Vad ska jag uppgradera först? Söker tips

Permalänk

Vad ska jag uppgradera först? Söker tips

Bakgrundsinfo:
Jag hade 2 datorer varav hårddisken la av på ena så började söka upp och lära mig om att bygga datorer. Satte ihop de delarna som gick till en dator och tyckte det var ganska kul så jag känner att jag vill försöka bygga mina egna datorer i fortsättningen (jag har köpt färdigbyggda tidigare).

Installerat på datorn jag nu använder:
MOBO: Acer Predator G3610
CPU: Intel core i5-2320 @3,00 GHz
RAM: 16,0GB Dual Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
GPU: 1535 MB NVIDIA GeForce GTX 660
Hårddisk: 465 GB Western Digital WDC (SATA) HDD
Audio: NVIDIA Virtual Audio Device

Delar som blev "över" från andra datorn där hårddisken gick sönder:
Intel core i7-4770 @3,40 GHz
NVIDIA Geforce GTX 550 Ti
(vet inte exakt typen av MOBO men det är en micro/mini-atx i storlek)

Datorn används till:
Gaming - Wow, cs, dota2
Streaming - av spel
Editing - Edita, recorda videos.
Skolgrejer.

Efter att ha googlat en del och sett ett antal youtubevideos undrar jag nu vad jag ska uppgradera.
Jag själv tänker i banorna:
Kanske köpa en MOBO som mitt i7 grafikkort passar till och försöka köra SLI med båda grafikkorten (så jag kan uppgradera i framtiden) eller köpa en ny SDD hårddisk till den build jag använder för att få datorn "snabbare". Vad ska jag göra tycker ni? och finns det något jag kanske inte nämnt som är relevant eller bör göras först?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Börja med, om det alls är möjligt, att byta till det andra moderkortet, och CPU'n. 4770'n är lite drygt 25-50% snabbare, i alla scenarion.
En SSD är en tacksam uppgradering för att komplettera med.
Att köpa ett nytt moderkort, för att köra "SLi" på dina två grafikkort, är inte möjligt. Via DirectX 12, skulle du kunna köra Multi GPU, men dina grafik-kort stödjer inte DirectX 12, så frågan är hur bra det skulle fungera.

Angående det icke identifierade moderkortet... Ta en bild, möjligen kan vi hjälpa dig att identifiera det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@Trädörr vad är fx och rx?

@-=Mr_B=-
Så du rekommenderar alltså att köpa ny hårddisk?
Hm alltså jag har ingen aning om vad det är för moderkort, här är bild bild
Kör just nu med chassit som kom med till predator datorn, bör jag sätta in fler fläktar? finns endast en chassifläkt och en processorfläkt i builden just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, tagit bort §1.6-inlägg*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om det moderkortet, precis som det andra, är en OEM variant som inte riktigt finns på marknaden, och att hitta på något meningsfullt i uppgraderingsväg blir antagligen svårt.
Jag hade fortfarande föreslagit att du byter till 4770 & tillhörande moderkort, fortsatt köra med GTX 660, för stunden, och satsat på en 200+gB SSD, för att installera OS, och spel på.
Spontant är nästa uppgradering ett nyare grafikkort, men det är inte alls säkert att ditt moderkort gillar en sådan uppgradering, utan en BIOS uppdatering. Det är i sin tur inte säkert att det finns en sådan.

Men definitivt, byt till det andra moderkortet & CPU'n. 4770 är 2 generationer nyare än 2320, och har alla fördelar. Den gör mer per klockcykel, har högre frekvens, mer cache, osv.
Känn dig för med det som uppgradering, efter ett SSD-köp, och om du inte är "nöjd" med prestandan i det läget så är det grafikkort som gäller, men du bör vara förberedd på att det kan betyda helt ny plattform. Moderkort till din 4770, är inte direkt senaste modellen, tillgängligheten är därför sämre (Om du inte kan tänka dig ett begagnat förstås. Kanske titta på Sweclockers marknad?) och om ditt inte gillar ett nytt grafikkort, är det antagligen bäst att köpa helt nya grejer i stället för att lägga pengar på ny, men uråldrig hårdvara. Efter nyår kommer intels nya plattform, så de nuvarande säljs ut billigt just nu, kommer antagligen att säljas ut billigt i mellandagarna, och eventuellt i någon drive när det nya lanseras.
B!

-B!
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-: Tack så jättemycket för de bra och utförliga kommentarerna! Ska försöka få till allt på moderkortet och i7 processorn och köpa en ny hårddisk. Vad tycker du, endast en liten SSD (typ 120gig) för OS och spel och sånt och sedan ha den 500gb HDD jag har nu för resten eller en större SSD (typ 1tb) för all lagring?

Får se hur jag gör med nytt moderkort/processor/grafikkort, kan kolla mer utförligt vad det är för moderkort när jag satt ihop datorn med hjälp av något program som typ "speccy" och sedan posta/researcha om jag kan få till något nyare grafikkort. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag hade som sagt satsat på minst 200gB SSD, för OS, och de spel du känner är i kritiskt behov av snabb disk, samt video-redigering, och inspelning. 200gB kommer kännas litet fort, så försök begränsa vad du faktiskt installerar och lagrar på den disken. Din nuvarande 500gB disk har du kvar som "långsam lagring" alltså, det färdiga materialet, och alla semesterbilderna. Tänk på att du även vill ha en backup på grejer som inte lätt kan ersättas... USB minnen, externa diskar, osv.
B!

Visa signatur

Permalänk

@-=Mr_B=-: Såg nu att jag endast kan ha 2 av mina 4 RAM minnen på mini-ATX moderkortet, har 4 stycken 4gig RAM är det en stor förlust med 2x2 4gigs RAM eller bör jag ändå byta moderkort?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket snabbare den CPU'n är, byt.
Visst är minne bra, men CPU är viktigare. 8gB räcker till det mesta.
B!

Visa signatur

Permalänk

Okej, försöker nu hitta ett nytt/begagnat 1150 moderkort så att jag kan byta till den bättre processorn. Eftersom det nu är mellandagsrea tänkte jag försöka hitta ett SSD på ~500 gb (tror som du säger att 240gb kommer ta slut ganska snabbt). Finns det något "budget grafikkort" som ni tycker att jag ska titta på nu under mellandagsrean?

Permalänk

Har nu köpt ett Samsung EVO 850 SSD på 500gb!
Letar fortfarande efter ett moderkort med 1150 socket för att passa den andra processorn och om man kan hitta något grafikkort nu under rean!

Ni får gärna ge mig tips
Mvh

Permalänk
Medlem

@köpadator
XFX Radeon RX 480 RS Triple X 8GB för 2 490:- https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra... måste dock köpas i lagershop och finns bara i vissa
ASUS Radeon RX 470 4GB Strix Gaming för 1 890:- https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r... Grymt bra grafikkort för den pengen!

Försök hitta ett moderkort till din 4770-processor så du kan använda dina 16GB, då får du en bra dator du kan stå på ett tag

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian