Dator bootar inte med MSI Nvidia 970 GTX + GA-990FX-Gaming

Permalänk
Avstängd

Dator bootar inte med MSI Nvidia 970 GTX + GA-990FX-Gaming

Får inte det här grafikkortet att fungera i min dator.... Hade först ett asusmoderkort som jag bytt ut mot detta för att se om grafikkortet fungerar, men den bootar inte hur jag än gör.... Min kompis kör det i sin dator nu istället helt utan problem...

Är det någonting jag måste ändra i bios för att det ska fungera? vad är problemet egentligen?
Om jag kör det i den andra pci porten so bootar datorn och det fungerar, men det blir då bara 4x pci express och funkar inge vidare...

Någon som har några ideer? Känner till någon fix? har googlat runt lite och sett att många har haft problem att få igång Grafikkort på 900 serien...

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem

@Stimpa: Testat med alla dom full långa pci portarna?

PCI Express x16 hastighet (1x4), (2x16)

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Avstängd

Saxar från Gigabytes hemsida:

2 x PCI Express x16 slots, running at x16 (PCIEX16_1/PCIEX16_2)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16_1 slot; if you are installing two PCI Express graphics cards, it is recommended that you install them in the PCIEX16_1 and PCIEX16_2 slots.

Sätter grafikkortet i PCIEX16_1 slot . Då bootar inte datorn.
Sätter jag den i andra porten (som också är 16x port) Så startar datorn, men den kör bara porten som Pci-e express 4x. Vilket gör att grafikkortet inte alls funkar nå bra.

Har googlat runt en hel del och det verkar vara väääldigt många som har problem med att få 970 att funka i sina datorer. Det är verkligen alla slags konfigurationer av mobos/cpu som stöter på problemet.

Har testat lite olika saker som folk säger att det kan bero på utan lycka.
Därför jag nu vänder mig hit till sweclockers, i hopp om att någon har någon susning om varför det inte funkar.
Sitter och kör hans grafikkort i min dator jag helt utan problem nu... verkligen inget fel på kortet. Han är tvungen att köra med mitt sketna 660ti

Skrivet av fredde89:

@Stimpa: Testat med alla dom full långa pci portarna?

PCI Express x16 hastighet (1x4), (2x16)

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem

Men den postar när du startar den, bara det att du inte lyckas boota?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

@Stimpa
Testa att uppdatera bios.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@fredde89:
Näe det är svart bara.

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stimpa:

Saxar från Gigabytes hemsida:

2 x PCI Express x16 slots, running at x16 (PCIEX16_1/PCIEX16_2)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16_1 slot; if you are installing two PCI Express graphics cards, it is recommended that you install them in the PCIEX16_1 and PCIEX16_2 slots.

Sätter grafikkortet i PCIEX16_1 slot . Då bootar inte datorn.
Sätter jag den i andra porten (som också är 16x port) Så startar datorn, men den kör bara porten som Pci-e express 4x. Vilket gör att grafikkortet inte alls funkar nå bra.

Har googlat runt en hel del och det verkar vara väääldigt många som har problem med att få 970 att funka i sina datorer. Det är verkligen alla slags konfigurationer av mobos/cpu som stöter på problemet.

Har testat lite olika saker som folk säger att det kan bero på utan lycka.
Därför jag nu vänder mig hit till sweclockers, i hopp om att någon har någon susning om varför det inte funkar.
Sitter och kör hans grafikkort i min dator jag helt utan problem nu... verkligen inget fel på kortet. Han är tvungen att köra med mitt sketna 660ti

Om jag minns rätt ang konfigurationen på dessa moderkort, så är port 1 kopplad till CPUn direkt, medan port 2 är kopplad till bryggan.
Så antingen så har du skadade pinnar i slot/CPU-sockel/CPU, eller så är det något som tar över, typ integrerad GPU (Har du stängt av den??)

Om du sätter in i Port 1 så kan den ju tolka det som att iGPUn är primär. Men sätter du den i port 2 så blir det som ett extra kort.

Permalänk
Medlem

Sitter på samma eller väldigt snarlikt bekymmer.
GA-z87x-d3h
Evga 970 sc

Vägrar boota, kolsvart, i 16x slotten, hoppar igång utan krångel i 8x slotten.
Flyttar jag kortet efter uppstart i 8x, och sätter det i 16x så verkar det fungera som det ska.
Ska jag däremot stänga av allt (även psu) så bootar den inte igen. Bara göra om samma procedur igen.

När ni nämnde att det kanske går som sekundärt kort, och när jag tänker efter så har jag för mig att det hade klassats som fysikkort i nvidiapanelen.

Kanske är så enkelt att det är att kolla i uefi en gång till och se vad som betyder vad.

EDIT:
Har kollat lite mer.
i UEFI så är kort och inställningar rätt när det kommer till vad som ska köras som primär. Dvs pci1 (enligt manualen iaf).
När kortet sitter i och belastas så körs det iaf i 16x 3.0, så verkar som att jag får leva med att flytta kortet mellan slots när den varit strömlös.

Ursäkta ts om det känns som att jag kapa tråden, inte med mening, utan kanske kan hjälpa till med att kasta lite ljus åt båda håll.