Playstation 4 Pro-användare rapporterar om överhettad och smält enhet

Permalänk
Melding Plague

Playstation 4 Pro-användare rapporterar om överhettad och smält enhet

I och med att teknik utrustas med kraftfullare komponenter blir risken för överhettning allt mer överhängande. Nu menar en Playstation 4 Pro-användare att detta har hänt med spelkonsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Så går det när man spelar på sin Ps4 Pro.. Bättre är att använda den till...

Annars tycker jag inte Ps4 pro var så kraftfull, men de har väl sparat in på allt. Sedan har en ps4as utrymme runt omkring stor betydelse, har man satt den trångt i ett tvbord eller om den står öppen gör mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Så går det när man spelar på sin Ps4 Pro.. Bättre är att använda den till...

Annars tycker jag inte Ps4 pro var så kraftfull, men de har väl sparat in på allt. Sedan har en ps4as utrymme runt omkring stor betydelse, har man satt den trångt i ett tvbord eller om den står öppen gör mycket.

Man kanske ska stoppa ner den i en låda och lägga en filt på så att man får lite bättre ljuddämpning :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Överhettad och smält? Betyder det att PS4 blir bannade på alla flygplan framöver?
"You never go full reta...Samsung!"

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Det verkar som ett problem som Xbox 360 hade i de första 2-3 åren? Fast man får se i vilken omfattning alla PRO-konsoler brinner upp innan Sony skulle vilja återkalla alla dem.

Skrivet av Tommy5547:

Överhettad och smält? Betyder det att PS4 blir bannade på alla flygplan framöver?
"You never go full reta...Samsung!"

Inte så man kör igång en PS4 på flyget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Inte så man kör igång en PS4 på flyget

eller??

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Man börjar undra hur i hel-kotta de lyckats smälta den. Den borde om något stängas av innan det blir så varmt tycker man. Eller iaf throttla ner...

Permalänk
Medlem

Dom kanske ska testa den i en miljö den kan tänkas utsättas för. Kan nog bli runt 30 grader i en tv bänk där flera enheter slåss om plats och kylning eller var riktigt noga med hur mkt plats runtomkring den behöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så länge det handlar om bara en enhet kan det ju vara vad som helst. Fläkten kanske var trasig, eller utblåset blockerat eller något annat fel. Man bör nog avvakta och se om det är ett mer spritt problem eller bara en enskild händelse.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom kanske ska testa den i en miljö den kan tänkas utsättas för. Kan nog bli runt 30 grader i en tv bänk där flera enheter slåss om plats och kylning eller var riktigt noga med hur mkt plats runtomkring den behöver

Skickades från m.sweclockers.com

30c? Det lät inte mycket det, tror min förstärkare fixar 30c själv ifall den skulle stå trångt ^^

Men till ämnet, förstår inte att många låter sina prylar stå och trängas i alldeles för små utrymmen, man ställer ju inte in sin dator i ett trångt litet utrymme utan riktig ventilation så varför görs det konstant med spelkonsoler, digitalboxar, förstärkare etc när värme dödar?

Nej har sett alldeles för mycket utrustning som är kopplat till en TV stå och trängas på för små utrymmen, så det här är säkerligen handhavarfel.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Entusiast

Lugn och fin allihopa.
Det handlar om en enhet hos en person på Internet.

Behövs mycket mer för att bevisa att det inte är en olyckligt defekt produkt eller för den delen bara en användare som riktat en hårtork mot den och jävlas lite.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Förmodligen pga alla trånga tv-möbler som finns i diverse varuhus. Går precis in på höjden och sen en dörr som man stänger framför. Utseende förre funktion. Suck

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske var så simpelt att fläkten gick sönder o skiten överhettade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Förmodligen pga alla trånga tv-möbler som finns i diverse varuhus. Går precis in på höjden och sen en dörr som man stänger framför. Utseende förre funktion. Suck

Precis! Folk klagar på att konsollerna är högljudda, och visst. Har jag mitt PS4 i tv-bänken låter den som sjutton. Tar jag ut den och ställer den på golvet är den tyst som en mus.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Som en del skrivit, förmodligen och oftast ligger bl.a. konsoler, förstärkare, boxar i en stängd mediamöbel med ev. glasfront. Då ber man om överhettning.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Borde kanske haft ett plåtchassie istället, och kanske perforerat, som andra produkter som blir varma ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

Kanske var så simpelt att fläkten gick sönder o skiten överhettade?

Förhoppningsvis, eller att den stått dåligt till. Men det borde väl finnas överhettningsskydd så konsolen stänger ner sig innan detta händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Kanske var så simpelt att fläkten gick sönder o skiten överhettade?

Troligtvis något sådant. Till skillnad från XBOX 360s RROD så är detta ett direkt och uppenbart problem. En trasig fläkt eller liknande låter troligt som förklaring, en fläkt rör sig, och rörliga grejer går sönder ibland, även om dem är nya. Jag hade inte varit orolig för min om jag ägt en, eller ändrat mig om jag ville köpa en innan på grund av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy5547:

Överhettad och smält? Betyder det att PS4 blir bannade på alla flygplan framöver?
"You never go full reta...Samsung!"

