Nintendo släpper Famicom Mini i Japan

Permalänk
Melding Plague

Nintendo släpper Famicom Mini i Japan

Den japanska versionen av Nintendo Entertainment System, Famicom, får även den en nylansering i nedkrympt format. Konsolen kommer med två kontroller och 30 stycken spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Färgen på den där enheten är oslagbar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om den släpps utanför Japan är ju typ strunt samma, den riktiga frågan är om den fungerar bra om man skulle importera en.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Om möjligt ännu gulligare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Känns ganska gött att äga originalet med tillhörande Famicom Disk System enheten faktiskt.
Där har man en historia bakom!

EDIT:

Varför skippar/utelämnar Nintendo Hikari Shinwa: Palutena no Kagami (Kid Icarus)?

Permalänk
Medlem

I samarbete med Noctua!

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Färgen på den där enheten är oslagbar

Noctuas design-teams våta dröm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kontrollerna är ju för små för att kunna användas ändå eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Timing, landar i Japan om 1 månad

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Tyckte den såg extremt plastig ut. Jag ska i alla fall köpa mig en mini nes eftersom jag aldrig fick en NES när jag va liten

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Dyr och få spel.
Bättre om Nintendo lägger upp spelen i Wii Store istället.

Kör hellre tusentals spel på en PC med en Nintendoemulator istället. Sen kan jag nyttja en ergonomiskt-utformad handkontroll.

Permalänk
Medlem

Måste ha en. Famicom är mycket snyggare än NES. Kompaktare också. NES-chassiet har mycket luft i sig, för man trodde inte att konsolen skulle slå lika bra i USA och Europa om den inte såg "manlig" ut. Kan vara kul att känna till

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nintendo Famicom låter betydligt mer unikt och coolare än NES vilket man säger i förkortning och SNES dessutom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Känns bättre att kunna ha dessa Famicom/Famicom Disk System godingar i hyllan hemma i spelrummet än att ha digitala filer på en remake konsol.

Postar bilder på själva konsolen senare...

Översta raden:
Konami Wai Wai World
Rockman 6
Rockman 3
DuckTales 2

Mellersta raden:
Goonies II
Rockman 5
Rockman 2
DuckTales

Nedersta raden:
Goonies
Rockman 4
Makai Mura
Akumajou Densetsu

Översta raden:
Wrecking Crew
Donkey Kong
Mario Bros.
Super Mario Bros. 3

Mellersta raden:
Wario Woods
Donkey Kong JR.
Clu Clu Land
Super Mario USA

Nedersta raden:
Dr. Mario
Donkey Kong 3
Yoshi
Super Mario Bros.

Översta raden:
Spartan X
Devil World
Ice Climber

Mellersta raden:
Highway Star
Tetris
Hoshi no Kirby

Nedersta raden:
Olympus no Tatakai
Adventures of Lolo 2
Konamic Sports in Seoul
Mike Tyson's Punch-Out!!

Översta raden:
Ice Hockey

Mellersta raden:
Puresou - Famicom Wrestling Association/Golf sida B
Gun.Smoke
Hikari Shinwa Palutena no Kagami
Metroid
Super Mario Brothers 2

Nedersta raden:
Yume Kojo Doki Doki Panic
The Legend of Zelda 2 - Link no Bouken
Zelda no Densetsu - Hyrule Fantasy
Dracula II - Nori no Fuuin
Akumajou Dracula

Och slutligen....

Permalänk
Medlem

Har sagt det förut men det tål att upprepas, dessa minversioner känns väldigt halvhjärtade och erbjuder i mångt och mycket mindre funktionalitet än de riktiga föregångarna. Tycker att man kunde ansträngt sig lite hårdare med upplägget för dessa maskiner.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa samltiga Mini-konsoler de släpper. Och sluta tjata om att man kan köra emulator på PC, jag vill ha konsolen inte spelen.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

@Sunray

Håller med totalt, alla dem som snackar om emulatorer och sitta på sin pc med tusentals spel är inte ens i närheten av målgruppen för dessa mini konsoller.

Har själv förbeställt Nes Mini för den är så jäkla söt och vill ha den vid min tv inkopplad via hdmi och lätt kunna spela lite då och då smidigt och enkelt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Känns bättre att kunna ha dessa Famicom/Famicom Disk System godingar i hyllan hemma i spelrummet än att ha digitala filer på en remake konsol.

