Permalänk
Medlem

Elektroniskt klotterplank

En kollega ska ha fest och undrade då om det fanns något sätt att få upp ett elektroniskt klotterplank som alla på festen kan ha tillgång till.

Det han tänkt sig är en stor skärm (alt. projektor) som ska agera "klotterplank" där alla kan skriva eller lägga upp bilder digitalt. Finns det några lösningar för nåt sådant koncept (helst gratis)? Helst ska det gå direkt från sin egna mobil direkt upp på skärmen. Lite som en privat twitter kan man väl kalla det.

Öppen för förslag.

Tack på förhand.

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Medlem

En stängd gruppchat på facebook där värden visar chatten genom sin inloggning på skärmen. Då ser ni ju live på skärmen allt som dyker upp, text som bild. Så gott som alla har facebook och det görs enkelt från telefonen.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Följer tråden lite, och lägger till en liten egen fråga.

är också på jakt efter en liknande lösning, inte för fest, utan för möten, presentationer etc.

där användare snabbt kan lägga upp bilder på en stor skärm, visa egna anteckningar etc, allt mot samma stora skärm, primärt via bärbara datorer, men mobil som TS frågar efter är också intressant.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd

Skype for Business

Skrivet av alex_farnstrom:

Följer tråden lite, och lägger till en liten egen fråga.

är också på jakt efter en liknande lösning, inte för fest, utan för möten, presentationer etc.

där användare snabbt kan lägga upp bilder på en stor skärm, visa egna anteckningar etc, allt mot samma stora skärm, primärt via bärbara datorer, men mobil som TS frågar efter är också intressant.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Använde www.mentimeter.com när vi ville samla in frågor från studenterna i plugget. Fungerar väl som ett klotterplank där man kan skriva in frågor och så dyker frågorna upp på väggen. Funkar nog inte med bilder dock... Här är ett exempel på hur de kan se ut.

https://www.mentimeter.com/s/543df99e5ec403109add2f7f28a45e1a...

För att skriva in frågor på just denna wall går du in på https://www.menti.com/ och anger koden
37 87 24

Permalänk
Medlem

Twitter/Instagram och en tagg för festen?

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

Följer tråden lite, och lägger till en liten egen fråga.

är också på jakt efter en liknande lösning, inte för fest, utan för möten, presentationer etc.

där användare snabbt kan lägga upp bilder på en stor skärm, visa egna anteckningar etc, allt mot samma stora skärm, primärt via bärbara datorer, men mobil som TS frågar efter är också intressant.

hmm, chromecast kanske skulle funka

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Använde www.mentimeter.com när vi ville samla in frågor från studenterna i plugget. Fungerar väl som ett klotterplank där man kan skriva in frågor och så dyker frågorna upp på väggen. Funkar nog inte med bilder dock... Här är ett exempel på hur de kan se ut.

https://www.mentimeter.com/s/543df99e5ec403109add2f7f28a45e1a...

För att skriva in frågor på just denna wall går du in på https://www.menti.com/ och anger koden
37 87 24

Hmm. Intressant, lägger fram det som förslag till honom. Bilder kanske är ett krav dock.

*Edit* Att kunna lägga upp bilder var ett krav.

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

hmm, chromecast kanske skulle funka

vet att jag kan casta till en chromecast från mobil och från chrome på datorn, men casta hela skärmen från datorn, går det?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Googlade lite snabbt nu på jobbet. Hittade denna:

http://www.swanscreen.com/

Dvs man följer en hashtag på FB/Insta så presenteras den på sidan. Hann inte prova då jag som sagt sitter på jobbet men kanske kan vara värt att kolla.

Min googlesökning: "Present hashtag on website"
Fick även upp "Instagram hashtag slideshow free" som alternativ sökning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex_farnstrom:

vet att jag kan casta till en chromecast från mobil och från chrome på datorn, men casta hela skärmen från datorn, går det?

Japp, det går att göra via Chrome.
https://support.google.com/chromecast/answer/3228332?hl=sv

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det jag spontant kan tänka mig skulle vara att sätta upp en wordpress site med enbart ett nyhetsflöde som uppdaterar sidan 1gång per minut eller ajax som autouppdaterar när det händer något, samt att sätta upp det så att ej inloggade användare kan lägga upp nya posts.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Googlade lite snabbt nu på jobbet. Hittade denna:

http://www.swanscreen.com/

Dvs man följer en hashtag på FB/Insta så presenteras den på sidan. Hann inte prova då jag som sagt sitter på jobbet men kanske kan vara värt att kolla.

Min googlesökning: "Present hashtag on website"
Fick även upp "Instagram hashtag slideshow free" som alternativ sökning.

Var inne på liknande ett tag, men tror tyvärr att det kommer vara för avancerat för målgruppen. Hela hashtag # konceptet är nog ganska okänt för majoriteten där. Osäkert om de ens har instagram

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBomba:

Var inne på liknande ett tag, men tror tyvärr att det kommer vara för avancerat för målgruppen. Hela hashtag # konceptet är nog ganska okänt för majoriteten där. Osäkert om de ens har instagram

Det är ju det enklaste för samtliga att göra så. Men jag förstår att inte alla kan med instagram och #.
Men det du kan göra då är att skapa en hemsida eller ett program som man kan skicka ett mail till innehållandes en bild som sen skapar ett bildspel av dessa bilder.

Vet att en polare gjorde något liknande tidigare när han skulle ha fest men jag har ingen aning om hur han gjorde.

Det gick att skicka som SMS/MMS eller E-post till en server och sen behövdes bara en dator som hade en webläsare på i helskärm så visades nya bilder där.

Lär gå att hitta guider på hur man gör något liknande. Kanske någon här på forumet kan hjälpa till, kolla med under Programmeringsforumet så kanske någon kan hjälpa dig.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

En stängd gruppchat på facebook där värden visar chatten genom sin inloggning på skärmen. Då ser ni ju live på skärmen allt som dyker upp, text som bild. Så gott som alla har facebook och det görs enkelt från telefonen.

Det blev det här alternativet där chatten visades i storbild med hjälp av projektor. Kan säga att det var väldigt lyckat och uppskattat under hela kvällen.

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |