Permalänk
Medlem

När formaterades disken?

Har en HP N40L-server med Ubuntu 16.04 som delar ut ett par diskar. Vaknade i morse och har fått mail från smartd att "Offline uncorrectable sectors" gått från 0 till 24. Den aktulla disken är en Seagate ST3000DM001 så jag tänkte att det börjar bli dags att byta ut den.

Började dock fundera lite och man kan ju enkelt se hur länge disken varit igång. Men går det att se när man senast formaterade den? Provad googla lite, men hittade mest info om hur man skulle se vilket filformat som användes eller att man skulle kolla efter olika(mestadels Windows-) filer för att se när man först skrev till disken. Men om jag skriver en fil till disken och sedan en vecka efter tar jag bort den och skriver en annan så blir det fel datum.

Jag undrar därför om någon vet ifall det över huvud taget går att se detta?

Permalänk
Medlem

@Aene: Kanske kolla datum när kataloger skapades?

Permalänk
Medlem

Om det är din "systemdisk" som du har windows på kan du iaf kolla datum då windows senast installerades genom cmd -> systeminfo

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@Aene: Kanske kolla datum när kataloger skapades?

Ja, det verkar vara det bästa sätt jag sett hittills. Men detta är en datadisk dör flertalet filer ersatts och nya tillkommit. Så även om man hittar den fil som har tidigast datum kan man inte veta att det var den första fil som skrevs när den var nyformaterad.

Permalänk
Medlem

Funkar för ext4:

% sudo dumpe2fs /dev/sdb2 |& grep 'Filesystem created' Filesystem created: Sat Jun 30 23:01:26 2012