Postar bilder på själva konsolen senare...

http://s11.postimg.org/p44ukzdg3/pic01.jpg

Översta raden:
Konami Wai Wai World
Rockman 6
Rockman 3
DuckTales 2

Mellersta raden:
Goonies II
Rockman 5
Rockman 2
DuckTales

Nedersta raden:
Goonies
Rockman 4
Makai Mura
Akumajou Densetsu

http://s29.postimg.org/3r1gw4953/pic02.jpg

Översta raden:
Wrecking Crew
Donkey Kong
Mario Bros.
Super Mario Bros. 3

Mellersta raden:
Wario Woods
Donkey Kong JR.
Clu Clu Land
Super Mario USA

Nedersta raden:
Dr. Mario
Donkey Kong 3
Yoshi
Super Mario Bros.

http://s9.postimg.org/ci6m3hr0f/pic03.jpg

Översta raden:
Spartan X
Devil World
Ice Climber

Mellersta raden:
Highway Star
Tetris
Hoshi no Kirby

Nedersta raden:
Olympus no Tatakai
Adventures of Lolo 2
Konamic Sports in Seoul
Mike Tyson's Punch-Out!!

http://s24.postimg.org/887ip2s8l/pic04.jpg

Översta raden:
Ice Hockey

Mellersta raden:
Puresou - Famicom Wrestling Association/Golf sida B
Gun.Smoke
Hikari Shinwa Palutena no Kagami
Metroid
Super Mario Brothers 2

Nedersta raden:
Yume Kojo Doki Doki Panic
The Legend of Zelda 2 - Link no Bouken
Zelda no Densetsu - Hyrule Fantasy
Dracula II - Nori no Fuuin
Akumajou Dracula

Och slutligen....

https://s15.postimg.org/rf4anbgwr/Famicom.png

FÅR JAG KOMMA HEM TILL DIG????

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@anon183825:

För ett tag sedan var det en SweC träff som var väldans poppis, och jag skulle vilja anordna en till. Så vart bor du nånstans???!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extremaz:

@Sunray

Håller med totalt, alla dem som snackar om emulatorer och sitta på sin pc med tusentals spel är inte ens i närheten av målgruppen för dessa mini konsoller.

Har själv förbeställt Nes Mini för den är så jäkla söt och vill ha den vid min tv inkopplad via hdmi och lätt kunna spela lite då och då smidigt och enkelt.

Låt oss reda ut detta med emulation och emulatorer en gång för alla.
Det finns emulation och "emulation", emulation är för oss Tv-spelssamlare som vill äta kakan men samtidigt behålla den medans "emulation" är just den kategorin du beskriver med tusentals spel och folk som inte bryr sig ett dugg om originalen och dess värde.

Det har tagit mig åtskilliga år och tusenlappar att bygga min Famicom och Famicom Disk System samling, nästan 2 decennier för hela min Nintendo samling som jag nu har idag som omfattar Famicom - Wii U

Kolla på den här bilden och räkna alla Famicom samt Famicom Disk System spel jag postat bilder på ovanför så ser du att siffran är långt ifrån 1000 spel.

Kolla på den här bilden tagen i action med så kallade shaders som simulerar hur en NTSC Composite signal ser ut:

Lägg då sedan till att jag spelar med autentiska och äkta handkontroller så får du en känsla som kanske inte kan slå originalet men banne mig inte långt ifrån.

Vad är då poängen med detta? Jo som jag nämnde tidigare, jag kan äta kakan men samtidigt behålla den och jag behöver aldrig någonsin slita på originalen utan kan alltid ha dem i perfekt skick!

Skrivet av serverfel:

FÅR JAG KOMMA HEM TILL DIG????

Skrivet av biorrith:

@Black Zero:

För ett tag sedan var det en SweC träff som var väldans poppis, och jag skulle vilja anordna en till. Så vart bor du nånstans???!!!

Ni är så välkomna så

Permalänk

Frågan är...Klarar den av 200fps på CS!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

@anon183825:

NES mini ska även ha ett CRT-filter som alternativ. Hur det ser ut i verkligheten låter jag vara osagt.

http://www.theverge.com/2016/9/30/13089242/nes-classic-ninten...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Helt klart givet köp vid mitt nästa Japan besök.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Nu blev man ju sugen på en sån också...

