Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag har frågat mig om jag får bättre bildupplevelse på bra 1080 film eller nån av dom tillgängliga 4k streaming tjänsterna, svaret är ja 100 ggr av 100.
Jag tror det tar 17 år innan det streamas 4k i högre bitrate and bluray 1080 ja, utvecklingen går inte lika fort längre. Börjar bli trångt i luften för signalerna och vårt fibernät skulle haverera direkt om man började streama 4k i riktig bitrate. Att du och många andra sen hoppar på hype tåget det må så vara. Men att 1080p har spelat ur sin roll köper jag inte.

Jag skrev att köper man filmer (dyrt) så är 4k såklart bättre inget snack om det. Och om netflix skulle streama i säg 50mbit bitrate tillsammans med alla andra kanaler vad tror du då den egentliga bitraten ligger på då ALLA använder den vid säg 21.00? 5mbit?1mbit?

Varken mobilnätet eller fibernätet klarar av steget till 4k då gemene man hoppar på, dom är inte ens på 1080p nivå än utan allt är kraftigt komprimerat. Håller med om att teknikerna går framåt men det gör dom för alla komprimeringar. Hade hellre haft bra 1080 än Superduper4kamaghad sönderkomprimerat.

Får man 4k "på köpet" av en tv utan eller med liten merkostnad är det såklart ingen nackdel att ha, jag är inte anti 4k. Att dock gå in med det som ett av dom viktigaste sakerna tycker jag är fel då det finns 1080p tvs som är fullt dugliga till de flesta som inte köper sin film på skiva.

Då får vi nog börja bryta ner det lite. Vad har man för bitrate på en 1080p-bluray? 25-30 mbit/s?
Netflix 4K ligger på strax under 20 mbit/s vill jag minnas. När Netflix lanserades i Sverige för 4 år sedan låg bitraten på några enstaka mbit/s. Så de har ju markant ökat bitraten på fyra år (inte bara för 4K, bitraten har även höjds för vanlig video). Jag förstår inte heller riktigt vad du menar med att om alla skulle streama 4K vid 21-tiden så skulle bitraten sjunka till runt 5 eller till och med 1 Mbit/s. Det borde ju alltså vara fallet redan idag, utan 4K-streaming. sjunker din bandbredd från några hundra Mbit/s till någon enstaka på kvällskvisten? Visst skulle inte alla nät klara av en ökning av bitraten från idag till imorgon, men kapaciteten skulle ju inte sjunka...

Vad grundar du "utvecklingen får inte lika fort längre" på? I min mening går utvecklingen snabbare är någonsin. För varje dag som går ansluts fler och fler hushåll till fiber, ofta med hastigheter om flera hundra Mbit/s. Operatörernas kapacitet expanderar i takt med att fler och fler hushåll ansluts och behoven ökar. Att det skulle ta 17 år att bumpa bitraten från 20, till 30 eller 40 mbit/s låter som en extremt konservativ analys. Varför menar du att det skulle ta så lång tid?

Jag har aldrig hävdat att 1080p spelat ut sin roll, däremot hävdar jag att 4K står för dörren och att det, i min mening, känns onödigt att köpa en ny tv nu, som inte stödjer 4K. Det är ju inte så att du får betala 10 gånger mer för en sådan TV. Det handlar om några tusenlappars skillnad.

Du säger att det är dyrt att köpa film i 4K, eftersom man behöver köpa skiva. Men inte det inte samma sak med 1080p? Netflix och liknande har ju inte samma bitrate för 1080p som en bluray (alltså inte i närheten av den bitrate de använder för sitt 4K-material). Så du måste ju i så fall köpa bluray även för att kunna njuta av 1080p, vilket också är dyrt! Så varför ska du köpa en high-end 1080p-tv om du inte köper ditt material på disk?

Om man tycker att Netflixs 1080p ser bra ut, så är deras 4K bättre. Det kanske ännu inte är så bra som man önskar att det var, men det är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Då får vi nog börja bryta ner det lite. Vad har man för bitrate på en 1080p-bluray? 25-30 mbit/s?
Netflix 4K ligger på strax under 20 mbit/s vill jag minnas. När Netflix lanserades i Sverige för 4 år sedan låg bitraten på några enstaka mbit/s. Så de har ju markant ökat bitraten på fyra år (inte bara för 4K, bitraten har även höjds för vanlig video). Jag förstår inte heller riktigt vad du menar med att om alla skulle streama 4K vid 21-tiden så skulle bitraten sjunka till runt 5 eller till och med 1 Mbit/s. Det borde ju alltså vara fallet redan idag, utan 4K-streaming. sjunker din bandbredd från några hundra Mbit/s till någon enstaka på kvällskvisten? Visst skulle inte alla nät klara av en ökning av bitraten från idag till imorgon, men kapaciteten skulle ju inte sjunka...

Vad grundar du "utvecklingen får inte lika fort längre" på? I min mening går utvecklingen snabbare är någonsin. För varje dag som går ansluts fler och fler hushåll till fiber, ofta med hastigheter om flera hundra Mbit/s. Operatörernas kapacitet expanderar i takt med att fler och fler hushåll ansluts och behoven ökar. Att det skulle ta 17 år att bumpa bitraten från 20, till 30 eller 40 mbit/s låter som en extremt konservativ analys. Varför menar du att det skulle ta så lång tid?

Jag har aldrig hävdat att 1080p spelat ut sin roll, däremot hävdar jag att 4K står för dörren och att det, i min mening, känns onödigt att köpa en ny tv nu, som inte stödjer 4K. Det är ju inte så att du får betala 10 gånger mer för en sådan TV. Det handlar om några tusenlappars skillnad.

Du säger att det är dyrt att köpa film i 4K, eftersom man behöver köpa skiva. Men inte det inte samma sak med 1080p? Netflix och liknande har ju inte samma bitrate för 1080p som en bluray (alltså inte i närheten av den bitrate de använder för sitt 4K-material). Så du måste ju i så fall köpa bluray även för att kunna njuta av 1080p, vilket också är dyrt! Så varför ska du köpa en high-end 1080p-tv om du inte köper ditt material på disk?

Om man tycker att Netflixs 1080p ser bra ut, så är deras 4K bättre. Det kanske ännu inte är så bra som man önskar att det var, men det är bättre.

Max bitrate på en BD är 48 Mb/s. Netflix rekommenderar 25 Mb/s för 4K, medans endast 5 Mb/s för 1080p. Större skillnad än jag trodde, men det har kanske blivit bättre sedan jag tittade på 4K-material via Netflix...

Många har tillräcklig snabb uppkoppling för att streama 4K-material, men jag är skeptiskt till att hela bakomliggande infrastrukturen gör det. Jag tror varken ISP:er eller Netflix själva har kapacitet i sina nät/servrar om gemene man skulle börja streama 4K, men det är givetvis en spekulation från min sida.

Ska du ha 4K-BD är det fortfarande ganska mycket dyrare än vanlig BD. Den billigaste spelaren på prisjakt ligger på 3800 spänn, billigaste filmen på 229 spänn. Så ska man köpa mycket film/serier på BD blir det helt klart dyrare.

Permalänk
Medlem

Kvällstid kan det ta över minuten innan 1080p-material på netflix buffrat klart och bilden börjar se någorlunda ok ut.
Då har jag ändå 250 Mb/s och kan ladda ner med 20-30 MB/s (motsvarar 160-240 Mb/s) från andra sidor (typ steam), även kvällstid.

Netflix har en del jobb kvar att göra med deras serverkapacitet innan 4k-streaming blir pålitligt. Annars räcker nog deras 4k-bitraten för att göra ett hyggligt jobb när deras servrar klarar att ge den vid behov. Hade gärna sett att de haft 1080p med högre bitrate också för oss med sån TV.

Nyare filmer kommer jag även i fortsättningen helst se på Blu Ray, i.a.f. ett tag framöver. Om några år kanske den uppfattningen ändras.

Permalänk

Tjaa igen, har vart och kollat lite på olika tv apparater och fastnade för Sony som jag tyckte var sjukt bra kvalla på, den heter Sony 55'' KD-55XD9305. den har nånting som heter X-tended HDR vad det nu ska betyda? typ förbättrar bilden ytterligare.. Iallafall så undrar jag om detta är någonting att ha? eller finns det ett bättre alternativ för pengarna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3506226
tacktack

Permalänk
Medlem

Vad sägs om LG's nya serie?
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/55-tum/23...

Tycker du ska läsa lite reviews om den.
Ska själv kirra C6V 65"

Tips är att vänta tills Black Friday i slutet på månaden och köpa då.
Ta tid på dig att bestämma.

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myrrdin:

Vad sägs om LG's nya serie?
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/55-tum/23...

Tycker du ska läsa lite reviews om den.
Ska själv kirra C6V 65"

Tips är att vänta tills Black Friday i slutet på månaden och köpa då.
Ta tid på dig att bestämma.

Har rekommenderats innan. Jag tittar själv på B6V som den heter, fast då 55an eftersom det är lagom för mitt vardagsrum (ja, ärligt talat får jag köpa ny tvbänk om 65an ska passa haha, och det förstör för mycket i rummet) verkar som en väldigt intressant modell som i princip "har allt man vill ha" i mina ögon, dock struntar jag i det "smarta" dock, för en nvidia shield tv gör sig bättre som mediaspelare i mitt hushåll.

Köpsuget är onekligen där, får hoppas det kommer någon fin rabatt under black friday.

Permalänk
Medlem

Fair enough!
Hoppas du får en bra rabatt på vad du än väljer

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst varenda inlägg i tråden, men jag kollade på att köpa OLED för en månad sedan cirka. Och problemet idag är att de "billigare" modellerna, dvs under typ 45k, har väldigt högt input-lag. Över 50ms i vissa läget, beroende på om du spelar i 1080p, 4k, HDR av/på osv. Över 50ms är inte acceptabelt om du vill spela på TVn.
Jag spelar ganska mycket från min dator på TVn och tänker att jag kommer nog fortsätta spela i 1080p, kanske 1440p om det funkar, ett tag framöver då du behöver en väldigt bra dator om du ska kunna spela nya spel i 4k 60fps, och det var i 1080p det var mest input-lag, antagligen pga TVn behöver göra någon upscaling.
Jag tänkte kolla igen när nästa batch av OLED-apparater kommer på marknaden och se om det blir bättre tills dess. Bara så du vet om det är till hjälp.