Dirt Rally med HTC Vive är bland det coolaste som finns till VR just nu

Permalänk
Medlem

Dirt Rally med HTC Vive är bland det coolaste som finns till VR just nu

Kanske ingen nyhet, men ni som ännu inte testat Dirt Rally i VR bara MÅSTE göra det!

Det är helt seriöst en fantastisk upplevelse och kanske det allra coolaste jag någonsin testat med Vive:n på skallen. Dessutom en av de bästa show-off titlarna för era vänner som ska testa Vive och VR för första gången! Något som man däremot behöver för att njuta av spelet till fullo är en ratt och pedaler såklart...

För någon vecka sen lyckades jag göra ett klipp på en begagnad Logitech G27 ratt med pedaler och växelpak, och helt plötsligt väcktes barnasinnet till liv igen Har redan tidigare köpt och testat Project Cars och Assetto Corsa på min Vive, men Dirt Rally är på något sätt unikt med sin fartkänsla, närvaro, variation och fina omgivning runt banorna.

Med mitt 980Ti och i7 4790k kan jag inte köra alla inställningarna på high tyvärr. Men det flyter på riktigt bra, eller rättare sagt perfekt, med SuperSampling 1.5 och några av inställningarna inne i spelet sänkta till Medium. Ett otroligt vackert spel med oslagbar fysik och känsla.

Dirt Rally har egentligen bara Rift-stöd och inget officiellt stöd för HTC Vive, men med Revive fungerar det precis lika bra på Vive som på Rift.

Här hittar ni Revive (för er som är nya inom HTC Vive):
https://github.com/LibreVR/Revive/blob/master/README.md
Och inne på denna sida finns en guide hur man får igång Dirt Rally med Vive:
https://github.com/LibreVR/Revive/wiki/Compatibility-list

Spelade in en liten amatörmässig video när jag spelar Dirt Rally häromdagen Tänkte fortsätta med sånt lite sporadiskt framöver... Ber om ursäkt för min förbannat dåliga engelska förresten, haha...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem

Tack för bra genomgång av spelet!

Har också kört både Assetto Corsa och Project Cars på HTC Vive. Stör mig på att det blir riktigt svårt ibland att se ut genom rutan i framförallt Project Cars, när solen lyser. Har inte lyckats hitta hur man kan få bort HDR funktionerna som kanske kan vara OK när man kör på monitor, men knappast i VR.

Tillbaka till Dirt Rally, där jag tycker CrossVR som utvecklat Revive borde ha halva pengen för att han trollat bort Oculus exklusivitet! Jag använder också G27 och jag älskar den verkligen! Jag kunde driva runt spelet på grafikläget Ultra med 4xMSAA på mitt 1080 i VR. Känslan är att det ligger runt 90fps konstant.

I videon ser det ut som ratten är "rätt mappad". När jag vrider på ratten ett helt varv motsvarar det ett halvt varv i spelet och det känns bara konstigt i VR. Vad har du för inställningar där för att det skall bli bra?

Permalänk
Medlem

AC och P Cars fungerar lite bättre än Dirt Rally för min del. Solen i ögonen effekten är ju realistiskt jobbig har lite hatkärlek till den. Jag uppskattar kontrasten dock iRacing tycker jag blir väl grått i VR.

LFS har även de grymt VR stöd. Kul att fler hittar hur bra cockpit simulationerna fungerar i VR. Relativt enkelt för utvecklarna att fatta hur de ska implementeras. Går inte misslyckas lika mycket som de gör i fps genren än så länge.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tack för bra genomgång av spelet!

Har också kört både Assetto Corsa och Project Cars på HTC Vive. Stör mig på att det blir riktigt svårt ibland att se ut genom rutan i framförallt Project Cars, när solen lyser. Har inte lyckats hitta hur man kan få bort HDR funktionerna som kanske kan vara OK när man kör på monitor, men knappast i VR.

Tillbaka till Dirt Rally, där jag tycker CrossVR som utvecklat Revive borde ha halva pengen för att han trollat bort Oculus exklusivitet! Jag använder också G27 och jag älskar den verkligen! Jag kunde driva runt spelet på grafikläget Ultra med 4xMSAA på mitt 1080 i VR. Känslan är att det ligger runt 90fps konstant.

I videon ser det ut som ratten är "rätt mappad". När jag vrider på ratten ett helt varv motsvarar det ett halvt varv i spelet och det känns bara konstigt i VR. Vad har du för inställningar där för att det skall bli bra?

Tack Ska jobba på att lägga upp fler videon, rätt kul det här även om man är amatör och rutten på engelska hehe..

Angående project cars och bländande HDR så lyckades jag hitta en inställning i spelet som gör att det inte längre är så ljust genom rutan, och det funkar perfekt. Däremot om man sneglar ut utanför bilen eller ställer sig upp så blir allt överdrivet mörkt, så jag antar att det är någon brightness-inställning. Själva bilen inuti har bra ljus också, utan att va för mörk. Jag återkommer om vilken inställning det var, senare ikväll när jag är hemma från jobbet!

Rattens maximala svängradie går att ställa in i Dirt Rally, ska kolla hemma sen också vad jag ställde in det på, tror det va nåt på 400-grader för att matcha spelet. Jag återkommer om det ikväll också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem

Kanske dags att köra igång Dirt nu när steamvr betan har uppdaterats.
Ska ge upp till 50% mer prestanda åt cpu!
Sist funkade det inte så bra medans Riften flöt som smör fick man skruva ner inställningarna på Viven för att komma till rätta med 90fps.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

mitt dirt startar inte drar exen in i injektorn så blinkar en ruta till men inget händer

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

mitt dirt startar inte drar exen in i injektorn så blinkar en ruta till men inget händer

Förmodligen en gammal version av Revive. Jag kör igång mitt Dirt från Steam. Kör även senaste SteamVR betan för att få in async reprojection.

Permalänk
Medlem

Jag mår så jäääkla illa när jag provat Dirt Rally med Revive. Men beror nog mest på mig. Spelet är förövrigt hur bra som helst (iaf gameplay).

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av dblade:

Förmodligen en gammal version av Revive. Jag kör igång mitt Dirt från Steam. Kör även senaste SteamVR betan för att få in async reprojection.

så googlade i typ 2 timmar så hittade jag det, i september patchade dom spelet så dom låste ner exen i spelets map därför det inte funkar och nu patchar man injektorn så startar man rakt från steam :), mitt steam vr beta blir inte bra spelet crashar efter 30 sec, kör jag utan funkar det fint förutom att jag får dra ner detaljerna kör på medium och 1.5 rendertarget så funkar det hyffsat

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Jag mår så jäääkla illa när jag provat Dirt Rally med Revive. Men beror nog mest på mig. Spelet är förövrigt hur bra som helst (iaf gameplay).

har du provat och gå in på hud settings och ändrat vr kamera motion eller om den hete vr vehicle motion till on istället för off, var lika dant för mig fan huvudet flöt om kring och när man volta bilen herregud vad man kände sig dålig efter 10 sec, slog man på det så värkar det som att kameran fastnar mera och inte rör sig så extremt och nu känns det bra och spela 40 min igår kväll utan problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vive/Rift är som skapat för bil-simulatorer.
Jag kan inte annat än instämma. Dirt rally och Iracing är fantastiskt roligt i VR!

Permalänk
Medlem

testa gärna fler bilspel Blev sjukt sugen på en vive nu, men ska försöka hålla ut till generation 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

testa gärna fler bilspel Blev sjukt sugen på en vive nu, men ska försöka hålla ut till generation 2.

Testade bilspel som fungerar bra med Vive: Project Cars, Assetto Corsa, Live For Speed, Dirt Rally och kanske lite oväntat men Euro Truck Simulator 2 fungerar bra med Vive också! Man behöver inte ens köra Revive..

Värt att nämna är att de flesta spel tyvärr kräver en del grafik-konfigurering för att få det bra ! Assetto Corsa upplevde jag t.ex. väldigt lågupplöst. Euro Truck Simulator bör köras i 200% resolution Scale m.m.

Permalänk
Medlem

Assetto Corsa, LFS, iracing är tillsammans med Dirt Rally de spel med bäst prestanda.
Project Cars är sunkigt dåligt optimerat.
Iallafall om man är som jag, kräks på vad allt som har med timewarp/reprojection att göra.
90fps är inga bekymmer...men då ser verkligen Project Cars ut som ett ps2 spel imo.
Väntar spänt på automobilista och rf2 stödet som skall komma.
RR3 hade stöd förr...tyvär verkar dom slopat det helt.
Vilket är synd, för det är grymt väloptimerat och hade garanterat funkat grymt att rulla i 90fps med hög supersampling.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

RaceRoom ska gå över till Unreal motorn framöver men det lär ju dröja innan de får VR stöd. rFactor 2 kommer nästa år. automobilista ska också göra det enda rätta och implementera VR stöd så snart är det svårare välja racing sim utan VR stöd än med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av wingman92:

har du provat och gå in på hud settings och ändrat vr kamera motion eller om den hete vr vehicle motion till on istället för off, var lika dant för mig fan huvudet flöt om kring och när man volta bilen herregud vad man kände sig dålig efter 10 sec, slog man på det så värkar det som att kameran fastnar mera och inte rör sig så extremt och nu känns det bra och spela 40 min igår kväll utan problem

Testade Dirt med Rift i måndags och blev sjukt illamående och kunde knappt fullfölja första sträckan.
Ändrade inställningen ovan igår och det fungerade mycket bättre, körde 5-6 SS innan jag började känna något.
Verkar som det för min del är avåkningar och höjdskillnader (krön mm) som påverkar mest, får väl helt enkelt sluta åka av : )

Permalänk
Medlem

Vilket spel?

Beställt Oculus, har redan nåt spel jag ska köra VR, men bilspel....vilket föredras? Blir säkert fler sen men till att börja med... är det Dirt Rally?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Alla spel med vr stöd fungerar klockrent. Dirt Rally sämst men fortfarande bra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Denna tråd kommer att följas! Kommer slå till på vive till semestern i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Beställt Oculus, har redan nåt spel jag ska köra VR, men bilspel....vilket föredras? Blir säkert fler sen men till att börja med... är det Dirt Rally?

Ja, jag tycker Dirt Rally fungerar bäst på grund av att ditt huvud inte hoppar när bilen studsar runt. Det skapar mindre illamående. Riktigt bra känsla och grafik dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag blir väldigt illamående av Dirt Rally i VR. Alla jag låtit testa det också. Med alla comfort-alternativ på såklart.

Jag tror det är nästan oundvikligt då man inte känner några G-krafter på riktigt. Sen blir jag ju illamående i en vanlig bil med... det hjälper ju inte direkt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@SweViver: Ser man verkligen det så? att man typ sitter i mitten av bilen ? hade gärna velat komma närmare ratten

Permalänk
Skrivet av link77:

@MrMartinooo: Ser man verkligen det så? att man typ sitter i mitten av bilen ? hade gärna velat komma närmare ratten

Borde inte vara någon skillnad, men jag använder Oculus CV1 och inte Vive som i filmen.
Tror det går att justera, eller så är det bara en effekt som av capture'n. Jag upplever åtminstone det som om man sitter nämre ratten, mer som i den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=ZMl-yRDiTcY&t=99s

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

RaceRoom ska gå över till Unreal motorn framöver men det lär ju dröja innan de får VR stöd.

Gammalt citat, men jag har inte sett detta nämnas via officiella kanaler. Vart har du hört det?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Har tillgång till lite halvt insider. Men har ingen aning om tidsplaner etc så behandla det som rykte så blir ni inte besvikna i alla fall. Något helt officiellt finns ej.

Jag blir inte illamående alls av Dirt Rally. Det där är högst personligt precis som åksjuka i reell bil. Inte hundra på att det blir bättre att kunna känna g-krafterna i rally gällande illamående :p.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vad är insider infon i detta inlägget??

Skrivet av oqvist:

Har tillgång till lite halvt insider. Men har ingen aning om tidsplaner etc så behandla det som rykte så blir ni inte besvikna i alla fall. Något helt officiellt finns ej.

Jag blir inte illamående alls av Dirt Rally. Det där är högst personligt precis som åksjuka i reell bil. Inte hundra på att det blir bättre att kunna känna g-krafterna i rally gällande illamående :p.

Permalänk
Medlem

Dirt Rally ÄR bra !

Japp, det är bara instämma, riktigt kul och en nice VR-upplevelse.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/64Gb DDR5@6600/RTX5090/ 3x Samsung m2.
Varjo Aero, Reverb G1. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenon88:

Vad är insider infon i detta inlägget??

GTR3 ska ju tydligen köra Unrealmotorn, så det låter ju inte orimligt att RaceRoom migrerar dit senare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

@MrMartinooo: Ser man verkligen det så? att man typ sitter i mitten av bilen ? hade gärna velat komma närmare ratten

Någon som hittat hur man ändrar (Vive)? Jag fick lägga huvudet på tangentbordet för att se ut genom vindrutan... Hamnade iaf bakom ratten.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |