Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Min Intel NUC D54250 surrar som ett helvete bara jag sitter med två flikar i firefox öppet. CPU runt 20-40%.
Är det något fel på fläkten tro? Och kan jag göra ngt? Ställa in något fläktprogram eller liknande?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: jag hade kollat så den inte dammat igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Min Intel NUC D54250 surrar som ett helvete bara jag sitter med två flikar i firefox öppet. CPU runt 20-40%.
Är det något fel på fläkten tro? Och kan jag göra ngt? Ställa in något fläktprogram eller liknande?

Kolla som sagt kylningen.
Men sen så kan du ju ratta ner hur mycket TDP den skall tillåta:

"Package power limit" är vad du kan ratta lite på.
"Sustained" är vad som påverkar tempen mest.

Permalänk
Medlem

Jag försökte blåsa ut fläkten och det verkade hjälpa. Ställde också in den power limit där.
Vet inte om man kan skruva upp och komma åt lättare, men jag tog bara bort locket och blåste lite. Kanske räcker. Tack för svaren

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Tror det är exakt samma som jag har och jag tyckte att den var helt otroligt irriterande och ettrig i ljudet även vid modest balstning. Blev inte nöjd förrän jag köpte en helt fläktlöst chassi från Akasa till den.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

support upp till 8gb ram.. hur tänkte dom där?`
och en celeron cpu.. hmm. kan väl vara trevlig men inget för mig

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av anon160075:

Jag som hade förhoppningen att I3 och I5 skulle hinna ut innan årets slut. Men men, får hoppas på Januari då.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas också på en Core i-variant av NUC:en. De kanske får stöd för mer än 8 GB RAM.

Permalänk
Skrivet av anon160075:

Jag hoppas också på en Core i-variant av NUC:en. De kanske får stöd för mer än 8 GB RAM.

Känns konstigt om det inte skulle bli som senaste. 2 X 16 GB totalt 32 GB.
Hur som helst får de ta och jobba på lite....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

support upp till 8gb ram.. hur tänkte dom där?`
och en celeron cpu.. hmm. kan väl vara trevlig men inget för mig

Det är just den CPU'n som är begränsat till 8GB
http://ark.intel.com/products/95594/Intel-Celeron-Processor-J...

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte inskaffa en Intel Nuc nu när fibern är på väg. Men hur löser man en smidig lagring till den? Förutom en ssd för OS så tänkte jag en extern Hdd 3 tb men hur blir det med skriv och läs hastigheten via USB 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haringet:

Hej, tänkte inskaffa en Intel Nuc nu när fibern är på väg. Men hur löser man en smidig lagring till den? Förutom en ssd för OS så tänkte jag en extern Hdd 3 tb men hur blir det med skriv och läs hastigheten via USB 3.0?

Bit i det "sura" äpplet och skaffa en NAS av valfri storlek.
Helt klart det bästa sättet att lagra sina filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bit i det "sura" äpplet och skaffa en NAS av valfri storlek.
Helt klart det bästa sättet att lagra sina filer.

ja, det är ju det. men om man vill ha Windows miljö då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haringet:

ja, det är ju det. men om man vill ha Windows miljö då?

Nu hänger jag inte med.
Varför skulle en NAS göra att du inte kan köra windows ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nu hänger jag inte med.
Varför skulle en NAS göra att du inte kan köra windows ?

Osäker men jag vet inte om en synology nas kan köra utorrent och DC++ eller liknande program? Dessutom streama till en Chromecast

Permalänk
Medlem
Skrivet av haringet:

Osäker men jag vet inte om en synology nas kan köra utorrent och DC++ eller liknande program? Dessutom streama till en Chromecast

Ja, inga problem om man håller sig borta från de snikigaste modellerna.
och troligtvis enklare att få igång det än på en windows burk
Men skulle du inte köra din NUC som mediaspelare ?

I övrigt så anser jag att alla bör ha en NAS.
Och ju fler övriga system man har ju bättre blir den.
Samlad lagring och klockrena backupper.
Och inget behöv av mekanisk lagring i andra datorer längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja, inga problem om man håller sig borta från de snikigaste modellerna.
och troligtvis enklare att få igång det än på en windows burk
Men skulle du inte köra din NUC som mediaspelare ?

I övrigt så anser jag att alla bör ha en NAS.
Och ju fler övriga system man har ju bättre blir den.
Samlad lagring och klockrena backupper.
Och inget behöv av mekanisk lagring i andra datorer längre.

Jo det är en mediaspelare jag är ute efter och samtidigt en burk som kan vara igång hela tiden, och ha lagring.
Tänkte mig denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3741619

Permalänk
Inaktiv

Specifikationer för Kaby Lake NUC:ar från Intel.

NUC7i3

NUC7i5

NUC7i7

Permalänk
Skrivet av anon160075:

Specifikationer för Kaby Lake NUC:ar från Intel.

NUC7i3

NUC7i5

NUC7i7

Kul att se dem, ni kan även läsa mer om dessa här:
http://nucblog.net/2017/01/intel-releases-kaby-lake-nuc-full-...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ja det ser ut som om det blir en uppgradering i vår. HDMI2 gillas.

Permalänk

Review på NUC - Apollo lake (celeron CPU) är uppe:
http://nucblog.net/

Visa signatur

Permalänk

Hej!

Det är dags att uppgradera ASRock Vision 3D 252B som står hemma och snurrar och siktet är nu inställt på Intel NUC NUC7i7BNH:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095132

Då jag har tappat kunskaperna om minnes-typer så hoppas jag att någon av er kan ge mig råd istället. Önskvärt:

- minst 250 GB SSD-minne
- minst 16 men gärna 32 GB RAM-minne (jag gissar att jag måste titta under kategorin "M.2 SSD" på Prisjakt?)

Vad rekommenderar ni? Hellre prestanda och kvalitet än snålhet - om jag får välja. Kan ni peka mig åt ett par exempel baserat på given NUC?

EDIT:

Fungerar t.ex.:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939249

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Hej!

Det är dags att uppgradera ASRock Vision 3D 252B som står hemma och snurrar och siktet är nu inställt på Intel NUC NUC7i7BNH:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095132

Då jag har tappat kunskaperna om minnes-typer så hoppas jag att någon av er kan ge mig råd istället. Önskvärt:

- minst 250 GB SSD-minne
- minst 16 men gärna 32 GB RAM-minne (jag gissar att jag måste titta under kategorin "M.2 SSD" på Prisjakt?)

Vad rekommenderar ni? Hellre prestanda och kvalitet än snålhet - om jag får välja. Kan ni peka mig åt ett par exempel baserat på given NUC?

EDIT:

Fungerar t.ex.:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939249

Och vad ska du använda en NUC till som kräver 16GB RAM eller mer?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Och vad ska du använda en NUC till som kräver 16GB RAM eller mer?

Legitim fråga. Tyngre Photoshopgrejer, om det skulle behövas, som t.ex. ritningar på monterväggar till mässor. Material kan vara flera meter stora och då blir tryckfärdigt material grymt tungt att jobba med.

Oavsett, minimum 16 GB (för att jag kan). Hellre för mycket RAM, än för lite.

Permalänk
Medlem

@sean.wiklund: För sånt förhållandevis tungt arbete vore det troligen bättre att satsa på nåt med större formfaktor än NUC då folk med i7 NUC ofta klagar över högt fläktljud och klockar ner processorn.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@sean.wiklund SSDn du länkade till ska fungera fint i en NUC7i7BNH

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av MatteN:

@sean.wiklund: För sånt förhållandevis tungt arbete vore det troligen bättre att satsa på nåt med större formfaktor än NUC då folk med i7 NUC ofta klagar över högt fläktljud och klockar ner processorn.

Jag vet MatteN. Jag har en jobbdator också som klarar mycket, men ibland är jag hemma och jag har hellre en dator som klarar långt mer än en dator som hela tiden ligger på gränsen. NUC:en kommer användas mest för att surfa på, spela upp högupplöst videomaterial och när tiden är mogen - såklart video i 4K. Min förhoppning är att NUC:en ska klarar åtminstone detta - utan att stå och varva upp någon fläkt. Förhoppningsvis är den knäpptyst vid vanlig användning, med ett par olika program igång.

Skrivet av pellen:

@sean.wiklund SSDn du länkade till ska fungera fint i en NUC7i7BNH

Lysande! Stort tack!

Har du någon rekommendation om RAM-minne också? 16 GB.

Jag blir inte klok på om det är 2400, CLx eller vad som nu fungerar bäst med ovan konfiguration.

EDIT: Jag gissar någon av dessa:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2449

Permalänk
Medlem
Skrivet av sean.wiklund:

Jag vet MatteN. Jag har en jobbdator också som klarar mycket, men ibland är jag hemma och jag har hellre en dator som klarar långt mer än en dator som hela tiden ligger på gränsen. NUC:en kommer användas mest för att surfa på, spela upp högupplöst videomaterial och när tiden är mogen - såklart video i 4K. Min förhoppning är att NUC:en ska klarar åtminstone detta - utan att stå och varva upp någon fläkt. Förhoppningsvis är den knäpptyst vid vanlig användning, med ett par olika program igång.

Lysande! Stort tack!

Har du någon rekommendation om RAM-minne också? 16 GB.

Jag blir inte klok på om det är 2400, CLx eller vad som nu fungerar bäst med ovan konfiguration.

Tyvärr har jag rätt dålig koll på RAM. Känns som att det finns mycket motstridande information om det är frekvens eller cas latency som är det man ska satsa på.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av pellen:

Tyvärr har jag rätt dålig koll på RAM. Känns som att det finns mycket motstridande information om det är frekvens eller cas latency som är det man ska satsa på.

OK. Då får jag hoppas på att någon annan kanske kan ge ett bra svar.

Jag har listat ut att det är ett SO-DIMM-minne och DDR4 som gäller. Därav bör det vara något av de på länken nedan - men vad tusan ska jag välja:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2449

Crucial eller Kingston? Eller något annat? Spelar det roll?