Permalänk
Medlem

Modmic v4

Hej

Jag fick hem min modmic v4 igår. Valde den vertionen som inte tar upp så mycket ljud runt om.. har testat den nu och tycker ljudet är riktigt dåligt i skype.. hör knappt vad man säger. Har nån nå tips om jag kan ställa in nåt osv? Har kollat i skype å satt på så hög mikrofon volym det går där. Men ändå dåligt.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Sök "Fix low mic Windows 10" på Youtube typ. Handlar egentligen om att tanka realtek HD audio drivers typ. Gjorde mycket för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Sök "Fix low mic Windows 10" på Youtube typ. Handlar egentligen om att tanka realtek HD audio drivers typ. Gjorde mycket för mig.

Ska testa när jag kommit hem. Tack för tipset. Med mitt gammla headset hade jag dock inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ljudet är väl inte direkt lågt iofs.. men det brusar å kvalliten låter inte bra alls.

Permalänk
Medlem

Kolla att du inte har satt på mikrofonförstärkning

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Hade samma problem! Men problemet låg inte med min modmic utan med mitt integrerade ljudkort!
Satte i mitt Asus Xonar och vips så var problemet med brus och dålig kvalite på ljudupptagningen borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thobiaslarsson:

Hade samma problem! Men problemet låg inte med min modmic utan med mitt integrerade ljudkort!
Satte i mitt Asus Xonar och vips så var problemet med brus och dålig kvalite på ljudupptagningen borta.

Ok fast varför hade jag inga problem med mitt headset? Måste jag köpa ett helt ljudkort eller?

Permalänk
Skrivet av weew:

Ok fast varför hade jag inga problem med mitt headset? Måste jag köpa ett helt ljudkort eller?

Jag hade inte heller problem med ljudet till mitt headset, men mina kompisar hörde mig knappt och jag var tvungen att maxa upp mikrofonförstärkningen som i sin tur gav dålig kvalite och en massa brus.
Tror att det är Win10 som spökade och jag orkade helt enkelt inte att mixtra mer med det integrerade ljudkortet.

Vet att det finns många forum om win10 och dess problem med mick.
Uppdatera realtek är en början.

/Thobias

Permalänk
Medlem

Ju bättre kvalitet du har på mikrofonen, ju känsligare är den för sämre hårdvara. Den kommer plocka upp mer detaljer, brus är en av dessa detaljer som tyvärr följer med. Bara fixa bättre akustik i rummet samt köpa nytt ljudkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Här har du förklaringen till det dåliga ljudet och hur du fixar det.
https://www.youtube.com/watch?v=CjFNWvqWhn4

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

ahaaa... vet någon vars man kan köpa sån där liten usb sticka man monterar micken i, eller vad kallas dom ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

ahaaa... vet någon vars man kan köpa sån där liten usb sticka man monterar micken i, eller vad kallas dom ens?

Jag fick hem denna till min idag, blev en jäkla skillnad.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3869251

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thobiaslarsson:

Jag hade inte heller problem med ljudet till mitt headset, men mina kompisar hörde mig knappt och jag var tvungen att maxa upp mikrofonförstärkningen som i sin tur gav dålig kvalite och en massa brus.
Tror att det är Win10 som spökade och jag orkade helt enkelt inte att mixtra mer med det integrerade ljudkortet.

Vet att det finns många forum om win10 och dess problem med mick.
Uppdatera realtek är en början.

/Thobias

Vad är de för ljudkort du använder skulle du kunna länka den?

Permalänk
Medlem

Jag har haft planer på att köpa nytt ljudkort för att kunna driva mina Sennheiser HD 650 fullt ut, om jag skulle köpa detta http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/198469-asus_e...

då borde väl ändå problemen med micen också försvinna?

Permalänk
Medlem

Kolla att du pratar in i den sidan av micen med en mikrofonsymbol i plasten. Den sidan tar upp ljudet som ska höras, den andra det som ska filtreras bort. Gjorde själv detta misstag i ett år innan jag märkte det

Visa signatur

Citera för svar ;)

Permalänk
Medlem

Vilket usb ljudkort är bästa att köpa till sin modmic eller spelar de nån roll? Är det någon skillnad beroende på vilken man väljer. Vilken har du?

Tack för svar.

Permalänk
Skrivet av weew:

Vad är de för ljudkort du använder skulle du kunna länka den?

Jag kör med ett billigt ljudkort Asus Xonar DGX 379kr på Inet men det gör verkligen sitt jobb för den lilla pengen.
Kan rekomendera detta kort men är dock ingen ljudnörd, men låter riktigt bra i mina AKG K550 lurar inkl modmic