Permalänk
Medlem

Ownit IPTV på Asus Router

Hej

Vill helt ta bort Ownits Inteno FG500 router och endast köra min Asus RT-AC68U router men får inte IPTVn att lira. Jag har kopplat in IPTVn på LAN-port 4 på routern och taggat den med VID 501 men det funkar inte.

Någon som har tips på hur jag kan få detta att lira så vore jag extremt tacksam.

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort mer? Du kan inte bara skapa ett VLAN på en LAN port och släppa den taggat mot din TV

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Tack för ditt svar.

Jag har egentligen inte gjort mycket mer än det som syns på denna bild Bild

Permalänk

Hade samma problem med min IP-tv (samma operatör) fast jag har en ännu äldre Inteno-modell. Av vad jag läst kan man inte bara byta router eftersom det ligger någon sorts mjukvara som dom lagt in i. Man kan inte ens byta till samma modell från en annan bredbandsleverantör.

Jag löste det genom att koppla in intenon men stänga av det trådlösa, sedan koppla in min vettiga router trådat oc hställa om till accesspunkt istället, så att jag i alla fall fick vettig mottagning trådlöst (Intenon har inte ens N-protokollet utan kör på g). Det är en hyfsad lösning, tills jag tjatat till mig en bättre router från Ownit.

Min Inteno-router orkar inte ens upp i utlovad hastighet trådat. Den slutade tillverkas för typ tio år sedan men av någon anledning tyckte Ownit att det var bra att köra på sådana när fibern installerades för fem år sedan. Dom ska ha 800 spänn för den modellen du har, vilket jag tycker är ocker.

Om det finns något sätt för att slippa Inteno över huvud taget är jag väldigt intresserad av att höra hur man gör!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Ni kan ju klicka en en egen fiberkonverter om ni fixar rätt våglängd på SFP'n och koppla er egna router till den. Kanske behöver be om tillåtelse från föreningen ev. då framtida ägare kan få problem osv.

Ett tips är att brygga en lanport så att Intenon påverkar trafiken så lite som möjligt.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

IPTV är låst på boxens mac adress jag var tvungen att ringa support och ange den nya mac adressen när jag skaffade en ny box med hdd..Visserligen inte Ownit utan Serverado..Kanske har samma system som Ownit

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Ownit verkar använda vlan 501 för tv och det är trunken (wan) som är taggat så man får konfa inkommande trunk till att hantera vlan 501 och skicka ut det på tex lanport 4 där man ansluter tvboxen.
Det verkar gå att konfa upp så enligt #15278839

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Ownit Broadband AB
Skrivet av Posidon:

Hej

Vill helt ta bort Ownits Inteno FG500 router och endast köra min Asus RT-AC68U router men får inte IPTVn att lira. Jag har kopplat in IPTVn på LAN-port 4 på routern och taggat den med VID 501 men det funkar inte. http://www.ladda-upp.se/bilder/ezgicufwmykraf/

Någon som har tips på hur jag kan få detta att lira så vore jag extremt tacksam.

Hejsan Posidon!

Utan någon erfarenhet av VLAN-taggning på Asus-routrar ser det du gjort rätt ut. Skulle dock gärna veta hur har du kopplat inkommande kabel från FG500. Kommer den från en vanlig LAN-port? Är den LAN-porten bryggad i sådana fall? Om inte kommer inte TV-vlanet fram. Kontakta oss i ett privatmeddelande här med dina personuppgifter eller ring oss på 08 525 07 300 så hjälper vi dig med det.

EDIT 2017-01-02: Efter närmare intern testning har vi kunnat bekräfta att FG500 inte släpper igenom VLAN-taggning korrekt på bryggade portar. För att få vidare VLAN-taggning bakom en FG500 behöver man gå via separata portar avsedda för TV, standard LAN3 eller LAN4. Det är också tekniskt möjligt att byta FG500 mot en ren fiberkonverterare, men detta är ett större ingrepp som kräver godkännande av flera parter.

