Playstation 4 Pro-användare rapporterar om överhettad och smält enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Tändare. Man ser att det är skada från utsidan, annars skulle plasten bubbla utåt, inte inåt.

nja. sålänge plastmaterialet expanderar, alltså när det värms upp men inte förlorar material, så kommer det att expandera åt det hållet som är termiskt enklast. i det här fallet alltså ut från ett hörn. den mindre effekten är bort från värmen, men jag gissar att det skulle vara väldigt sekundärt där. även påverkan utifrån skulle alltså orsaka samma skada.

skulle den däremot börja förbrännas så kommer den därefter att säcka ihop mer och mer med materialåtgången. att verkligen sätta eld på sån här plast är dock inte enkelt, och det ser inte ut att ha hänt heller.

Skrivet av Tumnus:

Dat kondens do...

Hur många gånger har man inte hört samma sensationella påstående? Folk som fått sina produkter att smälta bara av att de står där.. när det i slutet visar sig att de faktiskt haft den i en bänk med 0 lufttillförsel? I fall det visar sig att personen talade sanning så är det nog en trasig fläkt sin är orsaken.

ja, om det nu inte är en viral antimarknadsförare på eget eller annat initiativ..

så tror jag mer på att det är nätdelen som bränt, och ev även brunnit. det skulle kunna förklara en massiv värmeutveckling som inga kretsar stoppar.

det skulle även vara en förklaring till "vätan" om ett gäng kondensatorer exploderat som ett resultat av det hela.

även vissa plaster kan iof svettas på lite märkliga sätt när de bränns.

Skrivet av Laine:

Nu finns det risk för att du blandar äpplen med päron, det finns olika klasser på förstärkare. A, B, AB, C, D, T.

En klass A-förstärkare bli kokhet medans en "modern" klass T är iskalla i jämförelse, då dessa drivs med PWM.

Riktiga förstärkare för hundra tusentals kronor är ofta klass A och har jättestora kylare. Detta har ingenting med hur modern förstärkaren eller tekniken är, då klass A, B, AB har en tendens att leverera bättre ljud.

En klass A ligger på hög belastning hela tiden oavsett vilken volym du spelar, där en klass T inte slösar energi. Därmed inte sagt att det är en modernare eller bättre förstärkare.

tekniken i sig har dock inget direkt med priset att göra. går utmärkt att konstruera en billig klass A. men eftersom de ger relativt lite effektsiffror till strömkostnaden och vikten så säljer en klass AB eller D-T bättre. vilket iof i sin tur både gör dem och krävs av dem att bli billigare.

det finns också de som kör klass A upp till tex 5-10w och sen kopplar om till AB istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har han släppt sin Jailbreak ännu?

Permalänk
Medlem

Tror det är användarfel här också. Att det typ varit tilltäppt för utblåset eller dyl men lite dåligt och oroväckande ändå.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Riktiga förstärkare för hundra tusentals kronor är ofta klass A och har jättestora kylare.

Oj så min gamla Förstärkare från sent -80, början på 90 ska då ha kostat hundratusentals kronor å inte 10k Intressant

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Började lira på min PS4 Pro i måndags och lirade timmar i sträck på Heavy Rain och nu även på Beyond Two Souls. Var tvungen att kolla runt på konsolen om något börjat smälta och kan konstatera att allt är lugnt, än så länge. Får hoppas det förblir så också.

Kan även meddela att jag inte har den i något trångt utrymme heller.

Permalänk
Medlem

Många som klagat på högljudd enhet och nu att den smälter.
Fick min konsol, spelade lätt 8 timmar första dagen och har spelat på konsolen i åtminstone 3 dagar nu och har inte ens tänkt på att enheten låter, låter fullt normalt och tillräckligt lågt för att jag inte ens skulle tänka på att den var igång, ens under drift.. Har inte överhuvudtaget känt en doft av att något varit ens nära på att överhetta.

Sannolikt finns en annan historia kring detta som täcks över med att "den använts rätt" och att "nej, det var inte fake". Jag rätter mig gärna efter att någon från Sony gjort ett pressmeddelande, men jag tror inte på att detta är möjligt helt enkelt. Märkena på konsolen ser förövrigt ut som en tändare eller något av en extern värmekälla som kommit i kontakt med konsolen. Han skriver även att HDMI-kabeln smälter också i ett annat twitterinlägg... det här luktar troll.

Kollar du i en teardown från iFixit så sitter en hårddisk eller hörnet av MB (med gott om fri plats för kablage och ventilation innan man når faktiska plastväggen) på de punkter han visar på bilden (svårt att avgöra exakt vilket av hörnen). Svårt att tänka mig att dem ska uppnå så hög temperatur. Särskilt eftersom PSU sitter monterad på ovansidan (borde därför inte bränna på undersidan, särskilt med en metallbit i vägen).

Utgår från denna bild när jag skriver så:

Den ena trekanten på undersidan av Ps4 som har en fyrkant bredvid sig är längst bak, där moderkortet slutar och under 2 st metaller sitter PSU. Känn osannolikt bara. https://www.youtube.com/watch?v=-IYMekLaWws&t=1m49s för material jag tar ifrån. Vad som exakt sitter där det smält ser ut att vara kontakten som leder till PSU dock.

Så rätta mig gärna, men om det vore PSU, borde inte större problem upptäckts, har inte PS4 ett överhettningsskydd i mjukvaran och borde inte skadan vara större om det vore PSU:n?

Det känns som trashtalk.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Bara att det är en plastlåda talar ju sitt tydliga språk om vilket junk det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Vad sitter egentligen innanför kanten där? För att deformera plast sådär behövs rejäl värme. Värmen kan knappast komma från att fläkten stannat ( om inte själva fläktmotorn bränt eller kortslutning i lindningen) plasten bör deformeras där den varmaste kompnenten sitter dvs APUn. Och jag har svårt att tänka mig att den sitter så långt ut på kanten av kretskortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Nu finns det risk för att du blandar äpplen med päron, det finns olika klasser på förstärkare. A, B, AB, C, D, T.

En klass A-förstärkare bli kokhet medans en "modern" klass T är iskalla i jämförelse, då dessa drivs med PWM.

Riktiga förstärkare för hundra tusentals kronor är ofta klass A och har jättestora kylare. Detta har ingenting med hur modern förstärkaren eller tekniken är, då klass A, B, AB har en tendens att leverera bättre ljud.

En klass A ligger på hög belastning hela tiden oavsett vilken volym du spelar, där en klass T inte slösar energi. Därmed inte sagt att det är en modernare eller bättre förstärkare.

Har flera olika typer av förstärkare. klass T är en typ av klass D förstärkare som slösar betydligt mindre energi en de flesta andra, är såkallade switchade förstärkare om jag inte misstar mig. klass D är är populärt som subbförstärkare eftersom de inte låter lika bra som tex AB. Med klass T ändrades det.
min förstärkare heter Yamaha A-S501 vet inte vilken typ det är, den gamla som blev så varm heter Technics SA DA8. har även en gammal Optonica SX-9100, där kan vi snacka kylare. den har heatpipe teknik fast med luft istället. Den minskade värmen kanske har med att man inte matar den med lika mkt ström beroende på last?

Skrivet av som99:

Har inte testat, har alltid min utrustning väl ventilerat endast drog en slutsats att jag tror min Marantz förstärkare säkerligen blir så varm i trångt utrymme (som den inte är gjord för att stå i) samt att jag tyckte 30c lät lite lite med tanke på hur många watt värme framförallt spelkonsoler avger då dem inte är gjorda för att stå trångt. Men min Marantz förstärkare står självklart väl ventilerad och blir inte varm så inget fel på utrustningen

Kan kanske vara så att många har glasruta framför sakerna för att skydda dem från småbarn och helt enkelt inte begriper att saker blir för varma? När min lille kom till världen satt jag istället upp en hylla på väggen ovanför TV'n så det fortfarande är väl ventilerat och utom räckvidd för småbarn (hade dock verken glas eller TV bänk med små fack innan utan öppen lösning)

Snubben verkar ha haft den på ett ventilerat utrymme så jag tror på måndags ex. kanske företag ska tänka på att biffa uppkylningen lite extra eftersom många nog inte följer hur mkt kylning en enhet ska ha exakt. mitt kylskåp står alldeles för trångt men det verkar må bra endå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det här är så jävla bull!
Det skadade området är vid fläkten och där finns inget annat utom just fläkten. vad som skulle kunna alstar den värmen i ett fläktblad is beyond me.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

PS4 Pro genererar inte mer värme än den gamla PS4. Nya PS4 Pro förbrukar ca 150w(4k fullbelastning), precis som gamla PS4(CUH-1000). Ovan på det så blir temperaturen på PS4 Pro ofta inte över 40 grader.

Tempen på lådan då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Dagens konsoler är ju mer eller mindre överklockade PC SOC's med biffiga APU's. Inte konstigt att de genererar mycket värme och förstörs om de placeras i små och trånga utrymmen med dålig ventilation. Som någon poängterade, detta är ännu bara ett rapporterat fall.

Just på denna bild ser ju enheten ut att ha blivit rejält överhettad.
Något som lätt skulle kunna inträffa om en fläkt lagt av i kombination med att man låst frekvenser för att systemet inte skall underprestera i något läge.
Annars verkar det ju underligt att systemet inte skulle ha throttlat rejält när temperaturen stigit till sådana nivåer.

Antar att man inte bör "baka" sådana här enheter likt de gjorde med Xbox360 i RROD-scenarion, -om man är rädd om sin bostad.

En polare, vars NUC stod placerad under en TV-bänk, var på gränsen till överhettning nästan jämt. Kändes alltid glödhet om du lade handen på den. Det blev till att flytta den till en vettigare plats. Ventilation är A och O när det kommer till små men kraftfulla prylar.

Små och kraftfulla ja, tur att det inte gäller PS4 PRO då. 😂

Skulle kunna bygga en bra mycket kraftfullare enhet med det utrymmet som finns i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

Det här är så jävla bull!
Det skadade området är vid fläkten och där finns inget annat utom just fläkten. vad som skulle kunna alstar den värmen i ett fläktblad is beyond me.

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/MjpqSFomhOwSKOfW.huge

Ser att vi var inne på iFixit, det stämmer att det är på den sidan som fläkten sitter och även jag reagerade att det var på fläktsidan.
Men såg sen att där sitter 2 st USB? med switchmode spänningsregulator för den samma rakt innanför.

Något som får mig att undra vad användaren har haft inkopplat på någon av dessa portar?
USB-Killer?
Eller något annat som gett upphov till överhettning?
För om det är USB 2.0 så blir det för 2 portar totalt 1 Ampere över 5 Volt = 5 Watt och 80% verkningsgrad borde vara lågt räknat, då borde förlusteffekten vara ~1 Watt. Ser inte att ens 10~20 Watt skulle smält plasten, så något har hänt med hårdvaran. Antingen så är det ett fel från tillverkningen, eller helt enkelt orsakat av användaren!

USB-Killer??

Man ser USB? portarna uppe till höger på bilden, på din röntgenbild så är dom uppe till vänster, aningen mer till vänster än fläkten.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

USB-Killer??

fast det hade ju bara garanterat gjort maskinen så sval den kan bli omedelbums.

Skrivet av Dem8n:

Skulle kunna bygga en bra mycket kraftfullare enhet med det utrymmet som finns i lådan.

glöm inte att lägga upp den i galleriet när du är klar.

lär garanterat kamma hem månadsvinsten. iaf om du får in kulört vattenkylning också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Snubben verkar ha haft den på ett ventilerat utrymme så jag tror på måndags ex. kanske företag ska tänka på att biffa uppkylningen lite extra eftersom många nog inte följer hur mkt kylning en enhet ska ha exakt. mitt kylskåp står alldeles för trångt men det verkar må bra endå.

Kan vara ett måndags exemplar ja om vi tar för givet att han talar sanning.

Det går inte "biffa upp" kylningen om den står så trångt att den bara vispar runt varmluft samtidigt som den inte skall låta som ett jetplan (eller bli gigantisk eller mycket dyrare), det går inte utföra mirakel. Så jäklar svårt skall det inte vara att ställa en spelkonsol så den har någorlunda utrymme runt sig? Då får folk ställa den uppe på TV-bänken istället. Man kan vara rädd om sina saker om man bryr sig om dem.

Ett kylskåp kan ofta stå lite närmare än rekommenderat då det ligger lite marginal där men oavsett går kylen för varm kommer den dö tidigare, du märker det inte direkt utan den håller bara inte så länge (kompressor pumpen dör etc) som den skulle gjort annars. Så visst vill man byta kyl oftare eller chansa går det bra att ha den nära väggen. Bara för att den fungerar nu betyder inte att det är bra för den. Lite konstigt resonemang jag menar då kan man kasta i helt fel typ av olja där motoroljan skall vara i bilen som tex transmissionsolja, den fungerar säkerligen prima men hur länge?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Min blir jäkligt varm om man sätter handen på den, men inga problem än så länge

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

fast det hade ju bara garanterat gjort maskinen så sval den kan bli omedelbums.

tydligen inte

https://www.youtube.com/watch?v=zXMEeIRAa_g

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Kan vara ett måndags exemplar ja om vi tar för givet att han talar sanning.

Det går inte "biffa upp" kylningen om den står så trångt att den bara vispar runt varmluft samtidigt som den inte skall låta som ett jetplan (eller bli gigantisk eller mycket dyrare), det går inte utföra mirakel. Så jäklar svårt skall det inte vara att ställa en spelkonsol så den har någorlunda utrymme runt sig? Då får folk ställa den uppe på TV-bänken istället. Man kan vara rädd om sina saker om man bryr sig om dem.

Ett kylskåp kan ofta stå lite närmare än rekommenderat då det ligger lite marginal där men oavsett går kylen för varm kommer den dö tidigare, du märker det inte direkt utan den håller bara inte så länge (kompressor pumpen dör etc) som den skulle gjort annars. Så visst vill man byta kyl oftare eller chansa går det bra att ha den nära väggen. Bara för att den fungerar nu betyder inte att det är bra för den. Lite konstigt resonemang jag menar då kan man kasta i helt fel typ av olja där motoroljan skall vara i bilen som tex transmissionsolja, den fungerar säkerligen prima men hur länge?

folk är dessvärre ofta inte rädd om sina saker, kolla bara hur folk behandlar mobiler. jag har aldrig tappat en mobil och spräckt glaset. vad jag sett hos folk så skiter 99% av att läsa manualen och trycker in konsoler och annat nära andra saker. det roligaste jag tycker om att göra när kompisar vill ha hjälp är att fråga om instruktions manualen, där står det ofta det man behöver veta. brukar läsa upp lösningen framför dom och säger sedan åt dem att dom kan ringa över mig när dom tittat i manualen och fortfarande inte kan lösa problemet.

Som du säger själv så finns det lite marginal det gör det inte med motor olja med din jämnförelse är som om jag skulle ställa in kylen i en bastu.
de flesta bilverskstäder fyller upp manuella lådor med motor olja, skulle man därimot hälla i automatlåds olja i motorn skulle man få många härliga problem DIREKT.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

folk är dessvärre ofta inte rädd om sina saker, kolla bara hur folk behandlar mobiler. jag har aldrig tappat en mobil och spräckt glaset. vad jag sett hos folk så skiter 99% av att läsa manualen och trycker in konsoler och annat nära andra saker. det roligaste jag tycker om att göra när kompisar vill ha hjälp är att fråga om instruktions manualen, där står det ofta det man behöver veta. brukar läsa upp lösningen framför dom och säger sedan åt dem att dom kan ringa över mig när dom tittat i manualen och fortfarande inte kan lösa problemet.

Som du säger själv så finns det lite marginal det gör det inte med motor olja med din jämnförelse är som om jag skulle ställa in kylen i en bastu.
de flesta bilverskstäder fyller upp manuella lådor med motor olja, skulle man däremot hälla i automatlåds olja i motorn skulle man få många härliga problem DIREKT.

Dessvärre väldigt tråkigt att folk är så orädda om sina saker och har man då inte förstånd nog att veta att elektronik inte skall stå så trångt att dem blir extremt varma (eller orkar lägga möda att läsa sig till detta om man inte begriper det) får man skylla sig själv men ändå extremt tråkigt att det behöver vara så.

Att ta fram manualen och påvisa förklaringen var dock ett smart drag jag itne tänkt på, nästa gång skall jag göra likadant när det uppenbart står där.

Nu menade jag dock manuell transmissionsolja som har helt andra viskositetsegenskaper än motorolja etc vilket hade på sikt haft effekt på motorn vilket inte hade vart ett kylskåp i bastu jämförelse. Jag har även vart med om många kylskåp som dött för tidigt på grund av för lite utrymme och även lagat ett par stycken åt folk, nu har jag ingen aning om hur mycket varmare din kyl går om ens påtagligt skillnad då jag inte vet hur den står och vad som är ovanför din kyl men att bara konstatera att något fungerar även om det står för varmt är som jag sa ett konstigt resonemang då det långsiktigt kan ha påverkan även om det inte syns nu vilket jag försökte få fram. Men för att upprepa mig har jag ingen aning om hur och om ens din kyl blir påtagligt varmare.

(Jag hade dock inte använt motorolja i mina bilars växellådor oavsett om en del verkstäder gör det då det inte är helt optimalt då framförallt under varma sommardagar, min sommarbils växellåda hade inte tyckt om samma 5W/30 olja som motorn går på).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Dessvärre väldigt tråkigt att folk är så orädda om sina saker och har man då inte förstånd nog att veta att elektronik inte skall stå så trångt att dem blir extremt varma (eller orkar lägga möda att läsa sig till detta om man inte begriper det) får man skylla sig själv men ändå extremt tråkigt att det behöver vara så.

Fotoceller för avståndsvarning?
Måste vara trevligt med en pipande leksak som påminner om vilken idiot "du" är

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

@som99:
Det där med instruktions boken är väldigt effektivt och deras min är priceless. Dom undrar ofta vad en som "kan" ska med den till. Jag läser alltid instruktionsboken, perfekt toalett lektyr och ofta kan man alltid lära sig något nytt som kan vara bra att veta.

i mina bilar jag haft(ofta äldre saab 900 turbo, volvo 740 mfl) så står det i manualen att dom ska ha motor olja 10w/40 mineral. jag brukade slänga i semisyntet så den inte blev så trög på vintrarna.
brorsan som var bilmeck sa att man ska ha "snäll" olja som inte fräter på packningar, har smörj egenskaper och som leder bort värme vilket de flesta motoroljor har.

min kyl är speciell då den alstrar värme från sidorna och inte bakom, kanske bara jag som är van vid äldre kylar. kanske beror på att den avfrostar själv?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hahaha jovisst, men samtidigt är det otroligt naivt att tro att det aldrig skulle kunna hända något sånt här.

Fel uppstår hela tiden. Allt från stora design fel till små produktions fel. Det kan slinta på många ställen, allt från defekta komponenter till fel under assemblyn. Ofast är det små kanske bara estetiska problem, kanske något oljud eller mindre hårdvaroproblem. Ibland smälter något.

Var inte naiv. Det skulle kunna drabba dig nästa gång och då är det inte lika kul när någon på internet påstår att det är du som är dum i huvet.

Det är förstås möjligt att jag skulle kunna hamna i samma situation på grund av ett design- eller produktionsfel, men mer sannolikt vore att jag hittade på en massa för att slippa betala för en ny konsol när jag fördärvat den jag hade, och insett misstaget jag gjorde som ledde till det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

fast det hade ju bara garanterat gjort maskinen så sval den kan bli omedelbums.

Det förutsätter ju att alla är dåliga på att skydda elektroniken från yttre påverkan, vilket inte torde vara fallet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!