Muskampen 2025: Segraren korad!

Tunnaste 15,6" laptop med tangentbord utan nummerplatta

Permalänk
Medlem

Tunnaste 15,6" laptop med tangentbord utan nummerplatta

Hej!

Jag letar efter tunnaste möjliga 15,6" laptop. Har kikat på XPS 15 och den är läcker. Finns det någon värdig utmanare till XPS 15 som ej har nummerplatta på tangentbordet?

/JiiWe

Permalänk
Medlem

MacBook Pro (oavsett om du kör Windows på den eller MacOS). Ang XPS så kan det vara värt att ha i åtanke att dom inom nån månad lär lansera en ny version. Vem vet, kanske dom lyckats komma på ett material fångar och visar fingeravtryck ännu mer än nuvarande?

Permalänk

Det är nog de två som gäller. Nu när nya XPS 15 snart presenteras kan du ju vänta och se vad den kostar. Personligen ser jag inte idén med att spendera så mycket på en Mac när man får så pass lite för pengarna, däremot en maxad XPS 15 kan jag dregla över. Men självklart bara mina tankar, vi är alla olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Det är nog de två som gäller. Nu när nya XPS 15 snart presenteras kan du ju vänta och se vad den kostar. Personligen ser jag inte idén med att spendera så mycket på en Mac när man får så pass lite för pengarna, däremot en maxad XPS 15 kan jag dregla över. Men självklart bara mina tankar, vi är alla olika

Efter 3 servicevändor på min då helt nya XPS 13 är det lätt att se varför man betalar mer för en MacBook Pro. Den jag köpt då istället (5 i rad) för att köra Windows på har fungerat felfritt sen dess. Men ja, MacBook Pro är väldigt dyra, visst är byggkvalitén bättre än det mesta jag provat på PC sidan men ändå, inget för den som har en budget att hålla direkt. Och de nyaste modellerna vet jag inte riktigt om de övertygar för att köra Windows på (jag kör i princip enbart Windows) med Touchbar och TouchId som inte lär fungera något vidare i Windows men främst med 16 GB begränsningen.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Efter 3 servicevändor på min då helt nya XPS 13 är det lätt att se varför man betalar mer för en MacBook Pro. Den jag köpt då istället (5 i rad) för att köra Windows på har fungerat felfritt sen dess. Men ja, MacBook Pro är väldigt dyra, visst är byggkvalitén bättre än det mesta jag provat på PC sidan men ändå, inget för den som har en budget att hålla direkt. Och de nyaste modellerna vet jag inte riktigt om de övertygar för att köra Windows på (jag kör i princip enbart Windows) med Touchbar och TouchId som inte lär fungera något vidare i Windows men främst med 16 GB begränsningen.

Tråkigt att höra och intressant. Är intresserad av den nya XPS 15 men ska helt klart läsa runt med tanke på vad du skrev nu. Hade mitt nuvarande ekonomiska läge (student) varit annorlunda hade jag övervägt Mac, men som sagt dyrt. Köpte en sony vaio pro 13 för 3,5 år sedan som varit på reparation 2 gånger, hade behövts en gång till pga. ljusa prickar på skärmen. Trots det galet nöjd med datorn men samtidigt har kompisar som köpte Macbook Air samtidigt inte haft ett enda problem. Nu är jag OT, sorry.

Vet att trådskaparen är ute efter 15" men om 14" är ett alternativ verkar ThinkPad T460p trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Tråkigt att höra och intressant. Är intresserad av den nya XPS 15 men ska helt klart läsa runt med tanke på vad du skrev nu. Hade mitt nuvarande ekonomiska läge (student) varit annorlunda hade jag övervägt Mac, men som sagt dyrt. Köpte en sony vaio pro 13 för 3,5 år sedan som varit på reparation 2 gånger, hade behövts en gång till pga. ljusa prickar på skärmen. Trots det galet nöjd med datorn men samtidigt har kompisar som köpte Macbook Air samtidigt inte haft ett enda problem. Nu är jag OT, sorry.

Vet att trådskaparen är ute efter 15" men om 14" är ett alternativ verkar ThinkPad T460p trevlig.

Dell är tyvärr ökända för sin usla QC (Quality Control) både i Sverige och utomlands. Fattar inte att dom inte får ordning på det nån gång, alla dessa servicevändor måste kosta massor.

Med det sagt, för den som har en begränsad budget (vilket de flesta har) så skulle jag nog inte rekommendera MacBook Pro om man inte verkligen vill köra MacOS. XPS15 är förmodligen bland det bästa man kan köpa, om än ganska dyrt. Som student är man inte lika känslig för inkomstbortfall osv om datorn strular som om man som jag använder den professionellt där grejerna bara måste fungera. Även Asus har några intressanta modeller.

Värt att tänka på är att XPS15 i 4K version har en VÄLDIGT blank skärm, är man student och ska använda datorn på platser där man kanske inte har så bra koll på ljuset kan det vara värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Lenovo är bra på mkt, speciellt deras ThinkPads. Tyvärr har dock Lenovo förstört det myckte genom att sätta in USLA skärmar i sina senaste modeller, i synnerhet de dyra. Detta skrivs på en Thinkpad P50 för 30 000 kr men skärmen är så dålig att jag skulle bli besviken på den i en 5000 kr laptop. Dom har dock en laptop med OLED som jag inte sett IRL men som känns spännande, dock rätt dyr...

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar! Jag köper hellre än Windows-dator än en Mac så jag tänker troligtvis vänta på den nya XPS 15. Hoppas den släpps snart!!

Har en Ativ Book 9 från Samsung just nu och den är 15,6 tum och tunn. Det verkar dock inte som att dessa laptops säljs längre... Har inte kunnat hitta Samsungs datorer hos några svenska återförsäljare i a f.