Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Grafikkort prioriterar HDMI över DVI till förstärkare

Permalänk

Grafikkort prioriterar HDMI över DVI till förstärkare

Tja!!

Jag har ett litet jobbigt problem. Har en burk med ett Asus 980 strix som är kopplat till min Onkyo TX-NR747 via HDMI. Har även såklart en dataskärm Samsung SA950 med DVI kontakt från dator till skärm. Nu till mitt problem. Jag vill kunna lyssna på musik på mina högtalare som är kopplade till förstärkaren samtidigt som jag sitter och spelar. Problemet är så fort jag startar förstärkaren känner datorn av att den ska skicka signal dit via HDMI, även om jag har satt att den bara ska visa bild på skärm "2" (Samsung dataskärm). Om jag istället speglar skärmarna får jag problem med att det bara visas i 60Hz och min skärm klarar 120Hz.

Kan man på nått sätt tvinga datorn att skicka bara ljud till förstärkaren via HDMI och bild till DVI utan att man får kompromissa med uppdateringsfrekvensen??

Tacksam för alla svar eller tankar som kan hjälpa mig.

Trevlig helg och God jul och nyår!!

//Gustav

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Avstängd

Tror inte det, det du bör göra dock är att antingen använda en optisk kabel till din förstärkare om du har det på ditt mobo. ANnars skulle jag starkt rekommendera att köpa ett ljudkort, alternativt att köra ljud kabel till stärkaren.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Skärmen har Displayport och antagligen grafikkort också, om du byter till det så kanske det kan fungera.

DVI och HDMI brukar på många kort dela signal, dock inte HDMI + DP

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavianen:

Tja!!

Jag har ett litet jobbigt problem. Har en burk med ett Asus 980 strix som är kopplat till min Onkyo TX-NR747 via HDMI. Har även såklart en dataskärm Samsung SA950 med DVI kontakt från dator till skärm. Nu till mitt problem. Jag vill kunna lyssna på musik på mina högtalare som är kopplade till förstärkaren samtidigt som jag sitter och spelar. Problemet är så fort jag startar förstärkaren känner datorn av att den ska skicka signal dit via HDMI, även om jag har satt att den bara ska visa bild på skärm "2" (Samsung dataskärm). Om jag istället speglar skärmarna får jag problem med att det bara visas i 60Hz och min skärm klarar 120Hz.

Kan man på nått sätt tvinga datorn att skicka bara ljud till förstärkaren via HDMI och bild till DVI utan att man får kompromissa med uppdateringsfrekvensen??

Tacksam för alla svar eller tankar som kan hjälpa mig.

Trevlig helg och God jul och nyår!!

//Gustav

Chevolume borde kunna lösa det åt dig, Jag har samma förstärkare som du och 2 skärmar + Tv, ibland sitter damen och tittar på film så då skickar jag ljud för det hon tittar på till Onkyon medan jag t.ex sitter och tittar på VLC + Spelar och då skickar ljud till mitt headset.

Obs. Man kan inte splitta ljudet mellan två fönster i en webbläsare, utan måste då använda sig av två olika webbläsare.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550