M.2 PCIe på ASUS Z170-a? Fattar inte

Permalänk
Medlem

M.2 PCIe på ASUS Z170-a? Fattar inte

Funtar på att skaffa en M.2 PCIe disk som bootdrive, och vill då gärna få fulla PCIe hastigheterna dvs mer än bara ca 450-600MB/s read/writes.

Hur mycket jag än läser på så fattar jag inte riktigt om exempelvis en Samsung 950 Pro kommer kunna fungera optimalt i kombination med med mitt moderkort (Asus Z170-a).

Detta är vad som står på Asus egna hemsida:
Asus Z-170a
1 x M.2 x4 Socket 3, *2, with M Key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*3

*2: Supports PCIE RAID configurations via onboard M.2 and PCIex16_3.
*3: M.2 shares SATA mode with SATA Express. Change this item before installing M.2 SATA devices.

Vad menar dom med "*3"?
Är detta något man behöver tänka på, alternativt göra något med/åt?

Permalänk
Medlem

I BIOS så finns en inställning för vilket läge M.2 och SATA Express ska köra i. Den är som standard inställd på SATA Express, vilket betyder att SATA Express då kan användas med SATA-enheter medan M.2 endast kan användas med PCIe-enheter. Om man ställer in den på M.2 så gäller det motsatta. D.v.s. M.2 och SATA Express delar på samma PCIe-linor, så endast en av dem kan använda dem i taget.

Men eftersom du vill ha högre hastigheter än SATA ger så vill du ju så klart använda en PCIe-enhet som 950 Pro, så då behöver du inte göra något. Det är bara om du vill använda en M.2-enhet som använder SATA som du måste in i BIOS och ändra.

960 Pro och 960 Evo kommer för övrigt snart, se Sweclockers-nyhet.

Permalänk

@Davban:

Du måste välja mellan att koppla en enhet till SATA Express (som också kan användas som två SATA-portar) eller en enhet till M.2.
Nedan kan du se vilka portar som ska vara tomma (det är de i blått) om du vill använda dig av en M.2 SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Nedan kan du se vilka portar som ska vara tomma (det är de i blått) om du vill använda dig av en M.2 SSD.

Portarna behöver inte vara tomma, de kan fortfarande användas till SATA-enheter när M.2 används i PCIe-läge. Man kan bara inte använda SATA Express och M.2 i samma läge samtidigt.

Permalänk

[quote postid="16404767" userid="104587" name="perost"]
I BIOS så finns en inställning för vilket läge M.2 och SATA Express ska köra i. Den är som standard inställd på SATA Express, vilket betyder att SATA Express då kan användas med SATA-enheter medan M.2 endast kan användas med PCIe-enheter. Om man ställer in den på M.2 så gäller det motsatta. D.v.s. M.2 och SATA Express delar på samma PCIe-linor, så endast en av dem kan använda dem i taget.

Men eftersom du vill ha högre hastigheter än SATA ger så vill du ju så klart använda en PCIe-enhet som 950 Pro, så då behöver du inte göra något. Det är bara om du vill använda en M.2-enhet som använder SATA som du måste in i BIOS och ändra.

960 Pro och 960 Evo kommer för övrigt snart, se Sweclockers-nyhet.
[/quot

Om jag sätter ssd n i m2 kontakten på moderkortet ska man ändra inställning till M2? och då kan man inte använda sata express kontakten eller tolkar jag det helt fel?
fundering 2 är när jag sätter i hop en ny dator, det står ju att man ska andra inställning innan man monterar ssd ska man starta utan ssd o ändra inställningar o sen montera ssd o installera OS osv?

GOTT NYTT ÅR

Permalänk

Har samma moderkort och söker samma var. Jag lyckades boota min m.2 ssd och installera windows men själva installationen vill inte slutföras. Efter den första rebooten får jag BSOD..... Vad är felet? Vad ska jag ha för settings? Vad gör m.2 genie?

Permalänk

körde på den inställningen som va standard o det gick fint att installera linux ubuntu, men upp starts tiden är inte raket snabb, min LT med WIN7 är nog snabbare