Hamnade 'årets julklapp' under svenskarnas gran i år? POLL

Permalänk
Medlem

Hamnade 'årets julklapp' under svenskarnas gran i år? POLL

Hur många här inne i forumet köpte ett PCVR kit i jul/mellandagarna?
Eller
Planerar ni ett framtida köp?
Väntar ni på att mediumet har mognat?
Har ni dömt VR till en fad/flopp?

Rösta

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Jag röstade på alternativ nr 2: Jag väntar tills VR som medium (hårdvara & mjukvara) har mognat.
Detta i kombination med en prisnivå som är för hög har gjort att jag avvaktat. Jag är dock övertygad om att VR kommer ha en framtid.
Det behövs dock en lägre prisnivå och/eller mer seriösa titlar som fungerar fullt ut med hårdvaran.

Vi får se vad som händer under 2017

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

@Najk: Håller med om priset, jag köpte min Vive i somras och trots att jag verkligen är glad över köpet så är det svårt att inte bli lite nedstämd över hur mycket pengar jag har spenderat på VR. Om man bortser från 980 TI't som jag köpte år 2015 i syfte för att använda till VR så har jag lagt 9500 kr för en Vive samt omkring 3500 kr på VR spel. (har en library på 60 titlar varav kanske 30 är gratis, resten ligger på allt mellan 3 eur till 35 eur.)

2017 kommer nog bli ett intressant år, jag har magkänslan av att det kommer bli stor fokus på mjukvara år 2017. Men samtidigt kommer vi nog att se en del nya aktörer ge sig ut på marknaden, vissa redan announcade samt vissa nya. Skulle vilja se en satsning i VR för PC från Samsung, än så länge har de bara utvecklat för mobil VR vilket är lite trist. Det är ju trots allt samsung som tillverkar OLED panelerna för både Rift och Vive så de har ju en bra ingångspunkt där.

Sen skall de bli väldigt intressant att följa utvecklingen av trådlös VR som har varit på tapeten senaste månaden/månaderna med kinesiska TPCAST som nästan är redo för en kommersiell add-on till Vive med låg latens. Vet också att Valve är i samarbete med ett annat företag som sysslar med trådlös teknologi.

Som sista punkt så ser jag med spänning fram emot en ny iteration av Lighthouse basstationerna samt nya Vive kontroller som Valve visade upp på Steam Dev Days i Oktober, pic related. http://uploadvr.com/wp-content/uploads/2016/10/valve-prototyp...

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja dela upp denna frågan:

  • VR är en flopp eller en passerande trend

till:

  • Ja, jag har testat RoomScale VR och anser att VR är en flopp eller en passerande trend

  • Nej, jag har inte testat/vill inte testa VR och därför är VR en flopp eller en passerande trend

När jag ska demonstrera VR så är nästan samtliga extremt skeptiska, typ som här

Permalänk
Medlem

@dblade: fast om jag ändrar pollen nu så kommer många svar gå upp i rök. Men noterat

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har varit bra sugen, men håller mig och hoppas att de rykten som säger att HTC kommer släppa, om inte Vive 2, iaf en uppdaterad trådlös version med högre upplösning första halvan 2017.

Ser med spänning fram mot CES!

...om det stämmer blir det nog ett köp.

Permalänk
Medlem

@amh: http://uploadvr.com/no-vive-2-at-ces-htc-confirms/

Läs denna. För övrigt så är Viven nedsatt nu under mellandagarna till 8000 på Elgiganten. Sen är det ju Steam Winter sale och många VR titlar är på rea. Bara ett tips

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

En kombination av ''Jag väntar tills VR som medium (hårdvara & mjukvara) har mognat'' och ''Jag vill gärna köpa ett headset men det är på tok för dyrt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@amh: http://uploadvr.com/no-vive-2-at-ces-htc-confirms/

Läs denna. För övrigt så är Viven nedsatt nu under mellandagarna till 8000 på Elgiganten. Sen är det ju Steam Winter sale och många VR titlar är på rea. Bara ett tips

Ingen Vive 2 på CES då....men kanske en Vive 1.5?..eller nått på "for U" eventet efter CES? ...fast det handlar mer troligen om deras nya lurar. Optimist till trots!

Trådlöst lär ju bli tillgängligt för konsumenter väldigt snart men skulle verkligen vilja ha lite bättre upplösning och kanske några grader mer FOV. Fast dröjer det till 2018 innan det blir av hoppar jag nog på tåget ändå så fort det finns ett wireless bundle av nått slag!

Permalänk
Medlem

@amh: See ya in the matrix!

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Skulle välja högre upplösning över mer fov. Mer fov sänker ju upplösningen så man begär inte lite när man ska ha både och. Men de får optimera spelmotorerna bättre om grafikkorten ska orka så mycket högre. Idag skulle jag inte köpa pga att jag är tveksam att mitt X 1080 skulle orka med annat än för lir med bra simpel grafik.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Jag har ett 980 TI själv och ibland får jag drops, särskilt om jag kör med supersampling. Men enligt folk på Vive redditen så klarar ett 1080 av alla möjliga VR titlar som är ute nu, med supersampling på det dessutom.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Valde "Jag väntar tills VR som medium (hårdvara & mjukvara) har mognat" men egentlig tycker jag:
"Skit i VR! Ge mig bra AR!"

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Jag är för närvarande ointresserad av VR"

Tror lite på att det kommer floppa likt 3D-tv, men jag är en allmänt tråkig/pessimistisk tomte också

Permalänk
Medlem

@Json_81: AR är också riktigt intressant

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Köpte själv HTC Vive för 7900 kr under mellandagsrean. Lätt ett av de bästa köp jag gjort!

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Inaktiv

Intresset verkar svalna, vi har fortfarande inte sett några titlar som på allvar säljer lösningen. Valve hade haft ett gyllene tillfälle att öka chanserna med ett Half-Life (3) VR men... icke.

Jag vet ingen som jag köpt VR, varken nu eller tidigare och intresset verkar inte vara speciellt stort heller. Saknas en killer app och jag trodde faktiskt att PS VR skulle vara lösningen. Men icke.
När priserna gått ner betydligt mer kanske intresset ökar men med nuvarande takt lär det ta evigheter.

Själv funderade jag på en när Elgiganten reducerat priset nyligen men i slutändan så konstaterade jag att det inte finns något värt att lägga ut så mycket pengar för. Hade förstås varit häftigt med mina bilsims men inte tillräckligt för att lägga ut 8000kr. Hade det handlat om 5000kr så hade jag fått svårare att låta bli.

Sedan tror jag mer på AR än VR. AR utesluter man inte verkligheten utan kan exempelvis ge en HUD-liknande uppelvelse. Sådant går att använda överallt och jag förväntar mig att vi kommer få se en ökad utvecklingstakt när folk börjar inse möjligheterna med lösningarna. Men rätt långt dit. Microsofts HoloLens är ingen billig lösning och fortfarande är det den bästa lösning som finns i dagsläget, även om den fortfarande inte är släppt mer än för utvecklare.

Intressant att se vart vi är om ett år. Antingen på mer eller mindre samma punkt, marknaden och intresset har öknat eller också har det hela börjat rasa ihop likt nu senast 3D TV. Dock är det lite svårt att jämföra direkt med 3D TV då det främst var TV-branschen som pushade för dessa lösningar, var rätt få andra som var speciellt uppspelta över detta. Med VR är det andra aktörer som pushar även om det verkar vara rätt uppenbart att det är en ganska liten grupp även nu som riktar och pushar senaste iterationen av VR-lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intresset verkar svalna, vi har fortfarande inte sett några titlar som på allvar säljer lösningen. Valve hade haft ett gyllene tillfälle att öka chanserna med ett Half-Life (3) VR men... icke.

*hint* *hint* https://youtu.be/mJqo7XzwJd0?list=PLckFgM6dUP2ihiMeKHoyIdHvhR...

Edit: på den punkten så vill jag bara säga att jag inte tror att Valve skulle släppa HL3 till VR, eller iallafall inte exklusivt till VR. Däremot så kan det möjligen röra sig om antingen Portal 3 (eller helt enkelt Portal VR) eller LFD VR. Eller kanske något helt nytt! Väntar iderligt

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@oqvist: Jag har ett 980 TI själv och ibland får jag drops, särskilt om jag kör med supersampling. Men enligt folk på Vive redditen så klarar ett 1080 av alla möjliga VR titlar som är ute nu, med supersampling på det dessutom.

