Kodak tillkännager Ektra – smart telefon med kamera på 21 megapixel

Permalänk
Melding Plague

Kodak tillkännager Ektra – smart telefon med kamera på 21 megapixel

Kameratillverkaren Kodak ger sig in på marknaden för smarta telefoner med sin telefon Ektra, en telefon som riktar sig till kameraentusiaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nostalgi. Kom att tänka på min första Smartphone, LG KU990 Viewty.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte bara är megapixlar som är bra med kameran. Optik, ljuskänslighet med mera är ju viktigt också och tyvärr är det väl svårt att få plats med vettig optik i en telefon.

Permalänk
Avstängd

Megapixel är oviktigt..det är linsen som spelar störst roll väl?

Lite som MHZ'en på processorerna i dagsläget..mer MHZ betyder inte snabbare.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Min första tanke var "Nu fattas det väl bara att Arla börjar tillverka motorcyklar..."

Skämt åsido, jag ser inget fel med en till mobiltelefontillverkare även om jag inte förknippar Kodak med just mobiltelefoner.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Megapixel är oviktigt..det är linsen som spelar störst roll väl?

Lite som MHZ'en på processorerna i dagsläget..mer MHZ betyder inte snabbare.

Det största hindret för mobiltelefonernas kameror är ju sensorstorleken. Sensorerna är pyttesmå. Samtidigt har de tillverkare som försökt bygga in större sensorer, vilket i tur påverkar storleken på objektivets alla dimensioner (samt drar mer ström, behöver bättre kylning, mm) har ju inte nått någon meningsfull framgång då de plötsligt har en utskjutande kameradel som stör, är i vägen och är ful som fasiken.

Permalänk
Medlem

Om det är samma 21MP kamera som i Sonys telefoner så är de vad jag läst inte lika bra som Samsungs Galaxy S kameror ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hoppas det inte bara är megapixlar som är bra med kameran. Optik, ljuskänslighet med mera är ju viktigt också och tyvärr är det väl svårt att få plats med vettig optik i en telefon.

Hade en Lumia 1020, den hade extremt bra kamera och kunde i många lägen ta bättre bilder än mina kompaktkameror. Kollar man på denna så ser det ut som att de lagt till extra utrymme för bra linser och sådant (den är ganska tjock runt kameran för att vara mobil) och då är det ju rimligt att den kan fungera bra. Det finns såklart begränsningar, men det är såklart med andra telefoner och kompaktkameror som man får jämföra.

När jag hade min Lumia 1020 med på resor så hade jag aldrig behov av att ha med en kompaktkamera.

imo är den intressant, dagens mobiler är ändå för smala för att kännas bra i handen.

Permalänk
Medlem

Intressant.

Hade också en 1020 tidigare och den tog sjukt bra bilder. Bästa kameramobilen jag nånsin haft.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Känns lite "meh", även om det är kul om det lyckas.
Största akilleshälen och nackdelen med uppstickare på smartphone-marknaden är mjukvaran, inte hårdvaran. Bara det att de väljer att lansera den med ett år gamla Marshmallow är ju inget gott tecken.
Hoppas jag har fel, men har en känsla av att denna kommer glömmas bort och de stackarna som köpt den sitter kvar med gammal mjukvara.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Alltså, inte för att vara sån, men tror det kan bli svårt att lansera en "kameratelefon" i dagsläget...
Själv så gör man ju valet om man tar med sin dslr eller inte, skulle ha svårt att ta halvseriösa foton med en telefon liksom

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Techs:

Min första tanke var "Nu fattas det väl bara att Arla börjar tillverka motorcyklar..."

Skämt åsido, jag ser inget fel med en till mobiltelefontillverkare även om jag inte förknippar Kodak med just mobiltelefoner.

Jag vet inte, men jag skulle nog gissa på att de flesta bilderna som tas av privatpersoner blir tagna av just smartphones. Så vill man in på den stora kameramarknaden... så får man nog göra mobiler just nu.

-----------------------

Själv tyckte jag det såg väldans listigt ut som koncept.
Funderade nyligen på vad jag vill ha i en lur och det är väl bara kameran som jag vill ha topkvalité på. I övrigt får man gärna hålla nere prislappen för de andra funktionerna.
Detta förpackat i ett snyggt mobilchassi... ja det passar mig perfekt faktiskt. Iaf om kameran håller toppklass.
Ja, sen var det väl den lilla detaljen att jag troligen inte behöver en ny mobil på ett bra tag ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

De har gått i konkurs tidigare och nu ger de in sig på mobilmarknaden? Det är väl inte så stora marginaler på mobiltelefoner (förutom Apple) nuförtiden? Om de inte ens gör hårdvaran till kameran själva så känns det ganska så långsökt att det ska bli någon succé.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Megapixel är oviktigt..det är linsen som spelar störst roll väl?

Lite som MHZ'en på processorerna i dagsläget..mer MHZ betyder inte snabbare.

Megapixlar är en av sakerna som skapar bra bilder. Skärpan vid förstoring är helt avgörande av hur många pixlar bilden har.
Mhz på processorn är avgörande på hur snabbt processorn arbetar. Du som skriver på Swevlockers...hur klockar du en processor så den blir snabbare? En överklockad cpu är snabbare än en oklockad, det enda som skiljer är Mhz 😄 så 2 frl av 2...grattis 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hoppas det inte bara är megapixlar som är bra med kameran. Optik, ljuskänslighet med mera är ju viktigt också och tyvärr är det väl svårt att få plats med vettig optik i en telefon.

Bra storlek på sensorn är också en viktig del och även RAW format och stöd i program som DxO/Lightroom/CaptureOne vore trevligt.

Panasonic Lumix CM-1 hade 1 tums sensor, får väl se vad denna har.

Permalänk
Avstängd

känns som hela iden är lite efter sen hör man sony sensor så tänker man .. jaha som många andra mobiler och mjukvaran på dom har samma inställnigarna vad har kodak mer ?? och tanken blir några färgfilter eller nått dom försöker sälja mobilen på och ser i övrigt ganska robust ut men känns ändå som ett mediokert försök till en retro look väldigt få skulle vara intresserade av och dom 2 som skulle köpa kanske gillar looken men har svårt att se det bli en stor säljare när det finns väldigt många alternativ i den prisklassen som lätt matchar och antagligen spöar dom på kamera till bättre pris

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Administrativ avgift

Meh ,....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Megapixlar är en av sakerna som skapar bra bilder. Skärpan vid förstoring är helt avgörande av hur många pixlar bilden har.
Mhz på processorn är avgörande på hur snabbt processorn arbetar. Du som skriver på Swevlockers...hur klockar du en processor så den blir snabbare? En överklockad cpu är snabbare än en oklockad, det enda som skiljer är Mhz 😄 så 2 frl av 2...grattis 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är ett högre pixelantal nästan alltid att föredra när det kommer till kameror men om du vill jämföra bildkvaliten mellan olika kameror kan medelsvensson helt ignorera antalet MP. Det är väldigt få som tittar på sina bilder på annat än en liten skärm och då är det helt onödigt med 528 MP.

Angående antalet hertz så menade nog OP att en slumpmässig processor på 4GHz från AMD inte kommer ha samma prestanda som en en slumpmässiga processor på 4Ghz from Intel. Det finns helt enkelt andra saker som spelar roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Megapixlar är en av sakerna som skapar bra bilder. Skärpan vid förstoring är helt avgörande av hur många pixlar bilden har.
Mhz på processorn är avgörande på hur snabbt processorn arbetar. Du som skriver på Swevlockers...hur klockar du en processor så den blir snabbare? En överklockad cpu är snabbare än en oklockad, det enda som skiljer är Mhz 😄 så 2 frl av 2...grattis 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Hubble har bara 0,64 MP

En C2D i 5000MHZ presterar sämre än en I5 4690 på 1GHZ

Ett R9 280X i 1500MHZ presterar sämre än Titan X på 500MHZ

Exempel exempel exempel..

Som sagt..det handlar om uppbyggnaden, inte antalet

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

asså om den inte spricker i skärmen som Xperia telefonerna gör så har man ju samma telefon lol. aja de e maffigare sensor så den borde ha bättre skärpa o allt sånt där. 4gb ram minst, inte 3.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Megapixlar är en av sakerna som skapar bra bilder. Skärpan vid förstoring är helt avgörande av hur många pixlar bilden har.
Skickades från m.sweclockers.com

För många pixlar på en liten sensor gör bara att du får sämre dynamik och ljusupptagningsförmåga och sämre bild som resultat. Även om det är en vacklande jämförelse kan jag kan ju lova att min systemkamera med 14 Mpixel tar bättre bilder än en mobil med 28 Mpixel, för det är så mycket annat som är mer avgörande.

Ett bättre exempel är ju några år gamla systemkameran Sony NEX-7 med 24 Mpixel som fick ljumma omdömen när den lanserades för att den hade högre brus (vid just förstoring som du nämner) än den billigare NEX-6 med 16 Mpixel. Med samma objektiv osv i övrigt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Så en helt ny mobiltillverkare med en redan etablerad sensor. Låter inte det minsta lockande. Skulle vara mer intressant om de gått all-in med en i sammanhanget gigantisk sensor, tjockleken på telefonen be damned. För då hade det funnits iaf en anledning till att inte direkt avfärda den för att istället fortsätta vidare till Samsung/Sony/LG etc..

