Är min dator dålig eller har jag köpt en defekt dator?

Permalänk
Medlem

Är min dator dålig eller har jag köpt en defekt dator?

Hej där! Jag köpte denna (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3425757) asus laptop i början av året. Jag inser nu att jag inte kan spela wow legion på lägsta grafik inställningarna (detta är vad blizzard anser krävs av en dator https://eu.battle.net/support/en/article/7682)

Jag är redigt besviken och har lämnat in den till asus som hävdar att jag inte köpt en "speldator" och därför inte kan spela wow på den. Jag är inte allt för införstådd på datorer men enligt vad jag kan se ska de inte vara några problem? Men mitt alternativ är att skicka in den igen och med största sannolikhet kommer inget hända.
Jag har pratat med konsumentverket och de säger att om jag kan bevisa att de är fel på datorn på egen hand har jag rätt till reklamation.

Såååå här kommer frågan. Hur kan jag bevisa via bild/skriftligt/film för asus att min dator inte presterar som den ska? Min polare snackar om benchmarks men jag måste både visa vad den presterar samt vad den SKA prestera... Tack snälla om du kan hjälpa mig, detta är en stor huvudvärk!!!

Permalänk
Medlem

Ett geforce 950 är ju inte direkt ett toppresterande grafikkort. Vad menar du med "kan inte spela"? Du får nog räkna med rätt kass prestanda med den burken

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Det är ingen superdator du köpt, men det vet du nog själv.

Processorn lever inte upp till de rekommenderade kraven. Grafikkortet klarar nog av det. Men det är inte direkt toppklass. Wow legion är ett krävande spel. Speciellt CPU mässigt.

Vad får du för FPS med allt på lägsta?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibbok:

Hej där! Jag köpte denna (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3425757) asus laptop i början av året. Jag inser nu att jag inte kan spela wow legion på lägsta grafik inställningarna (detta är vad blizzard anser krävs av en dator https://eu.battle.net/support/en/article/7682)

Jag är redigt besviken och har lämnat in den till asus som hävdar att jag inte köpt en "speldator" och därför inte kan spela wow på den. Jag är inte allt för införstådd på datorer men enligt vad jag kan se ska de inte vara några problem? Men mitt alternativ är att skicka in den igen och med största sannolikhet kommer inget hända.
Jag har pratat med konsumentverket och de säger att om jag kan bevisa att de är fel på datorn på egen hand har jag rätt till reklamation.

Såååå här kommer frågan. Hur kan jag bevisa via bild/skriftligt/film för asus att min dator inte presterar som den ska? Min polare snackar om benchmarks men jag måste både visa vad den presterar samt vad den SKA prestera... Tack snälla om du kan hjälpa mig, detta är en stor huvudvärk!!!

En kanske dum fråga, men är du säker på att WoW startas med "rätt" grafikkort? Alltså WoW körs med GTX 950 istället för Intel HD 4600?

Permalänk
Avstängd

@shibbok: Det är ditt grafikkort som inte är det bästa.. Det lär bara va dåligt grafikkort! Inget fel på datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibbok:

Kan du inte starta spelet? Vad händer?

Permalänk
Medlem

@murzoo: Jag förstår att jag inte gjorde ett bra köp men statusen just nu är att jag sänker grafiken till lägsta och kan ändå få framrate drops ner på 12-17fps. Jag tvingas sänka render quality till punkten att jag inte kan läsa den text som finns ovan karaktärer i spelet för att ha en god fps.

Jag har en vän som spelar samma spel med denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3389061 som jag kan tycka borde anses som typ samma speccs kring spelande iaf?

Han spelar med hög grafik inställning på stadiga 100 fps. Jag spelar med någon som ser ut som de gjordes på 80 talet, det är absurt. Det är därför jag vill göra tester. Är detta möjligt att gör själv eller måste jag ta den till en tredje part för inspektion som jag måste betala? Om testerna visar att den underpresterar, vilket jag är dödssäker att den gör får jag reklamera denna skit dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibbok:

Jag förstår att jag inte gjorde ett bra köp men statusen just nu är att jag sänker grafiken till lägsta och kan ändå få framrate drops ner på 12-17fps. Jag tvingas sänka render quality till punkten att jag inte kan läsa den text som finns ovan karaktärer i spelet för att ha en god fps.

Jag har en vän som spelar samma spel med denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3389061 som jag kan tycka borde anses som typ samma speccs kring spelande iaf?

Han spelar med hög grafik inställning på stadiga 100 fps. Jag spelar med någon som ser ut som de gjordes på 80 talet, det är absurt. Det är därför jag vill göra tester. Är detta möjligt att gör själv eller måste jag ta den till en tredje part för inspektion som jag måste betala? Om testerna visar att den underpresterar, vilket jag är dödssäker att den gör får jag reklamera denna skit dator.
@murzoo:

Som Sp0de skrev ovan, kolla så att du använder Nvidiakortet och inte Intels inbyggda grafik i Wow. Jag antar att datorn kör Nvidia Optimus? I sådant fall kan du behöva gå in i Nvidias inställningar och ange specifikt att Wow ska använda Nvidiakortet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Det är ingen superdator du köpt, men det vet du nog själv.

Processorn lever inte upp till de rekommenderade kraven. Grafikkortet klarar nog av det. Men det är inte direkt toppklass. Wow legion är ett krävande spel. Speciellt CPU mässigt.

Vad får du för FPS med allt på lägsta?

Jag förstår att jag inte gjorde ett bra köp men statusen just nu är att jag sänker grafiken till lägsta och kan ändå få framrate drops ner på 12-17fps. Jag tvingas sänka render quality till punkten att jag inte kan läsa den text som finns ovan karaktärer i spelet för att ha en god fps.

Permalänk
Medlem

Möjligt att du har samma sak som jag brukar få på min Asus laptop och det är att den kör på den integrerade grafiken per automatik. Pröva att gå in i Nvidias kontrollpanel, välj programinställningar och där välj/lägg till program (dvs WoW Legion) och välj sedan "Högpresterande GPU.ish"

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Som Sp0de skrev ovan, kolla så att du använder Nvidiakortet och inte Intels inbyggda grafik i Wow. Jag antar att datorn kör Nvidia Optimus? I sådant fall kan du behöva gå in i Nvidias inställningar och ange specifikt att Wow ska använda Nvidiakortet.

/hulle.

Jag tror jag gjort det. Jag kan välja mellan "integrated graphics" eller "high performance nvidia processor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibbok:

@murzoo: Jag förstår att jag inte gjorde ett bra köp men statusen just nu är att jag sänker grafiken till lägsta och kan ändå få framrate drops ner på 12-17fps. Jag tvingas sänka render quality till punkten att jag inte kan läsa den text som finns ovan karaktärer i spelet för att ha en god fps.

Kolla upp så du faktiskt använder den dedikerade grafiken och inte Intel grafiken. Sätt även datorns energialternativ till "hög prestanda".

1. Klicka på batteriikonen nere till höger, välj "energialternativ", välj "hög prestanda" (finns den inte att välja trycker du på "visa ytterligare scheman" där den isåfall ska finnas).
2. Högerklicka på skrivbordet, välj "Nvidias kontrollpanel".
3. Tryck på "Hantera 3D-inställningar" och tryck på "programinställningar". Under "Välj ett program att anpassa" letar du upp spelet och under "Välj önskad grafikprocessor för detta program" väljer du "Högpresterande Nvidia-processor". Tryck på "använd" för att verkställa.

EDIT: Verkar som att jag var lite sen med svaret och att andra redan har sagt åt dig att göra det

Permalänk
Medlem

Du ska köra med Nvidia kortet, intel grafiken är inte bra för spel

Permalänk
Medlem

Kolla också vad du har för drivrutiner

Permalänk
Medlem

Läste visst fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kolla upp så du faktiskt använder den dedikerade grafiken och inte Intel grafiken. Sätt även datorns energialternativ till "hög prestanda".

1. Klicka på batteriikonen nere till höger, välj "energialternativ", välj "hög prestanda" (finns den inte att välja trycker du på "visa ytterligare scheman" där den isåfall ska finnas).
2. Högerklicka på skrivbordet, välj "Nvidias kontrollpanel".
3. Tryck på "Hantera 3D-inställningar" och tryck på "programinställningar". Under "Välj ett program att anpassa" letar du upp spelet och under "Välj önskad grafikprocessor för detta program" väljer du "Högpresterande Nvidia-processor". Tryck på "använd" för att verkställa.

EDIT: Verkar som att jag var lite sen med svaret och att andra redan har sagt åt dig att göra det

Allt detta är gjort. Jag lovar att något är fel. Det är sådan stor prestanda skillnad. Jag vill veta hur jag testar detta

Permalänk
Medlem

Folk i tråden verkar inte fatta skillnaden på gtx 950 och 950m. En laptop kallas spel dator nästan alltid då den har dedikerad grafik. Står ju vad det gäller för spel om det är ms röj. En latop är aldrig en speldator i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibbok:

Allt detta är gjort. Jag lovar att något är fel. Det är sådan stor prestanda skillnad. Jag vill veta hur jag testar detta

Ladda ned 3D Mark, kör en runda, se vad du får för resultat, posta resultatet här samt jämför på nätet vad andra människor med samma/liknande konfiguration får för resultat

Permalänk
Medlem

gtx 950m borde räcka

Hej, tycker att gtx950m borde räcka helt klart, minimum requirements är ju bara ett GT 440 eller Intel HD graphics 5000. Så ditt grafikkort ligger ju klart över det, borde definitivt räcka för åtminstone lägsta inställningar, men wow är ju ett cpu-krävande spel som nämnts så kanske snarare att det är CPUn som begränsar, se till ha laddaren inkopplad så den går över till eventuell performance-läge o kontrollera energiinställningar, så inte CPUn är i något energisparläge, brukar ofta vara så utan laddare inkopplat, men kontrollera inställningarna o ändra till bästa prestanda eller liknande.

Sen gå igenom och se att den inte laddar något annat i bakgrunden som tar upp CPU-kraft, kan ju vara någon större uppdatering eller sökning som som sker, kolla hur mycket CPUn använder i idle. Eller något program som gör något i bakgrunden som gör att du får drops. När du inte har drops, vad ligger fps på då?

Sen som de andra sagt, kolla att spelet startas med "high performance nvidia processor"

Permalänk
Avstängd

Skulle säga som dom andra att vara säker på 950m kortet körs för vist dom är inte skitsnabb men är fortfarande ett kort som kan nå 30fps + gränsen i gta iv så nått konstigt är det ...testat andra spel ?? vad har du för temperaturer på datorn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Läste visst fel

Problemet är att gpun går upp till 100 grader och då kommer frame rate dropsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxis04:

@shibbok: Det är ditt grafikkort som inte är det bästa.. Det lär bara va dåligt grafikkort! Inget fel på datorn!

Jag har en MSI laptop med ett 840m kort i och det flyter på fint, i mitt fall har jag en i7 4720hq men i detta fall så är nog problemet processorn samt kylningen av det hela då det inte är en gamingdator.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibbok:

Så du får alltså bra prestanda i början, men sedan när temperaturen blir för hög så throttlas datorn och då kommer du ned i 12-17 fps?
Jag (och säkert många andra) har tolkat det som att du har i princip konstant låg fps.

Permalänk
Medlem

Testat att ladda ner GPU-Z för att se vilken GPU som du kör på?
Pröva även att logga tempen under körning.
Ser även att det finns uppdateringar på bios sidan gällande nvidia grafiken.
Beskrivning BIOS 204
update Nvidia VBIOS

Har du dom senaste drivrutinerna från Asus gällande nvidia och intel?

https://www.asus.com/se/Notebooks/X550JX/HelpDesk_Download/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Så du får alltså bra prestanda i början, men sedan när temperaturen blir för hög så throttlas datorn och då kommer du ned i 12-17 fps?
Jag (och säkert många andra) har tolkat det som att du har i princip konstant låg fps.

Haha ja så är det, förlåt för stökig beskrivning. Har skrivit detta sååå många gånger till återförsäljare, tillverkare att jag inte rikitgt orkar mer. Det är definitivt ett kylproblem. Den blir varm och då sjunker framraten avesvärt, använder kylare under och den är rensad på damm så de är nåt fel tror jag...

Permalänk
Medlem

Blir datorn stekhet att ta på eller är det bara höga temperaturer som registreras i mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibbok:

Om den går upp till 100 grader, så låter det som det är för mycket helt klart, kan ju vara att kylningen släppt något från grafikchipet eller liknande, eller bara igentäppt, du skrev att du köpt den i början av året, har den samlat mycket damm? Brukar vara värt mycket att blåsa rent den "bakvägen" dvs. motsat håll som fläkten blåser åt. Något problem med kylningen är det ju helt klart om den når 100 grader.
Enligt:
http://safetemp.blogspot.se/2016/08/geforce-gtx-950m-max-temp...

så är max temp 104 grader för 950m så troligen throttlar den när den når 100 och därmed får du drops.
Men bara att försöka få bort så mycket damm som möjligt.

Har du öppnat datorn o rensat från damm? Kommer man åt ordentligt?

såg att du redan skrivit om att du rensat från damm
Permalänk
Medlem
Skrivet av shibbok:

Haha ja så är det, förlåt för stökig beskrivning. Har skrivit detta sååå många gånger till återförsäljare, tillverkare att jag inte rikitgt orkar mer. Det är definitivt ett kylproblem. Den blir varm och då sjunker framraten avesvärt, använder kylare under och den är rensad på damm så de är nåt fel tror jag...

Det du kan göra är att dels undervolta processorn (då kommer den dra pyttelite mindre ström), och sedan även underklocka både processorn och grafikkortet. När jag spelar brukar jag underklocka min processor rejält, för mitt grafikkort är så långsamt att det ändå är grafikkortet som flaskar. Då sänker jag temperaturen på processorn med 10-15 grader och grafikkortet med ca 5 grader utan att tappa någon märkbar prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Blir datorn stekhet att ta på eller är det bara höga temperaturer som registreras i mjukvara?

Skrivet av JNetwork:

Om den går upp till 100 grader, så låter det som det är för mycket helt klart, kan ju vara att kylningen släppt något från grafikchipet eller liknande, eller bara igentäppt, du skrev att du köpt den i början av året, har den samlat mycket damm? Brukar vara värt mycket att blåsa rent den "bakvägen" dvs. motsat håll som fläkten blåser åt. Något problem med kylningen är det ju helt klart om den når 100 grader.
Enligt:
http://safetemp.blogspot.se/2016/08/geforce-gtx-950m-max-temp...

så är max temp 104 grader för 950m så troligen throttlar den när den når 100 och därmed får du drops.
Men bara att försöka få bort så mycket damm som möjligt.

Har du öppnat datorn o rensat från damm? Kommer man åt ordentligt?

Den kommer från reparation där de endast tömde den på damm innifrån. Ja den blir varm i dessa skeden, jag tror de är nåt fel på kylning helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det du kan göra är att dels undervolta processorn (då kommer den dra pyttelite mindre ström), och sedan även underklocka både processorn och grafikkortet. När jag spelar brukar jag underklocka min processor rejält, för mitt grafikkort är så långsamt att det ändå är grafikkortet som flaskar. Då sänker jag temperaturen på processorn med 10-15 grader och grafikkortet med ca 5 grader utan att tappa någon märkbar prestanda.

Hur gör jag detta? Med ett externt program?