Klarar av absolut det är ju otroligt korkat att inte se till att spelen är körbara på de värsta som finns men det är inte mer och många spel måste jag köra på low för att de ska flyta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Anders det finns ju ett gäng titlar som säljer det. Kanske inte i de genrer du är intresserad av? Men flyg/racing simulatorer där måste du betala miljonbelopp för att få liknande upplevelser utan VR

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av affero:

*hint* *hint* https://youtu.be/mJqo7XzwJd0?list=PLckFgM6dUP2ihiMeKHoyIdHvhR...

Edit: på den punkten så vill jag bara säga att jag inte tror att Valve skulle släppa HL3 till VR, eller iallafall inte exklusivt till VR. Däremot så kan det möjligen röra sig om antingen Portal 3 (eller helt enkelt Portal VR) eller LFD VR. Eller kanske något helt nytt! Väntar iderligt

Mina förväntningar på Valve är låga, handlar förmodligen bara om något nytt krafs till market med någon slags VR-koppling. Se kort och CS-skins i VR eller något. Tveksam till att det skulle handla om något nytt spel men något gammalt med inpatchat VR-stöd vore nog inte omöjligt förstås.

Intressant att se vad de tänker presentera dock.

Skrivet av oqvist:

Anders det finns ju ett gäng titlar som säljer det. Kanske inte i de genrer du är intresserad av? Men flyg/racing simulatorer där måste du betala miljonbelopp för att få liknande upplevelser utan VR

Har typ inte sett ett enda icke-befintligt spel som sett intressant ut. Men just Sim-titlar är vad som lockar. Samtidigt, jag har fortfarande möjlighet att använda Eyefinity/Surround, och det ihop med TrackIR samt ratt eller joystick för att ge en riktigt härlig upplevelse med. Men hade varit kul med lite mer djup men tycker inte lösningarna som finns ute motiverar prislappen för det som finns ute och hur tekniskt begränsade de är. Mest upplösningen på panelerna då, i övrigt verkar de okej även om priset fortfarande behöver gå ner ett par tusen för min del.

Permalänk
Medlem

"VR är en flopp eller en passerande trend"
Några år till , sedan är de borta eller ersatt av något annat.
Själv tror jag på "vanliga" glasögonen med diverse finesser. Det tror jag däremot kommer bli stort.

Permalänk
Medlem

Tycker det var lite väl hetsigt att lägga som årets julklapp redan nu när tekniken är så ny. Blir att vänta några/något år tills det mognat.

Permalänk
Medlem

Hade inte ett extra rum och 40k:- att bränna på julklappar så nej köpte inget VR kit.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frow:

Tycker det var lite väl hetsigt att lägga som årets julklapp redan nu när tekniken är så ny. Blir att vänta några/något år tills det mognat.

Det är väl mer vad de tror kommer sälja mest annat än något slags pris dock. Tror de hamna under rätt många julgranar ändå. Cardboard varianterna alltså

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är väl mer vad de tror kommer sälja mest annat än något slags pris dock. Tror de hamna under rätt många julgranar ändå. Cardboard varianterna alltså

Jupp, tror nog att plast headsetten för telefoner sålt en hel del ändå. Men jag tror dessa billiga ful lösningar bara kommer avskräcka mer än att hjälpa "riktig" vr.

Permalänk

Jag vet att vi på swec tänker på oculus och vive när vi hör VR, men när årets julklapp utsågs så va det snarare tillbehören till mobiltelefoner som va i focus. Och i julklappsleken vi vuxna hade så fanns där tre st headsets. (3 av 15, 1/5, 20% Så ja.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tror på VR men väntar 2-3 generationer innan jag slår till eftersom jag vill ha en supertoppenupplevelse innan jag slantar ut 8000kr - 12000kr.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Du glömde alternativet "PCVR?" i pollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag skulle vilja dela upp denna frågan:

  • VR är en flopp eller en passerande trend

till:

  • Ja, jag har testat RoomScale VR och anser att VR är en flopp eller en passerande trend

  • Nej, jag har inte testat/vill inte testa VR och därför är VR en flopp eller en passerande trend

När jag ska demonstrera VR så är nästan samtliga extremt skeptiska, typ som här

Haha så sant!

Röstade "Har redan VR" så klart.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]