Vad är det för lucka på framsidan ?

Micen på kontroller 2 ser fejk ut.
Var det något som användes i någon större omfattning på den riktiga Famicon ?
Bästa exemplet på mic användning i ett Famicon spel ?

Permalänk
Medlem

Vilken fantastisk pjäs. Tar ful-snygg till en ny nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kontrollerna är ju för små för att kunna användas ändå eller?

Håller med, för barn är dom nog rätt ok men för vuxna såg handkontrollerna för små ut.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Nu blev man ju sugen på en sån också...

Vad är det för lucka på framsidan ?

Micen på kontroller 2 ser fejk ut.
Var det något som användes i någon större omfattning på den riktiga Famicon ?
Bästa exemplet på mic användning i ett Famicon spel ?

Eftersom jag äger konsolen och känner den innan och utan ska jag besvara dina frågor på bästa sätt.

Luckan på framsidan är en kontroll/expansionsport av typ DB15 och användes huvudsakligen som kontrollport då handkontrollerna är fastmonterade inne i konsolen med Molex kontakter till skillnad mot NES där vi enkelt kan byta ut kontroller.

Mikrofonen på handkontroll 2 användes för ett fåtal spel:

Atlantis no Nazo (Super Pitfall II)
Hikari Shinwa: Palutena no Kagami (Kid Icarus)
Raid on Bungeling Bay
SD Kamen Rider
Takeshi no Chousenjou
Zelda no Densetsu: The Hyrule Fantasy (kassett/disk)

I Hikari Shinwa: Palutena no Kagami (Kid Icarus) användes funktionen för att pruta hos handlare och i Zelda no Densetsu: The Hyrule Fantasy (kassett/disk) användes funktionen för att döda fienden Pols Voice

Här är ett live exempel på just Zelda från Cinemassacre med James Rolfe och Mike Matei:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Eftersom jag äger konsolen och känner den innan och utan ska jag besvara dina frågor på bästa sätt.

Luckan på framsidan är en kontroll/expansionsport av typ DB15 och användes huvudsakligen som kontrollport då handkontrollerna är fastmonterade inne i konsolen med Molex kontakter till skillnad mot NES där vi enkelt kan byta ut kontroller.

Mikrofonen på handkontroll 2 användes för ett fåtal spel:

Atlantis no Nazo (Super Pitfall II)
Hikari Shinwa: Palutena no Kagami (Kid Icarus)
Raid on Bungeling Bay
SD Kamen Rider
Takeshi no Chousenjou
Zelda no Densetsu: The Hyrule Fantasy (kassett/disk)

I Hikari Shinwa: Palutena no Kagami (Kid Icarus) användes funktionen för att pruta hos handlare och i Zelda no Densetsu: The Hyrule Fantasy (kassett/disk) användes funktionen för att döda fienden Pols Voice http://zeldawiki.org/images/b/b5/PolsvoiceOracle.png

Här är ett live exempel på just Zelda från Cinemassacre med James Rolfe och Mike Matei:
https://www.youtube.com/watch?v=fJ7Q0xhEo24

Tack för ett mycket bra svar

Cinemassacre videon var rolig. Som när Mike frågar Link om "Zelda timeline" haha

Citat:

I Hikari Shinwa: Palutena no Kagami (Kid Icarus) användes funktionen för att pruta hos handlare

Hur gick det till ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Tack för ett mycket bra svar

Cinemassacre videon var rolig. Som när Mike frågar Link om "Zelda timeline" haha

Hur gick det till ?

Varsågod GuessWho!

Gällande Kid Icarus och prutandet så fungerade det så här i NES versionen, du var tvungen att trycka på A+B på kontroller 2 och Pit's styrka måste vara högre än banans nummer du vars handlare försöker pruta på.

Så är Pit's styrka 4 och du försöker pruta hos en handlare på bana 3 så kommer han att sänka sina priser.
Skulle du däremot vara svagare än banan du är på så kommer handlaren bli arg och höja sina priser.

Samma princip gäller för Famicom Disk System versionen, enda skillnaden är att du kan blåsa i mikrofonen istället.

Permalänk

Kul minnen i videon, har spelat alla de spelen utom det där sumo spelet

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .