Permalänk
Medlem

Memtest86 errors, hjälp att tyda.

Körde en Memtest igår och behöver lite hjälp att tyda vad dessa errors faktiskt betyder.
Tacksam för hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser ingen mening i att diagnostisera minnesfel eftersom det inte får finnas ett enda fel, då är det dags att kassera modulen.

De olika deltesterna finns därför att vissa skador på minnescellerna bara syns i vissa scenarion och därför behövs alla för att upptäcka även de mest udda felen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag ser ingen mening i att diagnostisera minnesfel eftersom det inte får finnas ett enda fel, då är det dags att kassera modulen.

De olika deltesterna finns därför att vissa skador på minnescellerna bara syns i vissa scenarion och därför behövs alla för att upptäcka även de mest udda felen.

Då jag har 4st stickor i datorn, ska jag ta ut alla och testa dom en och en då för att hitta vilken/vilka som det är fel på?

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde gå vidare genom att testa ett minne i taget för att se vilket som felar.
Det kan också vara nått med moderkortet så att en minnesplats fallerar men börja med att prova ett minne i taget i samma minnesplats och får du inget fel då så testar du med samma minne men byter minnesplats på moderkortet mellan körningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej

Och eftersom MemTest faktiskt fixar de snabba enkla testerna i början (test #1-4) så kan detta fel lika gärna vara får låg volt eller lite lite för optimistiskt inställda timings. Ju fler moduler som används så ökar kraven på att alla moduler verkligen är samspelta.

Kör om MemTest med antingen lägre minneshastighet/timings eller öka volten till modulerna ett snäpp (om du kan?).

Sedan gäller nog att testa en i taget efter att dessa är märkta 1-4 (håll reda på i vilken slot de kom ifrån)

Ide är också att lossa/sätta tillbaka modulerna men det kommer du nog att göra vilket som

Permalänk
Medlem

"Lowest Error Address" och "Highest Error Address" är samma och "Bits in Error" är 1, så det verkar bara vara en enda minnescell som är trasig. Det tyder på att det faktiskt är en av stickorna som är trasig. Om det hade varit t.ex. moderkortet eller fel inställningar så borde felen varit mer slumpmässiga.

Men att det endast är en minnescell som är trasig är väl kanske inte mycket till tröst, det får som sagt inte finnas några fel alls. Corsair har dock livstids garanti på sina minnen, så det ska inte vara något problem med att få ett nytt.

Permalänk
Medlem

Överkurs: Det går att instruera Windows via BCD att aldrig använda trasiga 4k segment av minnet.

Användbart om du bara har en/några fel som verkar statiska och inte vandrar runt.

Om du ska försöka använda detta så BACKA UPP din BCD innan du använder BCDedit !!!!

There is a Bad Memory List feature in windows, but it uses Page numbers instead of absolute addresses.
Pages are usually 4096 bytes in size. To turn a true memory address into a page number, divide by 4096 (0x1000), or in other words, take the last 3 digits out of the hex number. So for ex. MemTests addr 0x1A3F402F0 becomes Windows page 0x1A3F40, and 0x1717765B4 becomes 0x171776.

The key to passing the damaged memory parameters are:

1) must mark only full Windows page(s) of 4KBytes. (4096) (even for a single bit error, but what's 4k today??)

2) addresses MemTest emits, match addresses used in Windows with a simple calculation.

3) in MemTest 0x10000000, corresponds to 0x10000 in Windows.

4) means: The page number in Windows removes the last three MemTest hexadecimal numbers.

5) consider above to avoid errors in the page numbers. (and good practice: write down the pages You block on paper etc. for further evaluation/testing)

6) the correct statement is: bcdedit /set {badmemory} badmemorylist 0xB7 0xB8 0xB9 0xBA to errors in MemTest. Note that you can not put a range of memories, but all pages one by one.

7) can not add pages later, all pages must be added in the same command. If You add a new page, it overwrites all. I managed to add 4096 pages in a only one command. I never tried any more.

8) command bcdedit /enum {badmemory}, shows the list of marked pages.

9) command bcdedit /set badmemoryaccess no, prevent the marked pages are used by windows.

10) it is necessary to reboot after marking pages and remove access.

ex.

admin cmd> bcdedit /set {badmemory} badmemorylist 0xB7 0xB8 0xB9 0xBA 0xBB 0xBC 0xBD 0xBE 0xBF 0xC0 <enter>

= set bad mem list

admin cmd> bcdedit /enum {badmemory} <enter>

= will show saved list from BCD

admin cmd> bcdedit /set badmemoryaccess no <enter>

= tells windows to avoid set bad mem (still need to reboot)

Microsofts hjälpsida för BCDedit: https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc709667(v=ws.10)...

Och om någonsin ser detta i event loggen så har Windows självmant tagit bort minne efter en BSOD/programkrash (Windows 10, de äldre vet jag inte om de kan...)
Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic-Task-Handler
Date: 2016-09-25 12:40:25
Event ID: 1001
Task Category: None
Level: Information
Keywords:
User: XXXX
Computer: XXX
Description:
Windows removed bad memory regions from this PC.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic-Task-Handler" Guid="{BABDA89A-4D5E-48EB-AF3D-E0E8410207C0}" />
<EventID>1001</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>4</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2016-09-25T10:40:25.075993600Z" />
<EventRecordID>840</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="648" ThreadID="5848" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>XXX</Computer>
<Security UserID="GGGAGAGAGAGAGGA" />
</System>
<UserData>
<MemoryDiagnosticPagesRemoved xmlns="http://www.microsoft.com/Windows/Memory/Diagnostic/Task/Handl...">
<RemovedMemorySize>4096</RemovedMemorySize>
</MemoryDiagnosticPagesRemoved>
</UserData>
</Event>

Happy bit squashing hunt

glömt {} runt BCD object
Permalänk
Hedersmedlem

@Dack3: Coolt, det visste jag inte om. Kul att veta i vilket fall, tack!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag ansluter mig till de som säger testa vidare. Isolera felet genom att köra ett minne i taget, och när du hittat det felande minnet, få det utbytt.
Skulle felet inte dyka upp vid test av ett i taget, (Högst osannolikt, eftersom det är ett statiskt fel) så testar man socklarna en i taget, och om man fortfarande inte hittar det sätter man i alla minnena och försöker lista ut vilken / vilka inställningar som är fel.
Men som det har sagts redan, du har en trasig cell, så det kommer dyka upp vid test av minnena vart för sig.
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Så det går alldeles utmärkt att köra med några enstaka minnesfel så länge man vet vart de sitter

Permalänk
Medlem

Har kört test nu en och en och inga errors alls
Så antar nästa steg är att sätta i fler samtidigt och se vad som felar.

Permalänk
Medlem

@JimmieSan: Som jag sa tidigare, när alla slots är använda så är det mer kritiskt att du inte ligger för nära gränsen för vad minnet klarar.

Sätt i alla igen och gå in och öka Vdimm ett snäpp eller sänk hastigheten för minnet ett snäpp. Kör MemTest igen efter det.

Om du ökar Vdimm så kan dina fel försvinna men inte säkert, såg att du hade 1,5V's RAM så testa närmast över det. Du kan nöja dig med ökad Vdimm om det funkar annars så fortsätt med det här under.

Får du fel så gå in i BIOS och öka de olika mem-clocks som spelar mest roll. (CL - TRCD - TRP - TRAS, CR i undantags fall)
För det är nog lite tråkigt att köra minnet långsammare om du kan fixa felen med att ändra ovanstående parametrar.

Höj ett värde i den ordningen de står ovan, testa att köra MemTest. Om du laddar ner fulla Memtest och stoppar på en USB-sticka så kan du boota med den och välja vilka tester du ska köra. Moa hoppa över test #1-4 och köra de test där du hade fel tidigare. (spara massa tid)

Skapa Bootbar USB med tex Unetbootin (gratis, behövs ej installeras, bara unzippa>köra)
https://unetbootin.github.io/

Kör dock igenom fulla MemTest till sist när du inte får några mer fel för att safe'a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

@JimmieSan: Som jag sa tidigare, när alla slots är använda så är det mer kritiskt att du inte ligger för nära gränsen för vad minnet klarar.

Sätt i alla igen och gå in och öka Vdimm ett snäpp eller sänk hastigheten för minnet ett snäpp. Kör MemTest igen efter det.

Om du ökar Vdimm så kan dina fel försvinna men inte säkert, såg att du hade 1,5V's RAM så testa närmast över det. Du kan nöja dig med ökad Vdimm om det funkar annars så fortsätt med det här under.

Får du fel så gå in i BIOS och öka de olika mem-clocks som spelar mest roll. (CL - TRCD - TRP - TRAS, CR i undantags fall)
För det är nog lite tråkigt att köra minnet långsammare om du kan fixa felen med att ändra ovanstående parametrar.

Höj ett värde i den ordningen de står ovan, testa att köra MemTest. Om du laddar ner fulla Memtest och stoppar på en USB-sticka så kan du boota med den och välja vilka tester du ska köra. Moa hoppa över test #1-4 och köra de test där du hade fel tidigare. (spara massa tid)

Skapa Bootbar USB med tex Unetbootin (gratis, behövs ej installeras, bara unzippa>köra)
https://unetbootin.github.io/

Kör dock igenom fulla MemTest till sist när du inte får några mer fel för att safe'a

Ja det stämmer att det är problem när alla 4 är i.
3 st inga som helst problem, men när alla 4 går i så börjar allt kladda.
Provat ändra volt, timings osv men problemen återstår.
Så nu gav jag upp

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198890-corsai...
Lägger nog en beställning på detta så räcker det jag kör 2 slots, känns som det fungerar bättre än kladda med att få alla 4 samspelta.

Känns lite meh o köpa ddr3 idag men kommer nog inte uppgradera till kaby ändå pga kostnad så känns som ett bättre val än köra slöa 2x4gb minne

Permalänk
Medlem

Ok! Alltid nått man bör fundera på....(att ge upp) för man besegrar sällan mjukvaru/hårdvaru-fel typ.

Lycka till med det nya minnet.

Sitter själv och väntar på Ryzen, så det var surt att behöva köpa ett nytt PSU + MB nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Så antar nästa steg är att sätta i fler samtidigt och se vad som felar.

Som jag skrev tidigare, testa var sockel för sig, och om inte det fungerar, testa med alla minnen på plats, och byt sen plats på 2 minnen, tills du listat ut vilket minne det är som ger felet. Corsair har aldrig bråkat utan bytt om jag kunnat visa dem felet i bilder, och identifierat vilken pinne det är, utan bara bytt, även om det är ett fel som bara uppstår under specifika omständigheter.
Så länge det är samma ställe felet uppträder på, så är det inte sannolikt att det är för tighta timmings, eller för låg spänning, som orsakar felet. Då sprids felen ut som pesten över hela minnet, oftast över alla minnena.

Skrivet av Dack3:

@MultiMan: Så det går alldeles utmärkt att köra med några enstaka minnesfel så länge man vet vart de sitter

Visst kan man, men varför? Man får nya minnen utan problem. Man ska bara identifiera den felande biten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.