"Ryckigt" när man vrider på huvudet - Htc Vive

Permalänk

"Ryckigt" när man vrider på huvudet - Htc Vive

Precis som rubriken lyder, jag får en massa "tearing" och "stutter" (grafikkort gtx1080) men bara i vissa situationer. Kontrollerna rör sig som de ska och tappar sällan synk men själva headsetet ger liknande microstutter. Är det någon av er andra som upplevt detta? Är det omformatering som gäller eller hittade ni andra vägar?
Tack för respons!

Permalänk
Medlem

Har bara fått det när jag kör för hög SS i ganska krävande spel (sitter på ett GTX 970). Vad kör du för SS?

Permalänk
Skrivet av TheMole:

Har bara fått det när jag kör för hög SS i ganska krävande spel (sitter på ett GTX 970). Vad kör du för SS?

1.6 Det är ryckigt trots supersampling av... Konstigt med tanke på att det inte varit så tidigare. Sett flera som klagar på "stuttering" ... tack för din kommentar.

Permalänk
Medlem

@Gladaminer: Go in i SteamVR inställningar -> Performance -> Allow reprojection

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@Gladaminer: Go in i SteamVR inställningar -> Performance -> Allow reprojection

Skulle precis skriva det..

Permalänk
Medlem

Testa om detta problem uppstår i enklare spel eller vid demot, att det inte är p.g.a. prestanabrist.
Täck eventuella fönster, vitrinskåp eller andra reflektiva ytor, dessa kan störa trackingen.
Om problem kvarstår testa med synk-kabeln, sätt fyren med inställningen c till a.
Fyrinställning:
a+b = med kabel
b+c = utan kabel

Permalänk

Tack för responsen, gott folk!

Permalänk
Medlem

@Gladaminer: Löste det sig?

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk

@affero: Ja, delvis. Jag tror att mycket ligger i själva spelet "Onward" som jag lirat. Många som klagar som f-n på "judder" och "stuttering". I mina options var det redan på "allow reprojection". mitt multiplier e på 1.5.. gtx 1080. I H3 och i andra titlar är frameraten som den ska.