Permalänk
Medlem

Hur är det i andra spel?

Testa köra några benchmarks och skriv resultatet här.

Permalänk
Skrivet av Aseth222:

Okej, spelar du en 144hz skärm så behöver du nog en 1070.

Har du någon aning om vad du snackar om?

Du kommer inte få någon som HELST skillnad ifall du köper ett 1070 i cs go (om du inte spelar i 8k)

Problemet är nog din cpu, även om den är en av de bästa på marknaden. Jag undrar bara varför du valde icke k modellen? Prisskilnaden är nästan 0, fast prestanda skillnaden är rätt stor. K modellen har högre stock klock och det är det cs go behöver, ju högre klock desto bättre fps (gäller iaf intel).

Du valde ett moderkort som stödjer överklockning, men en cpu som är låst.

Men din dator bör inte ha några som helst problem med cs go. Att fpsen går ner till 150 ibland tror jag har hänt alla. Jag kan ibland ligga på 400, och gå ner till 120 från ingenstans.

Kolla gärna settings, kör helst allt på low och kolla sedan vad du har för fps, och när dina fps drops komme.
Sen skulle du kunna locka fpsen på 144, då du inte behöver mer fps och risken blir mindre för stora fps drops.

Angående uppgradering, så uppgradera inget. Utan ifall du kan returnera eller sälja din 6700 och köpa en 6700k så lär du bli mer nöjd.

Permalänk
Medlem

Spelar du i 1024 borde din rigg klara det utan problem i +300fps utan att svettas, oavsett om du har en 6700 eller 6700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Länken berättar varför man ska ha hög FPS. Det nämns inte vad ögonen och hjärnan hinner och uppfatta informationen som visas på skärmen. Med 144hz skärm så kan man "lura" ögonen med att dom ser 2 olika bilder och man får då en 3D effekt. Det är därför 144hz skärmen kan. Dina ögon och hjärna hinner inte att uppfatta att det är en bild som visas för varje öga i ca 60 FPS. Du får nog läsa lite anatomi om ögonen och syn centrum i hjärnan. Fick lära mig en hel del under min utbildning till undersköterska hur ögonen och hjärnan uppfattar informationen. Lägg ingen tid med detta. Spela och skapa ett muskelminne istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Undrar bara varför du ska ha 300 fps? hah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Varför klaga på 150 FPS? Varför skall man ens ha mer än 150 FPS. Eller 100 FPS. Bara undrar?
Jag brukar sikta på mellan 60 o 100 FPS för FPS-spel.
Ögat kan inte se skillnaden på 150FPS och 300FPS. Från ca 60FPS - 90FPS så har många personer svårt att se skillnaden (såvidare du inte har en 144hz skärm).

Din hjärna upplever det mjukare trots att du inte ser skillnad. Du känner skillnad när du manövrerar spelet dock.
Alla som spelat mycket fps på lite högre nivå vet vad jag talar om. Videon nedan är SJUKT spot on.

https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Asså seriöst? Vad tror ni han behöver ha för grafikkort för att lira csgo i 1024? Ett RX480 ger 300 fps i 1080.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

CS är helt jävla efterblivet optimerat och ett rent lotto att få vettig fps oavsett hårdvara.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av energioptimering både i Windows och i bios, kan lösa ditt problem, låter som om cpun vill gå i idle snarare än att den är överbelastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Testa att stänga av energioptimering både i Windows och i bios, kan lösa ditt problem, låter som om cpun vill gå i idle snarare än att den är överbelastad.

Yepp(!) och :
* Stäng av "share" i Geforce "Experience"
* Sätt på "max performance" i Nvidia Control panel under "Manage 3D Settings : Power Management Mode" som oftast sätts till "Optimal Power" som default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Länken berättar varför man ska ha hög FPS. Det nämns inte vad ögonen och hjärnan hinner och uppfatta informationen som visas på skärmen. Med 144hz skärm så kan man "lura" ögonen med att dom ser 2 olika bilder och man får då en 3D effekt. Det är därför 144hz skärmen kan. Dina ögon och hjärna hinner inte att uppfatta att det är en bild som visas för varje öga i ca 60 FPS. Du får nog läsa lite anatomi om ögonen och syn centrum i hjärnan. Fick lära mig en hel del under min utbildning till undersköterska hur ögonen och hjärnan uppfattar informationen. Lägg ingen tid med detta. Spela och skapa ett muskelminne istället.

Det där låter som ren bullshit. Jag vill gärna ha källa på att en 144Hz skärm visar "60FPS för varje öga"...

En 144Hz-skärm lurar ingenting. Den uppdaterar sig 144 gånger i sekunden.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Skrivet av Beta:

Det där låter som ren bullshit. Jag vill gärna ha källa på att en 144Hz skärm visar "60FPS för varje öga"...