Med vänliga hälsningar

Ludvig - Ownit Broadband AB
-------------------------------------------------------
Telefon: 08 525 07 300
www.ownit.se

Visa signatur

Öppettider kundtjänst:
Vardagar: 08:00 - 20:00
Helger: 10:00-18:00
Växelnummer: 08 525 07 300
#InItToOwnit

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in i Asus routerns gränsnitt att lan 4 porten ska vara för iptv. Välj ingen profil för då fungerar det inte. (Har samma fast med bredbandsbolaget iptv/bredband och det fungerar fint)

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Du kan ställa in i Asus routerns gränsnitt att lan 4 porten ska vara för iptv. Välj ingen profil för då fungerar det inte. (Har samma fast med bredbandsbolaget iptv/bredband och det fungerar fint)

Har provat med detta men får det inte att funka, varken med eller utan profil.

Permalänk
Medlem

Ska också tillägga att min Asus router över huvudtaget inte visar upp Motorola-boxen trots att den är ikopplad. Däremot så fort jag kopplar in boxen i Inteno-routern så får jag bild igen på TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Posidon:

Ska också tillägga att min Asus router över huvudtaget inte visar upp Motorola-boxen trots att den är ikopplad. Däremot så fort jag kopplar in boxen i Inteno-routern så får jag bild igen på TVn

En liten uppdatering. Efter att ha tilldelat boxens MAC-adress en statisk IP så dyker den upp i listan över ikopplade enheter i routern. Doch utan att få IPTV att fungera. Så fort jag tilldelar lan-port 4 (där IPTVn är inkopplad) VID 501 så försvinner den ur listan.

Permalänk

Inget nytt här? Att det ska vara så svårt att bli av med Intenon...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Posidon:

Har provat med detta men får det inte att funka, varken med eller utan profil.

Skrivet av Posidon:

Skrivet av Posidon:

En liten uppdatering. Efter att ha tilldelat boxens MAC-adress en statisk IP så dyker den upp i listan över ikopplade enheter i routern. Doch utan att få IPTV att fungera. Så fort jag tilldelar lan-port 4 (där IPTVn är inkopplad) VID 501 så försvinner den ur listan.

Har du testat att ringa OwnIt och be dem om hjälp, tänkte eftersom representant ovan skrev ut ett nummer alt. att PM.a dem här på forumet.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Ja, tack! Har varit i kontakt med de men det löste sig inte. Köpte en mediaomvandlare (fiberomvandlare) och anslöt min Asus router till denna. Det funkade direkt Så nu är jag kvitt Ownits router

Permalänk
Skrivet av Posidon:

@Yatagarasu: Ja, tack! Har varit i kontakt med de men det löste sig inte. Köpte en mediaomvandlare (fiberomvandlare) och anslöt min Asus router till denna. Det funkade direkt Så nu är jag kvitt Ownits router

Vad är det för mediaomvandlare du köpte?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Denna https://www.aliexpress.com/item/1-Pair-HTB-GS-03-A-B-Gigabit-...

Var betydligt billigare än att köpa i Sverige. Viktigt att att säkerställa med Ownit (eller din bredbandsleverantör) vilka värden du ska ha på mediaomvanldaren innan så att du inte förstör någon utrustning i andra änden.

Min har dessa värden:

Singlemode

Simplex

SFPn i switchen är 20km.

1310/1550

Du hittar även samma mediaomvandlare med andra värden på Aliexpress.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått Ownits IPTV att fungera på en bryggad router enligt nedan? Verkar som folk med andra IPTV-leverantörer har fått det att fungera så jag förstår inte varför det inte ska fungera med Ownit?

Skrivet av Posidon:

Jag har egentligen inte gjort mycket mer än det som syns på denna bild Bild

Jag har internet som är bryggad till min RT-AC68u via Port 1 på Ownits egen router. Jag har endast en kabel kopplad från denna som går till min WAN-port på Asusen, och det fungerar toppen. Men går det att på något vis få ut IPTV från Asusens port 4 med denna bryggning?

Jag har testat att sätta VID till 501 enligt Poseidons bild ovan, men får då endast "Fel-kod 2: DHCP-servern svarar inte" på TV-boxen. Internet och det som finns på andra portar fungerar som vanligt.

Blir nog till att lämna tillbaka TV-boxen om jag inte får detta att fungera.

Permalänk
Medlem

@Bokai: Det fungerar inte att köra IPTV bakom en bryggad router ifrån Ownit. Varför det inte går är för att Ownit's router inte taggar vlan trafiken för IPTV på bryggade portar. Är din routern även en fiberkonvertare som inte går att plocka bort så måste den bytas ut till en simpel fiberkonverter för att du ska kunna köra IPTV via egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobson:

@Bokai: Det fungerar inte att köra IPTV bakom en bryggad router ifrån Ownit. Varför det inte går är för att Ownit's router inte taggar vlan trafiken för IPTV på bryggade portar. Är din routern även en fiberkonvertare som inte går att plocka bort så måste den bytas ut till en simpel fiberkonverter för att du ska kunna köra IPTV via egen router.

Tack för svar @Bobson!

Men om man ber snällt, kan inte Ownits support ställa in så att deras router/fiberkonverterare(Inteno) taggar vlan-trafiken för IPTV på den bryggade porten? Eller är det tekniskt omöjligt?

Deras 1st line-support verkar inte ha 100% koll på dessa mer avancerade inställningar gällande IPTV, så jag måste nog vara lite mer konkret i vad jag önskar.

Och jag förstår inte riktigt hur fiberkonverterare ska hjälpa, är det inte exakt det som Intenons ska hantera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skaffade precis Ownit och har en Asus RT-AC68U som jag ville använda mig av. Googlade och hamnade i denna tråd.

Använde LAN-port 3 på routern och taggade den med VID 501. Då fungerade IP-TV, men Internet lade ner. Provade att ändra tillbaka och fick tillbaka Internet, men IP-TV försvann.

Provade alla möjliga varianter tills jag ringde kundtjänst. Precis när hon svarar så hör jag hur TVn går igång, med fullt fungerande IP-TV och Internet på samma gång. Skrattade lite förtjust över det inträffade. Bekräftade att jag hade gjort rätt och att om jag skulle ha ett tvillingabonnemang, så var det bara att tagga den nya porten med VID 501 så skulle det funka.

Det kan alltså ta ca 15 minuter innan inställningarna får effekt. Så VID 501 är det enda som ska behövas.

Hoppas det kan hjälpa någon!

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: ASUS Rog Strix B650E-F
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: Corsair RM1000x SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm:
AOC Agon AG271QG 27" G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag skaffade precis Ownit och har en Asus RT-AC68U som jag ville använda mig av. Googlade och hamnade i denna tråd.

Använde LAN-port 3 på routern och taggade den med VID 501. Då fungerade IP-TV, men Internet lade ner. Provade att ändra tillbaka och fick tillbaka Internet, men IP-TV försvann.

Provade alla möjliga varianter tills jag ringde kundtjänst. Precis när hon svarar så hör jag hur TVn går igång, med fullt fungerande IP-TV och Internet på samma gång. Skrattade lite förtjust över det inträffade. Bekräftade att jag hade gjort rätt och att om jag skulle ha ett tvillingabonnemang, så var det bara att tagga den nya porten med VID 501 så skulle det funka.

Det kan alltså ta ca 15 minuter innan inställningarna får effekt. Så VID 501 är det enda som ska behövas.

Hoppas det kan hjälpa någon!

Det låter ju skitgött att du fick det att funka! Sitter i samma(tror jag, men med en asus RT-AC51U) sits som du men för mig verkar det inte räcka med VID 501 på port tre. Har du gjort någon annan inställning som du tror påverkar? Och hur får du in fibret i din bostad? Vi har bara en liten dosa i garderoben med en utgång som går till routern. Nu när jag ändrar till 501 på VID på port 3 så dör både internet och tv'n ger mig fortfarande samma felmeddelande att den inte hittar tv-signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degpekka:

Det låter ju skitgött att du fick det att funka! Sitter i samma(tror jag, men med en asus RT-AC51U) sits som du men för mig verkar det inte räcka med VID 501 på port tre. Har du gjort någon annan inställning som du tror påverkar? Och hur får du in fibret i din bostad? Vi har bara en liten dosa i garderoben med en utgång som går till routern. Nu när jag ändrar till 501 på VID på port 3 så dör både internet och tv'n ger mig fortfarande samma felmeddelande att den inte hittar tv-signalen.

Jag vet bara att kundtjänst sa att det skulle räcka och att det gjorde det, tyvärr. Minns ingen annan inställning. Men när man gör inställningen och det inte funkar direkt, så blir det ju att man testar massa olika saker. Mitt tips är väl att göra inställningen och låta den vara någon timme, så kanske det blir som för mig, att det bara drar igång helt plötsligt.

Vi har en utgång i ett skåp i hallen, direkt kopplad till routern.

Visa signatur

RAM:
Skärm:

Permalänk
Medlem

@Azureye: Tack för snabbt svar! Har suttit med Ownit och viasat flertalet gånger idag i telefon och Viasat var helt magiskt värdelösa och påstår att det ABSOLUT inte ska gå att använda något annat än en "tjänstefördelare" från ownit. Ownit däremot är sjukt proffsiga och försöker på alla sätt och vis, en kille satt i en halvimme och försökte lösa det med min router men det slutade med att han bad mig kontakta asus support så får göra det imorgon istället. Tack iaf!

Permalänk
Medlem

Hjälp

@miscann:

Hej, ska hjälpa en bekant med att ställa in hennes Asus-router för IPTV från Ownit.

Har fått igång routern så internet och Wifi fungerar, dock så får jag inte till parametrarna för IPTV.

1. Jag går in på lokala adressen och loggar in i routern.

2. Klickar på LAN och fliken IPTV.

Exakt vilka parametrar ska jag ställa in? Som profile väljer man "Manual" och skriver "501" på port 4. Men dete verkar som att man måste uppge fler fält. Behöver verkligen hjälp med detta

Permalänk
Medlem

@mansten: För mig fungerade det genom att skriva in 501 på port 3. Problemet för mig var att det inte fungerar direkt och då börjar man testa massa andra inställningar. Prova därför att göra den ändringen och låt det vara ett tag. För mig hoppade det igång precis när jag ringde supporten, så jag fick bara säga att det hade löst sig själv och lägga på.

Visa signatur

RAM:
Skärm:

Permalänk
Medlem

Detaljer

@Azureye:

Ah va bra, skulle behöva exakt vilka fält man ska fylla i och vilka som ska vara enable/disable.

Har du möjlighet att ta en screenshot och tiny-urla? Känner att jag måste komme förberedd och inte fastna hela natten.

Igår när jag var inne och försökte sätta upp det hela så försvann internet när jag sparade inställningarna på IPTV_fliken nämligen. valde "microsoft" i någon meny som jag såg att någon annan gjort på nätet så det måste varit fel.

Permalänk
Medlem

@mansten: Absolut! Ska försöka komma ihåg o göra det efter jobbet! Mitt internet lade också av, men kom igång av sig själv efter ett tag igen. Så det är nog rätt inställningar, bara att det tar tid innan allt är igång.

Visa signatur

RAM:
Skärm:

Permalänk
Medlem

parametervärden

@Azureye: skulle verkligen behöva återkoppling

Permalänk

Asus

@mansten: Hej. Har det löst sig för dig? Har precis gjort samma sak och fick det att fungera.