Hur farligt är metallflisor från te.x skruvar?

Permalänk
Medlem

Hur farligt är metallflisor från te.x skruvar?

Hej,
När jag har skruvat upp min gamla laptop så har det nästan alltid varit små metallflisor / metalldamm kring två hål som går igenom moderkortet med kopparmetall kring dom, det är bara två fästen som går igenom moderkortet.
Då har dammet / flisorna legat på kopparen - jag har tagit dit fingertoppen och duttat så har det följt med fingret ut ur datorn.
För övrigt så ser det ut som att moderkortet m.m är hårt lackerat, så lacken borde skydda en del antar jag?

Men det är ju inte alltid man "hittar" flisor m.m som kommer från skruvar när man skruvar upp dom från gängorna m.m.

Hur farligt är det egentligen för moderkortet och andra komponenter?
Det borde ju rimligtvis inte var super farligt för då borde dom ju ha under tillverkningen säkerhetsställt att det inte kommer flisor / damm / rester när man skruvar av bottenplattan m.m.

OBS!
Är inte säker på att det är metall men antar det för det ser ut att komma från skruvarna alt. från gängorna från chassit.

Trådstart återställt
Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Såna flisor har det blivit i nästintill alla chassin jag skruvat på, flera hundra stycken. Aldrig sett eller hört om några problem. Men det är ju ingen garanti man kan ha otur.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem

Här kommer lite kort på hur det ser ut.

Jag får anta att kopparytan är till för att skydda kretskortet fall om man slinter med skruven m.m som att när man klickar i locket så ser man ju inte alltid att skruven går rakt i utom ibland hamnar den på sidan så får man skruva bakåt så att den hamnar i gängorna.
Skruvarna går inte att ta bort från locket.

Så min andra fråga är, gör det något fall om det är små skador på kopparen? Alltså det är inte sådana skador att det går ned i själva kortet utom mer "nötning" på ytan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Koppar kring skruvhål moderkort skadat, är det farligt?

Hej,
Det är så att jag har haft en del problem med min nya dator, fel på chassit, och nu va det fel på bottenplattan så jag åtgärdade det lite provisoriskt tills teknikern kan kolla igen på måndag.
När jag skruvade av den för att stabilisera så ser jag att som att plattan har suttit lite halvlöst så har en skruv gnidigt runt kring kopparen på moderkortet.
Är detta farligt?

Serviceavd. vet om att jag har haft problem med chassi osv och dom bytte inte bottenplattan så det här "issuet" ligger hos dom jag tänkte mer fall om jag ska be om ett nytt moderkort eller inte?
För är det ingen fara så behöver jag inte strula om ett nytt moderkort.

Skruvarna sitter fast i bottenplattan dom går inte att ta lös och som att plattan var sne och en skruv inte satt i pga. dåliga gängor så åkte den omkring därav skadan.

Se bilden närbilden:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det är inte farligt, det blir möjligtvis supermarginellt sämre jord mot chassit men det finns ju fler skruvhål som jordar.

edit: går inte materialet sönder så kommer det kanske tom supermarginellt bättre jord när det är lite gnagt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

Nej det är inte farligt, det blir möjligtvis supermarginellt sämre jord mot chassit men det finns ju fler skruvhål som jordar.

edit: går inte materialet sönder så kommer det kanske tom supermarginellt bättre jord när det är lite gnagt på.

Hur menar du sönder?
Det har gått igenom koppar färgen på ett ställe och där är det silverfärgat.
Eller så ser det bara silverfärgat ut.
Där vid kanten i mitten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enda faran skulle vara om det har skavts upp koppar-spån/flisor som kan flyga iväg och kortsluta annat, annars finns det ingen fara överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Om man inte har tillgång till någon metall då? Hur ska man då jämna ut sig innan man pillar med prylarna?
Vette sjutton om det ens finns metall någonstans i mitt chassi.

Du ska aldrig "jämna ut" mot något som inte är anslutet till ditt chassi. Det enda du gör är garanterar att du och chassit har olika potentialer. Har du ett plast-chassi, så får du skaffa en EDS matta, och ansluta ditt armband till den. Låt lådor med grejor, avplastade och färdiga, ligga på samma matta, och vänta en halvtimma innan du börjar skriva, så borde du, grejor och chassi ha samma potential, och det hela ska vara riskfritt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.