Permalänk
Medlem

Blivit paranoid, ESD skada?

Hej,
Det är så att jag har haft sådan otur med min nya laptop att nu har jag blivit paranoid.
Har iofs 3års garanti men ändå.

Dom bytte ut chassit hemma, dvs en tekniker på garanti men då jordade teknikern sig med ESD armband i elementet (vatten samt att hela elementet är målat vitt)

Jag va tvungen sedan att justera bottenplattan (genom att skruva bort en högtalare och sedan linjera bottenplattan för att sedan skruva tillbaka högtalaren) och byta en ssd så jag klädde av mig naken (hade bara ull på mig) hade datorn på en handduk som låg på ett träbord och jag satt på en trästol.
Jag gjorde som teknikern och satte ett ESD armband och satte fast det i ett element (vatten samt att hela elementet är målat vitt).
Sen skruvade jag.

Nu är jag helt paranoid och oroar mig för att det har blivit ESD skador, varken jag eller teknikern (vad jag såg) tog på kretsar m.m utom endast på kanterna på moderkortet minnen osv.

Som jag nu i efterhand har läst så skulle jag inte ha haft datorn på en handduk och man skulle ha kopplat ESD bandet till chassit och inte till ett element.

Jag har kört memtest86 hela natten och det visade inga fel iaf.
Håller nu på att ladda ner Guru3D och tänkte köra det så att det kan testa alla komponenter.
Finns det några fler program som man kan köra?

Tror ni det är någon fara?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Hej,
Det är så att jag har haft sådan otur med min nya laptop att nu har jag blivit paranoid.
Har iofs 3års garanti men ändå.

Dom bytte ut chassit hemma, dvs en tekniker på garanti men då jordade teknikern sig med ESD armband i elementet (vatten samt att hela elementet är målat vitt)

Jag va tvungen sedan att justera bottenplattan (genom att skruva bort en högtalare och sedan linjera bottenplattan för att sedan skruva tillbaka högtalaren) och byta en ssd så jag klädde av mig naken (hade bara ull på mig) hade datorn på en handduk som låg på ett träbord och jag satt på en trästol.
Jag gjorde som teknikern och satte ett ESD armband och satte fast det i ett element (vatten samt att hela elementet är målat vitt).
Sen skruvade jag.

Nu är jag helt paranoid och oroar mig för att det har blivit ESD skador, varken jag eller teknikern (vad jag såg) tog på kretsar m.m utom endast på kanterna på moderkortet minnen osv.

Som jag nu i efterhand har läst så skulle jag inte ha haft datorn på en handduk och man skulle ha kopplat ESD bandet till chassit och inte till ett element.

Jag har kört memtest86 hela natten och det visade inga fel iaf.
Håller nu på att ladda ner Guru3D och tänkte köra det så att det kan testa alla komponenter.
Finns det några fler program som man kan köra?

Tror ni det är någon fara?

Du är paranoid, stress är inte bra överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Använd datorn istället för att vara paranoid. Alla ESD-skador visar sig inte direkt heller för den delen, utan det är något som kan dyka upp vid ett senare tillfälle. Var lite kul att läsa att du till och med klädde av dig, men ta det lugnt, det är nog ingen fara.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Den största frågan här är, varför du klädde av dig för?

Kan datorn tuffa runt på memtest så är det nog grönt ljus.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Den största frågan här är, varför du klädde av dig för?

Kan datorn tuffa runt på memtest så är det nog grönt ljus.

för att jag bara hade ullkläder på mig dessa kläder laddar upp elektricitet snabbare och enklare än vanlig bomull.
Räcker att man bara gnuggar de mot varandra så blir det en laddning.

Och hade bara ull kläder så klädde av mig som tur va så va inte sambon hemma. Haha

Ja, memtest86+ kördes hela natten. Tog 7h att slutföra och det hittade absolut inga fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Använd datorn istället för att vara paranoid. Alla ESD-skador visar sig inte direkt heller för den delen, utan det är något som kan dyka upp vid ett senare tillfälle. Var lite kul att läsa att du till och med klädde av dig, men ta det lugnt, det är nog ingen fara.

Det är sant, men har man haft sådan otur som jag har haft så blir man nojjig.
Men googlade lite och vissa personer har inte ens tagit några säkerhetsåtgärder för ESD och ändå klarat sig

Visste ju att ull blir statiskt snabbare än mycket annat och som att jag endast hade ullkläder klädde jag av mig
Fleece hade jag också tagit av mig om jag hade haft det på mig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag hade inte varit minsta orolig och har skruvat tur iof gamla skitlaptops massa gånger och även samma laptop flera gånger och modifierade kylningen på en laptop med dremmel så var i och ur säkert 20 gånger innan nya kylningen passade helt 100% och tog i moderkort + minnen utan antistat armband och även den går än 4 år senare ...

esd må vara en fara men oddset att få problem av det är väldigt lågt även om du inte använder armband och jag har testat gamla delar när jag använt ett moderkort för att se om saker är defekt där jag flippat delar och tagit i moderkortet fler hundra gånger utan antistat armband och det funkar med än i dag

dont worry be happy

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag tror du behöver söka hjälp. Kan ju inte vara behagligt att gå med sådana nojor dag ut och dag in.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag tror du behöver söka hjälp. Kan ju inte vara behagligt att gå med sådana nojor dag ut och dag in.

