Kom ihåg att FörvaltningsAB Framtiden måste gå genom en offentlig upphandling. Detta innebär att det är de som inte krävt mer än 100/100, och de som vann var de som erbjöd det bästa priset (och hade man erbjudit 1000/1000 över fem år sedan då upphandlingen gjordes hade man varit tvungen att visa upp ett pris igen hade kunnat vinna på).
Så att det är gamla och långsamma komponenter är är snarare en bieffekt av hur upphandlingen gjordes.
Att de nu måste lägga pris på slutkunderna handlar troligtvis också om detta, då det inte är budgeterat i denna upphandlingen. Skulle slå vad om att det inte ens hade varit på tal om gig-uppgradering för någon om inte så många hade efterfrågat det till att börja med.
Att utbyggnaden inte kommer bli till gig für alles förrän 2019 är alla gånger för att då då kommer skett en ny upphandling då de har ställt nya krav.
Jag är fullt medveten om reglerna för offentlig upphandling och det går utmärkt att ställa krav på framtidssäkring även i en sådan.
Poängen med framtidens bredband var ju att komma bort från beroendet av en leverantör och att säkerställa en hyfsad teknisk nivå för hyresgästerna. Istället slutade det med att de är beroende av en leverantör, Itux, som dessutom är samma leverantör som de tidigare gav hela sin marknad till då Itux ingår i Comhem, och en teknisk nivå som låg under vad Comhem själva erbjöd via den befintliga tekniken. Något måste ha blivit fel här liksom.
Samtidigt blev det ju ändå ett lyft, framför allt på grund av att man nu kunde välja internetleverantör själv vilket innebar lägre priser och större utbud av tjänster. Och det är ju jättebra men det räcker inte. 100Mbit är inte så snabbt idag liksom och vad är poängen med att få bort Comhem om jag ändå måste bråka med deras kundtjänst i månader för att få fibern att fungera liksom?