Playstation 4 Pro-användare rapporterar om överhettad och smält enhet

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Playstation 4 Pro-användare rapporterar om överhettad och smält enhet

I och med att teknik utrustas med kraftfullare komponenter blir risken för överhettning allt mer överhängande. Nu menar en Playstation 4 Pro-användare att detta har hänt med spelkonsolen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010

Så går det när man spelar på sin Ps4 Pro.. Bättre är att använda den till...

Annars tycker jag inte Ps4 pro var så kraftfull, men de har väl sparat in på allt. Sedan har en ps4as utrymme runt omkring stor betydelse, har man satt den trångt i ett tvbord eller om den står öppen gör mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av anon159643:

Så går det när man spelar på sin Ps4 Pro.. Bättre är att använda den till...

Annars tycker jag inte Ps4 pro var så kraftfull, men de har väl sparat in på allt. Sedan har en ps4as utrymme runt omkring stor betydelse, har man satt den trångt i ett tvbord eller om den står öppen gör mycket.

Man kanske ska stoppa ner den i en låda och lägga en filt på så att man får lite bättre ljuddämpning :-]

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Överhettad och smält? Betyder det att PS4 blir bannade på alla flygplan framöver?
"You never go full reta...Samsung!"

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Det verkar som ett problem som Xbox 360 hade i de första 2-3 åren? Fast man får se i vilken omfattning alla PRO-konsoler brinner upp innan Sony skulle vilja återkalla alla dem.

Skrivet av Tommy5547:

Överhettad och smält? Betyder det att PS4 blir bannade på alla flygplan framöver?

Inte så man kör igång en PS4 på flyget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Swedman18:

Inte så man kör igång en PS4 på flyget

eller??

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Man börjar undra hur i hel-kotta de lyckats smälta den. Den borde om något stängas av innan det blir så varmt tycker man. Eller iaf throttla ner...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Dom kanske ska testa den i en miljö den kan tänkas utsättas för. Kan nog bli runt 30 grader i en tv bänk där flera enheter slåss om plats och kylning eller var riktigt noga med hur mkt plats runtomkring den behöver

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Så länge det handlar om bara en enhet kan det ju vara vad som helst. Fläkten kanske var trasig, eller utblåset blockerat eller något annat fel. Man bör nog avvakta och se om det är ett mer spritt problem eller bara en enskild händelse.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2 TB SSD + 4 TB HDD, Win10
Mitt Ljudmoln

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom kanske ska testa den i en miljö den kan tänkas utsättas för. Kan nog bli runt 30 grader i en tv bänk där flera enheter slåss om plats och kylning eller var riktigt noga med hur mkt plats runtomkring den behöver

30c? Det lät inte mycket det, tror min förstärkare fixar 30c själv ifall den skulle stå trångt ^^

Men till ämnet, förstår inte att många låter sina prylar stå och trängas i alldeles för små utrymmen, man ställer ju inte in sin dator i ett trångt litet utrymme utan riktig ventilation så varför görs det konstant med spelkonsoler, digitalboxar, förstärkare etc när värme dödar?

Nej har sett alldeles för mycket utrustning som är kopplat till en TV stå och trängas på för små utrymmen, så det här är säkerligen handhavarfel.

Amiga 3000, CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 276MB Fast, GFX: ECS+RTG, HDD: 4GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Desktop. www.som99.se

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Lugn och fin allihopa.
Det handlar om en enhet hos en person på Internet.

Behövs mycket mer för att bevisa att det inte är en olyckligt defekt produkt eller för den delen bara en användare som riktat en hårtork mot den och jävlas lite.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Intel 660P M.2 1 TB] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Förmodligen pga alla trånga tv-möbler som finns i diverse varuhus. Går precis in på höjden och sen en dörr som man stänger framför. Utseende förre funktion. Suck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010

Kanske var så simpelt att fläkten gick sönder o skiten överhettade?

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av MrMadMax:

Förmodligen pga alla trånga tv-möbler som finns i diverse varuhus. Går precis in på höjden och sen en dörr som man stänger framför. Utseende förre funktion. Suck

Precis! Folk klagar på att konsollerna är högljudda, och visst. Har jag mitt PS4 i tv-bänken låter den som sjutton. Tar jag ut den och ställer den på golvet är den tyst som en mus.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

Som en del skrivit, förmodligen och oftast ligger bl.a. konsoler, förstärkare, boxar i en stängd mediamöbel med ev. glasfront. Då ber man om överhettning.

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Borde kanske haft ett plåtchassie istället, och kanske perforerat, som andra produkter som blir varma ....

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GB@2133 256GB NVMe USB-C
CH VII Hero 2700X 32GB@3400(16-16-16-36-56-1T DR B-Die) 1080Ti RM850x
Z87-A 4790K NH-D14 16GB@2133/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(LDAC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Jonathanknet:

Förhoppningsvis, eller att den stått dåligt till. Men det borde väl finnas överhettningsskydd så konsolen stänger ner sig innan detta händer?

If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.

George Orwell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Jonathanknet:

Troligtvis något sådant. Till skillnad från XBOX 360s RROD så är detta ett direkt och uppenbart problem. En trasig fläkt eller liknande låter troligt som förklaring, en fläkt rör sig, och rörliga grejer går sönder ibland, även om dem är nya. Jag hade inte varit orolig för min om jag ägt en, eller ändrat mig om jag ville köpa en innan på grund av detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Tommy5547:

Vet att du skämtar, men värt att notera ändå att Note 7 blev bannad för att att batteriet kunde explodera, inte för att den blev varm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

Börjar bra. Go pro or go home

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av Franzoa:

Förhoppningsvis, eller att den stått dåligt till. Men det borde väl finnas överhettningsskydd så konsolen stänger ner sig innan detta händer?

Överhettningsskydd är typ standard idag. Alla har väl en brandvarnare i taket? Så varför bekosta konsolen med detta? :'D

.:. 101218 - Mitt allt .:.
http://www.escapefromtarkov.se/ - Svensk EFT Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2007

Köp aldrig version 1 av en ny hårdvara. Vänta 3-6 mån tills de fixat allt och den tystare, svalare och hållbarare version 2 är släppt.

Jobb: Core i7-7700K, 64gb, 2x GTX 1080Ti STRIX OC, Dell 32" U3919Q
Hem: Core i7-3930K, 32gb DDR3, GTX 1070 STRIX OC, Dell 27" U2715H
Hem: MbP Retina 13" ('15) + MbP 17" ('09) + iMac 27" ('09)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

PS4 Pro genererar inte mer värme än den gamla PS4. Nya PS4 Pro förbrukar ca 150w(4k fullbelastning), precis som gamla PS4(CUH-1000). Ovan på det så blir temperaturen på PS4 Pro ofta inte över 40 grader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Fyfan jag känner en sådan här skam som NVIDIA med deras falska marknadsföring av 970 med 4GB öhm host 3.5GB.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nangijala
Registrerad
Okt 2009

Klart man ska kunna ställa enheter i en Tv-bänk utan att de går sönder. Inte ska man behöva dra ut maskinen mitt på golvet med en bordsfläkt som fläktar på...

Finns folk som förstör sina maskiner för att få views i sociala medier/youtube etc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Det här påminner om Ponti, eller vad han hette, här på Sweclockers vars grafikkort "brännts av på mitten"... Det är en vanlig trend bland undomar idag att låtsas att deras hårdvara går sönder och posta tveksamma "bildbevis" för att få sina minuter i rampljuset.

Jag tror det är fake.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av som99:

30c? Det lät inte mycket det, tror min förstärkare fixar 30c själv ifall den skulle stå trångt ^^

Men till ämnet, förstår inte att många låter sina prylar stå och trängas i alldeles för små utrymmen, man ställer ju inte in sin dator i ett trångt litet utrymme utan riktig ventilation så varför görs det konstant med spelkonsoler, digitalboxar, förstärkare etc när värme dödar?

Nej har sett alldeles för mycket utrustning som är kopplat till en TV stå och trängas på för små utrymmen, så det här är säkerligen handhavarfel.

Beror nog på prylarna. hade en gammal technics förstärkare som blev kokhet, japp jag kunde bränna mig på den även om den inte gjorde något speciellt. den hade en fläkt som enbart drog igång när man spelade högt med den. verkar som den styrdes av något annat än värmen.
bytte till en modern yamaha förstärkare som knappt blir ljummen vid hårt spelande och är iskall när det inte gör något speciellt. så många produkter blir bättre på det där med värme.
har man det instängt bakom glas så kan det nog bli rejält varmt.

Kanske dom borde satt på lite högre fötter, det har jag själv gjort på varma saker vilket gjort det mycket bättre.

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Dagens konsoler är ju mer eller mindre överklockade PC SOC's med biffiga APU's. Inte konstigt att de genererar mycket värme och förstörs om de placeras i små och trånga utrymmen med dålig ventilation. Som någon poängterade, detta är ännu bara ett rapporterat fall.

Just på denna bild ser ju enheten ut att ha blivit rejält överhettad.
Något som lätt skulle kunna inträffa om en fläkt lagt av i kombination med att man låst frekvenser för att systemet inte skall underprestera i något läge.
Annars verkar det ju underligt att systemet inte skulle ha throttlat rejält när temperaturen stigit till sådana nivåer.

Antar att man inte bör "baka" sådana här enheter likt de gjorde med Xbox360 i RROD-scenarion, -om man är rädd om sin bostad.

En polare, vars NUC stod placerad under en TV-bänk, var på gränsen till överhettning nästan jämt. Kändes alltid glödhet om du lade handen på den. Det blev till att flytta den till en vettigare plats. Ventilation är A och O när det kommer till små men kraftfulla prylar.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Vad sådana här historier aldrig förtäljer är hur konsolen i det specifika fallet verkligen var ventilerad. Givetvis kommer inte en kludderöv som klantat sig med den saken precis skryta om det. Det vore väl inte helt otippat att den kan ha stått injammad i nåt minimalt fack i en mediamöbel eller så, kanske till och med bakom en stängd lucka, vilket ju de trådlösa kontrollerna tillåter. Och ja, som @Ozzed är inne på ovan, kan det ju rent av vara så att någon som klantat till det tar tillfället i akt att göra en bra historia av det.

Det finns knappast någon anledning att oroa sig för den som inte gör något rent korkat med konsolen. Köper inte att tillverkarna inte skulle gjort extensiva tester vid normala driftsförhållanden och mer därtill. Det blir på tok för dyrt för dem att reda ut den sortens skandaler för att de ska gambla med det.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Han skriver ju själv på Twitter den satt på ett skrivbord med helt öppet luftflöde och hade bara använt den i några timmar.