Ny server för SMB (Dell T20 vs T330 vs ???), konfighjälp?

Permalänk
Medlem

Ny server för SMB (Dell T20 vs T330 vs ???), konfighjälp?

Hej!
Vi behöver byta ut en gammal HP ML 110 G5 server. Servern har tuggat på i snart 10 år men operativet är EOL.

Vill gärna ha SSD-diskar eftersom vi tänkte köra 2012 R2 med 2 VM (och SAS diskar är allt för dyra).

Har tittat på en Dell T330 eftersom den går att få till ett skapligt pris med SSD. Dell håller dock på att avveckla sin egen sales-avdelning för allt annat än gigantiska kunder så får ingen hjälp därifrån utan är hänvisad till Dustin/Atea/Evry etc. Vi är kunder hos Dustin idag.

Här är vad jag själv har tittat på:
T330
E3-1220 v5
2x16GB UDIMM ECC
Win 2012 R2 factory installed
C9 Raid 5
H730 1GB NV Cache
3x200 GB Solid State Mix Use
3 yr next business day basic warranty
W2012 R2 2 skt, 2 VM
W2012 Cal 5-user
22 295:- + frakt.

Kommer från början att köra en VM med lönesystemet (en SQLExpress baserad historia från Visma). Senare kommer vi nog att sätta upp en VM till med AD och filserver. AD ligger idag på en 2008 SBS som kommer att behöva vara kvar ett tag till.

Alternativt:
Dell PowerEdge T20
Intel E3-1225V3
4x Kingston DDR3L 8GB 1600MHz DDR3L
2x Samsung SM863 240GB 2.5" SATA-600 (speglade, T20 har inget raid kort så det får bli mjukvara)
2x Dell Customer Kit SATA-300 1024GB 7200rpm
W2012 R2 2 skt, 2 VM
W2012 Cal 5-user
17 662,00 + frakt.

Kan inte välja essentials licens eftersom vi dels vill kunna köra 2 VM och dels ska joina nya servern till SBS 2008 domänen.

Alternativ 1 är ju givetvis bättre på många sätt, men budgeten är satt till 18 000:-. Att välja det sämre raid-kortet känns som ett dåligt alternativ. Någon som är duktig på Dell som har något vettigt tips? Skönt att man med T330 får den fabriksinstallerad med rätt drivrutiner och dylikt samt en VM förinstallerad. Bara att klona den innan så har man något att utgå ifrån den dagen vi sätter upp andra virtuella servern som AD.

Idag har vi som sagt HP, men tycker de straffar ut sig prismässigt när det gäller SSD priser.

Tips mottaget med tacksamhet!

Permalänk
Medlem

Kollat något på Fujitsu? Har arbetat några år med dem och det är driftsäkra och trevliga maskiner. Inte mycket till tips men tänkte bara vidga dina vyer Raidkort är inget du ska snåla på. Jag hade kört med ex 2 st 4TB diskar för lagring, sedan 2st 500 GB SSD för OS/SQL, helst företagsklassade ssd, alternativt sas mer driftsäkra. Kör du med vanliga sata så fundera på att ha en extra på lager. Eller så köper ni med diskarna med servern så de ingår i garantin. Beroende på hur mycket data du behöver också. Gissar på att det inte sker så mycket på lagringsdelen om du haft samma server i 10 år?
Om din arbetsgivare snålar på 4000 kr för att du inte ska få alt 1 så ska du slå honom på kinden. Eller ge ansvaret till någon annan Närå skämt å sido; Fråga honom hur viktigt servern är. Hur länge skulle ni klara er utan servern? Säger han par dagar så Ljuger han! Säger han 10 minuter så säger du: Ge mig mer pengar

Vad har ni för backup/restorelösning?

2x Samsung SM863 240GB 2.5" SATA-600 (speglade, T20 har inget raid kort så det får bli mjukvara) === BIG NO! Du kommer få prestanda problem inom kort (1-2 år) beroende på hur mycket som skrivs. Köp en billig LSI kontroller på ebay istället kostar typ 500 kr för raid 0,1 (och 10).

Edit: jag är inte känd med dells raidkontrollers, men såg du hade en cache också. Är det skriv/läscache till kontrollern? Är det bbu på den? Sen en tanke, jag antar ni har en ups också?

Visa signatur

.