Tips på Android-mobil under 3000 kronor.

Permalänk

Tips på Android-mobil under 3000 kronor.

En äldre släkting till mig har bestämt sig för att skaffa en smartphone. Eftersom att hen tidigare har använt en surfplatta från Samsung så bestämde hen sig för en Android-telefon.

Jag har själv aldrig ägt en Android, och kan därför inte ge några som helst köpråd. Jag söker därför lite tips på prisvärda telefoner som kostar runt 2000-3000 kronor. Telefonen kommer inte att användas för att spela några avancerade spel eller liknande, däremot är det trevligt om den inte blir långsam vid minsta lilla ansträngning. Mobiltelefonen skall kunna ersätta hens hemtelefon, utan att den skall behöva startas om stup i kvarten för att den blir långsam.

Går det att få en vettig telefon till det här priset? Vad får man göra avkall på? Jag har upplevt att personer som köpt budget-telefoner haft problem med dem så fort de t ex har råkat spara lite för många SMS (det tar lång tid innan meddelanden laddas in, ibland fryser dem etc). Men det kanske är ett problem som ligger i det förflutna?

Lämna gärna även en liten motivation till varför man skall välja just den modellen som ni tipsar om.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få.

Permalänk
Medlem

Motorola Moto G4 Plus är ett bra alternativ - stor och fin skärm, billig och enkelt interface (nära vanilla Android). Annars finns även Nexus 5X till en billig peng!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

oneplus one

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Sony Xperia M5 för den budgeten. Bra kamera, snabb och bra ljud när man ringer och sånt. Vet inte hur den jämförs med andra mobiler i marknaden men jag är nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Huawei P8 är en bra telefon med bra mottagning.

Permalänk

Tack för tipsen.

Hur är det med Android, är operativsystemen likadana på alla, eller är det stor skillnad mellan modeller? Med tanke på att hon är van att använda en Samsung-platta, kommer det bli någon form av omställning att gå till ett annat märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Tack för tipsen.

Hur är det med Android, är operativsystemen likadana på alla, eller är det stor skillnad mellan modeller? Med tanke på att hon är van att använda en Samsung-platta, kommer det bli någon form av omställning att gå till ett annat märke?

Olika tillvekrare kör med egna Android "skins" - Android grundsystemet är detsamma, men utseendet kan variera. Detta kan till viss del lösas med s.k. launchers som kan användas för att ändra bl.a. hem-menyn.

Stock/vanilla Android är det som Google släpper till alla och tillverkare (Samsung, HTC .m.fl.) lägger på sina egna "skins" på dessa versioner för sina mobiltelefoner, vilket är skälet till att Samsungs Android telefoner har ett "annorlunda" operativsystem än HTC's t.ex.

I mitt tycke så är stock/vanilla Android det lättaste att använda - lätt navigation, klart och rent från appar (tillverkare brukar inkludera sina egna appar i sina telefoner som man annars inte kanske använder utöver Googles egna) och uppdateringar kommer snabbare (Nexus telefoner får uppdateringar direkt från Google, medan ägare av t.ex. Samsung telefoner måste vänta på att Samsung fixar till uppdateringen från Google och lägger på sitt egna Android skin vilket kan ta lite längre tid).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nexus 5x. Finns under 2k då och då och svårslagen i den prisklassen. Nästa steg anser jag vara 1+3 för 3700ish. Har själv en 5x och är svinnöjd. Är ingen poweruser men kameran är kanon och den upplevs rapp. Föredrar den över en galaxy s6 och den kostar det dubbla. S6an går att få bättre med root och annan rom men skönt att slippa det med nexus

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Brorsan köpte en nexus 5x för 1900kr på webbhallen för två veckor sedan. Så man får hålla lite lite utkik. De sålde av sina 5st 32GB vita exemplar de hade i butiken

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Det låter som att många är nöjda med Nexus 5x, med lite tur kanske det dyker upp ett bra pris på den snart då!

Permalänk

Håller med föregående postare som rekommenderar Nexus 5X, har föregångaren (Nexus 5, också gjord av LG) och det är klart den bästa telefonen jag haft. Alla reviews jag läst tyder på att Nexus 5X håller samma kvalitet.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker:

Har också Nexus 5x och instämmer med övriga, det är en av de bästa i mellanklassen och riktigt prisvärd.
Riktigt bra kamera, snabb/säker fingeravtrycksläsare, USB type-C, bra batteri och ett "rent" Android, fick nya Android 7.0 Nougat nyligen förresten.

Om du vill ha ett bra härdat skärmskydd så rekommenderar jag det här (finns säkert fler bra):
https://fyndiq.se/mobil-surfplattor/lg-tillbehor/google-nexus...
Lätt att applicera och den har en liten öppning för "närhetssensorn", köpte ett skydd (Copter) som inte hade det och då gick det inte att använda knappsatsen när man inte har telefonen mot örat eftersom sensorn är täckt, vilket resulterade i en svart skärm och man kunde inte avsluta samtalen..
http://imgur.com/a/Jkcxm

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att Nexus 5X nu verkar försvinna, finns ingen stor butik som har den, billigaste ligger på 2800kr.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för "Kina-mobiler" (som beställs från Kinesiska sidor). Om det är okej med operativsystemet på Engelska, så finns det väldigt många spännande modeller från Kinesiska tillverkare, tex Xioami Redmi Note 3 (1600 kr), Xioami Mi5 (2700 kr) och Xioami Mi4C (1000 kr). Det finns många trådar på Swedroid om du vill läsa mer om de olika modellerna och vad folk tycker om dom.

Största nackdelen med "Kina-mobiler" är dålig 4G-täckning på landsbygden, OS på engelska och garantiärenden. Om man kan leva med detta, så får man väldigt mycket för pengarna om man jämför med HTC, Samsung, LG etc.

Permalänk
Medlem

Håll koll på prisjakt. Dyker ofta upp 5x 16gb för 18-1900kr och 32gb för 19-2200kr. 5x, 1+3 eller som nån sa beställa från Kina. Är inte kameran viktig kan man köpa grymma telefoner från Kina för lite pengar.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Köpte en Sony Xperia XA för 3000 och är väldigt nöjd med den. Mycket bra budgetalternativ

Visa signatur

Apple MacBook Pro 13" 2012 | Apple iPad Air 2013

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Jag vill slå ett slag för "Kina-mobiler" (som beställs från Kinesiska sidor). Om det är okej med operativsystemet på Engelska, så finns det väldigt många spännande modeller från Kinesiska tillverkare, tex Xioami Redmi Note 3 (1600 kr), Xioami Mi5 (2700 kr) och Xioami Mi4C (1000 kr). Det finns många trådar på Swedroid om du vill läsa mer om de olika modellerna och vad folk tycker om dom.

Största nackdelen med "Kina-mobiler" är dålig 4G-täckning på landsbygden, OS på engelska och garantiärenden. Om man kan leva med detta, så får man väldigt mycket för pengarna om man jämför med HTC, Samsung, LG etc.

Och mjukvaran är inte alltid på topp och OTA kan man för det mesta glömma. Även GPS:en kan vara ganska kass på en del modeller tyvärr.

Skrivet av Boss302:

Den där hade skrattretande dåliga specs för det priset.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Motorola g4 plus hade som tidigare nämnts nog funkat bra. UI:t passar bra för äldre. Köpte morsan en g3 och hon tycker mycket om den. Kolla dock så att personen ifråga inte har något emot så stora telefoner. Nexus 5x är också väldigt fin och användarvänlig, men den fasas ju ut nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Huawei Honor 8, bättre telefon för pengarna hittar du nog inte ny.

Permalänk
Medlem

Och den köper man under 3000kr var då?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikaelmannen:

Och den köper man under 3000kr var då?

Tele2 lämnar 2000kr (minst) rabatt vid inbyte av valfri mobiltelefon, har för mig att erbjudandet fortfarande gäller.
Har då aldrig varit så nöjd med en telefon för 2490kr, väldigt nära flaggskeppen.

Permalänk

Hur mycket utrymmer blir det "över" på en 16gb Nexus 5x? Alltså, hur mycket plats tar operativsystemet. Jag funderar på om det kanske räcker med en sådan, istället för att hoppas på att 32gb går ner i pris innan de är helt utfasade överallt.

Permalänk
Medlem

10.67 står det att jag har med nougat installerat. Räcker för mig med marginal men beror väl främst på hur mycket man filmar med mobilen. Filmar jag en del så får jag tömma den en gång i månaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

honor 8 genom att lämna in en gammal lur så får du den för 2k.

Permalänk

Lite över budget, men premium nexus 6p http://www.trustedreviews.com/nexus-6p-review
Finns på webhallen för 3400 http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/229838-huawei_nexus_6p_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chrille77

Permalänk
Skrivet av Durham:

honor 8 genom att lämna in en gammal lur så får du den för 2k.

Berätta gärna lite mer om detta. Lämna in vilken mobil som helst? Vart?

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker:

http://www.tele2.se/handla/payback/

Vad har du för telefon nu och i vilket skick är den i?

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Rutger Janåker:

http://www.tele2.se/handla/payback/

Vad har du för telefon nu och i vilket skick är den i?

Nu är det en äldre släkting jag skall hjälpa och vi snackar väl en mobil med värde runt 100 kronor kanske. Så om det hänger på vilken telefon man byter in så är det knappast aktuellt.