Permalänk

Byggt dator men den startar inte?

Hej!

Jag bygger datorer ganska ofta ( 2-3 stycken per månad ) och för första gången någonsin så har det dykt upp ett problem som jag aldrig varit med om förut. '

Jag har byggt färdigt datorn och kopplat in allting precis som jag brukar och precis som det ska. Sätter på nätaggregatet och det lyser på moderkortet men när jag trycker på power på chassit så sätts ingenting egentligen igång.

Jag har följt anvisningarna på moderkorts manualen om hur pw och resett osv ska sättas in så det är korrekt. Inga sladdar sitter lösa på moderkortet eller nätagget, alla delar är helt nya, inga böjda pins på moderkortet heller. Borde jag testa ett annat PSU eller ett annat chassi?

Jag är faktiskt helt förbryllad över vad problemet kan vara.

Någon som har några smarta förslag eller förklaringar, eller något tillvägagångssätt på hur jag kan testa mig vidare?

Permalänk

Har du testat att korta pinsen på moderkortet? Min dator slutade starta för ett tag sen och det visade sig att det var power knappen på chassit som glappade.

Permalänk
Entusiast

Inte för att vara dryg här, men har du byggt 2-3 datorer i månaden ett längre tag så tycker man ju att du borde kunna felsöka. Plocka bort del för del, utan gpu, ta bort en ramsticka mm. Testa annat psu om du har ett tillgängligt osv.

Permalänk

@Zpnk: Redan gjort ett uppenbara, absolut inte uppfattat som drygt, då det är ganska grundläggande. Men datorn bootar trots detta inte, plockat bort allting. Jag misstänker att antingen cpu eller moderkort har dött, har ingen möjlighet att testa annan cpu eller moderkort just nu då jag inte har några kompatibla, så har bara kunnat testa med andra ram, med ett ram, utan burk osv. PSU fungerar vid PSU test jag gör också.

Permalänk
Avstängd

Vanligaste utan tvivel är att man glömt en kontakt eller satt pw kontakten fel och ibland blir man lurad av manualen så kolla det igen ifall att annars kan det vara kontakt som sitter i dåligt eller minne eller gpu som kan ställa till det om dom sitter i lite dåligt och är första jag kollar om jag skulle kolla en sån dator och trycker till allt en extra gång

Men vad är det för delar i datorn ?
kan ju vara hårvaru stöd för nått som är off så är bra att skriva ut sånt med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

@Zpnk: Redan gjort ett uppenbara, absolut inte uppfattat som drygt, då det är ganska grundläggande. Men datorn bootar trots detta inte, plockat bort allting. Jag misstänker att antingen cpu eller moderkort har dött, har ingen möjlighet att testa annan cpu eller moderkort just nu då jag inte har några kompatibla, så har bara kunnat testa med andra ram, med ett ram, utan burk osv. PSU fungerar vid PSU test jag gör också.

Har du testat prylarna utanför chassit?
Dvs, bräda med propp+minne på antistatpåse och sedan psu inkopplad, händer det ngt när du försöker boota då?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

kanske inte vill lägga moderkortet på en antistat påse med ström kopplat

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Har du testat prylarna utanför chassit?
Dvs, bräda med propp+minne på antistatpåse och sedan psu inkopplad, händer det ngt när du försöker boota då?

inte testat just exakt det, kan testa det senare när jag är hemma. Det absolut värsta scenariot för mig är ju om moderkortet har dött, processorn köpet jag relativt billigt men moderkortet är av det dyrare slaget. Orkar inte skicka in och vänta på ett nytt. Men jag testar och återkommer. Måste ju komma till underfund med vilken, eller vilka delar det är som krånglar.

Permalänk
Medlem

Är det nya grejor eller begagnade? Oavsett kolla att CMOS jumpern sitter på rätt ställe och inte lossnat. En del moderkort har en funktion som gör att datorn inte startar om jumpern inte sitter i det "säkra" läget, helt enkelt för att undvika CMOS korruption i fall du valt att nolla CMOS.
Så det krävs att CMOS jumpern finns och är monterad i det läge den ska vara i under drift.
ASUS har den funktionen tror jag och det kan absolut hända att en jumper lossnar när lådan transporteras eller liknande.