En 144Hz-skärm lurar ingenting. Den uppdaterar sig 144 gånger i sekunden.

Nåväl. Det finns en tråd här på sweclockers.
www.sweclockers.com/forum/trad/1038510-hur-manga-bilder-per-s...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Det är lite skummt med CS.

Jag sitter med 4760K 16GB 1600MHz samt R9 390 Nitro 8GB och ligger runt 250-300 FPS på dom flesta mapsen, men på INFAN så har jag typ 120 FPS (Kör allt på high med 1920*1200) medans en polare med en stock 4690K samt 7870 får runt 230FPS på infan, men andra maps ligger jag bättre på.

CSGO är så skummt optimerat och det blir inte bättre när dom försöker uppdatera det heller.

Din rigg borde dock inte ha några problem med att driva runt speler.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Finns inget värre än att ha köpt en ny dator som inte presterar som förväntat men hålla på att byta ut hårdvaran på en ny dator för att man får fps drops i en nischupplösning på ett 5 år gammalt spel känns rätt efterblivet men det kanske är pappas pengar ändå?

Vid låga upplösningar är det CPU:n som ska flaska men har svårt att tro att en av de snabbaste konsumentprocessorerna på marknaden flaskar i cs:go. Mer rimligt att spelet är halvkasst optimerat vid den upplösningen. Jag skulle kört lite benchmarks osv. för att se om problemet är isolerat till csgo. Det enda du kan överväga att byta ut är att sätta i en ordentlig ssd mest för att hårddisken du valt suger men det är garanterat inte hårddisken som är källan till dina fps drops.

Om du googlar "i7 6700 fps drops csgo" kan du se att du inte är ensam med problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Ja det var ju en bra källa, du pratar nog i nattmössan. Dessutom nämnde den inget om det jag frågade, "Att en 144Hz skärm visar 60 FPS till vardera öga."

Edit: Och dessutom så hade videon jag länkade egentligen ingenting att göra med hur mångs FPS ögat kan uppfatta. Utan mer om att man vill ha en så nyss renderad frame på skärmen som möjligt. Läs på om frame latency eller kolla videon igen om du inte fattade, den är ganska pedagogisk.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

https://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-2?category_... vad tror ni om detta datorn? Till cs och overwatch

Permalänk
Medlem

Steg 1: Se över energioptimering, stäng av dylikt, tvinga processorn att alltid gå på max

Steg 2: Gör det samma med gpun, se instruktioner i tidigare post

Steg 3: Kör din monitor i native resolution, belastar gpu lite mer men samtidigt får du lägre latens mellan skärm och applikation, i det här fallet CS.

Ditt kort ska lätt klara av att driva CS i native vilket jag förmodar är 1920*1080? TN-panel/gpu presterar bäst vid native res. Däremot kan moderna kort ha svårt att fungera bra i låga upplösningar, de blir understimulerade och kan ibland gå idle. Är övertygad om att dessa tre steg kommer att få din burk att arbeta som det är tänkt.

Permalänk
Medlem

Anser verkligen inte att du skall behöva köpa en helt ny burk. 6700/1060 klarar cs (både i 1024 och 1920) utan problem. Börja med att ladda ner Msi afterburner för att undersöka hur minne, cpu och gpu används när problemen uppstår för att kunna se vad den felande länken är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ett jäkla konstigt spel. Sålde min gamla i7 860 + ett gtx 680 till en bekant. Han har högre fps i cs:go än mig, jag har en i7 4770k + gtx 1080 mitt gfx går på 30% belastning i cs:go. det typ gäspar, kvittar vad jag gör. dvs det är ett lotto. min i7:a som jag har nu har jag testat klocka osv för att skrämma upp fpsen vilket gör lite. Varje patch gör att fpsen flaxar det kan ge 40+ el -. Moderna spel fungerar klockrent.

Vi får vänta på att de uppdaterar motorn vilket de snackat om länge.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

För er som kanske inte visste det så ska man i CS:GO helst ha 300fps. Det är då spelmotorn med animationer osv funkar som bäst, troligtvis något fel med beräkningarna någonstans. Spelet flyter helt enkelt bättre vid 300fps än vid 60fps oavsett vad för skärm du använder. Det är därför fps_max 300 är standard på spelet när man startar det första gången.

I CS 1.6 var det 100fps som var det bästa flytet. Under 100fps kändes hackigt och oresponsivt, fast du hade 60hz-skärm.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara nå fel på hårdvaran. Den räcker och blir över!

Måste vara någon inställning som ställer till det.

Jag skulle börja i bios och kika på vilka settings som är aktiva.

Är HT aktiverat?
Vilken hastighet har ramet?
osv.

Är allt ok där så börja testa lite olika inställningar för CSGO gällande CPU.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat inte du får bättre bara för du köper en ny dator, det är som många säger en del problem med cs. När jag spelade cs sist satt jag på min 3570k i 4.4 med ett 290 och droppade aldrig under 250 fps i 1024 upplösning. Garanterat inställningar i spelet som måste justeras alternativt bios inställningar, enable ht etc.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Hahaha vissa tomtar i den här tråden är för roliga.!

Ja det gör skillnad på 300fps och 150 fps i csgo, helt annan mjukhet i spelet.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag personligen skulle ha valt en SSD till att ha spelen på, men det beror helt på vad man har för budget.
Problemet med en SSHD är att spelet buffras upp på det inbyggda flashminnet (8GB) och behöver spelet mer än så ja då blir det problem.
Kolla med komplett om du kan byta den disken mot en annan.

Fast du får ju inte sämre fps om du har en slö hårddisk, förutom möjligen i rollspel.

Har spelat CS:GO på både en nyare Intel SSD och en WD green HDD och fps:en är detsamma, det är bara laddningstiden som skiljer.

Men CS är ett märkligt spel, troligen beror det på att motorn är runt 15 år gammal snart. Visst motorn får uppdateringar, men det är som att sminka en gris.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av killuuaa:

Tjena tjena. Köpte en dator som jag trodde skulle kunna sitta på 300 fps i cs och även kunna redigera lite och så. Men är inte nöjd med min fps i cs överhuvudtaget då den går ner till 150 från 300 nästan hela tiden. Behöver jag byta någon del kanske? Länkar datorn https://www.komplett.se/wishlists/ebb1eae6-fc28-41c3-99b5-1cc...

Förstår verkligen inte varför folk inte köper en m2 ssd när de köper ny datorn, hybrid hårdisk 1tb? nej tack, total prestanda sink hole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killuuaa:

Tjena tjena. Köpte en dator som jag trodde skulle kunna sitta på 300 fps i cs och även kunna redigera lite och så. Men är inte nöjd med min fps i cs överhuvudtaget då den går ner till 150 från 300 nästan hela tiden. Behöver jag byta någon del kanske? Länkar datorn https://www.komplett.se/wishlists/ebb1eae6-fc28-41c3-99b5-1cc...

Kolla att v-syng är off & gå sen igenom dina cs go inställningar. Vissa settings kan man sätta på very/low då du ändå inte kommer att märka någon skillnad.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Jag har 300+ fps på min burk, och då ligger grafikkortet på ca 50% användning. Så det är nog CPU:n som inte får använda alla kärnor.

Kolla lite på dessa fix och se om det hjälper innan du börjar köpa nya grejer lycka till!
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/43nrni/fps_...

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Om du har spelat på den hårddisken så kan det vara orsaken.

Kan verkligen en hårddisk ge lägre fps när den väl laddat in allt? Nä, tänkte väl...

Skrivet av Aseth222:

Okej, spelar du en 144hz skärm så behöver du nog en 1070.

Spelar det någon roll om han har en 30hz skärm eller en 144hz skärm? Nej, eftersom han vill ha en fps på 300, och då spelar det ingen roll vilken skärm han har.

Skrivet av sesese:

Det är alltid CPUn som bromsar när du ska nå max antal bilder/s inte grafikkortet. Så välj en cpu med så hög hastighet som möjligt. Grafikkort kan du köra med ett AMD FURY då detta kort har de snabbaste minnerna.

I5 med 1060 +200 https://www.youtube.com/watch?v=piiIMKgm4zY

Här ser du tydligt att det är hög MHz på CPUn om det är max bilder/s du önskar
http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Så du tror inte att en i7 6700 fungerar? Herregud...

Skrivet av flexm:

Hmm, jag kör en 6700k överklockad till 5.2GHz, och spelar i 2160p upplösning med ett GeForce GT 710 (klarar alla spel på ultra enligt säljaren på blocket).
Frameraten känns lite ostadig, tror du jag kan komma undan med att försöka överklocka mer eller måste jag helt enkelt köpa en snabbare prolle?

Jag verkar vara en av få som förstår ironin!

Skrivet av McAn_:

Jag ser ingenting i hårdvaruväg som skulle vara problemet, tror man att det är CPU eller GPU som är felet så vet man ingenting och bör inte lyssna på vederbörande ÖHT.

Tack!! Någon som förstår, helt otroligt vad alla försöker förvirra TS.

Ta det du har läst i tråden med en nypa salt trådskaparen, många verkar inte veta vad de pratar om. Du ska lätt kunna nå upp till den FPS du vill ha med den hårdvaran, det finns några i tråden som ger dig tips på hur du kan kontrollera så gör så innan du köper nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killuuaa:

Använd DDU för att ominstallera dina drivrutiner för grafikkortet och se ifall det hjälper! Det är troligtvis någon drivrutin som inte fungerar helt korrekt i och med att datorn är ny.

Permalänk
Medlem

Har du rätt grejer skrivna i launch options? t.ex -thread 8