att falla dit på onödiga kablar.....

Hahahaha! Kanske ett dåligt exempel men säg att man köper en ny, dyr bil. Mercedes förslagsvis. Däck måste man ju ha, och i det här faller finns det inget som säger att de billiga däcken från Kina har sämre gummi eller sämre väghållningsegenskaper än de dyrare från Michelin. Så jag köper de billiga men ibland så släpper det lite (eller så inbillar man sig bara) och så ångrar man att man inte la till några hundra för michelindäcken. För om de släpper på dom dyrare finns det ju inte så mycket mer man hade kunnat göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Absolut är det så men vill du kolla lite mer så titta på denna video LinusTechTips testar HDMI-kabel för $1000. Låter dig gissa dig till skillnaden

En digital signal är ettor och nollor och så länge kabeln stödjer den signal du försöker skicka igenom den så kommer det inte spela någon roll om den kostar 100 kr på Clasohlson eller 1000 kr på en HIFI-butik. Samma med högtalarkabel, koppar är koppar. Ja den kan vara olika ren men så länge kabelstorleken är dimensionerad för kabellängden och kopparen inte oxiderat så är det mätbart ingen skillnad mellan dyra och billiga kablar. Sen finns förstås kablar med olika skärmning t.ex. om du behöver dra dem i väggar bredvid elledningar eller i närheten av magnetisk utrustning etc. I övrigt så fyller det ingen funktion.

Jentech är deras billigare modell. Ingen aning om den faktiska skillnaden, det jag vet är att Classic är deras trademark isblå färg medans Jentech är svart, vit eller transparent.

Yes, jag misstror ingen som säger det.
Men hur som, ska man förbereda för 4k 60 Hz så funkar det väl inte med alla kablar?

Edit: hdmi-kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Det vettigaste är att köpa de billigaste kablarna som har en tillräckligt bra mekanisk kvalitet, lägg de sparade pengarna på banankontakter och du har en mycket smidig installation att se fram emot, det finns gott om tester där riktiga "audiofiler" inte hör skillnad på lampsladdar och 10000kr/m sladdar, vad gäller hdmi är det omöjligt att kvalitén ändras då den är digital, som nämnt tidigare i tråden kan tjockleken dock spela roll, har du för liten diameter och högtalarna för stort motstånd kommer dessa att smälta om du bränner på för mycket, alternativt brinner lägenheten/huset ned till grunden. Lycka till! 😊

Okey 😅 Tror du att 2,5 mm räcker för 12m sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Yes, jag misstror ingen som säger det.
Men hur som, ska man förbereda för 4k 60 Hz så funkar det väl inte med alla kablar?

Edit: hdmi-kablar.

Bara att titta på märkningen på förpackningen. Står det att kabeln stödjer HDMI 2.0 så är den OK oavsett pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Bara att titta på märkningen på förpackningen. Står det att kabeln stödjer HDMI 2.0 så är den OK oavsett pris.

Yes, okej 👍🏻👊🏻

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör ha en sund inställning till kablar, det finns så mycket skit i branschen, speciellt i båda prisändarna, det är sällan att den billigaste kabeln har bra tekniska egenskaper och det är sällan den dyraste kabeln på nått sätt är tekniskt bättre än en "tekniskt sund" kabel som oftast bara är lite dyrare än budgetkabeln.

Ljudmässigt så kommer EKK att fungera utmärkt och man uppnår inga ljudförbättringar med att byta till nått "värre" om vi avser rimliga längder och utrustningar, är det däremot värt att byta mot en betydligt mer flexibel kabel som låter lika och är bara marginellt dyrare typ en Supra, personligen tycker jag det, personligen tycker jag också att man är en total idiot om man i stället köper från vår andra Svenska kabeltillverkare , Jorma, den kabeln har inga tekniska egenskaper som motiverar priset utan man köper bara status, det finns annan dyrkabel/kontakter där man kan diskutera om den den är värd priset även om de inte direkt låter bättre tex om man använder en massa Silver eller Rodium som innebär en avsevärd materialkostnad och på så sätt även ger ett högt skrotvärde om man säljer metallen. Rodium är generellt en av de allra dyraste metallerna som används i "el" och brukar kosta mer än Guld.

Skrivet av PsyCor:

Nej då är den felmärkt på ett sätt som dessutom är förbjudet enligt hdmi.org

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör ha en sund inställning till kablar, det finns så mycket skit i branschen, speciellt i båda prisändarna, det är sällan att den billigaste kabeln har bra tekniska egenskaper och det är sällan den dyraste kabeln på nått sätt är tekniskt bättre än en "tekniskt sund" kabel som oftast bara är lite dyrare än budgetkabeln.

Ljudmässigt så kommer EKK att fungera utmärkt och man uppnår inga ljudförbättringar med att byta till nått "värre" om vi avser rimliga längder och utrustningar, är det däremot värt att byta mot en betydligt mer flexibel kabel som låter lika och är bara marginellt dyrare typ en Supra, personligen tycker jag det, personligen tycker jag också att man är en total idiot om man i stället köper från vår andra Svenska kabeltillverkare , Jorma, den kabeln har inga tekniska egenskaper som motiverar priset utan man köper bara status, det finns annan dyrkabel/kontakter där man kan diskutera om den den är värd priset även om de inte direkt låter bättre tex om man använder en massa Silver eller Rodium som innebär en avsevärd materialkostnad och på så sätt även ger ett högt skrotvärde om man säljer metallen. Rodium är generellt en av de allra dyraste metallerna som används i "el" och brukar kosta mer än Guld.

Tackar för inlägget! Personligen har det aldrig varit aktuellt att köpa monster eller någon extremdyr kabel men inte heller den billigaste.

Jag har läst och lyssnat på alla kloka inlägg och om inget särskilt inträffat kommer jag köra på supra hdmi 2st 2m och 1 st 3m, supra Classic 2,5mm (även till surren 12m Max) och supra sublink.
Det är inte de dyraste men inte heller de billigaste. Det känns vettigt att med lite snyggare kablar till en dyr anläggning, det är svenskt och det verkar vara kvalité.

Har ni några synpunkter på de här valen(typ att det är dåliga kablar el liknande) så säg gärna till. Tar gärna emot fler inlägg alla har varit till väldigt stor hjälp hittills!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

Tackar för inlägget! Personligen har det aldrig varit aktuellt att köpa monster eller någon extremdyr kabel men inte heller den billigaste.

Jag har läst och lyssnat på alla kloka inlägg och om inget särskilt inträffat kommer jag köra på supra hdmi 2st 2m och 1 st 3m, supra Classic 2,5mm (även till surren 12m Max) och supra sublink.
Det är inte de dyraste men inte heller de billigaste. Det känns vettigt att med lite snyggare kablar till en dyr anläggning, det är svenskt och det verkar vara kvalité.

Har ni några synpunkter på de här valen(typ att det är dåliga kablar el liknande) så säg gärna till. Tar gärna emot fler inlägg alla har varit till väldigt stor hjälp hittills!

Supra gör sunda kablar, de håller hög kvalitet och är prisvärda, hdmikabeln är dessutom troligen den bästa i världen tekniskt sett och de är en av få som gör kablar som fungerar vid längder över 10m.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Okey 😅 Tror du att 2,5 mm räcker för 12m sladd?

har inte sa bra koll pa de faktist men min magkansla sager ja

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Köpte för ganska många år sedan en receiver från Yamaha (en RX-V1800) och ett gäng högtalare från Infinity (Cascade) som tillsammans gick lös på runt 70 papp. Alla kablar är inköpta på Biltema till nästan inga pengar alls. Kan tillägga att allt låter fortfarande utmärkt och det är endast mitt samvete som gör att grannarna fortfarande bor kvar.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Monster kablar är billiga. Dyra märken är sådana som Nordost, Tara Labs, dyra VDH och dyra Chord. Angående din fråga med vilken sida som är vad på högtalarkabeln, det viktigaste är att plus och minus skall vara samma i båda ändarna sedan om du väljer dem med text på spelar ingen som helst roll, det är mest bars för att hålla reda på vilken man väljer för plus och minus. När du väl är igång köp Supra kombicon så blir det enklare att koppla in högtalarkabeln. Supra har även dyr serie och den heter sword. Jag håller med om att köpa något man blir nöjd med och inte ångrar i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Monster kablar är billiga. Dyra märken är sådana som Nordost, Tara Labs, dyra VDH och dyra Chord. Angående din fråga med vilken sida som är vad på högtalarkabeln, det viktigaste är att plus och minus skall vara samma i båda ändarna sedan om du väljer dem med text på spelar ingen som helst roll, det är mest bars för att hålla reda på vilken man väljer för plus och minus. När du väl är igång köp Supra kombicon så blir det enklare att koppla in högtalarkabeln. Supra har även dyr serie och den heter sword. Jag håller med om att köpa något man blir nöjd med och inte ångrar i efterhand.

Förstår

Bara så jag förstått det rätt, ena änden av kabeln som jag sätter i röda ingången på högtalaren ska vara i den röda ingången i receivern? O likadant för svart då?

Supra kombicon är en banankontakt va? Den verkade ganska dyr, är det värt att satsa så mycket på en del som egentligen inte är nödvändigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Förstår

Bara så jag förstått det rätt, ena änden av kabeln som jag sätter i röda ingången på högtalaren ska vara i den röda ingången i receivern? O likadant för svart då?

Supra kombicon är en banankontakt va? Den verkade ganska dyr, är det värt att satsa så mycket på en del som egentligen inte är nödvändigt?

En ask kombicon skall vara ett par om jag mins rätt. Dem är billiga jämfört med andra. Argon som hifiklubben säljer kostar runt 50kr/st, är också helt ok, du vill inte veta hur mycket wbt som är några av dem bästa kostar. Ser dyrt ut. Så mycket enklare än att pilla upp en skruv och man får sällan någon bra kontakt med enbart avskalade kablar. Du väljer helt själv.

Röd till röd och svart till svart annars kan det bli problem. Alltså väljer du röd där texten står i ena änden på kabeln skall röd vara i motsatt ände med texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

En ask kombicon skall vara ett par om jag mins rätt. Dem är billiga jämfört med andra. Argon som hifiklubben säljer kostar runt 50kr/st, är också helt ok, du vill inte veta hur mycket wbt som är några av dem bästa kostar. Ser dyrt ut. Så mycket enklare än att pilla upp en skruv och man får sällan någon bra kontakt med enbart avskalade kablar. Du väljer helt själv.

Röd till röd och svart till svart annars kan det bli problem. Alltså väljer du röd där texten står i ena änden på kabeln skall röd vara i motsatt ände med texten.

Okej, då satsar jag på det. Behöver jag banankontakter i samtliga ändar, alltså fem högtalare = 20 kontakter sammanlagt?

Är det raka man ska ha eller att kabeln kommer in från sidan? Behövs det lödas?

Permalänk
Skrivet av empa91:

Det är nog pengar i sjön om du inte tänkt koppla om väldigt ofta och byta kontakttyp (banan/gaffel).
Jag tycker de här ser trevliga ut (men fortfarande i dyraste laget): isolerat hölje, tydligare färgmärkning, mindre yttermått och bättre böjskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det är nog pengar i sjön om du inte tänkt koppla om väldigt ofta och byta kontakttyp (banan/gaffel).
Jag tycker de här ser trevliga ut (men fortfarande i dyraste laget): isolerat hölje, tydligare färgmärkning, mindre yttermått och bättre böjskydd.

Jag ska inte, vad jag vet, koppla om dom. Varför gör man det, nyfiket frågat? Vad är skillnaden på banan och gaffel, när man väljer alltså?

