Hjälp! Så många problem med ett Raid5 försök.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Så många problem med ett Raid5 försök.

Hej!
Vet inte vart jag ska börja eller ens om detta är rätt ställe i forumet att posta på, men jag behöver verkligen en hjälpande hand nu...

Jag har en burk som jag tänkte köra som en enkel Plex-server med W7. Det är en i5:a med 3 st WD 2TB diskar och en Intel SSD som boot-disk.

Såhär gjorde jag:
- Började med att sätta Raid i BIOS.
- Körde Ctrl+I i boot menyn och satta upp min Raid 5 med mina 3 WD diskar.
- Installerade W7 genom en USB-sticka.
- När W7 väl är igång börjar jag med att köra in alla drivrutiner från Gigabytes hemsida, plus Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) RAID Driver.
- Kör in Antivirus.
- Börjar med Windows Updates
- Stänger ner datorn och kopplar in de 3 WD diskarna. Bootar upp. Ser att de inte är allokerade. Börjar Initierar Raiden.

Nu börjar helvettet...

Helt plötsligt får jag blåskärm. Inte mycket mer med det. Startar upp och kör vidare. Kort där på, en ny blåskärm. Försöker starta upp igen, blåskärm innan windows startar. Kommer inte in igen. Försöker med lite fler inställningar i BIOS. Inget funkar.
Tänker, "okej får köra en om installationen". Men det går inte... Nu laddar inte filerna in längre, utan jag kommer bara till Windows Boot manager som säger att det är något fel på något (antingen det installerade eller det som sitter på stickan, jag kan inte läsa ut det).

Så jag försöker läsa in mig på ämnet (bland mycket annat) och ser att det kan bli såhär om man har en dålig boot disk. Eftersom den jag använt är ganska många år nu tänker jag att det måste vara det som är fel. Åker därför och köper en ny.

Gör om hela proceduren...SAMMA SAK HÄNDER IGEN...

Sitter nu med två SSDer som varken går att boota eller ladda in ny installation på. Vet inte vad jag ska göra längre? Hjälp! Vad gör jag för fel? Och hur kommer jag ur detta här?

Ska tillägga att på den nya disken har jag vid ett fåtal tillfällen kommit igenom till Installationsmenyn, men då har inte USB-mus/tangentbord laddat in så då har jag inte kunnat göra något ändå...funkar i BIOS men inte i W7 installationsmeny (vilket det gjorde första gången)

Snälla, någon. Hjälp mig komma ur detta...

(Detta är kortversionen av vad jag har försökt med de senaste 2 månaderna)

Permalänk
Medlem

Jag tror du hade fått det att fungera mycket bättre om du införskaffat ordentlig hårdvara ifrån början.
Den där inbyggda raid funktionen är inget jag hade litat på.

Permalänk
Inaktiv

@Danne: Googlade lite på detta..
Kolla om detta hjälper dig:

"This was by far the simplest solution I could find. The others involved reinstalling windows, downloading sketchy software or large registry hacks.
1) With RAID disabled, boot into Windows and start Regedit.exe
2) Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\iaStorV
3) In the right-hand column, you should see a value named Start. Double-click this entry and change the data from 1 to 0.
4) Reboot with RAID enabled – Windows should load just fine. Now install the Intel Matrix Storage Manager as you usually would. This time around, it should detect your hardware and install without any issues."

Det lustiga är att i mitt Windows 10 står det 'StartOverride' och är satt till 0. Om du har samma så prova istället sätta värdet på 1.

Angående att musen och tangentbordet inte fungerar, så prova dra ut sladdarna och prova en annan usb ingång när du är inne i installationsprogrammmet så brukar det vanligtvis funka. Om inte, prova nästa.

Hoppas du hittar vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Tack för svar @anon179202!
Jag ska se om jag kan göra ett nytt försök. Första hindret är att kunna installera om Windows. Just nu går inte det...
Har nu skaffat en PS2 mus/tangentbord med de klassiska portarna, ej USB.

Permalänk
Medlem

Ursäkta röran, sent och tar det från minnet.
Har för mig (för en massa år sedan) att lösningen var att ha i RAID diskarna i vid installationen och välja att installera systemet på SSD. Du skall se både RAID volymen och SSD disken redan vid OS installationen. Om du inte ser RAID volymen och SSD disken när du väljer på vilken volym/partion du vill installera så kan du lägga till drivrutiner redan vid installationen. (Det kan även vara BIOS/RAID inställningarna också, se nedan)

Detta för att Windows skall veta var Windows är installerat. När du lägger till RAIDen i efterhand så kan diskordningen bli fel så även om den hittar bootloader så hänvisas den till fel volym.

Så du skall ha RAID aktiverat i BIOS, sätta upp din RAID 5 och se till att SSDn syns som en egen disk i RAID management) Sedan köra installationen, du behöver gå in i avancerat när du skall välja var Windows skall installeras och för säkerhetsskull ta bort gamla partioner. (Du har knappast något på diskarna som du vill behålla) Ser du inte RAIDen i diskhanteraren vid installationen så är det dags att installera drivare redan här.
När Windows är installerat kan du få lägga till Intels Rapid Matrix mjukvaran. Den är bra för att se hälsan på RAIDen om inte annat.
Det är sent och jag hoppas att jag är tillräckligt begriplig annars får jag se om jag kan göra det utan svammel senare.

Förtydligande, i BIOS så väljer man hur SATA skall hanteras väljer man där RAID så är det bara den Controllern som används. Du skall inte blanda. Du behöver dock inte använda diskarna i en RAID-volym, de kan vara enskilda diskar som hanteras av Intels Matrix

Permalänk
Medlem

om du inte är en total hatare av windows 8/10 så har de windows versionerna "storage spaces" vilket är software raid. där kann du välja raid5

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för svar båda!!
Har inte fått tid eller möjlighet att göra nya försök än (behöver också hitta lugnet igen så burken inte åker ut genom fönstret, utan att det är öppet).
Ingen fara Celebmir, jag fattar.

Permalänk
Medlem

Hej!
Behöver ta upp den här tråden igen.
För ett kort tag infann sig lugnet igen och jag gjorde om hela skiten för några veckor sen (som ni ser på datumen så var det ett tag emellan).
Orkar inte med Raid längre, och efter att ha läst runt en hel verkar det även som att det mest är problem, så jag körde istället med helt vanlig setup med tre individuella diskar. Alltså en helt vanlig maskin.

Allt frid och fröjd...tills blåskärm igen...

Först en gång, sen en till ,och en till...ungefär med 12h mellanrum.
Sökte runt och hittade denna som påstår att det är mest troligt ett problem från tredjepartsprogram. Avinstallerade därför typ allt och bytte virusprogram.
Körde lite till och sen dog datorn helt efter 2h.

Vad gör jag för fel?
Kan det vara hårdvarufel om datorn rullar på bra i 12h?

Permalänk
Medlem

@fas723: Prova starta med minimalt antal komponenter som CPU+ 1 ram och endast systemdisken och se hur länge det håller, kolla även att alla kablar är ok. Ryck även alla kablarna från chassit, dom ge skumma fel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Sorry för sent svar. Låter som en start. Jag återkommer när jag fått tid/lust/ork att prova vidare. Tack!

Permalänk
Inaktiv

Går inte att se din bild men innan du river allt ta reda lite på VAD det blir för fel på din bluescreen. Det brukar stå vilken drivrutin som kraschat. Det kanske inte alls är din raid som är orsaken? Hur har du med temp? Räcker strömmen att driva dina diskar? osv. osv.

Boota datorn med någon livecd och kör lite tester?

Permalänk
Medlem

Nu är nästa försök igång.
Jag har nu ryckt alla komponenter (de 3 HDD, ett minne, lite kablar mot front-panelen, kör utan Grafikkort från början) och endast bootat på systemdisken. Blue screeen direkt. Kommer inte in i Windows.
Startade genom reparationsläget och håller precis på att tanka in inställningar från en tidigare återställningspunkt.
Vi får se hur det här artar sig...

Edit: Nu är systemåterställningen skapad och jag lyckades komma in i Windows igen. Nu tänker jag låta datorn stå ett par dagar för att se vad som händer.

Så, om det inte blir bättre? Vad göra?
Installera Windows igen, med minimalt antal komponenter?
Felsöka hårdvara, men hur?

@studio_swe: Det är ingen Raid längre... Det fick jag nog av (även om jag nu börjar tror att felen jag fortfarande har var de som krånglade då jag körde Raid). Nu är det en standardburk.
Första Bule sreenen gav: stop: c0000221 unknown hard error \systemroot\System32\ntdll.dll
Men de senaste har visat mer men bara flashat förbi utan att lyckats se vad det står (hela sidan full).

Permalänk
Medlem

Vill du behålla datorn för lagring av filer så hade jag skaffat mig en RAID-kontroller.

Vill du dela upp det eller slippa datorn så hade jag köpt en NAS, Tex QNAP eller Synology.

Permalänk
Medlem

Låter kanske inte orimligt att du har defekt ramminne eller böjda pins på cpu. Läs av temperaturer på cpu också. Blåskärmarna är ju inte direkt knutna till din raid.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!
Ser dock att tråden börjar bli lite lång och alla ser inte all info jag gett.

Det är inte längre någon Raid, utan en vanlig burk med W7 (Problemen kvarstår dock).
Jag vill köra på denna burk då jag behöver lite kräm till Transcoding, plus att jag redan lagt ner en del slantar. Så lösningen är inte att köpa en ny NAS.
Kör Agg på 550W, så det borde räcka till min 3 HDD.

Dagens resultat:
Lät datorn stå på under natten. Inga applicationer igång. Inget internet inkopplat.
Kom upp i morse och möttes av en svart skärm jag inte kunde komma ur. Blev en hard reset. Nu ny systemåterställningspunk och Windows rullar igen.

Jag behöver er hjälp att förstå detta.
Ska monitorera CPU-tempen denna gången (ligger på 28degC nu).
Kan det vara så att datorn funkar helt ok i flera timmar (under installation av OS och en handfull program) om det är fel på hårdvaran? Låter skumt att det skulle vara en pin på CPUn som inte sitter i? Ska byta till det andra minnet denna gången.

Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Kör lite stresstester på den och låt den stå ett antal timmar.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du hade disken i AHCI och sen ställde om till RAID?

AHCI till annat ger alltid problem vid boot.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nu har systemet rullat på utan haveri i över 48h (ända tills tre-åringen var på och tryckte på power-knappen). Så det verkar funka med endast ett minne (det andra funkade inte lika bra) och utan diskar.
Nu har jag satt i båda minnena igen, men bytt till slot 3 & 4 (parallellkopplat), och ska köra lite mer idle.

Om det funkar:
Vad är nästa steg? Koppla in en HDD i taget?

Om det inte funkar:
Vad är nästa steg? Kan man felsöka minnen på något sätt?

Tempen har hittills inte gått över 50 degC.
Dock så fick jag problemen när jag satte in servern i garderoben jag ska ha den i. Vet inte om det kan vara för varmt där inne kanske? Låter detta som ett överhettnings-problem?

Skrivet av GarfieldPower:

Det är inte så att du hade disken i AHCI och sen ställde om till RAID?

AHCI till annat ger alltid problem vid boot.

Som sagt, inte RADI längre. Men då det var det så var inte detta problemet då jag hade extra koll på just detta.

Permalänk
Medlem

Därav stresstester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Därav stresstester

Jo, men hur? Kan inte metoderna.

Permalänk
Medlem

Det finns tex memtest som du kan köra. Gratis också, Bara att tanka ner.

Sen kan du kör CPU stress test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Det finns tex memtest som du kan köra. Gratis också, Bara att tanka ner.

Sen kan du kör CPU stress test.

Uppskattar din hjälp, men du behöver vara lite mer specifik.
Vilka program? Vilka metoder?

Permalänk
Medlem

Memtest86, och Prime95 är fortfarande mina "go to" testverktyg.
Memtest körs från en USB sticka, eller en CD-ROM, prime körs från en windows miljö. Eftersom minnet bråkar, hade jag börjat med memtest.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Uppskattar din hjälp, men du behöver vara lite mer specifik.
Vilka program? Vilka metoder?

