Permalänk

Snabba upp/kontrollera laptop

Hej,
Jag har en Lenovo x220i tablet (5 år gammal) och jag skulle vilja göra följande saker om det är möjligt:
1. Identifiera vilka delar (processor, grafikkort, RAM osv osv) som finns i datorn.
2. Om möjligt snabba upp datorn.

Finns det något/några program som är gratis som jag kan använda mig av för att se detta och snabba upp datorn?
Jag tänker köpa en ny laptop ganska snart i framtiden men jag tänkte att jag vill få denna att leverera så länge som möjligt. Tack på förhand.

Mvh

Permalänk
Medlem

Lär väl finnas information om du söker på modellen på google?

Cpu lär säker kunna uppgraderas
Gpu beror på om det sitter på ett separat kort, men troligtvis är det lött på moderkortet då kan du inte uppgradera det.
Ram Googla eller ta ur laddaren och batteriet sen ta ur en sticka och kolla modellnummer på den förmodligen so-dimm ddr3

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

@köpadator:
http://www.lenovo.com/shop/americas/content/pdf/system_data/x...

Se om detta kan hjälpa. Står "Type model.
ser du model på din dator nu så kan du precis se vad som e i den.

Finns inga program som snabbar upp datorn.
Försök att ha så lite skitprogram å tillägg som möjligt.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

@Hagis2k:
@Tawen:
Okej tack ja på sidan som du (Tawen) länkade stod informationen som stämmer på sida 2. Alltså:

CPU: Intel Core i3- 2310M @2,10 GHz
RAM: 4,0 GB (på 1 RAM minne)
GPU: Intel HD Graphics Family (Intel HD Graphics 3000)
Hårddisk: 320GB SATA 7200 RPM

Finns det något som gör att jag kan snabba upp mjukvaran och vad är det jag borde fokusera på om jag vill uppdatera något av hårdvaran?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det finns inget magiskt när det kommer till att snabba upp mjukvaran, kolla att du inte har en mängd olika onödiga processer som ligger i bakgrunden och kör, kolla vad som körs vid uppstart och defragmentera hårddisken. Du kan även testa ccleaners olika funktioner för att rensa bort gammal skit som ligger och skräpar.

Permalänk

@mmarks: Okej, tack! Gällande hårdvaran då?

Permalänk
Medlem

@köpadator: Nu är jag ute på lite tunn is så någon annan får gärna bekräfta/avfärda vad jag säger nu men du borde kunna byta ut processorn mot en i5 eller i7 från samma generation och sen så brukar 8 GB RAM vara rekommenderat för ett 64 bitar OS. Men vad gäller RAM så beror ju helt på hur du använder burken idag, kolla användningen av RAM när du använder den som du brukar, ligger du nära gränsen kan det nog vara intressant att se om du kan stoppa i 8 GB istället. Detta är ju dock bara intressant om du faktiskt kommer åt att byta dessa komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan med fördel köpa en 4GB SO-DIMM till för 8GB RAM samt en SSD. Särskilt den senare kommer att göra att du upplever datorn rejält snabbare. Men det är fortfarande inget fartmonster till dator.

RAM: http://cdon.se/hemelektronik/corsair-value-select-so-dimm-ddr...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@köpadator:
Vad gör du med datorn?
Titta på film, skriva, socialamedier då kommer en ssd+4gb ram pigga upp den så det räcker mycket bra för detta ändamål.

Ska du spela då lär nog nyköpet vara på tapeten.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

@Tawen:
Om jag vill göra det du sa + spela, vad borde jag titta på för dator i så fall?

Permalänk
Medlem

@köpadator: Då får man tänka sig vad för titlar man vill spela. Och om man vill ha mkt ögongodis när man spelar.
8tusen kan man säkert hitta något bärbart att spela på, men lägre grafik och bra flytt. Kan man nog hitta någon för wow,cs go, sims, cod.

Edit:fel skrivning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En SSD är nog det enda som kommer göra en märkbar skillnad. 4->8 GB ram är inte direkt märktbart på en sådan gammal dator. Det finns typ inget program/spel som du kan köra på den datorn som kommer ha nytta av 8 GB ram. Möjligen om du spelar minecraft/server Köp dig en SSD intel eller samsung. Och ominstallera datorn. Jag personligen hade inte lagt pengar på en ny cpu. Om du aldrig skruvat i en laptop så är det ju risk du pajjar den istället. Iofs ibland sitter cpun under samma lucka på ram etc så det är "ganska" lätt att komma åt och byta.

Möjligen att du rensar bort bloatwares som brukar vara med liknande datorer. Kanske ser om du kan installera Linux. Ger en boost också, förutsatt att du spelar spel som finns även till linux. Även om flera spel fungerar bättre genom wine än native i windows.

Visa signatur

.