Men då behöver jag tio sådana par va?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Jag tycker dessa är riktigt fina.
Dessutom blir röd/svart enklare att hålla isär: Supra, kör själv med dessa.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av empa91:

Ja dem duger. Yes, 4st/högtalare. Banan, sticker du ner i hålet ovanpå skruven, sitter oftas en liten plastbit som säkerhet, medan spade så skruvar man upp skruven och sätter fast och sedan skruvar igen skruven. Många seriösa kablar har kontakten redan fastlöddad för bästa optimala överföring. Som sagt du väljer själv vad du vill göra. Du kan lika väl bara skala kabeln och trä igenom det fungerar också, var dock bara uppmärksam på att kopparn inte skall vidröra något annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

Jag ska inte, vad jag vet, koppla om dom. Varför gör man det, nyfiket frågat? Vad är skillnaden på banan och gaffel, när man väljer alltså?

Men då behöver jag tio sådana par va?

En del tycker det är en fördel att lossa kablar för att kunna städa, i övrigt blir det för det mesta bara sämre ju fler kontakter du använder, så inga kontakter är både bäst och billigast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe @buddaz jag testar utan först. Så får jag se sen om jag behöver ta ut dom ofta, vilket jag inte tror. Men om det bli så är det väl bara att köpa hem några.

Men OM jag införskaffar, bör jag då köpa kontakter där själva hålet för kabeln sitter baktill eller hålet sitter mitten på kontakten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

@mrqaffe @buddaz jag testar utan först. Så får jag se sen om jag behöver ta ut dom ofta, vilket jag inte tror. Men om det bli så är det väl bara att köpa hem några.

Men OM jag införskaffar, bör jag då köpa kontakter där själva hålet för kabeln sitter baktill eller hålet sitter mitten på kontakten?

Det ska passa din möblering, fundera själv på åt vilket håll det passar bäst att kabeln pekar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska passa din möblering, fundera själv på åt vilket håll det passar bäst att kabeln pekar.

Yes! Som sagt, har ni några tips eller andra synpunkter på det jag tänkt köpa så hojta gärna till. Stort tack för all hjälp! 😃😃😃

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

Yes! Som sagt, har ni några tips eller andra synpunkter på det jag tänkt köpa så hojta gärna till. Stort tack för all hjälp! 😃😃😃

Glöm inte bort att akustiken står för 80% av slutresultatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Glöm inte bort att akustiken står för 80% av slutresultatet.

Ursäkta min okunskap men vad innebär det?

Edit: läste för snabbt. Vet vad akustik är men vad bör man tänka på? Läste något om dämpfötter (?)...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

Ursäkta min okunskap men vad innebär det?

Jag menar med akustik i det här fallet främst hur ljud rör sig i din bostad, rumsakustik https://sv.wikipedia.org/wiki/Rumsakustik hur rummet uppför sig är för det mesta den enskilt största faktorn för hur bra ljudet blir när man lämnat de allra minsta anläggningarna.
Att möblera rätt och kanske använda sig av nån typ av akustikbehandling påverkar ljudet väldigt mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yes! Är ett vanligt vardagsrum, cirka 24 kvm. Inget märkvärdigt så egentligen.
Har du några generella tips? Som sagt, läste något om dämpfötter men har ingen vidare koll.

Jag har även en fråga angående subwooferkabel. Räcker det med 1 RCA x 1 RCA? Man kan ha två läste jag någonstans men i Klipsch-manualen står det först (vilket jag antar man ska föredra med andra ord):

,.LINE IN" Connection- Most of today's surround receivers (and pre- amplifiers) have a line level subwoofer output labeled Subwoofer Pre Out,
Sub Out, SW Out, etc. If you have this output, connect one end of a subwoofer cable to it and connect the other end of the cable into the subwoofer line input labeled LEFT/LFE. This connection allows the subwoofer to operate with both music and surround sound movies (refer to your receiver manual).