Vassego, länk till Memtest

Tagit bort lmgtfy-länk /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Nackdelen med den taktiken, helt bortsett från att jag redan har gett honom rätt länk, och du ger honom en sökning vars första resultat är en inte längre supportad mjukvara, som inte rekommenderas, Memtst86+, är nog att "memtest" i sig inte är en adekvat ledtråd. Det finns en uppsjö olika minnestester, och det är inte självklart vilken man refererat till, eftersom namnet inte är komplett. För en oinsatt kan det helt enkelt vara slang, för "minnes test" eller, snarare, "memory test", och att göra en sökning på det är därför inte uppenbart. Vilket görs extra tydligt av din nästa rekommendation, köra CPU stress test. Det ger massor av träffar, men ingen till en mjukvara som heter något liknande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack båda för hjälpen och länkarna!

Nu till gårdagskvällens resultat, vilket förbryllar mig lite.
Hade som sagt sen innan kört med endast ett minne i utan att jag fått några omstarter eller BSODer. Så igår satte jag i båda minnena och körde Memtest86+. Körde programmet 7 gånger parallellt för att verkligen fylla upp minnesutnyttjandet till max (CPUn gick också på mer eller mindre 100%).
Inga fel rapporterat efter ca 3h kontinuerlig körning. Stängde av Memtest och gick och la mig med datorn i idle. Klarade sig hela natten, men efter jobbet idag vad blå-skärmen tillbaka.

Fattar inte detta riktigt? Under testet som satte både minnen och CPU på prov gick allt bra. Men om den bara får stå en stund kraschar det. Som om det satt en äggklocka på problemet.

Vad är nästa steg? Får jag ut något av att köra Prime också?
Tack!

§5 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Jag kör alltid Memtest 86+ betydligt längre än 3 timmar. Minst ett dygn. Om det kommer göra någon skillnad för ditt resultat vet jag dock inte.
Prime95 belastar CPU'n på ett annat sätt än Memtest 86+ gör, och påvisar andra sorters problem. Problemet här är att om minnet spökar, kommer Prime95 indikera för samma fel som om CPU'n inte kan räkna rätt. Så för att det testet ska vara relevant måste man ha testat så minnet är 100% ok, över en längre tid.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Tack båda för hjälpen och länkarna!

Nu till gårdagskvällens resultat, vilket förbryllar mig lite.
Hade som sagt sen innan kört med endast ett minne i utan att jag fått några omstarter eller BSODer. Så igår satte jag i båda minnena och körde Memtest86+. Körde programmet 7 gånger parallellt för att verkligen fylla upp minnesutnyttjandet till max (CPUn gick också på mer eller mindre 100%).
Inga fel rapporterat efter ca 3h kontinuerlig körning. Stängde av Memtest och gick och la mig med datorn i idle. Klarade sig hela natten, men efter jobbet idag vad blå-skärmen tillbaka.

Fattar inte detta riktigt? Under testet som satte både minnen och CPU på prov gick allt bra. Men om den bara får stå en stund kraschar det. Som om det satt en äggklocka på problemet.

Vad är nästa steg? Får jag ut något av att köra Prime också?
Tack!

Om datorn fungerar under belastning skulle mitt nästa steg vara att slå av energispar på processorn. Om den blåskärmar i idle läge så kan det vara något med energispar inställningarna, enklast är väl att sätta minsta processortillstånd i energialternativ till 100% till att börja med.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (nedlåtande LMGTFY-länk, se §1.1/§1.6)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nästa uppdatering för er.

Startade Memtest igår igen, men fick blå-skärm ganska direkt.
Känns om att det är ena minnet som krånglar.
Har nu dragit ut det igen och håller för fullt på att köra ett varv till med Memtest. Denna gången på ett minne (det jag tror funkar) och det ska få stå på tills imorgon.
Funkar det funderar jag på att bara köra på det andra minnet och då hoppas jag på att det rasar.