Win 10: Går det att ta bort apparna från startmenyn?

Permalänk
Medlem

Win 10: Går det att ta bort apparna från startmenyn?

Har kört windows 10 en stund men blir bara mer och mer trött på det. En stor anledning är den hopplöst usla startmenyn där allt visas i en förfärlig röra. Allt ska tydligen få plats där.
Men då jag endast använder fem, sex program totalt så vill jag ha bort varenda app och annat junk som trängs där, går det?
Jag har provat inställningar men inte hittat hur jag får bort dem. Jag har högerklickat på apparna direkt i menyn men där går det att ta bort max en av tio.
Hur bär jag mig åt för att rensa upp startmenyn?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Låter märkligt, nu kör dock inte med startmeny utan start helskärm och där kan mam rensa alla appar utan konstigheter.
Många bruka byta ut startmenyn helt till den gamla klassiska.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@M3Johan: Unpin from start bör du kunna använda för att få bort appar från startmenyn. Det är dock många av standardapparna som inte går att välja uninstall på, men det är ju något annat.

Permalänk
Medlem

Ta bort Microsofts alla (onödiga)appar via PowerShell, tar även bort flera av de som inte går att avinstallera manuellt.

Starta PowerShell som administratör och kör följande kommando:
Get-AppxPackage -allusers | Remove-AppxPackage

Skulle du mot förmodan ta bort någon av Microsofts appars som du behöver använda så kan du enkelt installera just den igen, via Microsoft Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiv:

@M3Johan: Unpin from start bör du kunna använda för att få bort appar från startmenyn. Det är dock många av standardapparna som inte går att välja uninstall på, men det är ju något annat.

CCleaner kan avinstallera de oönskade standard apparna.

Permalänk
Medlem

Högerklicka > "Ta bort från start", sedan bara dra ihop menyn från högerkanten.

Du kanske menar i själva meny listan längst till vänster? Där visas alltid allting. Mest använda och lista i alfabetisk ordning.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt $5 och köpa Start10 för att få en annan startmeny som är snyggare och fungerar bättre än MS.
https://www.stardock.com/products/start10/

Permalänk
Medlem

Man köper StartIsback lr Start10 (gillar startisback mer personligen) sen slipper man bry sig om Microsoft så kallade "startmeny" för all framtid.

Permalänk
Medlem

Om man bara använder ett fåtal appar kan man ju lägga dem som ikoner i aktivitetsfältet eller på skrivbordet och låta bli att använda startmenyn över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Låter märkligt, nu kör dock inte med startmeny utan start helskärm och där kan mam rensa alla appar utan konstigheter.
Många bruka byta ut startmenyn helt till den gamla klassiska.

Jag vill inte hålla på att ladda ner en massa extraprogram för något sånt här. Jag trodde windows hade kommit förbi känslan jag får av ett os illa hopplockat av en massa småprogram som är halvkompatibla med varandra.
Det är banne mig ett tjänstefel att göra en sådär dålig meny.

Skrivet av Jiv:

Vad är det? Är det samma som att högerklicka och välja "ta bort från start"? Det enda som händer då är att de försvinner från högra delen av startmenyn. Den vänstra som är alfabetiskt ordnad är huggen i sten.

Skrivet av Ogge86:

Ta bort Microsofts alla (onödiga)appar via PowerShell, tar även bort flera av de som inte går att avinstallera manuellt.

Starta PowerShell som administratör och kör följande kommando:
Get-AppxPackage -allusers | Remove-AppxPackage

Skulle du mot förmodan ta bort någon av Microsofts appars som du behöver använda så kan du enkelt installera just den igen, via Microsoft Store.

Det här får jag testa om jag inte får till det på annat vis. Tack.

Skrivet av furbel:

Högerklicka > "Ta bort från start", sedan bara dra ihop menyn från högerkanten.

Du kanske menar i själva meny listan längst till vänster? Där visas alltid allting. Mest använda och lista i alfabetisk ordning.

Jag menar vänstra fältet. Det högra är inte så störande och den är ju dessutom möjlig att ändra i.

Skrivet av NoWin:

Det kan vara värt $5 och köpa Start10 för att få en annan startmeny som är snyggare och fungerar bättre än MS.
https://www.stardock.com/products/start10/

Skrivet av JimmieSan:

Man köper StartIsback lr Start10 (gillar startisback mer personligen) sen slipper man bry sig om Microsoft så kallade "startmeny" för all framtid.

Jag är en linuxmänniska, jag köper inte program. Särskilt inte mot "finesser" som är dysfunktionella.

Skrivet av CeciliaB:

Om man bara använder ett fåtal appar kan man ju lägga dem som ikoner i aktivitetsfältet eller på skrivbordet och låta bli att använda startmenyn över huvud taget.

Det kan vara ett tips. Men jag är ju lite van med meny. Även om alla andra system är överlägsna den här varianten.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Jag menar vänstra fältet. Det högra är inte så störande och den är ju dessutom möjlig att ändra i.

Man kan ju dock resiza det på höjden också så att i princip bara mest använda listan syns. Annars är bokstäverna rätt praktiska, man kan klicka på en bokstav och får då upp en snabblista om man kommer ihåg första bokstaven på det man vill ha.

Annars är nog tanken fortfarande att trycka Win key och söka snarare än leta i menyer.

Ett annat alternativ är ju att pinna det du använder mest nere i aktivitetsfältet.

Sista alternativet är väl att köra Start i fullskärm som i Win8, då får du bara tiles (högermenyn) i fullskärm och vänstermenyn är normalt dold.

Permalänk
Medlem

Jag har löst det tillfälligt (även om det troligen blir ganska permanent) genom att rensa bort allt i högra fältet och sedan lägga de program jag vill ha där och ändra storleken på ikonerna till minsta. Då slipper jag bekymra mig om vänstersidan.

Att hålla på att skriva och söka efter programmen känns inte som min grej. Ok om man har massor med program och samma ordningssinne som programmerarna på microsoft så kan jag förstå det.

Jag använder ju windows väldigt sparsamt eftersom mitt primära os är linux så jag tänker inte grotta ner mig alltför mycket i detta. Jag tänkte bara om det fanns ett enkelt sätt att göra detta på.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag tycker startmenyn i win10 är helt ok:

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Jag tycker startmenyn i win10 är helt ok:

https://i.imgur.com/JQSsHkc.png

Nu var det ju inte det tråden handlar om...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.