När det statiskt sätt skadas/dör lika många kvinnor som män på de olika arbetsplatserna i landet så har vi kommit en lång väg.
målet med feminism i detta läget kanske inte ska vara att kvinnor dör lika ofta, utan istället att män dör lika lite som kvinnor?
Feminister bryr sig bara om kvinnors rättigheter och inte mäns. Hade feminister jobbat för jämställdhet, det vill säga samma villkor oavset kön. Så skulle feminister få mindre skit i från allmänheten.
du menar som exemplet jag drog i första inlägget där jämnställdhetsbonusen i föräldraledigheten och pappaledighet? det är ju bara för kvinnors skull.
Om man behöver identifiera sig som feminist för att indikera att man är för jämställdhet mellan könen, så borde man ha uttryck för det mesta där den enda logiska åsikten är självklar; "Jag är emot Hitler"-ist, "Jag tror att jorden är rund"-ist och så vidare.
Att man dessutom isåfall måste identifiera sig med dem som kallar sig själva för feminister, men som också ofta står för en massa olika former av kollektivism och annan frihetsbegränsning, tror jag inte tilltalar de flesta.
håller inte med om det. du vill identifiera dig som något av anledningen till att det ska spridas. om 2 av 100 identifierar med något kommer inte speciellt många följa det pga grupptrycket och rädslan över att vara nytänkande. medan om istället 60 av 100 gör det så kanske några av de resterande 40 som hade varit för rädda för att visa att dom håller med, visar det istället och gör världen en bättre plats?
TL:DR
Feminism är hatat för att det är allt annat än rättvisa och jämlikhet. Det handlar om kvotering till "statusyrken", och hämndbegär för påstådda oförrätter utförda av alla "män".
B!
kvotering kan jag hålla med om att det är en dålig lösning, för jämnställdhet betyder att varje person ska ses utifrån dess kunskaper och möjligheter. inte pga dess kön. men hämndbegär har inte feminister, det är vad feminazis har. vilket inte diskutionen handlar om.
Jag tjatar, men... För att feminism inte handlar om jämlikhet och rättvisa. Det handlar om hämnd, och "jag vill ha"
B!
alltså är du inte speciellt påläst om vad feminism är. det du pratar om är medias version av feminism, även kallat feminazism.
Att alla ska ha samma möjligheter är en utopi. Inte ens alla män har samma möjligheter. Sen har ju inte alla heller samma förutsättningar men det är en annan fråga.
nej, det är ingen utopi. att ge två olika personer samma möjligheter är rätt sak att göra, men personerna kanske inte har samma utgångspunkt. säg tex att du mäter en tjej och en kille. yrket är brandman. killen är en person som aldrig tränat och tjejen har muskler som gör att hon kan bära 150kg personer. båda personerna har samma möjligheter i och med att dom kan båda gymma, men inför yrket har tjejen en fördel för hon är tränad.
Varför hatas feminister så mycket?
För att dom är dumma i huvudet?
Feminister idag = feminazis
nej, feminister är inte feminazis. det är precis vad denna tråden handlar om. kom tillbaka till tråden senare när du antingen kan backa upp att feminister är dumma i huvudet eller när du läst upp på vad sann feminism är.
Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!