Jag är lite av en perfektionist, och allt som kan gå fel har gått fel med den här datorn. Första så spillde grabben i efter bara 7 dagar får en ny av fbolaget.
Chassit är trasigt på den nya så dom byter det men glömmer att byta bottenplattan som i sin tur är sne så lär få en ny sån nu.

Känns som att man har världens otur.

Visa signatur

Permalänk

@Calby: Just ja, det var ju du som skulle börja plugga, kommer ihåg den förra tråden om julmusten. Skönt att det verkar ha löst sig åtminstone!

Men för att komma till saken, jag skulle inte ha oroat mig, men sedan är det ju så att det enda du kan göra för att veta om allt fungerar är ju att använda datorn! Så jag säger kör på!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jobbar med att skruva i datorer.

Har skruvat i tusentals utan att någon gått sönder av ESD.

Chansen är minimal.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Även om chansen är minimal, så finns den ändå där.

Mer oroad över "teknikern", som jordade sig i elemantet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Hedersmedlem

En "tekniker" som jordar sig i ett element saknar grundläggande kunskaper om datorreparationer. ESD-skydd är till för på ett kontrollerat sätt utjämna potentialskillnader mellan det du reparerar och dig själv. Ett element kan ha och har troligen en helt annan potential.

Kopplade han en ESD-matta (som datorn reparerades på) till elementet och sedan armbandet till mattan så är ingen skada skedd (samma potential), men det är ändå en meningslös genväg och visar på okunskap.

Kopplade han enbart sig själv till elementet, ja då är det lika illa som inget ESD-skydd alls.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag kör alltid utan ESD skydd. Jobbar med elektronik och har aldrig hänt något.

Permalänk
Hedersmedlem

@fiskmasen_99:

1. Det kan du inte veta eftersom felen ofta först visar sig efter ett tag.

2. Jobbar du med elektronikreparationer och inte använder ESD-skydd på något sätt så är du oseriös i mina ögon.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En "tekniker" som jordar sig i ett element saknar grundläggande kunskaper om datorreparationer. ESD-skydd är till för på ett kontrollerat sätt utjämna potentialskillnader mellan det du reparerar och dig själv. Ett element kan ha och har troligen en helt annan potential.

Kopplade han en ESD-matta (som datorn reparerades på) till elementet och sedan armbandet till mattan så är ingen skada skedd (samma potential), men det är ändå en meningslös genväg och visar på okunskap.

Kopplade han enbart sig själv till elementet, ja då är det lika illa som inget ESD-skydd alls.

Datorn låg på en skumgummi matta, men absolut ingen ESD-matta.

Nåja har 3 års garanti så är det något fel så fixar dom det - tänkte som att teknikern har plockat isär den.

En till fråga, går det att få samma potential som ett element fast elementet är målat? Dvs inga synliga delar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@Calby: Färg är normalt sett inte ledande (finns undantag) så nej, det blir inte samma potential om man fäster där det är målat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite kort: ESD orsakas av att två objekt (i detta fall du och datorn) har olika spänningspotentialer. Skälet till ESD armband är för att just behålla samma potential till objektet och/eller jorda sig själv, som du och teknikern gjorde genom att koppla det till ett element.

Risken för ESD skador är minimal om du gjort precis som du gjort (vilket du gjorde) (:P). Även om det förekommit någon ESD som du inte såg eller kände av så innebär det inte att dina komponenter är störtdöda - livslängden kanske minskar, men det är svårt att säga med hur mycket.

Kan ju exempelvis berätta att jag nyligen närainpå ESD mördade mina hörlurar + extern DAC efter att jag drog bort en filt med väldigt stark statiskt elektricitet som färdades hela vägen upp mot mina öron och in i hörlurarna (vilket gjorde ont som ***), men än så länge (ca 1 månad) har jag inte märkt av någrq skador. Dock vet jag att något har fått sin livslängd förkortat, men med hur mycket vet jag ej!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Calby: Färg är normalt sett inte ledande (finns undantag) så nej, det blir inte samma potential om man fäster där det är målat.