Vet att du skämtar, men värt att notera ändå att Note 7 blev bannad för att att batteriet kunde explodera, inte för att den blev varm.

Permalänk
Medlem

Börjar bra. Go pro or go home

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Förhoppningsvis, eller att den stått dåligt till. Men det borde väl finnas överhettningsskydd så konsolen stänger ner sig innan detta händer?

Överhettningsskydd är typ standard idag. Alla har väl en brandvarnare i taket? Så varför bekosta konsolen med detta? :'D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Köp aldrig version 1 av en ny hårdvara. Vänta 3-6 mån tills de fixat allt och den tystare, svalare och hållbarare version 2 är släppt.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

PS4 Pro genererar inte mer värme än den gamla PS4. Nya PS4 Pro förbrukar ca 150w(4k fullbelastning), precis som gamla PS4(CUH-1000). Ovan på det så blir temperaturen på PS4 Pro ofta inte över 40 grader.

Permalänk
Medlem

Fyfan jag känner en sådan här skam som NVIDIA med deras falska marknadsföring av 970 med 4GB öhm host 3.5GB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Klart man ska kunna ställa enheter i en Tv-bänk utan att de går sönder. Inte ska man behöva dra ut maskinen mitt på golvet med en bordsfläkt som fläktar på...

Finns folk som förstör sina maskiner för att få views i sociala medier/youtube etc

Permalänk
Medlem

Det här påminner om Ponti, eller vad han hette, här på Sweclockers vars grafikkort "brännts av på mitten"... Det är en vanlig trend bland undomar idag att låtsas att deras hårdvara går sönder och posta tveksamma "bildbevis" för att få sina minuter i rampljuset.

Jag tror det är fake.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

30c? Det lät inte mycket det, tror min förstärkare fixar 30c själv ifall den skulle stå trångt ^^

Men till ämnet, förstår inte att många låter sina prylar stå och trängas i alldeles för små utrymmen, man ställer ju inte in sin dator i ett trångt litet utrymme utan riktig ventilation så varför görs det konstant med spelkonsoler, digitalboxar, förstärkare etc när värme dödar?

Nej har sett alldeles för mycket utrustning som är kopplat till en TV stå och trängas på för små utrymmen, så det här är säkerligen handhavarfel.

Beror nog på prylarna. hade en gammal technics förstärkare som blev kokhet, japp jag kunde bränna mig på den även om den inte gjorde något speciellt. den hade en fläkt som enbart drog igång när man spelade högt med den. verkar som den styrdes av något annat än värmen.
bytte till en modern yamaha förstärkare som knappt blir ljummen vid hårt spelande och är iskall när det inte gör något speciellt. så många produkter blir bättre på det där med värme.
har man det instängt bakom glas så kan det nog bli rejält varmt.

Kanske dom borde satt på lite högre fötter, det har jag själv gjort på varma saker vilket gjort det mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dagens konsoler är ju mer eller mindre överklockade PC SOC's med biffiga APU's. Inte konstigt att de genererar mycket värme och förstörs om de placeras i små och trånga utrymmen med dålig ventilation. Som någon poängterade, detta är ännu bara ett rapporterat fall.

Just på denna bild ser ju enheten ut att ha blivit rejält överhettad.
Något som lätt skulle kunna inträffa om en fläkt lagt av i kombination med att man låst frekvenser för att systemet inte skall underprestera i något läge.
Annars verkar det ju underligt att systemet inte skulle ha throttlat rejält när temperaturen stigit till sådana nivåer.

Antar att man inte bör "baka" sådana här enheter likt de gjorde med Xbox360 i RROD-scenarion, -om man är rädd om sin bostad.

En polare, vars NUC stod placerad under en TV-bänk, var på gränsen till överhettning nästan jämt. Kändes alltid glödhet om du lade handen på den. Det blev till att flytta den till en vettigare plats. Ventilation är A och O när det kommer till små men kraftfulla prylar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vad sådana här historier aldrig förtäljer är hur konsolen i det specifika fallet verkligen var ventilerad. Givetvis kommer inte en kludderöv som klantat sig med den saken precis skryta om det. Det vore väl inte helt otippat att den kan ha stått injammad i nåt minimalt fack i en mediamöbel eller så, kanske till och med bakom en stängd lucka, vilket ju de trådlösa kontrollerna tillåter. Och ja, som @Ozzed är inne på ovan, kan det ju rent av vara så att någon som klantat till det tar tillfället i akt att göra en bra historia av det.

Det finns knappast någon anledning att oroa sig för den som inte gör något rent korkat med konsolen. Köper inte att tillverkarna inte skulle gjort extensiva tester vid normala driftsförhållanden och mer därtill. Det blir på tok för dyrt för dem att reda ut den sortens skandaler för att de ska gambla med det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Han skriver ju själv på Twitter den satt på ett skrivbord med helt öppet luftflöde och hade bara använt den i några timmar.