Räcker en i5-3570K till spel som BF1 etc?

Permalänk
Medlem

Räcker en i5-3570K till spel som BF1 etc?

Hallå!

Ville bara kolla här om en i5-3570k klarar av spel som BF1 etv o lite andra nya spel? Eller måste jag uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hallå!

Ville bara kolla här om en i5-3570k klarar av spel som BF1 etv o lite andra nya spel? Eller måste jag uppgradera?

Det är snarare GPU som kommer hålla dig tillbaka än din CPU!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Avstängd

Den räcker, to.m ditt grafikkort klarar BF1..

Tänk så här...Klarar PS4 spelet, klarar din dator spelet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

jag har en i5-3570k klockad till 4.2 ghz till detta kör jag dubbla MSI 970 Gaming oc , än har den inte flaskat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Det är snarare GPU som kommer hålla dig tillbaka än din CPU!

// Marcus

Haha jo ska fixa en 1070 imorgon men ville bara kolla så jag inte behöver fixa ny CPU också. För då måste jag fixa nytt moderkort + ram också pga DDR4 etc. Har ej klockat cpun för jag vet inte hur man gör

Skrivet av Fisken1986:

Den räcker, to.m ditt grafikkort klarar BF1..

Tänk så här...Klarar PS4 spelet, klarar din dator spelet.

Ok tack!

Skrivet av najdorf:

jag har en i5-3570k klockad till 4.2 ghz till detta kör jag dubbla MSI 970 Gaming oc , än har den inte flaskat

Ok nice! Tack Om den flaskar = fps droppar? Eller vad menas?

Permalänk
Medlem

@Benham20:

Om CPU:n utgör en flaskhals får du inte ut maximal kraft ur GPU:n. Det betyder inte att FPS dropar, utan att den ligger lägre än om du haft en snabbare CPU. Tänk på att olika spel kräver olika mycket av CPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@Ollwee:

Om CPU:n utgör en flaskhals får du inte ut maximal kraft ur GPU:n. Det betyder inte att FPS dropar, utan att den ligger lägre än om du haft en snabbare CPU. Tänk på att olika spel kräver olika mycket av CPU:n.

Ok får man fråga hur man kollar upp sånt? Har det med usage att göra? Alltså kan man kolla upp det via HWMonitor tex? Eller vad ska en GPU usage ligga på normalt vs CPU usage? Ta BF1 som ex? Med ett i5 + gtx 1070 som ex

Permalänk
Medlem

Du kan se usage i HWmonitor och aktivitetshanteraren.

I praktiken tycker jag dock det är bäst att helt enkelt sänka upplösningen. Om går från 1080p till 720p men prestandan bara förbättras lite eller knappt alls, tyder det på en stor CPU-flaskhals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok får man fråga hur man kollar upp sånt? Har det med usage att göra? Alltså kan man kolla upp det via HWMonitor tex? Eller vad ska en GPU usage ligga på normalt vs CPU usage? Ta BF1 som ex? Med ett i5 + gtx 1070 som ex

Din fråga är ungefär såhär: "Om jag kör min bil med tvålitersmotor på skogsvägen hem till min mormor med lite lagom mycket gas, hur mycket ska den dra då?"

Det går inte svara på. Spela spelet, felsök när du upplever att du har problem.

Slå en koll t.ex. här så får du ett hum, där kör de på en snarlik CPU:
http://www.sweclockers.com/test/22575-snabbtest-grafikprestan...

Permalänk
Medlem

@Benham20:

Du ser det på usage, GPU:n ska gå för sin fulla kapacitet beroende på spelet, dvs inte begränsas av vad resten av datorn fixar.

Men allt är inte svart och vitt, men ungefär så funkar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

jag har en i5-3570k klockad till 4.2 ghz till detta kör jag dubbla MSI 970 Gaming oc , än har den inte flaskat

Kan jag fråga dig vilken volt du kör på? Jag har också i5, samt ASRock moderkort med vattenkylare. Jag kanske kan köra på dina volt inställningar. Eller det funkar inte så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Den räcker, to.m ditt grafikkort klarar BF1..

Tänk så här...Klarar PS4 spelet, klarar din dator spelet.

Komihåg att PS4 är optimerat, PC med så mycket hårdvara optimeras inte som konsol.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok får man fråga hur man kollar upp sånt? Har det med usage att göra? Alltså kan man kolla upp det via HWMonitor tex? Eller vad ska en GPU usage ligga på normalt vs CPU usage? Ta BF1 som ex? Med ett i5 + gtx 1070 som ex

Jag använder AIDA64.

Kan återkomma, var ett tag sen jag kollade mina siffror.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Komihåg att PS4 är optimerat, PC med så mycket hårdvara optimeras inte som konsol.

Optimerat menas med

''Ställ in grafikinställningarna efter ditt system klarar av''

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Komihåg att PS4 är optimerat, PC med så mycket hårdvara optimeras inte som konsol.

När marknadsföringsavdelningen säger "optimera" så menar de egentligen "gimpa", för det är i mångt och mycket olika knep för att spara in prestanda på att använda diverse tekniker som ska lura ögat att grafikkvalitén är bättre än vad den är. Jag säger inte att det är något dåligt per automatik, men jag tycker att det är värt att påminna om att dagens konsoller som vanligt är långt efter många PCs i ren prestanda.