Okej,
Så målade delen av elementet är = fungerar ej. Dvs man får inte samma potential som den delen av elementet för färgen förhindrar att man jämnar ut sig till samma nivå som elementet?

Om man inte har tillgång till någon metall då? Hur ska man då jämna ut sig innan man pillar med prylarna?
Vette sjutton om det ens finns metall någonstans i mitt chassi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till TS, du är åtminstone inte ensam om att ha skruvat dator naken. Det gör jag ofta. I mitt fall mest för att jag är något av hemma nudist, och inte för att jag har ylle-kalsonger, men det kan ju kanske vara mindre viktigt i sammanhanget.
Använd datorn. Jag hade också varit lite orolig över teknikerns kompetens, när man kopplat sig i ett målat element, men vid det här laget är det inte mycket du kan göra åt det. Och använder du inte datorn, kommer du aldrig få veta om det gjort någon skada på sikt eller inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

"jag klädde av mig naken (hade bara ull på mig) "

ull material ger mesta möjliga statiska laddning, var du naken med toppluvan på eller var det tumvantar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Till TS, du är åtminstone inte ensam om att ha skruvat dator naken. Det gör jag ofta. I mitt fall mest för att jag är något av hemma nudist, och inte för att jag har ylle-kalsonger, men det kan ju kanske vara mindre viktigt i sammanhanget.
Använd datorn. Jag hade också varit lite orolig över teknikerns kompetens, när man kopplat sig i ett målat element, men vid det här laget är det inte mycket du kan göra åt det. Och använder du inte datorn, kommer du aldrig få veta om det gjort någon skada på sikt eller inte.
B!

Han skruvade ihop datorn bra iaf, dvs hanterade korten varsamt han hade hållt på som tekniker sedan 1995 sa han.
Sant, jag har kört memtest86 och lite andra testprogram och dom programmen har inte flaggat för att något skulle vara trasigt iaf.
Inte än...

Och om 3år när garantin går ut så byter jag säkerligen dator ändå.

Skrivet av nikitalord:

"jag klädde av mig naken (hade bara ull på mig) "

ull material ger mesta möjliga statiska laddning, var du naken med toppluvan på eller var det tumvantar?

Hade ull strumpor, kalsonger och t-shirt.
Det var således det jag klädde av mig - så jag blev naken.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Du ska aldrig "jämna ut" mot något som inte är anslutet till ditt chassi. Det enda du gör är garanterar att du och chassit har olika potentialer. Har du ett plast-chassi, så får du skaffa en EDS matta, och ansluta ditt armband till den. Låt lådor med grejor, avplastade och färdiga, ligga på samma matta, och vänta en halvtimma innan du börjar skriva, så borde du, grejor och chassi ha samma potential, och det hela ska vara riskfritt.
B!

Okej, så jag ska koppla mig själv till matten isf och lägga dator + grejorna på mattan så att vi får samma potentialer.
Låter som att hur man en gör så finns risken kvar - men man kan endast minimera den.

När jag arbetade på Ericsson hade vi ESD skor, rock, verktyg, armband, matta på skrivbordet och så stod vi på en ESD matta också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@fiskmasen_99:

1. Det kan du inte veta eftersom felen ofta först visar sig efter ett tag.

2. Jobbar du med elektronikreparationer och inte använder ESD-skydd på något sätt så är du oseriös i mina ögon.

Jag arbetar inte mot kunder och använder alltid samma hårdvaror.

Permalänk
Medlem

Jag personligen märker inge fel på datorn iaf.

Memtest86 hittar inge fel, Lenovos egna tester hittar inge fel, Intel's CPU, GPU och moderkortstest hittar inte heller något fel.

Vi får helt enkelt hoppas på att det inte är något fel och att man hade tur denna gång.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Kan bara hålla med. När han dessutom påstår att han jobbat med detta sedan 1995 så blir man ju mörkrädd!

Skrivet av Calby:

Okej,
Så målade delen av elementet är = fungerar ej. Dvs man får inte samma potential som den delen av elementet för färgen förhindrar att man jämnar ut sig till samma nivå som elementet?

Om man inte har tillgång till någon metall då? Hur ska man då jämna ut sig innan man pillar med prylarna?
Vette sjutton om det ens finns metall någonstans i mitt chassi.

Det är ingen garanti att man inte är jordad mot elementet även om man satt jordklämman där det var målat. Man ska inte jorda sig i elementet <punkt>. Det man brukar göra om man jobbar med en bärbar dator är att lägga den på en ESD-matta som man sedan jordar sig själv i. Det är så klart svårt när det inte finns så många delar i metall, men det går att hitta. Man kan tex öppna datorn och sedan jorda sig mot moderkortet. Finns ställen på själva kretskortet där man kan göra det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Jag personligen märker inge fel på datorn iaf.

