Media markt och öppet köp

Permalänk
Medlem

Media markt och öppet köp

Ska köpa en ny skärm till datorn och den är billigast på media markt, iallafall av fysiska butiker.

På deras hemsida står det att dom har öppet köp om förpackningen och produkten är i ny skick. Jag vill kunna lämna tillbaka den om jag inte blir nöjd då skärmen är relativt dyr.

Jag undrar ifall någon har lite erfarenhet av MM's öppet köp?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är inga problem så länge du köper på kort och vill få tillbaka pengarna på samma kort (detta gäller alla butiker). Har köpt och lämnat tillbaka flera kameralinser utan problem. Ta hand om grejerna bara.

Permalänk
Skrivet av Bobare:

Ska köpa en ny skärm till datorn och den är billigast på media markt, iallafall av fysiska butiker.

På deras hemsida står det att dom har öppet köp om förpackningen och produkten är i ny skick. Jag vill kunna lämna tillbaka den om jag inte blir nöjd då skärmen är relativt dyr.

Jag undrar ifall någon har lite erfarenhet av MM's öppet köp?

Tack på förhand

Jag hade nog ringt eller mailat dem och frågat innan jag handlade, vad jag sett (inte provat själv) är det lite godtyckligt vad deras öppet köp egentligen innebär...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka en TV som vi klämt och känt på i ca 30 dagar utan problem för ett litet tag sedan. Ser man bara till att packningsmaterialet och alla tillbehör finns med och är så nära nyskick som möjligt så är det inga problem skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Som sagt var, ta väl hand om skärmen och låt gärna plasten som ofta sitter runt ramen vara kvar. Bryt inte upp lådan med kofot utan öppna snyggt. Testa skärmen och är du inte nöjd, packa ner och besök varuhuset. Är det gallerian i Stockholm kanske det är jag som tar emot dig. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Det låter ju som det kommer gå bra!

Tack för alla svaren

Permalänk

För att vara på den säkra sidan kan du komma överens med de i butiken under vilka förutsättningar öppet köp gäller. Om du köper skärmen via internet ger konsumentlagstiftningen dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar om du inte skulle vara nöjd. Du har då rätt att testa varan och dess funktioner, men då inte mer än nödvändigt för att testa den.

Under vissa förutsättningar har dock försäljaren rätt att ta ut ett värdeminskningsavdrag om du som kund använt varan på ett sätt som inte var nödvändigt för att undersöka den. En förutsättning är dock att försäljaren informerat dig om förutsättningarna för värdeminskningsavdraget.

http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Angerratt...

TLDR; om du köper via internet har du rätt att undersöka skärmen, så länge du är försiktig. Ångerfristen är 14 dagar.

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att öppet köp gäller så länge förpackningen inte är bruten. Så man kan lämna tillbaka även om man har testat produkten?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Jag hade för mig att öppet köp gäller så länge förpackningen inte är bruten. Så man kan lämna tillbaka även om man har testat produkten?

Via distanshandel, ja. Du får försiktigt göra vad som behövs för att testa att produkten fungerar som den ska. Allt ska vara i nyskick vid eventuellt återlämnande, som tumregel.
Inte lagstadgat om du köper i butik, då får man isåfall kolla med butiken vad de har (eller inte har) för förmånliga möjligheter.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Ja, det är i "oförändrat skick" som lagen säger, itne "oöppnat skick"

Permalänk
Medlem

Beställ för hemleverans, så har du 14 dagar på dig att undersöka produkten och sedan skicka tillbaka om du inte är nöjd enligt distansavtalslagen...

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nu jobbar jag inte på just mediamarkt, men i annan elektronikbutik, och jag brukar ta tillbaka grejer sålänge det fortfarande är säljbart. Dvs alla tillbehör, all förpackning fortfarande i gott skick, helst ska även plast eller dylikt fortfarande sitta på och inget får se smutsigt eller repigt ut. Gissar på att de flesta butiker följer samma princip om de inte uttryckligen säger att det måste vara oöppnad förpackning (t.ex vid hygienartiklar eller verktyg) men dubbelkolla antingen med deras kundtjänst eller personalen på plats om vad som gäller

Permalänk
Avstängd

Elgiganten är väl dom enda som har marknadsfört att dom har öppet köp även utan original kartong. Dock så är jag inte säker på om det endast är om man köper en annan produkt.

( Den reklamen där dom köper en tv och så har grannen köpt en större, så vill dom flasha genom att köpa en ännu större tv.)

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Fick läsa på MediaMarkts köpvillkor och det visar sig att det är ni säger. Öppet köp gäller så länge varan är i nyskick.

Men är det verkligen lagen som säger det? Jag kanske är lite off-topic nu

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Skrivet av deques:

Fick läsa på MediaMarkts köpvillkor och det visar sig att det är ni säger. Öppet köp gäller så länge varan är i nyskick.

För köp i butik finns inget lagstadgat skydd om ångerrätt eller öppet köp, det är helt upp till butiken vad de vill erbjuda.

Skrivet av Megamannens:

Lagen du refererar till antar jag är ångerrätten som gäller för distansavtal. Den säger ingenting om öppet köp i fysisk butik som saknar lagstadgad miniminivå. Det är inte länge sedan de flesta fysiska butiker körde öppet köp vid obruten förpackning.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@Bobare: beror på vem som jobbar just den dagen... de är riktigt dåliga. ta netonnet istället 1000gr bättra öppet köp

Permalänk

De skärmar jag packat upp på sistone har varit stört omöjliga att få ur kartongen utan att ha sönder någon del i förpackningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Som nämnts ovan är det bara distans som har sådana lagar, det är för att du "tekniskt"-sett kan testa produkten i butiken, numera tillåts det egentligen sällan men du kan ofta se ett test ex istället som ska vara samma.
Distans lagen (gäller även dörrförsäljning) kring det finns för att vissa saker kan du inte testa innan och du ska inte behöva köpa grisen i säcken.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood