Nintendo-patent kan peka mot en SNES Classic Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Varför skulle Nintendo behöva ett nytt patent på SNES? O.o

Formen på den och kontrollers måste ju redan vara skyddade. Huruvida kassetfacket funkar eller ej borde inte spela nån roll. Innanmätet kommer garanterat vara likadant som NES mini (den är ju redan grym överkapacitet jämfört med original NES), sen dumpar dom ju bara ett 30 tal SNES spel på den som också ju redan är skyddade.

Men jag antar det finns nån anledning, inte direkt så man bryr sig.

Ett patent gäller inte för alltid utan måste förnyas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

lätt man vill ha en snes mini nu när man har en nes, den bara måste komma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar snarare som sega skiter i det. Har ju sålt namnet till kineser och släppt en dålig kopia av originalet.

Hmm... du blandar inte ihop det med att megadrive fortfarande är väldigt populära i Brasilien och att en tredjeparts fått tillåtelse att börja nyproducera konsolen där?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker nintendo är dumma och inte hakar på detta ännu mer. Nu kanske det var svårt att licensera fler nesspel fast det fanns ju en drös att köpa till Wii U.
Dessutom skulle jag vilja se en Original Zelda 1 remake och även lite andra spel. Alltså snygga upp dem lite, ta bort lagget, detta borde väl gå att sälja bra om de säljer dem på en plattform som många har? Android och iPhone hade varit givet, om kontrollerna ej var så dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker nintendo är dumma och inte hakar på detta ännu mer. Nu kanske det var svårt att licensera fler nesspel fast det fanns ju en drös att köpa till Wii U.
Dessutom skulle jag vilja se en Original Zelda 1 remake och även lite andra spel. Alltså snygga upp dem lite, ta bort lagget, detta borde väl gå att sälja bra om de säljer dem på en plattform som många har? Android och iPhone hade varit givet, om kontrollerna ej var så dåliga.

Jag är nog lite inne som i 99macs review av Mario Run. Om Nintendo gör något så vill de göra det anpassat för formatet. Fem miljarder touchknappar hör inte hemma i ett spel till mobiltelefonen. N64 emulerat på android ser inte så skoj ut när det kräver att man täcker hela skärmen med handen för att kunna trycka på knapparna.

Och ni som är "master race" etc etc vet ju hur redan hur man gör för att få in retrospel i mobilen, om ni tycker det är en bra idé.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Jag är nog lite inne som i 99macs review av Mario Run. Om Nintendo gör något så vill de göra det anpassat för formatet. Fem miljarder touchknappar hör inte hemma i ett spel till mobiltelefonen.

Och ni som är "master race" etc etc vet ju hur redan hur man gör för att få in retrospel i mobilen, om ni tycker det är en bra idé.

Jag skrev lite otydligt, men jag syftade på samma sak. Nu har jag inte bästa Android nallen, men jag har en testat en enda plattformspel som jag anser är spelbar p.g.a. kontrollerna. (jag har bara testat några få populära)
Däremot på min gamla sony ericsson med symbian s40 fanns det hur många spelbara spel som helst, men då hade jag en liten joystick.

Nå de kunde sälja spelen till mer såna konsoler som de gjorde och sälja till extra kassetter, Det finns garanterat en stor marknad för fler spel till Nes Classic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag skrev lite otydligt, men jag syftade på samma sak. Nu har jag inte bästa Android nallen, men jag har en testat en enda plattformspel som jag anser är spelbar p.g.a. kontrollerna. (jag har bara testat några få populära)
Däremot på min gamla sony ericsson med symbian s40 fanns det hur många spelbara spel som helst, men då hade jag en liten joystick.

Nå de kunde sälja spelen till mer såna konsoler som de gjorde och sälja till extra kassetter, Det finns garanterat en stor marknad för fler spel till Nes Classic.

Ptjaeee... Många försök har gjorts men har väl inte gått så jäkla bra.

Det senaste stora försöker jag känner till är ju SonyEricssons playstationmobil (vad hette den nu igen?). Blev ju ingen supersuccé direkt.

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till skaran som är mer intresserad av en SNES-repris än NES. Jag tyckte det var kul med NES-reprisen, men hade svårt att komma på NES-spel som jag verkligen ville spela igen. Lättare med SNES. Speciellt om de slänger med Super Probotector, som jag håller för att vara ett av de ösigaste 2D-actionspelen någonsin.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kan inte säga jag är så imponerad av dom krympta även om jag absolut gillar retro gaming så blir det lite för lite spel och man vill ha möjlighet att lägga till flera spel sen med dagens teknik skulle man LÄTT kunna bygga in allt och ha 10000 spel till snes i en handkontroll om det är så när det inte behövs någon prestanda alls att emulera nes/snes/sega/megadrive o.s.v och en tjänst där man köper spel för 10kr st eller whatever hade varit en trevlig boost till dom här mini versionerna som skulle göra dom mycket attraktivare när det är väldigt många klassiker som fattas och är inte minsta tekniskt avancerat att lösa det

Skall du emulera snes bra och med låg input lag så är det nog får arm chip som klarar det .
Input laggen är redan som det är i dag den dubbla när det gäller emulatorer för snes jämfört med nes och megadrive .

Permalänk

bästa konsolen imo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Fördelen jag ser med detta är en källa för kvalité handkontroller som det står Nintendo på som går att bygga om till originalsystemen, då originalkontrollerna slits så är det att föredra att ha en ny källa handkontroller att slita ut istället Jag själv kommer bygga om några NES mini classic handkontroller för original NES och spara på originalen istället, visst finns det ersättningskontroller av hög kvalité men inte står det Nintendo på dem

Just att det blir nytillverkade handkontrolller från nintendo är något jag är väldigt glad över. Köpte en usb moddad orginalkontroll från usa (nes) och den gick ju på en 500 kr med frskt. Så just bring it!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

ja snes finns det massor med bra spel till, har fortfarande kvar min konsol som flyger igång då och då med bland annat, Super metroid, Zelda LTTP, Super mario all stars, Harvest moon, donkey kong, street fighter etc (har 30 spel sen jag var liten varav de flesta bra farsan kunde sina saker)

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjans:

Skall du emulera snes bra och med låg input lag så är det nog får arm chip som klarar det .
Input laggen är redan som det är i dag den dubbla när det gäller emulatorer för snes jämfört med nes och megadrive .

Finns många alternativ idag som fixar det som RPI till kloner och är rätt säker min orange pi klarar biffen och har inte testat det på den men sett videos där dom kör nes/snes/n64/psx osv på en 120kr nått på ebay arm baserad enkorts dator på 4x 1200mhz har jag det är med 512 i ram och är väll kanske om man kommer ner på RPI zero det blir lite gränsfall för snes men bör gå det med när wii klarar av att emulera snes ganska bra och dom är inte en snabb maskin med vad har dom 700mhz knappt nå ram alls men kommer man till n64/GB/wii krävs det mer men dom äldre konsolerna emuleras bra på det mesta med hyfsad cpu och gpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Finns många alternativ idag som fixar det som RPI till kloner och är rätt säker min orange pi klarar biffen och har inte testat det på den men sett videos där dom kör nes/snes/n64/psx osv på en 120kr nått på ebay arm baserad enkorts dator på 4x 1200mhz har jag det är med 512 i ram och är väll kanske om man kommer ner på RPI zero det blir lite gränsfall för snes men bör gå det med när wii klarar av att emulera snes ganska bra och dom är inte en snabb maskin med vad har dom 700mhz knappt nå ram alls men kommer man till n64/GB/wii krävs det mer men dom äldre konsolerna emuleras bra på det mesta med hyfsad cpu och gpu

Ja men hur exakt är den? Bsnes lär ju inte funka så bra på arm enheter och vill du använda frame delay i retroarch blir det ännu värre har flera pi själv och snes är ingen höjdare på den.
Har i och för sig inte sett en emulator som är i närheten av orginalet än, för mycket input lag det dubbla på snes jämfört med nes emulatorerna som finns ute.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas och ställer mig på mina bara knän och ber! Hoppas hoppas

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det är ju en bara en ARM-baserad enhet, typ ett SoC från MediaTek i ett plastchassi som kör en emulator och kommer med några förinstallerade spel, sen kan man inte installera nya spel.

Tråkigt. Då kan dom lika gärna släppa en bundle bestående av emulator+spel och möjligtvis handkontroll till Nintendo Wii, Switch, eller t.o.m PlayStation eller Xbox eller varför inte PC eller även Android eller iOS.

Helt värdelöst med en konsol med ett tiotal eller tjugotal förinstallerade spel och sen kan man inte installera nya spel.

Ja, det är precis samma lösning som NES Classic. Och eftersom det är i stort sett omöjligt att få tag i en sådan, så har du ju helt rätt. Skitlöjlig ide, det här kommer ju ingen att köpa.

Skrivet av Triton242:

Nästa år kommer Sega megadrive med Wonderboy.

Jag är skeptisk. Sega kan mycket väl komma att släppa en nyare version av den redan släppta emuleringsplattformen. Deras är rent av försedd med förmågan att spela originalspel, vilket är ett stort plus. Men Wonderboy finns inte med bland de 80 spel man inkluderat tidigare, så att man skulle inkludera det i en nyare utgåva... Mer tveksamt.

Skrivet av RPGWiZaRD:

SNES är enligt min mening en av de bästa konsollerna genom tiderna, finns så många bra spel till den.

Bästa konsolen? Den var inte ens bäst för sin tid, Neo-Geo var hysteriskt mycket bättre. Däremot kan jag ju hålla med om att det inte fanns något direkt RPG för Neo...

Skrivet av trickeh2k:

Hmm... du blandar inte ihop det med att megadrive fortfarande är väldigt populära i Brasilien och att en tredjeparts fått tillåtelse att börja nyproducera konsolen där?

Ingen aning, men han har rätt i att det redan finns en dålig "kopia", som Sega inte verkar bry sig mycket om...

Skrivet av Horvendile:

Jag sällar mig till skaran som är mer intresserad av en SNES-repris än NES. Jag tyckte det var kul med NES-reprisen, men hade svårt att komma på NES-spel som jag verkligen ville spela igen. Lättare med SNES.

Släpper de en version av NES classic utan de fel och brister den nuvarande har, köper jag en. släpper de en SNES Classic, med samma brister som NES Classic har, köper jag ingen sådan.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

...
Bästa konsolen? Den var inte ens bäst för sin tid, Neo-Geo var hysteriskt mycket bättre. Däremot kan jag ju hålla med om att det inte fanns något direkt RPG för Neo...
...
B!

Fint att starta upp nittiotalets konsollkrig igen.

NeoGeo hade grym hårdvara men var extremt dyr. Vad jag minns så kostade spelen typ det tredubbla mot SNES eller MD. Ville man spela fightingspel, Shoot em Up eller olika former av Pachinko så var den kanske bäst men ville man spela till exempel plattformsspel eller rollspel så fanns de bästa till SNES tätt följt av MD. SMW är fortfarande ansett som världens bästa spel av väldigt många exempelvis.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Finns det två typer av sega konsoler ute?

Den som "ny" släpps här var samma som som den som släpptes 2012.

Den jag hört om
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160726/sega-tar-fighten-m...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fint att starta upp nittiotalets konsollkrig igen.

Det blir inte mycket till krig med en överlägsen deltagare som Neo-Geo.

Skrivet av snajk:

NeoGeo hade grym hårdvara men var extremt dyr. Vad jag minns så kostade spelen typ det tredubbla mot SNES eller MD.

Om det räckte. Det finns inget som helst att säga emot argumentet att den var för dyr för sin tid. Men den var tveklöst "bäst" när man pratar konsol. Nästa argument "mot" en Neo är ju att det helt enkelt inte fanns speciellt många spel. Ingen utvecklade specifikt för den maskinen, utan man utvecklade för arkadspel, plockade (i bästa fall) bort betalmekaniken, och sålde spelet. Så det begränsade vilken typ spel tillverkarna tyckte var kommersiellt gångbara.

Skrivet av snajk:

Ville man spela fightingspel, Shoot em Up eller olika former av Pachinko så var den kanske bäst men ville man spela till exempel plattformsspel eller rollspel så fanns de bästa till SNES tätt följt av MD. SMW är fortfarande ansett som världens bästa spel av väldigt många exempelvis.

Ja, att de bästa spelen för det mesta finns på andra plattformar är jag helt överens om. Det är få spel som kommer till sin rätt i arkadhallarna. Även jag är tokig i RPG, så Neo'n hade inte gjort mycket nytta här hemma. Men han skrev faktiskt "bästa konsolen"

Skrivet av Broken-arrow:

Det finns, kommer finnas, vad som nu är mest rätt, två versioner av konsolen släppt 2012. Det "enda" som ska skilja är spelen den kommer med. Men av allt jag kunde hitta så är inte wonderboy med i någon av dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den jag hört om
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160726/sega-tar-fighten-m...

http://www.polygon.com/platform/amp/2016/11/9/13564880/sega-g...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Något vi i västvärlden inte får del av då, alltså en sämre konsol där sega sålt ut sitt namn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det blir inte mycket till krig med en överlägsen deltagare som Neo-Geo.

Om det räckte. Det finns inget som helst att säga emot argumentet att den var för dyr för sin tid. Men den var tveklöst "bäst" när man pratar konsol. Nästa argument "mot" en Neo är ju att det helt enkelt inte fanns speciellt många spel. Ingen utvecklade specifikt för den maskinen, utan man utvecklade för arkadspel, plockade (i bästa fall) bort betalmekaniken, och sålde spelet. Så det begränsade vilken typ spel tillverkarna tyckte var kommersiellt gångbara.

Ja, att de bästa spelen för det mesta finns på andra plattformar är jag helt överens om. Det är få spel som kommer till sin rätt i arkadhallarna. Även jag är tokig i RPG, så Neo'n hade inte gjort mycket nytta här hemma. Men han skrev faktiskt "bästa konsolen"

B!

Bäst om man bara pratar om prestanda eller möjligtvis potential. Bäst i mina ögon är den som har bäst spel eller som är (var) roligast och då håller jag både SNES och MD bra mycket högre än NeoGeo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Något vi i västvärlden inte får del av då, alltså en sämre konsol där sega sålt ut sitt namn.

Det är, så vitt jag kan se, samma konsol som tidigare, i ett lite större skal, och adaptern stoppad under höljet. Det enda som faktiskt skiljer, är att man har inkluderat en SD kortläsare, så emulatorn kommer rimligtvis kunna köra ROM'ar, utöver de medföljande spelen, och originalkassetter.

Skrivet av snajk:

Bäst om man bara pratar om prestanda eller möjligtvis potential.

Det gör man ju om man påstår att en konsol är bäst. Jag förstår inte vad du menar.

Skrivet av snajk:

Bäst i mina ögon är den som har bäst spel eller som är (var) roligast och då håller jag både SNES och MD bra mycket högre än NeoGeo.

Fast då pratar man ju om något helt annat. Man pratar inte längre om vilken konsol som faktiskt var bäst, utan till vilken konsol man gjorde roligast spel. Möjligen skulle man kunna kalla den konsolen "den roligaste" men det känns inte heller rätt. Jag tänker inte säga emot dig, flest "bäst" spel, släpptes på SNES, följt av Megadrive, och först där efter, Neo'n.
Man kanske rent av skulle kunna gå så långt att man skär bort konsolen från argumentet helt och hållet, och säger att, för tidsperioden, Nintendo var bäst på konsolspel. Och I det sammanhanget var Neo-Geo hopplöst dåliga. I princip 0 spel utvecklades för konsolen. Det är rena arkedspel med minsta möjliga "portning" för att de ska gå att köra på en konsol, utbudet var sjukt dåligt, och försäljningsvolymen så låg att, i kombination med den för tiden våldsamt dyra tekniken, slutpris till kund blev tokhögt. Ca 6000:- för en konsol, med en kontroll, och runt 2000:- per spel. Rent krasst hade konceptet fungerat bättre i dag, priset är inte lika "outlandish" som det var då, och spelen hade hamnat på optiskt media, och installerats till HD, i stället för kassett, för bättre ekonomi. Men även om det aldrig var den bästa spelmaskinen, generellt set, så var det tveklöst "bäst konsol" för sin, och SNES tidsera.
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det gör man ju om man påstår att en konsol är bäst. Jag förstår inte vad du menar.

Det behöver man inte alls göra. Bäst är väldigt brett och vad man menar beror ju på vad man anser vara viktigast. Personen som du citerade när denna diskussion började nämnde specifikt att det fanns många bra spel och inget om bäst prestanda.

Citat:

Fast då pratar man ju om något helt annat. Man pratar inte längre om vilken konsol som faktiskt var bäst, utan till vilken konsol man gjorde roligast spel. Möjligen skulle man kunna kalla den konsolen "den roligaste" men det känns inte heller rätt. Jag tänker inte säga emot dig, flest "bäst" spel, släpptes på SNES, följt av Megadrive, och först där efter, Neo'n.

Så den bästa konsollen var den som hade bäst prestanda men knappt några spel? Visst går det att argumentera för det men det är inte på något vis självklart att det är så. Någon kanske tycker Jaguar var bäst för den var snyggast eller nåt. Eller MD för den hade CD-spelare (så småningom). Uppfattningen att den bästa konsollen är den som hade flest bra spel, flest roliga spel, är inte konstig på något vis.

Citat:

Man kanske rent av skulle kunna gå så långt att man skär bort konsolen från argumentet helt och hållet, och säger att, för tidsperioden, Nintendo var bäst på konsolspel.

Fast tar man bort konsollen så vet jag inte vad vi pratar om riktigt, Nintendo gjorde bra spel och man kan argumentera för att de var bäst på konsollspel men även om Sega också gjorde hyfsade spel så borde väl de stora konkurrenterna till Nintendo i så fall vara Konami, Rare eller liknande spelhus som också gjorde bra spel.

Citat:

Och I det sammanhanget var Neo-Geo hopplöst dåliga. I princip 0 spel utvecklades för konsolen. Det är rena arkedspel med minsta möjliga "portning" för att de ska gå att köra på en konsol, utbudet var sjukt dåligt, och försäljningsvolymen så låg att, i kombination med den för tiden våldsamt dyra tekniken, slutpris till kund blev tokhögt. Ca 6000:- för en konsol, med en kontroll, och runt 2000:- per spel.

Precis. Knappt värd att köpa, eller dålig (sämst?) på grund av alla dessa anledningar, men ändå bäst?

Men jag förstår ju vad du menar, NeoGeo var ju konsollen man trånade efter mest på den tiden liksom, mest ouppnåelig antar jag. Man hade väl inte samma koll på spelen heller utan antog att de var så mycket bättre för att de kostade mer. (Och var så stora. Antalet MByte stod ju på framsidan och det antog man förstås var i proportion till hur häftiga de var.) Den lilla demotid man fick i spelaffärerna var bra på att visa hur snygga spelen var, men inte hur grunda.

Citat:

Rent krasst hade konceptet fungerat bättre i dag, priset är inte lika "outlandish" som det var då, och spelen hade hamnat på optiskt media, och installerats till HD, i stället för kassett, för bättre ekonomi. Men även om det aldrig var den bästa spelmaskinen, generellt set, så var det tveklöst "bäst konsol" för sin, och SNES tidsera.
B!

Tja kanske, historien upprepar sig fast i omvänd ordning liksom. Alla dagens arkadmaskiner bygger ju på dagens konsoller eller ibland PC-hårdvara liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bäst är väldigt brett och vad man menar beror ju på vad man anser vara viktigast.

Bäst är som du skriver, väldigt subjektivt. Men konsol, är det inte.

Skrivet av snajk:

Någon kanske tycker Jaguar var bäst för den var snyggast eller nåt.

Fast det är ju direkt felaktigt. Den skulle möjligen vara snyggast, men eftersom det inte påverkar funktionen...

Skrivet av snajk:

Precis. Knappt värd att köpa, eller dålig (sämst?) på grund av alla dessa anledningar, men ändå bäst?

Tveklöst bäst. Precis som med bilar där det är ganska irrelevant vad de kostar, när man försöker lista ut vilken som är bäst. Vi vet alla att det är någon bil i miljonklassen, eller rent av mer, som är bäst, just nu, men när vi letar efter en ny att parkera utanför bostaden så letar vi fortfarande efter något som är mer... praktiskt, passar plånboken bättre, och gör jobbet nästan lika bra.

Skrivet av snajk:

Den lilla demotid man fick i spelaffärerna var bra på att visa hur snygga spelen var, men inte hur grunda.

Jag vet inte vad du pratar om. Vi hade en konsol som gick varm, och stamgästerna spelade timmar i ända, på "TV-spelsbutiken" (Jo, jag har för mig den hette just så. Det är längesedan, så jag vågar inte svära på det.) när jag praktiserade där. Men det var ju främst fighting spel, och metal slug. Spel, som per design är exakt samma på olika konsoler, men med så mycket bättre ljud och bild på Neon. Konstigt nog var det aldrig någon kö till SNES med samma spel, som stod i andra ändan av lokalen. Så när det var lite att göra, brukade jag rulla ut en kontorsstol, och spela Zelda på den... Det var nog mer spel, än arbete, om jag ska vara HELT ärlig...

Skrivet av snajk:

Tja kanske, historien upprepar sig fast i omvänd ordning liksom. Alla dagens arkadmaskiner bygger ju på dagens konsoller eller ibland PC-hårdvara liksom.

Alla? Jag höll på att säga, har du SETT en arkadmaskin i sin naturliga omgivning? Det har inte jag. De är helt utkonkurrerade av enarmade banditer, och TV-spelen hemma.
Flipperspel ser jag lite då och då, men det är allt.
Förr stod det alltid ett par arkadspel på båtarna, på Knutpunkten, och på diverse pizzerior. I dag är det enarmade banditer, svenska spel, eller andras. Trist utveckling, men det är kanske naturligt. De vänder sig automatiskt till en äldre publik, som både har mer pengar, och som man hellre ser lägga sina sista slantar på spel, än man ser ungarna göra det...
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte lite typiskt Nintendo att inte tänka ett steg längre nuförtiden? Lite som med Pokemon Go, hade säkert kunnat hålla populariteten om konceptet var lite mer genomtänkt. Att släppa en mini-NES är jättekul och visst många köper den, men sen då? När man vill ha mer spel så har dom ju inte tänkt för fem öre. Gör då hellre en lite mer genomtänkt konsol där man kan köpa spelpack för en billig peng, eller iallafall ha möjligheten att få alla spel. Sen att dom kommer med den här idén nu när dom hade kunnat mjölka de här för längesen. Hade varit jättekul att köpa mini-NES men pga begränsningen så har jag istället funderat på att bygga en egen emulator med Raspberry.

Permalänk
Medlem

För den / de som vill ha en enhet med möjlighet att köpa andra spel, har Nintendo redan levererat, och under flera år. Det här är sannolikt väldigt genomtänkt, och tänkt att fånga de som lite nostalgiskt tänker på sina spel från ungdomsåren, men inte längre spelar "seriöst" varken som casual, eller mer tävlingsinriktat.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För den / de som vill ha en enhet med möjlighet att köpa andra spel, har Nintendo redan levererat, och under flera år. Det här är sannolikt väldigt genomtänkt, och tänkt att fånga de som lite nostalgiskt tänker på sina spel från ungdomsåren, men inte längre spelar "seriöst" varken som casual, eller mer tävlingsinriktat.
B!

Om du menar Virtual console på Wii så är det långt ifrån alla spel som släppts där, sen kunde dom isåfall åtminstone släppa en kopia av NES-kontrollen till Wii.
Genomtänkt? Det blir ju inte ett dugg nostalgiskt för den som inte har sitt favoritspel bland dom ynka 30 spelen som finns på. Genomtänkt skulle vara att ha möjligheten att på något sätt köpa mer spel, på så vis hade dom tjänat mer pengar och vi hade varit mer glada. Hela grejen faller bort för min del och många när det blir så begränsat.

Permalänk
Medlem

Om dom släpper en Snes Mini nu, vilket verkar troligt, och sen eventuellt också släpper en Nintendo 64 Mini (why not?) så insåg jag en sak:
Det finns varken plats i tv-bänken eller HDMI uttag så att det räcker åt alla enheter

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Om du menar Virtual console på Wii så är det långt ifrån alla spel som släppts där, sen kunde dom isåfall åtminstone släppa en kopia av NES-kontrollen till Wii.

Det är väl i det närmaste självklart att inte alla spel släppts där? Sist jag tittade fanns det lite över 700 licensierade titlar till NES. Nintendo har släppt de de kan garantera fungerar som de ska, och tror kan sälja, till VC. I förlängningen, om de inkluderar VC på nyare enheter, kommer de antagligen lägga till fler, men jag skulle inte bli helt förvånad om det kan finnas problem med just licensieringsbiten. Bara för att ett spel släppts till NES innebär inte det att Nintendo har rätt att sälja det vidare hur som helst, och till vem som helst.

Skrivet av mummel:

Det blir ju inte ett dugg nostalgiskt för den som inte har sitt favoritspel bland dom ynka 30 spelen som finns på.

Så då tillhör de inte målgruppen, åtminstone inte den här gången. Det här är ett enkelt sätt, att för små pengar, tjäna lite på gamla prestationer. Inte alls dumt gjort av Nintendo, och anledningen till att man inte erbjuder "köp till" funktionalitet är garanterat för att det skulle vara i konflikt med deras planer, vad de nu än är.

Skrivet av mummel:

Genomtänkt skulle vara att ha möjligheten att på något sätt köpa mer spel, på så vis hade dom tjänat mer pengar och vi hade varit mer glada.

Genomtänkt, ur ditt perspektiv möjligen. Det blir helt plötsligt en annan produkt, och konkurrerar med deras övriga utbud, likväl som det gör det omöjligt för dem att släppa en "ny" version längre fram, med andra spel.

Skrivet av mummel:

Hela grejen faller bort för min del och många när det blir så begränsat.

Fast det är ju kanske ett problem för din del, men inte för Nintendos. I nuläget klarar de inte av att tillverka dem lika fort som de försvinner ur återförsäljarnas lager. Tyvärr är det ett enkelt faktum i handelsbranschen. Man kan inte göra alla nöjda, för då har man ingen produkt att sälja. Om du inte gillar spelen som är i den här enheten, så är du helt enkelt inte målgruppen. Bättre lycka nästa gång.

Skrivet av RVX:

Om dom släpper en Snes Mini nu, vilket verkar troligt, och sen eventuellt också släpper en Nintendo 64 Mini (why not?) så insåg jag en sak:
Det finns varken plats i tv-bänken eller HDMI uttag så att det räcker åt alla enheter

Egentligen inte ett problem, men det verkar som om enheten inte gillar HDMI switchar, möjligen för att HDCP är aktivt i enheten, och billigare switchar kanske inte stödjer/går runt det. Den allmänna åsikten är att NES classic inte stödjer HDCP, men det finns en del skumma scenarion som gör att man undrar i alla fall.
B!

Visa signatur