Permalänk
Medlem

Var köper ni RGB Led stripes?

Hallå!

Jag blev lite inspirerad av några Youtube clips från folks gaming setups så blev själv sugen och fixa lite. Var har ni köpt era eller om ni har några tips? Typ att ha runt/bakom skrivbordet/skärmen etc. Ej i chassit.

Tackar för svar

Permalänk
Medlem

Jag har hittat på Rusta och Jula.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har hittat på Rusta och Jula.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok ska kolla där, tack!
Btw, vilken watt ska man gå på eller man kan ändra styrkan via en kontroll?

Permalänk
Medlem

Ikea har ju 4 led lister rgb som man kan fästa typ bakom skärmarna eller runt skrivbordet eller teven.

Själv köpte jag mina lister på Bauhause där det ingick en trådlös fjärr, hittade dock den dock inte på nätet utan fanns i butiken. Sedan finns ju 5meters slingor och annat kul. Köpte en 5meters från ebay som har funkat bra, kostade runt 150:- men massa funktioner som flash, strobe, pulse etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

dyrt men helt fantastiskt!
men säger bara..philips hue!
ikeas e ok ,men lyser dåligt och ojämt,samma me rustas.

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk

Jag köpte denna för ett par veckor sedan, längden är alldeles för lång för mitt skrivbord men de som är bra med denna är att du kan klippa ner den till mindre bitar som passar bättre och sedan skarva ihop de igen med en medföljande skarvsladd på ca 5-7cm. Ingår en fjärrkontroll också!

Tejpen är godkänd, håller än så länge, dock så släpper den på ena sidan för där står mitt element och puttrar.

NetonNet RGB strip

Permalänk
Medlem

Ica Maxi har, iallafall i mina trakter.
http://www.icahemma.se/ledlist-rgb-5m-p-42157-c-1709.aspx

Finns även:
http://www.icahemma.se/ledlist-rgb-30cm-3p-havso--p-42156-c-1...

Jag köpte mina lister på Teknikproffset.se, men tejpen sög på dom(trots 3M, har jag för mig).
Skaffade den här tejpen: http://www.clasohlson.com/se/Monteringstejp-Super/31-1633?sho...
och dom sitter fortfarande kvar.

Vet ej hur Maxis lister är dock.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

dyrt men helt fantastiskt!
men säger bara..philips hue!
ikeas e ok ,men lyser dåligt och ojämt,samma me rustas.

Blir nog Philips som du säger
Räcker 2 m?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/smart-hem/...

Permalänk
Medlem

Köpte 5 meter på ebay för 20 spänn, fungerar jättebra.

http://www.ebay.com/itm/1-20M-RGB-5050-SMD-waterproof-300-LED...

Det är exakt samma som de har på Rusta, Biltema och liknande, fast mycket billigare då. Tycker färgerna är fina och lyset jämt. Dock skulle jag inte lita på deras PSU utan köpt en annan, eller göra som jag, koppla den till datorns nätaggregat. Köpte även med en "Kontroll enhet". Fungerar helt okej, gör det en ska. Kan programmera in egna färger, olika mönster och liknande.

Dock får jag säga att den självhäftande tejpen som sitter på baksidan är riktigt kass, så du får köpa till dubbelhäftande tejp. Kostar ca 50kr på Clas Ohlson, så tejpen blir dyrare än slingan. ^^

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte 5 meter på ebay för 20 spänn, fungerar jättebra.

http://www.ebay.com/itm/1-20M-RGB-5050-SMD-waterproof-300-LED...

Det är exakt samma som de har på Rusta, Biltema och liknande, fast mycket billigare då. Tycker färgerna är fina och lyset jämt. Dock skulle jag inte lita på deras PSU utan köpt en annan, eller göra som jag, koppla den till datorns nätaggregat. Köpte även med en "Kontroll enhet". Fungerar helt okej, gör det en ska. Kan programmera in egna färger, olika mönster och liknande.

Ok tack för tipset. Ja det verkar riktigt nice med sånt ljus när man sett videos osv
Vadå kommer det med en PSU?

Permalänk
Avstängd

Ica, netonnet, jula och rusta som det hittills har tipsats om tar 300-350kr
Exakt samma hittar man hos Aliexpress och Ebay för under 100kr ink frakt.

https://www.aliexpress.com/item/DC-12v-3528-RGB-led-strip-lig...
https://www.aliexpress.com/item/1Pack-5M-RGB-5050-SMD-LED-Str...

Sen ett till Tips 11/11 är det Kinas största rea dag, det är deras black friday, så det går tjäna en slant till om du inte måste ha det på en gång.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Ica, netonnet, jula och rusta som det hittills har tipsats om tar 300-350kr
Exakt samma hittar man hos Aliexpress och Ebay för under 100kr ink frakt.

https://www.aliexpress.com/item/DC-12v-3528-RGB-led-strip-lig...
https://www.aliexpress.com/item/1Pack-5M-RGB-5050-SMD-LED-Str...

Ok nice tack! Kan man lita på aliexpress då? Har aldrig handlat därifrån förut. Hur lång leveranstid brukar det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok tack för tipset. Ja det verkar riktigt nice med sånt ljus när man sett videos osv
Vadå kommer det med en PSU?

Det finns lite olika alternativ, allt står på deras sida. Men Kortfattat kan du köpa antingen enbart LED, LED med Kontrollenhet eller LED med kontrollenhet och PSU. Men Jag litar inte riktigt på en billig kina nätdel, en vacker dag står väl huset i brand.

De behöver 12v, så har du något som kan ge det är det lugnt. Jag kom spontant på att tänka på mitt nätagg och tog en Sata och klippte av den, lödde på en gammal laptop kontakt som passade i kontrollenheten och saken var klar.
Här är min eminenta ritning: https://imgur.com/6IoJ5x5

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benham20:

Ok nice tack! Kan man lita på aliexpress då? Har aldrig handlat därifrån förut. Hur lång leveranstid brukar det vara?

Aliexpress är som ebay så det är bara att kolla omdömet på säljare, sen har dom även nöjdkundgaranti, försvinner varan på vägen eller om det inte motsvarar dina förväntningar så får du pengarna tillbaka av aliexpress.
2-3 veckors leverans får du räkna med.

Handlar ofta på Aliexpress, superlim 5kr ink frakt, en kabel för att koppla mobilen till högtalarna 6kr ink frakt, mobilfodral med plats för kort, 20kr ink frakt osv osv.
ett par gånger har det hänt att saken inte kommit, men då har jag fått tillbaka pengarna.

Ska du köpa kläder där, så tänk på att Small i USA är medium i Europa och Large i Asien, kommer man ihåg det så funkar allt bra

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det finns lite olika alternativ, allt står på deras sida. Men Kortfattat kan du köpa antingen enbart LED, LED med Kontrollenhet eller LED med kontrollenhet och PSU. Men Jag litar inte riktigt på en billig kina nätdel, en vacker dag står väl huset i brand.

De behöver 12v, så har du något som kan ge det är det lugnt. Jag kom spontant på att tänka på mitt nätagg och tog en Sata och klippte av den, lödde på en gammal laptop kontakt som passade i kontrollenheten och saken var klar.
Här är min eminenta ritning: https://imgur.com/6IoJ5x5

Nice! Det kan ju vara en lösning faktiskt.

Permalänk
Medlem

Var på rusta idag och köpte 4 meter rgb med fjärkontroll, väggkontakt och allt för 349 kr. Helt sjukt prisvärt, lyser upp hela rummet trots att det sitter bakom skrivbordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatsug1:

Var på rusta idag och köpte 4 meter rgb med fjärkontroll, väggkontakt och allt för 349 kr. Helt sjukt prisvärt, lyser upp hela rummet trots att det sitter bakom skrivbordet.

Ok, men alltså jag vill egentligen inte att det ska lysa upp hela rummet utan mest för en effekt liksom runtom skrivbordet , men det går väl att ändra styrkan på kontrollen?

Permalänk
Medlem

Nzxt Hue+?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem

Innan du köper något, köp 5050 leds!! Inte 3528 som folk ovan har länkat...

Du ska givetvis köpa från Ebay / Aliexpress, men köp för guds skull 5050 och gör inte misstaget att köpa något annat. Siffrorna står för hur varje individuell led diod är. Alltså är 5050 5x5 mm, större och mycket bättre ljus än en 3528.

Sen finns det specialslingor om man är intresserad så som dubble 6 led / 3cm. Alla slingor är annars 3 led / 3 cm

Om man nöjer sig med enbart en färg finns 5630, 6030 och 7020 leds som är extremt ljusstarka men finns ej i RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok, men alltså jag vill egentligen inte att det ska lysa upp hela rummet utan mest för en effekt liksom runtom skrivbordet , men det går väl att ändra styrkan på kontrollen?

Yes, går att höja/sänka ljustyrka, ändra färg och även hastighet vid fäskiftnings läge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Innan du köper något, köp 5050 leds!! Inte 3528 som folk ovan har länkat...

Du ska givetvis köpa från Ebay / Aliexpress, men köp för guds skull 5050 och gör inte misstaget att köpa något annat. Siffrorna står för hur varje individuell led diod är. Alltså är 5050 5x5 mm, större och mycket bättre ljus än en 3528.

Sen finns det specialslingor om man är intresserad så som dubble 6 led / 3cm. Alla slingor är annars 3 led / 3 cm

Om man nöjer sig med enbart en färg finns 5630, 6030 och 7020 leds som är extremt ljusstarka men finns ej i RGB

Ok tack för infon! Ska tänka på det när jag köper. Har aldrig använt Aliexpress dock, vilka är det som säljer där? Vanligt folk eller företag eller vem driver sidan?

Btw, typ detta? Waterproof eller icke? Vad rekommenderas?
https://www.aliexpress.com/item/2A-Power-Adapter-5M-Roll-3528...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Jag har köpt en hel del därifrån och det har funkat väldigt bra. Räkna med 3-5v leveranstid. Däremot skulle jag aldrig köpa någon transformator eller laddare därifrån. Läs igenom den här innan du gör det. Det är inte värt att riskera att bränna ner huset för att spara någon hundralapp. Även om det ser ut att vara schyssta grejer kan det mycket väl vara de som inte höll i kvalitétstesterna som säljs billigt istället för att slängas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jag har köpt en hel del därifrån och det har funkat väldigt bra. Räkna med 3-5v leveranstid. Däremot skulle jag aldrig köpa någon transformator eller laddare därifrån. Läs igenom den här innan du gör det. Det är inte värt att riskera att bränna ner huset för att spara någon hundralapp. Även om det ser ut att vara schyssta grejer kan det mycket väl vara de som inte höll i kvalitétstesterna som säljs billigt istället för att slängas.

Ok. Yes ska göra det

Permalänk
Skrivet av Benham20:

ska du köpa philips hue måste du köpa bryggan me så du vet det för att kunna styra ledlisten=)
som sagt dyrt men värt det då du kan utöka me fler lampor/lister i hemmet=)

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benham20:

Ok tack för infon! Ska tänka på det när jag köper. Har aldrig använt Aliexpress dock, vilka är det som säljer där? Vanligt folk eller företag eller vem driver sidan?

Btw, typ detta? Waterproof eller icke? Vad rekommenderas?
https://www.aliexpress.com/item/2A-Power-Adapter-5M-Roll-3528...

Det är företag som säljer där.
Aliexpress ägs av alibaba och det ägs av kinesiska staten.

Vattensäker eller inte beror på vart du ska ha den, i kök eller badrum så behöver du vattensäker, bakom en skärm eller en TV så får vi hoppas att du inte behöver en vattensäker

Det finns även USB RGB Led stripes, det har jag bakom skärmen och TVn det är riktigt smidigt då startar dom och stängs av i samband med att man startar eller stänger TVn/datorn.

https://www.aliexpress.com/item/5M-5050-LED-Strip-USB-Charge-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

ska du köpa philips hue måste du köpa bryggan me så du vet det för att kunna styra ledlisten=)
som sagt dyrt men värt det då du kan utöka me fler lampor/lister i hemmet=)

Ja, sant Men klart det är rätt dyrt. Får fundera lite.
Är det därför Philips hue är dyrare? Pga att man kan utöka?

Skrivet av kaya:

Det är företag som säljer där.
Aliexpress ägs av alibaba och det ägs av kinesiska staten.

Vattensäker eller inte beror på vart du ska ha den, i kök eller badrum så behöver du vattensäker, bakom en skärm eller en TV så får vi hoppas att du inte behöver en vattensäker

Det finns även USB RGB Led stripes, det har jag bakom skärmen och TVn det är riktigt smidigt då startar dom och stängs av i samband med att man startar eller stänger TVn/datorn.

https://www.aliexpress.com/item/5M-5050-LED-Strip-USB-Charge-...

Jo det e ju nice, kanske skaffar 2. En USB led stripes samt vanlig

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Ja, sant Men klart det är rätt dyrt. Får fundera lite.
Är det därför Philips hue är dyrare? Pga att man kan utöka?

Jo det e ju nice, kanske skaffar 2. En USB led stripes samt vanlig

ja precis,har bytt alla mina lampor samt 2 leds till hue+2 mysiga trådlösa lampor till nattuksborden,allt styrs via ipaden och philips app.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

ja precis,har bytt alla mina lampor samt 2 leds till hue+2 mysiga trådlösa lampor till nattuksborden,allt styrs via ipaden och philips app.

Alltså det låter ju rätt nice det också faktiskt haha. Men alltså, hittade bara den 2m. Och det verkar ju inte räcka så länge? 4 m är ju 1600 ~. Så blir väldigt dyrt i längden.

Permalänk

hur långt skrivbord har du då egentligen? för finns 1 meters förlängningar att köpa till som inte är lika dyre ju,2 meter räckte gott o väl för min tv-bänk och 2 meters för mitt datorbord som är 150cm långt=)
men ja..åter igen,d blir dyrt men värt det då du får ren kvalite rätt igenom jämfört med andra biligare slingor etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett tips, köp waterproof, skillnaden är att den har ett tjock lager genomskinlig silikon över. Suveränt bra om det t.ex blir dammigt, busenkelt att torka/ dammsuga eller om man råkar slå emot den osv

Angående dessa nätadaptrar ni pratar om. Jag har använt ett par i flera år och de har fungerat bra. Har t.ex en som suttit i väggen i över 3 år nu, ej brunnit ännu.

Även köpt en 120W 10A nyligen som ska styra hela mitt nya projekt.

Frågan är, om man inte ska köpa deras nätadaptrar, vad ska man annars köra med? Allt som finns i Sverige är ju ändå made in China..

Och alla led strips är redo att byggas ut. Bara att löda på antal metrar man vill ha Dock ska man inte passera över 10 meter på en och samma då du får extremt stora voltage drops i slutet av slingan. Bäst att hålla sig till max 8 meter. Vill man ha mer så är det bara att dra en separat strömkabel bredvid från nätadaptern. Ja ifall ni får för att inreda rummen med det Har själv lagt led strip under bänkskivan på köksön samt ovanför alla lister på skåpen runtom i köket som stiligt och krispklart lyser upp hela taket