Vet en som hade det felet där CMOS jumpern saknades enligt bilden han tog på moderkortet och jag tog en snabb titt i manualen online så var problemet löst.
En ny jumper satte han dit sedan startade datorn.

Permalänk

@pa1983: Helt nya komponenter.

Bra tips, ska kika på det. Jag lägger upp en bild här så kanske jag missat något uppenbart, första gången jag bygger med detta moderkort, det är ett Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, men ska titta på det och lägga upp en bild så kanske du eller någon kan se om jag gjort en miss på det moderkortet.

Permalänk
Medlem

Står i manualen i så fall hur CMOS jumpern fungerar och om den har säkerhetsspärren.
Bara se till att den sitter i rätt läge för drift.

Ett ovanlig problem jag råkat ut för ett par gånger på 10 år är att ATX kontakten, antigen moderkort eller nätag inte får kontakt med alla pins, det kan ge alla möjliga skumma problem med boot, allt från att den inte startar till att den delvis bootar men inte ger bild.

Ända som löste det var ommontering av ATX kabeln fler gånger än jag orkar räkna men när kontakt väl var gjord så försvann problemet på båda dom maskinerna även när tex nätdel byttes ut. Ända sättet jag kunde luska ut vilken ända som strulade var att testa en annan nätdel respektive moderkort. Första gången 2003 var det nätdelen, andra gången 2011-2012 tror jag det var så var det moderkortet.

Ovanligt med dock så irriterande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av salar5555:

@Zpnk: Redan gjort ett uppenbara, absolut inte uppfattat som drygt, då det är ganska grundläggande. Men datorn bootar trots detta inte, plockat bort allting. Jag misstänker att antingen cpu eller moderkort har dött, har ingen möjlighet att testa annan cpu eller moderkort just nu då jag inte har några kompatibla, så har bara kunnat testa med andra ram, med ett ram, utan burk osv. PSU fungerar vid PSU test jag gör också.

Bra att du tog det på rätt sätt, dock hade du inte skrivit att du gjort någon felsökning. Hoppas alla tips här ovan får dig att komma fram till en lösning.

Permalänk

@Zpnk: Ingen fara, brukar inte ta saker på fel sätt haha, väldigt tacksam för alla typer av svar och all typ av hjälp jag kan få, har nu lite olika alternativ att kolla upp när jag kommer hem så förhoppningsvis kommer något att hjälpa, om inte annat ge mig en indikation vart felet ligger så kan jag skicka tillbaka den eller de delarna.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Står i manualen i så fall hur CMOS jumpern fungerar och om den har säkerhetsspärren.
Bara se till att den sitter i rätt läge för drift.

Ett ovanlig problem jag råkat ut för ett par gånger på 10 år är att ATX kontakten, antigen moderkort eller nätag inte får kontakt med alla pins, det kan ge alla möjliga skumma problem med boot, allt från att den inte startar till att den delvis bootar men inte ger bild.

Ända som löste det var ommontering av ATX kabeln fler gånger än jag orkar räkna men när kontakt väl var gjord så försvann problemet på båda dom maskinerna även när tex nätdel byttes ut. Ända sättet jag kunde luska ut vilken ända som strulade var att testa en annan nätdel respektive moderkort. Första gången 2003 var det nätdelen, andra gången 2011-2012 tror jag det var så var det moderkortet.

Ovanligt med dock så irriterande.

Förhoppningsvis är det så enkelt att något är galet med CMOS jumpern.

Permalänk

Problemet fixat, problemet var att moderkortet hade buggat sig på något sätt och som jag fick råd om här så körde jag på CMOS jumpern och testade, och vips, the computer is working! Ingen aning om varför moderkortet som är helt nytt behövde det, men det funkade!

Vill rikta ett stort tack till alla, speciellt pa1983 som kom med tipset!

Permalänk
Entusiast

@salar5555 Skönt att höra att det löste sig