Permalänk
Medlem

Tycker det lät väldigt intressant sen läser man "sony sensor"... Jaha så enda skillnaden är att det står Kodak på telefonen istället för Sony...

Nja, tycker dem kunde gjort bättre och iallafall använt sin egna optik.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Bedrövligt beslut från en så pass respekterad film/kameraaktör som borde veta bättre! Dessa små sensorer är inte så pass bra att de kan fånga detalj på 21 MP nivå. Rätt väg att gå är som Samsung Galaxy S7 där de har färre, men mer ljuskänsliga pixlar.

Har själv en Sony xperia Z3, vars 21MP sensor är riktigt, riktigt usel! Skulle tro att bilderna innehåller 2 MP riktig information, resten är skräpdata, artefakter, och bildbehandlingstrolleri. Och sonys bildalgoritmer för deras mobiltelefoner är ett skämt, för att vara snäll.

Tar en 6 MP bild som är av bra kvalitet vilken dag som helst, framför thermonuclearultramegaresolution som bara är till för att lura ovetande folk att köpa.

Permalänk
Skrivet av Starric:

För många pixlar på en liten sensor gör bara att du får sämre dynamik och ljusupptagningsförmåga och sämre bild som resultat. Även om det är en vacklande jämförelse kan jag kan ju lova att min systemkamera med 14 Mpixel tar bättre bilder än en mobil med 28 Mpixel, för det är så mycket annat som är mer avgörande.

Ett bättre exempel är ju några år gamla systemkameran Sony NEX-7 med 24 Mpixel som fick ljumma omdömen när den lanserades för att den hade högre brus (vid just förstoring som du nämner) än den billigare NEX-6 med 16 Mpixel. Med samma objektiv osv i övrigt.

Agreed. En annan bra jämförelse är Sonys A7r och A7s. I princip likadana modeller släppta ungefär samtidigt men den ena med 36MP och den andra med bara 12MP. A7r är kung på högupplösta bilder men sämre i dåligt ljus. A7s är kung i dåliga ljusförhållanden men inte alls lika högupplöst. Man får välja modell efter sitt behov och man inget större behov av det ena eller andra så får man välja en väl avvägd modell (A7) istället. För den största köparskaran skulle jag säga att den bästa kameran är den som har en bra avvägning mellan dessa egenskaper.

Färre MP på samma sensorstorlek = fysiskt större pixlar = mer ljus till varje pixel.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Många klagar på att det är en Sony sensor men verkar missa att Sony är bland de bästa på just sensorer och levererar ju till bl.a Nikon, det är ingen som säger usch och fy när Nikon släpper en kamera med Sony sensor i.
Sen att det blir massa begränsningar när man ska trycka in sensorerna i en mobil med begränsat utrymme och med kass optik är en helt annan sak.
Vi kan väl vänta och se hur Kanon har löst det, de verkar ju ha satsat på bättre och större optik. Eller så har de bara fulat sig och kör med exakt samma sensor och kassa linser som alla andra mobiltelverkare men har designat det så det ska se seriöst ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Megapixlar är en av sakerna som skapar bra bilder. Skärpan vid förstoring är helt avgörande av hur många pixlar bilden har.
Mhz på processorn är avgörande på hur snabbt processorn arbetar. Du som skriver på Swevlockers...hur klockar du en processor så den blir snabbare? En överklockad cpu är snabbare än en oklockad, det enda som skiljer är Mhz 😄 så 2 frl av 2...grattis 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om man är lite trångsynt är det som du säger. Jämför du två likadana cpus med olika klockfrekvens är ju den med högre frekvens snabbare. Men tittar du på exempelvis en AMD 9550 eller vad den nu heter på 5Ghz och jämför med en i7 6700K i 4Ghz så är antagligen den lägre klockade CPUn snabbare.
Det han menar är såklart att Mpix inte är allt, linsen och sensorn är minst lika viktiga. På samma sätt som att det är fler faktorer än frekvens som avgör hur snabb en cpu är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Först blev jag positivt inställd men när jag läste att optiken/lins/sensor inte är deras egna så blev jag istället besviken. Med andra ord en smartphone precis som alla dom andra mer eller mindre. Fattigt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Dagens Kodak licensierar bara ut varumärket till diverse olika tillverkare så det har inte så mycket med den klassiska kameratillverkaren att göra http://www.kodak.com/ek/US/en/Home_Main_new/Brand_Partnership...

Vad det gäller telefonerna är det Bullitt Group som licensierat Kodak-märket för dem https://www.bullitt-group.com/brands

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Först blev jag positivt inställd men när jag läste att optiken/lins/sensor inte är deras egna så blev jag istället besviken. Med andra ord en smartphone precis som alla dom andra mer eller mindre. Fattigt.

13 mpix front camera, think of the selfies))

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.