Memtest86 hittar inge fel, Lenovos egna tester hittar inge fel, Intel's CPU, GPU och moderkortstest hittar inte heller något fel.

Vi får helt enkelt hoppas på att det inte är något fel och att man hade tur denna gång.

Oddset för du fått esd skador är minimalt som bäst och skulle vara roligt att veta exakt statestik på hur många dator komponenter som faktiskt blir esd skadade i någon bra % sats som man tar alla som säljs kollar hur många som dör och hur många av dom som har esd skador och jag har grejat med datorer 20 år och sett dom flesta fel och massor med reparatörer köra utan antistat armband både på företag och komuner och tror väldigt få trasiga datorkomponenter faktiskt har esd skador

Säger inte man ska skita i att esd skydda sig men oddset är så lågt att nått går sönder att många skiter helt enkelt i det och under tiden från 1990-2005 t.e.x använde ingen jag känner det och ändå överlevde datorerna och vist en liten risk finns men är väldigt liten och det finns skydd på korten och usb portar för esd problem som ytterligare bättrar på oddset och även om det existerar så tycker jag det överdrivs ganska duktigt med esd och datorer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan bara hålla med. När han dessutom påstår att han jobbat med detta sedan 1995 så blir man ju mörkrädd!

Det är ingen garanti att man inte är jordad mot elementet även om man satt jordklämman där det var målat. Man ska inte jorda sig i elementet <punkt>. Det man brukar göra om man jobbar med en bärbar dator är att lägga den på en ESD-matta som man sedan jordar sig själv i. Det är så klart svårt när det inte finns så många delar i metall, men det går att hitta. Man kan tex öppna datorn och sedan jorda sig mot moderkortet. Finns ställen på själva kretskortet där man kan göra det.

Okej,
Tar man då armbandets krokodilklämma och klämmer fast i mattans krokodilklämma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej, så jag ska koppla mig själv till matten isf och lägga dator + grejorna på mattan så att vi får samma potentialer.
Låter som att hur man en gör så finns risken kvar - men man kan endast minimera den.

Har man ett isolerande chassi är det värt det. Har man inte, så spelar det inte så stor roll. Man ska inte plasta av hårdvara, och kasta plasten i datorn, men för övrigt så potentialutjämnar du ganska effektivt via skyddsmotståndet i ditt armband, och mattan behövs inte.
Och som vanligt, med alla risker, så kan man aldrig helt förebygga dem, bara minimera dem.

Skrivet av lord_vasagos:

Säger inte man ska skita i att esd skydda sig men oddset är så lågt att nått går sönder att många skiter helt enkelt i det och under tiden från 1990-2005 t.e.x använde ingen jag känner det och ändå överlevde datorerna och vist en liten risk finns men är väldigt liten och det finns skydd på korten och usb portar för esd problem som ytterligare bättrar på oddset och även om det existerar så tycker jag det överdrivs ganska duktigt med esd och datorer

Jag har pysslat med datorer och hårdvara sedan jag var 12. På det viset vi hanterade hårdvaran då, hade den aldrig överlevt i dag. Det är en av nackdelarna med att tillverkningsprocessen krymper. Det krävs ofantligt mycket mer för att bränna av en ledningsbana I kislet på en 386'a än en Kaby Lake CPU. Så vit jag vet finns det dock inget "skydd" mot ESD inbyggt i vår hårdvara som vänder sig mot monterings-skador. Man har en del skydd på I/O portar, som skärmar, USB, nätverk, ljud, osv. Men så fort du är inne i chassit och rotar, så är de helt meningslösa. De skydden är till för att du inte ska steka din utrustning, när du ansluter hårdvara till ditt system, om någon potentialskillnad föreligger. Och "skyddet" består, återigen, så vitt jag vet, av skyddsmotstånd, som gör att högspänning utjämnas långsamt, på samma sätt som skyddsmotståndet i ESD armbanden.

Skrivet av Calby:

Tar man då armbandets krokodilklämma och klämmer fast i mattans krokodilklämma?

På, i, ett plast chassi, så kopplar du dig till mattan, och sen är det skynda långsamt som gäller. Eftersom plasten är en isolator, så bör man ge grejerna lite tid att potentialutjämna, det sker inte "omedelbart" som det gör med metallchassin.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Till TS; Det är ingen mening med att oroa sig över saker man inte kan påverka. Gjort är gjort.

Till övriga: Det var då själva fan att det ska vara så svårt att fatta... Läs ESD-tråden.

Permalänk
Medlem

Okej,
Så ni hade inte reklamerat det till Service?
Man kanske bara kan nämna det när man beställer en ny bottenplatta så att dom vet om det fall om det skulle bli några problem i framtiden.
Har trots allt 3års garanti och vill inte sumpa den.

Visa signatur