Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Enda faran skulle vara om det har skavts upp koppar-spån/flisor som kan flyga iväg och kortsluta annat, annars finns det ingen fara överhuvudtaget.

Okej,
Så ni hade inte reklamerat det till Service?
Man kanske bara kan nämna det när man beställer en ny bottenplatta så att dom vet om det fall om det skulle bli några problem i framtiden.
Har trots allt 3års garanti och vill inte sumpa den.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Meddelade skadan till Lenovo så dom vet om det.
Så nu är den registrerad iaf om den skulle ge upphov till några problem i framtiden.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Hedersmedlem

Gäller din garanti ens när du själv varit inne och pillat i datorn?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fråga, man borde ju kunna koppla ESD armbandet till gångjärnen till skärmen?
Då borde man få samma potetial som resten av datorn eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Gäller din garanti ens när du själv varit inne och pillat i datorn?

Ja, den gäller.
Jag har inte varit inne och pillat i den utom endast skruvat av bottenplattan för att den satt fel pga. tillverkningsfel av chassit.
Och justerade den provisoriskt.

Jag pratade med Lenovo idag och dom skickar en ny bottenplatta till mig så får jag byta den själv.
Då det enligt deras garantiavtal är något som kunden får göra själv.

Sen finns det registrerat hos Lenovo att chassit har haft tillverksningsfel och att en tekniker har bytt hela ramen på datorn.
Och nu även att bottenplattan satt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@calby jag tror faktiskt att datorn mår bra och att du bara är superduper-paranoid att döma av dina andra trådar. Sålänge datorn fungerar så skulle jag inte oroa mig, och går datorn sönder har du garanti. Pilla inte för mycket så att den försvinner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

@calby jag tror faktiskt att datorn mår bra och att du bara är superduper-paranoid att döma av dina andra trådar. Sålänge datorn fungerar så skulle jag inte oroa mig, och går datorn sönder har du garanti. Pilla inte för mycket så att den försvinner?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,
OKej, ja - jag har haft lite otur så man är lite paranoid t.o.m för mycket.
Jag har inte pillat något utom endast med bottenplattan som att den låg fel pga. tillverkningsfel av chassit och den behövs inte justeras mer nu förens jag ersätter den med den nya som kommer.

Nu ska jag lugna ner mig har en del att läsa om pfSens nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara om gångjärnen är anslutna till något jordplan i datorn. Du kan för all del med hjälp av en skruvmejsel sitta och peta på alla metallbitar i datorn, med armbandet kopplat till mattan, skyddsmotståndet ska se till så att eventuell urladdning sker snällt, men det är enklare att bara vänta i 5 minuter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Har man ett isolerande chassi är det värt det. Har man inte, så spelar det inte så stor roll. Man ska inte plasta av hårdvara, och kasta plasten i datorn, men för övrigt så potentialutjämnar du ganska effektivt via skyddsmotståndet i ditt armband, och mattan behövs inte.
Och som vanligt, med alla risker, så kan man aldrig helt förebygga dem, bara minimera dem.

Jag har pysslat med datorer och hårdvara sedan jag var 12. På det viset vi hanterade hårdvaran då, hade den aldrig överlevt i dag. Det är en av nackdelarna med att tillverkningsprocessen krymper. Det krävs ofantligt mycket mer för att bränna av en ledningsbana I kislet på en 386'a än en Kaby Lake CPU. Så vit jag vet finns det dock inget "skydd" mot ESD inbyggt i vår hårdvara som vänder sig mot monterings-skador. Man har en del skydd på I/O portar, som skärmar, USB, nätverk, ljud, osv. Men så fort du är inne i chassit och rotar, så är de helt meningslösa. De skydden är till för att du inte ska steka din utrustning, när du ansluter hårdvara till ditt system, om någon potentialskillnad föreligger. Och "skyddet" består, återigen, så vitt jag vet, av skyddsmotstånd, som gör att högspänning utjämnas långsamt, på samma sätt som skyddsmotståndet i ESD armbanden.

På, i, ett plast chassi, så kopplar du dig till mattan, och sen är det skynda långsamt som gäller. Eftersom plasten är en isolator, så bör man ge grejerna lite tid att potentialutjämna, det sker inte "omedelbart" som det gör med metallchassin.
B!

Absolut blir dom känsligare pga tunnare banor men är inte ett inte nytt problem och dagens kort är skyddade som du säger igenom I/O portar och cpu´n är inte så hemskt utasatt då man oftast håller dom i kanterna och krävs inget extra pill för att få i dom och är lite samma med minnen när man håller dom i kanterna men moderkorten är lite lurigare och blir lätt lite pill på dom men är dom som är bättre skyddade där ic har flera gånger bättre skydd än ett par gen gamla moderkort samtidigt är dom skyddade med ytlager och är bättre men inte bulletproof

men finns orsak tex usb portar är skyddade så man inte får skador igenom det som är inkopplat då dom är väldigt utsatta när man tar i sakerna hela tiden år in och ut och det är absolut ett problem men jag tror inte alls det är så vanligt som många försöker påstå i esd trådarna och min syn är att man överdriver risken väldigt mycket och jag byggde min senaste utan armband och har nog slängt ihop ett par hundra burkar och kan inte säga det blivit uppenbara esd skador

Vist det kan uppenbara sig efter en tid och har samtidigt sprungit på trasig hårdvara som varit DOA men är väldigt skeptisk till ens död hårdvara kan handla om annat än extremt låga siffror som verkligen är esd relaterade men att det existerar är det inget snack om och det är bra att skydda sig men hysterin har börjat mer gå mot att man tror allt är esd relaterat

Och att företag använder det hela tiden är inte konstigt när det är extremt många delar som går ut och är många moduler i snitt på ett år som kan bli skadade men för en privat person så vad kan man gissa på 1 av 100 kanske skadas utan armband skulle min gissning ligga på om man räknar högt kanske ner till 1 av 300 om man vänder på det men har inte sett några siffror så är bara mina personliga erfarenheter och en uppskattning som kan vara helt åt helvete

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en matta.
Så det jag gör är att jag lägger alla sakerna på mattan - kopplar ihop mattans krokodilklämma med min krokodilklämma till armbandet.

Sedan så kopplar jag in mattan i den inringade jutningen där man skruvar i chassit (är det bra?) och sedan så sätter jag dit klämman från armbandet på klämman från mattan.

Eller skulle det vara bättre om jag satte klämman någon annanstans?
Te.x i metallböjen som är vid "låset"?

Edit:
Här kommer en bild som jag "snodde" från internet, ser ni något bättre ställe att sätta klämmorna än där jag har satt dom ovan så kan ni väll hojta

Visa signatur