Beställt Audio-Technica ATH-M50X, behövs DAC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Lånar tråden lite: Jag funderar också på att köpa Audio Technica men ATH-M40x. Vill helst inte lägga mer än 800kr, ger M40x ett godkänt ljud? Vill ha okej ljud för en billig peng. Är inte så noggrann

Dessa menar jag: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/194861-audio_tec...

Jag kör på M40x och är oerhört nöjd. Däremot ska det sägas att jag var tvungen att byta öronkuddarna till ett par Brainwavz jag hittade på Amazon som jag läst många rekommenderade. Anledningen till bytet var att jag tyckte lurarna blev lite för grunda och det gjorde ont i öronen efter bara någon halvtimme - timme. De nya kuddarna är oerhört sköna och jag kan utan problem sitta med lurarna på en hel dag. Sen tycker jag ljudet blev mycket bättre tack vare det bytet också

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fixxarn93:

@RazerBlader: Har den här just nu men får se om det blir ett byte till en sån som du har istället, de verkar bättre för "vanligt" användande. Denna måste man ha antingen mitt framför munnen eller prata högt för att det ska höras ordentligt. Går förvisso att fixa med Adobe Audition men får så mycket delay trots allt...

Nice mik du Och byte till min typ av mik lär inte göra någon skillnad, då bägge är kondensatormikrofoner med kardioid-upptagning, än om det finns tusen sätt säkert att tillverka samma typ av mik

Men har min Audio Technica-mik ca 40 cm ifrån där jag sitter, och jag hörs grymt ändå, och när jag sitter i soffan typ 3 meter ifrån så snappar den upp ljudet bra även då och anpassar sig till vart jag är i samma rum utan problem, så det är skumt att du måste prata högt för att det ska höras ordentligt :/

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Sedan har vi det roliga ämnet med impedans på lurar och impedans på hörlursutgången på ljudkort/stärkare. Rekommendationen är att ta utgångsimpedansen gånger 8. Då får du ett värde som dina lurar minst bör ha i impedans. Såg att ni diskuterade Scarlett 2i2 och hörlursutgången där är på 10 ohm. Så lurar som passar bra där är alltså de som har en impedans på minst 10*8=80 ohm. ATH-M50x har 38 ohm så det är inte optimalt. Kan låta bra ändå men finns risk för förvrängning(distortion).

Är inget proffs på ämnet och har inte testat allt för många lurar men har läst en hel del på diverse forum. Man kan bara säga att det är en djungel.
I slutändan är det ens öron som får avgöra vad som är bra. Låter det bra så är det bra helt enkelt.

Det märks rätt snabbt hur dålig koll man har på sånt här alltså Bra att du förklarar det dock, nu har jag lärt mig det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxarn93:

Det jag undrar då är om jag måste ha en DAC eller ett ljudkort utöver det som finns på moderkortet för att driva dessa, vilka siffror ska jag kolla efter?
Mvh

Alexander

Ditt ljudkort har hörlursförstärkning.
Jag skulle råda dig att först ställa in det korrekt och sedan provlyssna.

Är 100% säker på att du inte behöver mer "kräm" för att driva lurarna fullt ut, rent effektmässigt.