Matteresurs slutade för att elever misslyckades för att de spelade CS

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Matteresurs slutade för att elever misslyckades för att de spelade CS

På folkhögskolan idag snackade jag med en som var "matteresurs" (i princip lärare men saknar en termin lr nåt) och han sa att när han var mattelärare i högstadiet lr gymnasiet (kommer inte ihåg vilket) så satt alla o lira CS o struntade i hans lektion. Han förbjöd dem att ha datorn (bärbara) uppe men då klagade eleverna hos rektorn då de "antecknade"....så läraren fick gå runt o säga: "Stäng ner CS. Stäng ner CS. Stäng ner CS...."

I slutet av kursen så var vissa elever förvånade över att de blivit underkända....han var säker på att de drev med honom för klarar man inte ett enda prov så är det ju klart man blir underkänd.

Han hade ett möte med rektorn som undrade varför så många var underkända. Han sa som det var. Ingen ville utan de lira CS istället. "Du är en dålig lärare". Han slutade som lärare efter det.
Det var här jag begrep varför folkhögskolor har så bra lärare. Elever på folkhögskola VILL lära sig saker o då tycker läraren det är kul att utöva sitt yrke.

Har ni upplevt lr hört om nåt liknande? Jag hade då aldrig det under min gymnasietid. Vi hade inga bärbara dock.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har en vän som studerar i en yrkeshögskola samt en som studerar i Örebro universitet. Båda har mycket utveckling men den som går i Örebro universitet lär sig betydligt mindre. Han i Örebro berättar att läraren är helt omotiverad. Det är samma programmeringsspråk också.

Permalänk
Medlem

Är det elever på högstadiet/gymnasiet förstår jag att man vill spela och ha kul, sen på folkhögskola är man en aning vuxnare förstår vad man ska prioritera och inte i viss mån.

Man satt ju själv och spela Unreal tournament, givetvis på rasterna.

Eller har jag missuppfatta hela diskutionen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tycker att datorer inte hör hemma i klassrummen såvida de inte specifikt skall användas. Jag ser själv på yngre i min släkt när de ska skriva för hand att de skriver väldigt dåligt, det är då för att de inte längre skriver för hand i skolan.

Permalänk
Medlem

Det är så det har blivigt i vårat lättkränkta generation som fostras av lättkränkta föräldrar.
Det har daltats för mycket med ungdomar och elever i skolorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Tycker att datorer inte hör hemma i klassrummen såvida de inte specifikt skall användas. Jag ser själv på yngre i min släkt när de ska skriva för hand att de skriver väldigt dåligt, det är då för att de inte längre skriver för hand i skolan.

Vad är syftet med att kunna skriva "bra" för hand i dagens samhälle? I slutet av min ssk-utbildning hade jag inte ens med en penna till föreläsningar eller seminarium och c-uppsatsen genomfördes helt utan fysiska ting förutom min dator. Att gå över från ett block till anteckningar på datorn var det bästa jag har gjort!

Permalänk
Medlem

Så han fick inte sparken, han sade upp sig, för att han för lite skinn på näsan.

Move along, nothing to see here.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Vad är syftet med att kunna skriva "bra" för hand i dagens samhälle? I slutet av min ssk-utbildning hade jag inte ens med en penna till föreläsningar eller seminarium och c-uppsatsen genomfördes helt utan fysiska ting förutom min dator. Att gå över från ett block till anteckningar på datorn var det bästa jag har gjort!

Bara för att man har en riskokare hemma, betyder inte att det är helt onödigt att kunna använda en kastull...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Tycker att datorer inte hör hemma i klassrummen såvida de inte specifikt skall användas. Jag ser själv på yngre i min släkt när de ska skriva för hand att de skriver väldigt dåligt, det är då för att de inte längre skriver för hand i skolan.

Är väl jävligt sällan man skriver något för hand?
Skrev allt för hand i skolan. Var även tvungen att lära mig skrivstil och kan lova att det inte är något kvar nu efter tio år utan att knappt röra en penna. Är ju bara signaturen som kletas ut på nå papper då och då.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Tycker att datorer inte hör hemma i klassrummen såvida de inte specifikt skall användas. Jag ser själv på yngre i min släkt när de ska skriva för hand att de skriver väldigt dåligt, det är då för att de inte längre skriver för hand i skolan.

Och jag har tragglat mig igenom hela skolan med penna och papper, men skriver ändå som en jävla kråka för hand... Vissa personer kan inte skiva snyggt hur mycket man än vill

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Även jag kan sålla mig till skaran som tycker att papper och penna är helt värdelöst.

Vad ska man med papper och penna på en matte lektion till ?när det finns saker som matlab som gör samma sak 100 gånger bättre och att utforska saker i tex grafer är en barnlek.

Komplett graf på 30 sek vs papper penna linjal osv osv minst 15 min för en hyfsad graf som ändå är på "ett ungefär" - helt meningslöst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Även jag kan sålla mig till skaran som tycker att papper och penna är helt värdelöst.

Vad ska man med papper och penna på en matte lektion till ?när det finns saker som matlab som gör samma sak 100 gånger bättre och att utforska saker i tex grafer är en barnlek.

Komplett graf på 30 sek vs papper penna linjal osv osv minst 15 min för en hyfsad graf som ändå är på "ett ungefär" - helt meningslöst

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att om du bara använder matlab kommer du att få väldigt dålig förståelse. Matlab är ett bra verkty, lika så Maple, Mathcad mm., men för att bygga förståelse är papper och penna det ultimata.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag tillhör generationen som inte kan räkna ifrån en dator

Läste NV Matte/data, kurs A-E + diskret, har läst envariabelsanalys.
Det jag inte kan räkna i huvudet vill jag skriva ner på ett papper, annars får jag inte rätt på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Vad är syftet med att kunna skriva "bra" för hand i dagens samhälle? I slutet av min ssk-utbildning hade jag inte ens med en penna till föreläsningar eller seminarium och c-uppsatsen genomfördes helt utan fysiska ting förutom min dator. Att gå över från ett block till anteckningar på datorn var det bästa jag har gjort!

För tro det eller ej... det finns och kommer alltid tillfälle där du behöver skriva för hand. Långt från alla jobb är 100% datorbaserade.

Jag själv har usel handstil, och måste fokusera mig när jag skriver för att ens kunna läsa det själv. Jag ångrar att jag inte lärde mig skriva bättre, men nu blir det mer och mer tangentbord skrivande istället.

Du som SSK måste både kunna tolka en journal, läsa en läkares usla handstil och kunna skriva rapporter och annat... allt för hand. Journalen må vara mer och mer elektronisk idag, men 100% är den inte. Skriver du slarvigt på en beställning eller ordination så kan en patient få fel dos eller fel sak, vilket kan få katastrofala följder.

Permalänk
Medlem

Han behöver inte varit en "dålig lärare" ur alla eller ur någon generell aspekt. Men uppenbarligen var han en dålig lärare för just den situationen eftersom det inte fungerade.

Sen behöver man höra fler än en version av storyn.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

På folkhögskolan idag snackade jag med en som var "matteresurs" (i princip lärare men saknar en termin lr nåt) och han sa att när han var mattelärare i högstadiet lr gymnasiet (kommer inte ihåg vilket) så satt alla o lira CS o struntade i hans lektion. Han förbjöd dem att ha datorn (bärbara) uppe men då klagade eleverna hos rektorn då de "antecknade"....så läraren fick gå runt o säga: "Stäng ner CS. Stäng ner CS. Stäng ner CS...."

I slutet av kursen så var vissa elever förvånade över att de blivit underkända....han var säker på att de drev med honom för klarar man inte ett enda prov så är det ju klart man blir underkänd.

Han hade ett möte med rektorn som undrade varför så många var underkända. Han sa som det var. Ingen ville utan de lira CS istället. "Du är en dålig lärare". Han slutade som lärare efter det.
Det var här jag begrep varför folkhögskolor har så bra lärare. Elever på folkhögskola VILL lära sig saker o då tycker läraren det är kul att utöva sitt yrke.

Har ni upplevt lr hört om nåt liknande? Jag hade då aldrig det under min gymnasietid. Vi hade inga bärbara dock.

Va med om exakt samma sak själv i gymnasiet, andra året då hade vi samma lärare i svenska och samhälle, å bokstavligen alla utom två satt och spela cs, fota eller frans. Slutade med att i slutet av andra terminen så bröt läraren nästan ihop å slutade efter det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har i mitt förra jobb varit en del på skolor och har ett par kompisar som är lärare. Och det verkar ha hänt mycket på de 15-20 åren sedan jag gick i högstadiet och gymnasiet. Men som jag fått uppfattningen varierar det väldigt mycket från skola till skola.
Det har ju alltid funnits en viss grundproblematik med att engagera elever. Men nu har det ändrats hos ungdomar och det är väldigt mycket människor som vill få allt serverat, inte så mycket en generationsfråga som en kulturfråga om man frågar mig. Har samma problem på jobbet då vi har ganska mycket bemanning på en stor arbetsplats. Det kommer massvis med unga människor 18-25 som tror att de ska få lön av att stå med händerna i fickorna och vara kaxiga mot mellanchefen som inte riktigt kan säga ifrån. Detta har ändrats ganska drastiskt på bara de senaste 8 åren sedan jag första gången satte min fot på denna arbetsplatsen.
Man måste lite se det för att tro på hur illa det är. Men jag tror på riktigt att saker håller på att skita sig. Man ser det i tidningsrubriker nu också när ungdomars attityd inte matchar arbetsgivares krav, och det pratas om att arbetsgivare ska sänka kraven för att anpassa sig till nya generationens svenska medborgare, precis som skolan redan gjort.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av AMDDDDD:

Har en vän som studerar i en yrkeshögskola samt en som studerar i Örebro universitet. Båda har mycket utveckling men den som går i Örebro universitet lär sig betydligt mindre. Han i Örebro berättar att läraren är helt omotiverad. Det är samma programmeringsspråk också.

Det är inte så lustigt, många lärare på högskola och universitet är inte i första hand just lärare, utan forskare. Att vara lärare är något man "måste" göra för att få sina forskningsbidrag.

I högskolan är det ditt eget ansvar att se till att du lär dig, att skylla på läraren är något man får lämna kvar på gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

På folkhögskolan idag snackade jag med en som var "matteresurs" (i princip lärare men saknar en termin lr nåt) och han sa att när han var mattelärare i högstadiet lr gymnasiet (kommer inte ihåg vilket) så satt alla o lira CS o struntade i hans lektion. Han förbjöd dem att ha datorn (bärbara) uppe men då klagade eleverna hos rektorn då de "antecknade"....så läraren fick gå runt o säga: "Stäng ner CS. Stäng ner CS. Stäng ner CS...."

I slutet av kursen så var vissa elever förvånade över att de blivit underkända....han var säker på att de drev med honom för klarar man inte ett enda prov så är det ju klart man blir underkänd.

Han hade ett möte med rektorn som undrade varför så många var underkända. Han sa som det var. Ingen ville utan de lira CS istället. "Du är en dålig lärare". Han slutade som lärare efter det.
Det var här jag begrep varför folkhögskolor har så bra lärare. Elever på folkhögskola VILL lära sig saker o då tycker läraren det är kul att utöva sitt yrke.

Har ni upplevt lr hört om nåt liknande? Jag hade då aldrig det under min gymnasietid. Vi hade inga bärbara dock.

Nu kanske jag är kinkig, men det finns ett antal motsägelser i denna historia:

  • Rubriken säger att han avskedades, texten säger att han slutade.

  • Han var lärare på högstadie/gymnasiet men saknar någon termin för för att vara färdigutbildad. Således är han inte behörig och kan bara ha varit anställd med tidsbegränsat kontrakt. Tror inte man avskedar någon vars kontrakt gått ut eller snart kommer att göra det.

Nåja, jag kan faktiskt hålla med rektorn till viss del, som lärare så måste man kunna hantera den typen av situationer. Det är såklart både oinspirerande och svårt att lära ut till elever som uppenbarligen är totalt omotiverade, men någon måste lära ut saker till dessa elever. Även om jag kan tänka mig att det är väldigt få lärare som skulle klara av denna klass på ett bra sätt så är var uppenbarligen den läraren inte rätt person för den typen av klasser. Alla klarar inte av att hantera omotiverade elever så om det är mycket sådana elever på skolan så kan jag förstå om rektorn letar efter någon annan för att lära ut matte. Och är det så att datorerna stör så pass mycket så bör läraren kunna argumentera med rektorn för sin sak så att datorerna inte får användas.

Sedan kan man tycka att skolan bör ha eller skaffa sig en policy om vad som gäller vid spelande på lektionstid, troligen är det inte enbart mattelektionerna som de spelar på så det bör finnas en poäng i att ha en gemensam policy som lärarna kan luta sig mot när de råkar ut för detta. Som sagts ovan, det finns garanterat fler versioner av denna historia beroende på vem man frågar.

Permalänk
Medlem

Jag går i nian nu, och vi har fått ipads utav skolan. Ungefär 7-8 personer bryr sig och använder ipadsen för att anteckna, resterande 20 personerna spelar upp klipp på youtube med ljud så alla störs, de sitter o spelar, snackar, fotar och bryr sig inte ett skit. Lärarna försöker självklart få ordning på det här, men det är såklart väldigt svårt då de inte får ta paddorna då de används i undervisningen, de får heller inte kasta ut "idioterna" då de måste vara med under lektionstid.
Skolan måste ändras och ta hårdare tag

//en 15åring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Jag går i nian nu, och vi har fått ipads utav skolan. Ungefär 7-8 personer bryr sig och använder ipadsen för att anteckna, resterande 20 personerna spelar upp klipp på youtube med ljud så alla störs, de sitter o spelar, snackar, fotar och bryr sig inte ett skit. Lärarna försöker självklart få ordning på det här, men det är såklart väldigt svårt då de inte får ta paddorna då de används i undervisningen, de får heller inte kasta ut "idioterna" då de måste vara med under lektionstid.
Skolan måste ändras och ta hårdare tag

//en 15åring

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en sak att inte bry sig om sin egen skolgång. På 90-talet när jag gick i nian kunde man lyssna i sina egna lurar och rita bajskorvar om man så gärna ville. Men att störa andra måste väl ändå gå att undvika.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är en sak att inte bry sig om sin egen skolgång. På 90-talet när jag gick i nian kunde man lyssna i sina egna lurar och rita bajskorvar om man så gärna ville. Men att störa andra måste väl ändå gå att undvika.

Jo, det kan man tycka är en självklarhet. Men det verkar många inte bry sig ett skit om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:
  • Rubriken säger att han avskedades, texten säger att han slutade.

Jag förtydligar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har i mitt förra jobb varit en del på skolor och har ett par kompisar som är lärare. Och det verkar ha hänt mycket på de 15-20 åren sedan jag gick i högstadiet och gymnasiet. Men som jag fått uppfattningen varierar det väldigt mycket från skola till skola.
Det har ju alltid funnits en viss grundproblematik med att engagera elever. Men nu har det ändrats hos ungdomar och det är väldigt mycket människor som vill få allt serverat, inte så mycket en generationsfråga som en kulturfråga om man frågar mig. Har samma problem på jobbet då vi har ganska mycket bemanning på en stor arbetsplats. Det kommer massvis med unga människor 18-25 som tror att de ska få lön av att stå med händerna i fickorna och vara kaxiga mot mellanchefen som inte riktigt kan säga ifrån. Detta har ändrats ganska drastiskt på bara de senaste 8 åren sedan jag första gången satte min fot på denna arbetsplatsen.
Man måste lite se det för att tro på hur illa det är. Men jag tror på riktigt att saker håller på att skita sig. Man ser det i tidningsrubriker nu också när ungdomars attityd inte matchar arbetsgivares krav, och det pratas om att arbetsgivare ska sänka kraven för att anpassa sig till nya generationens svenska medborgare, precis som skolan redan gjort.

Lugna dig, jorden har aldrig vart så lugn som den är nu, färre dör i sjukdomar och krig än någonsin i världshistorien.

Om du tänkte på Aftonbladets senaste reportage om att det fanns jobb men inga ville ha dem kände jag snarare "fan vad bra, äntligen står vi inte där som fånar med hatten i händerna och ber om jobb utan vi sätter faktiskt krav på arbetsgivarna", vilket jag även känt i de mer kundnära jobben, vi kan faktiskt lägga på luren när någon är otrevlig, det är inget tvång att behöva ta massa skit längre.

Sen tycker jag ju dock att läraryrket behöver ses över, med högre respekt och högre lön.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Sedan kan man tycka att skolan bör ha eller skaffa sig en policy om vad som gäller vid spelande på lektionstid, troligen är det inte enbart mattelektionerna som de spelar på så det bör finnas en poäng i att ha en gemensam policy som lärarna kan luta sig mot när de råkar ut för detta. Som sagts ovan, det finns garanterat fler versioner av denna historia beroende på vem man frågar.

Hur menar du här?

Att spela på lektionstid kan väl aldrig vara acceptabelt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Jag går i nian nu, och vi har fått ipads utav skolan. Ungefär 7-8 personer bryr sig och använder ipadsen för att anteckna, resterande 20 personerna spelar upp klipp på youtube med ljud så alla störs, de sitter o spelar, snackar, fotar och bryr sig inte ett skit. Lärarna försöker självklart få ordning på det här, men det är såklart väldigt svårt då de inte får ta paddorna då de används i undervisningen, de får heller inte kasta ut "idioterna" då de måste vara med under lektionstid.
Skolan måste ändras och ta hårdare tag

//en 15åring

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt "behövs" en iPad i undervisningen?
Har länge funderat över detta, när jag gick i högstadiet/gymnasiet hade vi datorsalen som ett hjälpmedel, men vi kunde lika gärna ha gjort allt med papper och penna.

Så det jag vill komma fram till är följande:
Vad är det som ändrats så mycket i dagens undervisning att eleverna inte längre klarar av att göra något utan datorer?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Och jag har tragglat mig igenom hela skolan med penna och papper, men skriver ändå som en jävla kråka för hand... Vissa personer kan inte skiva snyggt hur mycket man än vill

Haha, jo det är samma här. Skrivstil som man fick lära sig sitter heller inte kvar. har aldrig anä'vnt den förutom till min signatur. fast till och med den har ändrats

OnT:

Nu är jag inte så gammal som många andra. Men om jag får säga det själv så har det gått utför med dagens högstadie elever. Som någon skrev i tråden så är där så mycket daltande.

Barn idag får ju förtusan inte lära sig att alla inte har samma åsikter och att alla inte tycker som alla andra.

Och när någon ger sin synpunkt på -insert valfritt ämne- så blir folk ju kränkta! För det stämmer ju inte med deras åsikter.

Man undrar ju vad som kommer hända när vuxen livet kommer och knackar på dörren

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Även jag kan sålla mig till skaran som tycker att papper och penna är helt värdelöst.

Vad ska man med papper och penna på en matte lektion till ?när det finns saker som matlab som gör samma sak 100 gånger bättre och att utforska saker i tex grafer är en barnlek.

Komplett graf på 30 sek vs papper penna linjal osv osv minst 15 min för en hyfsad graf som ändå är på "ett ungefär" - helt meningslöst

Skickades från m.sweclockers.com

Matte är inte att peta in data i en formel. Det är att förstå villken formel man ska använda, varför man använder den och vad som troligtvis kommer komma ut på andra sidan. Jag tror inte matlab eller liknande är en bra platform för att lära sig matte. Kan man inte rita ut en enkel kurva på rutigt papper som de frågar efter på ett matteprov så har man inte förståelsen som krävs för att göra det.

Bättre om eleverna fick programmera sinna egna verktyg och använda dem. Då skulle de få förståelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Vad är det som ändrats så mycket i dagens undervisning att eleverna inte längre klarar av att göra något utan datorer?

Barn idag är vana vid en viss mängd stimulus, och för att de ska ha någon chans att tycka att det är roligt att lära sig så måste skolan tävla med allt annat om barnens uppmärksamhet. Deprimerande, jag vet, men så är världen idag. Det förändrades skitfort. Det finns en liten skara av barnen som tycker det är kul att lära sig men alla andra vill kolla instagram och youtube-klipp. Det talas om att skolan ska undergå gamification också, och jag är för det. Skolan är på ett sätt en väldigt föråldrad institution och den måste anpassas efter världen som den ser ut idag.

Däremot håller jag med om iPads. En iPad är en jävla leksak. Ge de linux/chromebooks/windows-datorer med begränsade rättigheter så får de iaf en möjlighet att se datorn som ett verktyg och inte en leksak.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

När jag gick i gymnasiet så fick vi spela spel på våra TI räknare, inga laptops där inte
Men jag hade la kul o lira spel på min TI86a på tråkiga lektioner ändå

Och ja grundskolan, gymnasiet är det många lektioner folk inte bryr sig ett dugg om då det saknas totalt intresse.
Alltid varit så då det är så brett område, kommer alltid vara tills dom ändrar mer fokuserad inriktning tidigare.

Matlab etc är något jag aldrig använt, läste Matte A-D på gymnasiet men det var ju också år 2000-2003

Att vara grundskole/gymnasie lärare i Sverige måste vara fruktansvärt, absolut 0 respekt för lärare här.
Lider med stackarna ;/